Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes Store och fildelning fortsätter att öka

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Skilling:

. Jag gillar massor av 80-talsmusik men tycker en hel del av det som nämnts som exempel på bra musik från det årtiondet var värdelösa.
)

Som??

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-08-14 20:17
Ursprungligen av Simon Templar:

Som??

Som var dåligt? Äh, spelar väl ingen roll? Det är en smaksak, det var det jag menade.

Ursprungligen av Skilling:

Som var dåligt? Äh, spelar väl ingen roll?.

Vore kul att få höra, värdelösa är ju ett väldigt starkt ord.

skilling, jo, lite koll har jag, men jag gillar inte mer än nån enstaka låt av sugarcubes och Depeche Mode tycker jag inte heller gjorde särskilt mycket bra förrän på 90-talet.
iofs är the Smiths mycket bättre än Morrisseys solo-skivor, men det hade nog inte varit så dumt med ny musik av the Smiths idag och många som inspirerats av de tycker jag är bättre.

Ursprungligen av Laseranders:

jo, lite koll har jag,
Depeche Mode tycker jag inte heller gjorde särskilt mycket bra förrän på 90-talet.

???????

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-08-14 20:18
Ursprungligen av Laseranders:

skilling, jo, lite koll har jag, men jag gillar inte mer än nån enstaka låt av sugarcubes och Depeche Mode tycker jag inte heller gjorde särskilt mycket bra förrän på 90-talet.
iofs är the Smiths mycket bättre än Morrisseys solo-skivor, men det hade nog inte varit så dumt med ny musik av the Smiths idag och många som inspirerats av de tycker jag är bättre.

Får du tycka. Vet inte vad jag ska göra med den infon iofs. Ditt tyckande, liksom.

Ursprungligen av Skilling:

Får du tycka. Vet inte vad jag ska göra med den infon iofs. Ditt tyckande, liksom.

Självklart. Ville bara också tycka lite

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-08-14 20:40

"men jag tycker" ska läsas in också. Precis som Laseranders innan så är det tyckande, inget annat. Då som nu, liksom. Man kan inte sätta årtionden mot varandra. Det är omöjligt.

Du kan få en: Michael Jackson. King of pop? Fan heller.

Så, nu orkar jag inte diskutera huruvida Billie Jean är en bra låt eller inte eller om det är fel av mig att vilja kräkas när jag hör Thriller. För den som gillar det är det bra.

Ursprungligen av Skilling:

"men jag tycker" ska läsas in också. Precis som Laseranders innan så är det tyckande, inget annat. Då som nu, liksom. Man kan inte sätta årtionden mot varandra. Det är omöjligt.
Du kan få en: Michael Jackson. King of pop? Fan heller.
.

Ja det var ju Laseranders som tyckte att 80 talet i stort var helt värdelöst förutom The Smiths som han nu tycker är sämre än deras efterapare...

Michael Jackson kanske inte är king of pop men han har gjort en hel del objektivt(ja faktiskt) sett förbaskat bra musik som satt sina spår i enormt mycket efterföljande musik, att avfärda honom som värdelös är lite sanslöst. Det Jackson (och Q) gjorde på Off the wall och Thriller är enormt. Klart du inte behöver gilla det men jag kan inte på allvar tro att du tycker det är värdelöst...
Vad tycker du förresten om Justin Timberlake som är en (oftast) utvattnad Michael klon..

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-08-14 23:03
Ursprungligen av Simon Templar:

Michael Jackson kanske inte är king of pop men han har gjort en hel del objektivt(ja faktiskt)

*fniss*

Citat:

Klart du inte behöver gilla det men jag kan inte på allvar tro att du tycker det är värdelöst...

Jo. Jag tycker också att Springsteen låter lika bajsnödig som Lundell.

Citat:

Vad tycker du förresten om Justin Timberlake som är en (oftast) utvattnad Michael klon..

Värdelös.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-08-14 20:46

Men allt kan väll inte vara Nitzer Ebb´s fel?

Den här tråden är konstig. Det finns väl inget absolut värde som gör musik bra eller dålig? Och vi är alla barn av vår tid. Jag växte upp på 70-talet, blev intresserad av musik på allvar på 80-talet och började göra musik "på riktigt" på 90-talet. Jag har alltså nästan 4 decennier (hemska tanke!) att jämföra med och jag tycker bestämt att det aldrig gjorts så mycket bra musik som nu. Men det är ju bara min subjektiva åsikt.

