Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tävling: Sex iPhone 8GB som priser i ny Office 2008 tävling!

Tråden skapades och har fått 175 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jättekul initiativ och bra fixat både tekniskt med omröstningen och fixar-mässigt med priserna. Ska absolut vara med om jag hinner tota ihop någon banner.

Ett annat sätt att genomföra en sån här omröstning kan vara att låta alla bidrag komma in för att därefter låta folk få gradera de fem bästa förslagen på en skala från 1 till 5.

Det är såna här saker som gör 99mac till något mer än bara ytterligare ett forum.

Tycker mest det här säger en del om hur mycket vi vill ha iPhone till Europa. Men i alla fall trevligt med en tävling som väcker stort intresse!

(för övrigt: MS Office, nej tack - har under alla år tyckt vansinnigt illa om hela paketet)

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-09-17 10:01

Det är toppenroligt med sådan här tävlingar! Skulle vara roligt med fler sådana här design-tävlingar i framtiden. Det är inte nödvändigt med dyrbara priser varje gång. Att tävla i grafik/kreativitet är ju en väldigt roligt tävlngsform.
Inte för att jag direkt har letat efter det, men det är inte ofta man stöter på den här typen av tävlingar.

KUL!!

Mit 2:a bidrga kommer under veckan (typiskt att man har så ap-mycket att göra på jobbet just nu...)

Varför gör man de inte bara knutet till 99.se? Så man måste logga in för att rösta. Då vet man med säkerhet att varje person bara kan rösta på en banner. Det är väl ändå bara 99-are som vet om detta?

  • Medlem
  • 2007-09-19 08:11

Otroligt. Några av bidragen på topplistan är unikt fula, och bara två av dem har någon slags tanke. Om jag ska vara helt ärlig är det ingen bra idé att rösta om såna här grejer. Men för reklamkampanjen spelar det ju ingen roll, och det är lite roligare (och lite lagligare) än att lotta.

Ursprungligen av stfm:

Otroligt. Några av bidragen på topplistan är unikt fula, och bara två av dem har någon slags tanke. Om jag ska vara helt ärlig är det ingen bra idé att rösta om såna här grejer. Men för reklamkampanjen spelar det ju ingen roll, och det är lite roligare (och lite lagligare) än att lotta.

Vi tittar på rösterna idag för att se om vi blivit bombarderade med fuskröster.

Vill tillägga att endast 2 av 6 vinnare utses av betygen/medlemmarna. Dom andra fyra utses av 99mac och Microsoft.

  • Medlem
  • 2007-09-19 19:25
Ursprungligen av Björnström:

Vi tittar på rösterna idag för att se om vi blivit bombarderade med fuskröster.

Vill tillägga att endast 2 av 6 vinnare utses av betygen/medlemmarna. Dom andra fyra utses av 99mac och Microsoft.

Det var väl egentligen inte menat som någon kritik. Jag reflekterade bara över att tanklösa bidrag (som jag inte tycker ska vinna oavsett hur snygga de är), och även tanklösa och nästan magiskt fula bidrag kunde ligga på topplistan.

Det som förmodligen hänt är att ett fåtal medtävlare postat ett förmodligen inte så genomarbetat bidrag, och sedan tagit hjälp av forum de hänger på för att haussa upp just deras bidrag. Har sett minst två konktreta fall på detta. Vi och Microsoft får nog ta en diskussion kring detta, då det inte utryckligen står i villkoren att detta inte är tillåtet. Å andra sidan, kan vi när som helst ändra villkoren - allt för att få ett rättvist tävlingsutslag.

/M

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-19 10:56

Jag tycker att riktlinjerna har varit hyfsat tydlig! Här bjuds det på möjlighet till fri kreativitet med få restriktioner såsom krav på de två element som måste ingå, storlekar etc. Trist att röstningsfunktionen har missbrukats av få personer. Jag tycker även att metoden/villkoren för att utse vinnare är jättebra. Två bidrag på röster, resten av jury. Denna tävlingen är ju på sitt sätt unik i sitt slag.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-19 11:44

Jo, några fula finns det ju...men alla ska va me som vill skapa tycker jag. I övrigt så håller nästan alla bidrag mycket hög kvalitet. En del är råsnygga. En del fyndiga. Jag ser banners gjorda av "proffs" varje dag på nätet som är värre än nästan allt i denna tävling.

(fast det var fasligt mycket blommor och annan växtlighet - snygga är dom men originella kan man nog inte säga...liksom...)

Ja, varför så mycket ogräs?

-> TZW

Har du gjort något förslag än?

Jo :"> De enda med jämn betonggrå bakgrund

Ursprungligen av TZW:

Jo :"> De enda med jämn betonggrå bakgrund

Inte ens en endaste blomsterstjälk? Men lite spegelblänk och dropshadows har du väl ändå inte missat att alla bidrag måste ha?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-19 13:59

Jag gissar på att i slutänden blir det 2 st snygga, 2 st roliga och sen 2 st säljande banners, som kammar hem de fina priserna. Eller 6 st som har alla tre egenskaperna. Eller varierande antal med kombinationer av egenskaperna. Eller så svamlar jag alldeles för mycket i detta inlägg! Haha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-20 13:25

Jag suger när det kommer till att komma på några smarta dialoger, så jag skipper det helt enkelt. ;P

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2007-09-20 14:19

Har det hänt nånting med röstsystemet? Förut tyckte jag att det låg rätt vettiga på topplistan. Nu sitter jag här helt perplex och undrar när aliens tog över jorden.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-09-20 14:51

Verkar nästan som varje gång det kommer in nya bidrag så rasslar det till på topplistan.. Den som ligger 1:a nu är väl dessutom ny för dagen? Är inte det lite märkligt?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-09-20 17:33
Ursprungligen av Hallon:

Verkar nästan som varje gång det kommer in nya bidrag så rasslar det till på topplistan.. Den som ligger 1:a nu är väl dessutom ny för dagen? Är inte det lite märkligt?

Problemet är att bidrag med få röster generellt sett har mycket högre betyg än de som har många röster. Desto fler röster = fler 1:or. När det sedan får fler och fler röster sjunker betyget betydligt. De som redan varit inne och röstat kanske inte orkar klicka sig igenom alla igen, och då får de nyare bidragen färre röster, och därmed högre betyg. Synd, för det gör hela omröstningen orättvis.

Mitt bidrag, som länge låg med i toppen, har tillsammans med övriga bidrag som låg högt för ca en vecka sedan när betygen började stabilisera sig, nu försvunnit ner i rankingen ordentligt nu när nya bidrag med mycket färre röster har tagit över listan.

Mitt tips till alla är: Fortsätt rösta tills tävlingen är slut, om ni vill att det ska bli en rättvis lista.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-20 18:10

Lugn och fin nu...

Påminnelse
De sista veckorna kommer att vara stängd för nya bidrag och då är det bara röstning som gäller. 99-crew är medvetna om röstningsproblematiken och kommer att göra allt för att det ska bli rättvist. Det är lätt att upptäcka fuskröstning, så ni kan vara lugna.

Vinstfördelning
Det är bara två bidrag som utses via röstningsfunktionen. Två bidrag röstas fram av 99-crew och ytterligare två bidrag röstas fram av en panel på Microsoft.

Må bäste Reisan vinna!

När jag laddade upp mitt första bidrag fick jag följande svar:

Warning: imagecreatefromjpeg() [function.imagecreatefromjpeg]: gd-jpeg: JPEG library reports unrecoverable error: in /Library/WebServer/Documents/openads/www/macoffice/includes/resize.class.inc on line 41

Warning: imagecreatefromjpeg() [function.imagecreatefromjpeg]: '/Library/WebServer/Documents/openads/www/macoffice/banners/1190295276-67c6a.jpg' is not a valid JPEG file in /Library/WebServer/Documents/openads/www/macoffice/includes/resize.class.inc on line 41

Warning: imagecreatetruecolor() [function.imagecreatetruecolor]: Invalid image dimensions in /Library/WebServer/Documents/openads/www/macoffice/includes/resize.class.inc on line 126

Warning: imagejpeg(): supplied argument is not a valid Image resource in /Library/WebServer/Documents/openads/www/macoffice/includes/resize.class.inc on line 131
Tack för ditt bidrag!

Betyder detta att det gick vägen? Vad är fel?

/ Boll

Ursprungligen av apanboll:

När jag laddade upp mitt första bidrag fick jag följande svar:

Warning: imagecreatefromjpeg() [function.imagecreatefromjpeg]: gd-jpeg: JPEG library reports unrecoverable error: in /Library/WebServer/Documents/openads/www/macoffice/includes/resize.class.inc on line 41

Warning: imagecreatefromjpeg() [function.imagecreatefromjpeg]: '/Library/WebServer/Documents/openads/www/macoffice/banners/1190295276-67c6a.jpg' is not a valid JPEG file in /Library/WebServer/Documents/openads/www/macoffice/includes/resize.class.inc on line 41

Warning: imagecreatetruecolor() [function.imagecreatetruecolor]: Invalid image dimensions in /Library/WebServer/Documents/openads/www/macoffice/includes/resize.class.inc on line 126

Warning: imagejpeg(): supplied argument is not a valid Image resource in /Library/WebServer/Documents/openads/www/macoffice/includes/resize.class.inc on line 131
Tack för ditt bidrag!