Om det beror på internet eller inte har jag ingen aning om, men det känns nära till hands att global kommunikation och ett enormt utbud direkt i vardagsrummet gör sitt till utvecklingen. När jag växte upp fanns det en fantastisk skivaffär i Helsingborg som hette "Heta Vax" där allt som inte var topplisteskräp gick att lyssna på eller beställa. De lade ner i slutet av 90-talet (mystiskt nog i samma veva som CD-brännarna började bli överkomliga...) men fram till dess var det en guldgruva av inspiration att titta förbi och snacka med den kunniga personalen och andra musiknördar som hängde där.

Idag funkar forum och sajter som t.ex. last.fm på samma sätt fast i en gigantiskt mycket större skala. Det man hittar och gillar går i 9 fall av 10 att köpa några musklick bort. Internet är enormt mycket mer än fildelning och informationsöverflöd.

Dessutom: när jag kör fast eller får ett problem i studion surfar jag iväg hit och frågar, vilken oftast renderar ett bra svar inom några minuter. Hur kan en sådan makalös resurs vara fel?

Elton John är ett pucko som kommer med en så knäpp idé. Han har helt uppenbart inte fattat någonting. Internet är världens bästa teknologiska uppfinning. Och bäst av allt, vill man inte vara med så är det bara att dra ur pluggen, gräva fram sina gamla vinyler och förstockas i nostalgitöcknet så mycket man bara orkar.

Det jag upplever som konsument är att musiken görs allt billigare - allt färre riktiga musiker används, allt färre gör allt mer musik - kör med virtuella plugins och synthar och helst ska de producera och mixa själva också. Visst är det fullt möjligt, men mitt intryck är att många gör mer än deras konstnärliga kapacitet klarar, därför att det har blivit enklare med datorn. Ljudkvaliteten har försämrats. När Mp3/AAC är normen så har den absoluta ljudkvaliteten sjunkit. Jag gillar precision i ljudbilden, luftighet, stort stereoperspektiv med höjd och djup, men alltför mycket musik låter dåligt idag. Funkar säkert jättebra i en iPod, som jag givetvis också har, men fungerar mindre bra i den riktiga stereon i vardagsrummet. Musiken har blivit för programmerad. Hur många använder en stor orkester idag, där människor spelar live? Istället köper man orkestern på skiva och laddar in i datorn. Istället för att hyra in en trummis så köper man en skiva med trumloopar. Och så vidare och så vidare. Jag hävdar, det blir inte lika bra för själen i musiken försvinner.
Visst kan det låta ok, men mellan "ok" och "riktigt bra" är det ett stort avstånd i mycket av dagens musik. Jag saknar känsligheten, jag saknar de stora - dyra - produktionerna, jag saknar de riktiga skivorna, albumen. Nu har det blivit mer inriktad på enskilda spår. Fullängdarna blir sämre och sämre. Visst finns det fortfarande undantag och jag är tacksam för dem, det finns fortfarande artister som satsar på riktiga album, inte bara en samling spår.

Jag ser fram emot Mike Oldfields kommande "Music of the Spheres", inspelad med hel riktig orkester i Abbey Road studios. Släpps i November.

Gällande Elton John så - han har gjort mycket bra genom åren, nog förtjänar han credit för det.

Hälsar
R

Absolut. Elton John förtjänar all cred för sina fantastiska låtar (för min del hans 70-tal) men det där med att fimpa internet i 5 år var riktigt dumt.

När det kommer till ljud och hur musik ska produceras så är det inte så att det ena är bättre än det andra. Jag håller alldeles med om att lata/okunniga sovrumsamatörer missbrukar tekniken och skapar rejält trista saker. Men det finns väldigt många som använder tekniken på ett spännande och kreativt sätt. En trumloop är inte mer än vad du använder den till. Det samma gäller en riktig trummis och hans/hennes trumset. Eller en orkester för den delen. Det finns skrämmande exempel på välbärgade klantskallar som plågade oss med riktiga orkestrar även på den tiden de inte fanns i digitalt format.

Alla tider har haft bra och dålig musik. Procentandelen kvalitetsmusik har antagligen varit densamma räknat på antalet producerade låtar/album. Grejen är att det nu görs och spelas in mer musik än någonsin, vilket också statistiskt sett ökar antalet bra saker även om mängden skräp också ökar.

Men jag håller med om att det är synd att så få "stora-dyra" produktioner görs.