Betyder detta att det gick vägen? Vad är fel?

/ Boll

Spännande.

Kan du skicka din bild till mig på martin snabel-apa belak punkt se

Så ska jag kika på vad det kan vara.

/M

Äntligen kom det in ett som jag ansåg vara värd en femma... Annars är det ju lite tråkigt att inte ett bidrag snittar över tre...

  • Medlem
  • 2007-09-23 19:40

Nu har jag inte läst igenom alla dessa fyra sidor men det är ju lite märkligt med formatet jpg om den passar bättre i gif? Om inte fotografier används får man ju bättre resultat och mindre filstorlek med en gif-banner... för att få samma resultat för text i en jpg-banner så måste den ju sparas i hög kvalitet.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-09-24 01:06
Ursprungligen av rodin:

Nu har jag inte läst igenom alla dessa fyra sidor men det är ju lite märkligt med formatet jpg om den passar bättre i gif? Om inte fotografier används får man ju bättre resultat och mindre filstorlek med en gif-banner... för att få samma resultat för text i en jpg-banner så måste den ju sparas i hög kvalitet.

Hm.. Maxvikten för bannern är 25kB, vilket inte är mycket. Den gränsen är inga problem att hamna under - även med fotografi i bannern. Heller inga svårigheter att få texten att se bra ut.

Hade tävlingens regler lydit att fotografier och övertoningar var strängt förbjudna så hade gif varit ett passande format att spara i. Dock är fallet inte så och därför lämpar sig jpg finfint.

Edit: Men tack för påminnelsen - la märke till att min var lite för tung. Dock är det tillrättat nu. Fortfarande utan problem med fotografi och text

Senast redigerat 2007-09-24 01:24

Måste säga att röstningssystemet är lite tveksamt.
Möjligheten att rösta ner andras bidrag är väl lite sådär kanske.
Jag kan tycka att man borde ha en eller 2 röster som man sätter på sina favoriter. Resten röstar man inte på. När det nu är så många bidrag får man kanske dela upp det i "kvalomgångar" så det blir mer överskådligt.

Nåväl, annars ett mycket trevligt initiativ!

Trevligt initiativ med en tävling där man kan vinna en iPhone. Men som någon kanske har nämnt så görs sådana här tävlingar för att utnyttja glada amatörer att ställa upp med sin gratis tid att ta fram material som de annars skulle få betala en byrå dyrt för. Det är inte så att de gör det för att vara snälla. Om ni vinner tävlingen, se till att skicka en faktura på er nedlagda tid x 1500kr - kostnaden av en iPhone. Annars gör ni inget annat än en förlustaffär. Och tänk sen alla timmar som går obetalda bland er som inte vinner, fattar ni vilken guldaffär för microsoft?

(Bara för att sätta perspektiv på det hela)

Ursprungligen av stoffe_99mac:

Trevligt initiativ med en tävling där man kan vinna en iPhone. Men som någon kanske har nämnt så görs sådana här tävlingar för att utnyttja glada amatörer att ställa upp med sin gratis tid att ta fram material som de annars skulle få betala en byrå dyrt för. Det är inte så att de gör det för att vara snälla. Om ni vinner tävlingen, se till att skicka en faktura på er nedlagda tid x 1500kr - kostnaden av en iPhone. Annars gör ni inget annat än en förlustaffär. Och tänk sen alla timmar som går obetalda bland er som inte vinner, fattar ni vilken guldaffär för microsoft?

(Bara för att sätta perspektiv på det hela)

Det är ingen som tvingar någon att vara med i tävlingen. De som tävlar ställer upp frivilligt, de väljer själva att lägga tid på det här, de gör det förmodligen för att det är kul och för att det finns en chans till en vinst. Tycker man att ens tid är så dyrbar - ja, då ställer man helt enkelt inte upp i en sån här tävling.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-24 08:42

Det är klart att det går att se på saken på det sättet. För oss glada amatörer spelar det nog ändå ingen roll och de flesta tycker nog att det är roligt att jobba gratis någon kvart i photoshop.

Jag vet inte om Microsoft betalar 99 mer än priserna men vi kan annars betrakta tävlingen som ett stöd för forumet.
Något som noterats är dock att varje gång ett bidrag visas visas reklam för MS Office. Undrar om microsoft betalar för denna reklam som vanliga banners?

Håller helt med men vissa kanske inte tänker på det överhuvudtaget för att jag tycker att de verkar lite väl tacksamma över att de får chansen att arbeta (med största sannolikhet) gratis för microsoft. Tänkte att jag skulle upplysa.

Bevaka tråden