Det jag upplever är att i och med att albumförsäljningen minskar så skär man ner på produktionskostnaderna och satsar hårdare på enskilda spår istället för helgjutna album som håller "från start till mål" s a s. Vanan att lyssna på musik har också påverkat musikskapandet/produktioner, allt mer musik används som bakgrund till något annat. Få verkar verkligen ge sig hän i koncentration de 40-50 minuter det tar att lyssna igenom en hel skiva. Det har skapats så många enorma album genom åren och jag upplever att det är svårare att hitta dem nu, betydligt svårare, och produktionerna är enklare, billigare, med färre "riktiga" instrument och musiker. Tears For Fears spenderade fyra år och 1 miljon pund för "Seeds of love" och det är fortfarande en skiva som jag lyssnar frekvent på och har gjort sedan den släpptes 1989. "Jordan - The Comeback" av Prefab Sprout. En enorm temaskiva. Helt otrolig. Slutet av 80-talet - början av 90-talet, var musikaliskt sett en enorm höjdpunkt. Ett av de få band som fortfarande känns intressanta är Saint Etienne - och så Tears For Fears som gjorde en storartad comeback med "Everybody loves a happy ending" (såldes dessvärre rätt dåligt).

Förr så kunde trummare, basspelare och så vidare - bli kända. Pino Palladino som medverkade på var och varannan skiva i slutet av 80-talet/början av 90-talet. Neil Taylor. Phil Collins (som trummis). Kate S:t John. Producenter som John Kelly, Trevor Horn, Mike Hedges, Martyn Phillips. Mixare och teknikers som Bob Clearmountain. Vart tog alla vägen?

@ Raphael: allt det där är sant.

Men det finns också jättehäftiga konceptskivor som görs av soloartister. Mike Oldfields "Tubular Bells". Bruce Springsteens "Nebraska". Brian Enos "Music For Airports".

Från helt olika håll och gjorda med helt olika teknik skapades de ungefär samtidigt av folk som jobbade ensamma. Idag finns det mycket större möjlighet för sådana ensamvargar att realisera sina idéer. Musiken blir inte sämre, den blir annorlunda.

Men jag håller fortfarande med om att det var kul med den sortens plattor du beskriver. Det är tyvärr något vi måste inse tillhör en svunnen tid. Tragiskt på sätt och vis, men också ett obestridligt faktum.

En gamling vill också lägga sig i. Det talar sitt tydliga språk. Den musik som gjordes av de flesta kungarna på50-60 talet säljer fortfarande. Hur många av dem som är över 30 idag lyssnar på dagens skrän.
Botten är nådd, nu tillåts omusikalska varelser som inte kan ta en ton, att betrakta sig som artister. Raparna. Blä.
Senast idag blev jag tvungen att ta kontakt med Appel Store. jag vet inte om det var för att få mig att tappa tidsräkningen , jag tvingades höra en gräsligt dunka dunka på full volym medans jag väntade i 20 minuter innan supportern kom tillbaks.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-02 09:13
Ursprungligen av Kalle Silver:

En gamling vill också lägga sig i. Det talar sitt tydliga språk. Den musik som gjordes av de flesta kungarna på50-60 talet säljer fortfarande. Hur många av dem som är över 30 idag lyssnar på dagens skrän.

Tja, jag vet inte, men jag är i alla fall över 30, och lyssnar avsevärt mycket hellre på dagens skrän än de så kallade "kungarna".

Det görs fantastiskt mycket bra musik idag, men jag tror att den ökade bredden och utbudet helt enkelt gör att inga (eller väldigt få) band blir lika stora som ett band kunde bli då utbudet var betydligt mindre.

Bra Raphael, Vem såg och lyssnade på Eurovisionen, där man ersatt musikaliskt kunnande med ljusfenomen och koreografiskt sprattel för att dölja låten som låter som alla de andra. Ingen går dagen efter och visslar på någon av låtarna.

  • Medlem
  • 2008-09-01 00:35

Jag har inte läst alla inläggen i tråden så det kanske känns som att jag bryter av.
Det här är mina kommentarer över musikens "försämring"

Jag tror det har med planetens tillstånd överlag, den kritiska situationen överallt, hav & land ekosystemen dör mer och mer för varje dag. Hur många arter dör inte ut per dag nu? Det generar en stor mängd stress i människor, både medvetet och omvedvetet. En miljon svenskar käkar antidepressiva har jag hört. Inte konstigt om kulturen försämras, människors sinnen måste ju bli mer okritiska till konsten. Och överlag måste det vara svårare för konstnärerna att hämta positiv inspiration i en värld som ur många synvinklar håller på att gå åt pipsvängen.

Jag vet inte vad lösningen är, det är bara mina observationer.

Det går åt helvete.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-01 17:56

Äh, lägg av. Det görs hur mycket bra musik som helst nu också.

Helgjutna skivor? Ta en lyss på Fleet Foxes debut t ex:

MySpace.com - FLEET FOXXXXXES - SEATTLE, Washington - www.myspace.com/fleetfoxes

Meningslöst att rabbla upp grejer för rabblandets skull, men jag har hört att musiken är död i snart 30 år.

Kanske har vissa tappat sin nyfikenhet? Kan det vara så?

DSC, tyvärr, har du rätt, det är inte mycket att jubla över i samhället idag och värre blir det.

Det är, i och för sig, inte så lätt att hitta på nya slagdängor, när allt är uppfunnet och urvattnat.

Vem går på Dramaten och ser gammal skåpmat, vem går på Operan och ser skåpmat från 15-1600 talet. Båda är konkursmässiga. vem tittar på TV, Nyheter eller gamla repriser. jag tycker att dom har den lön de bett om, drar man inte folk så skall man svälta.Teatrarna är nästa "Skrå " som kommer att försvinna. Avdankade skådisar och icke roliga komiker ( Babben Larsson undantagen ) som dammas av för det ändamålet, kommer att tråka ut publiken så föreställningarna läggs ner efter några veckor.

Att en del unga artister är världartister och tjänar miljoner, är ju bra, men förvånar mig enormt.

Björk,Robin, Alban, Di Leva med flera ger mig inte ett dugg. Robin ser i alla fall trevlig och " Har det ". De andra är så dåliga artister så dom måste spöka ut sig för att bli uppmärksammade.

Om tio år är dom bortglömda.

Årets Allsång på Skansen tappade publik, fanns det någon publikdragare.

Det är häftigt för unga att få komma hemifrån och supa till, men Hultfredsfestivalen förlorade säkert massor av publik, lervälling, fylla, våldtäckter, polisinsatser.

Jag tävlade i Barbershop( Kvartettsång ) i tio år, där kunde man inte gömma sig bakom discovrål elle högjudda instrument.

Vi repade flera timmar, flera gånger i veckan och i början var publiken knäpptyst
sista tiden började samhällets flummisar komma, med mobiltelefoner, halvfulla, med prasslande godispåsar,m.m.
det var absolut inte dessa vi hade övat för.

Vi ledsnade också på dragspelsstämmorna i Bindslew i Danmark Ransäter, (den största i Sverige ). det var 90 procent fylla och resten dragspel.

Numera eskader - seglar vi i Stockholms skärgård första veckan i Augusti för att slippa odrägliga halvalkoliserade kräk som när dom hör oss spela, gör sig skyldiga till både egenmäktigt förfarande och andra sinnessjuka tilltag.

Utan att fråga äntrar dom båten och tycker att vi är till för dom. De sista åren har vi infört vakter av dom andra som är med på eskadern.

I går var vi på säsongsavslutning på Kristinehovs Malmgård på Söder, ett evenemang som funnits i över tjugo år, i regi av Visans Vänner och som träffas varje söndag eftermiddag från Juni till sista söndagen i Augusti. Per Sörman, Pelle Törner, Ivan Dittmer med flera underhåller med visskatter från förr. Dan Andersson, Taube, Ferlin
Povel.

Igår trodde vi inte våra öron eller ögon när en ung kille Erik Åberg äntrade scen och sjöng både Taube och Ruben Nilsson och spelade gitarr som ett proffs.

Vi gjorde allt för att denna kille skulle känna att han behövs, så att inte denna vis- klenod dör ut med de gamla som fortfarande finns kvar.

Det är jätte enkelt att lyckas, öva dygnet runt i ett år på ett instrument så alla som hör dig spela tycker att du är bäst, hitta dessutom på egna alster, då kommer folk och dom betalar för underhållning med " klös i " Förbjud syntar, elgitarrer, förstärkare. Bra musiker behöver inte gömma sig bakom oväsen.

Godnatt

Ursprungligen av Kalle Silver:

Vem går på Dramaten och ser gammal skåpmat, vem går på Operan och ser skåpmat från 15-1600 talet. Båda är konkursmässiga. vem tittar på TV, Nyheter eller gamla repriser. jag tycker att dom har den lön de bett om, drar man inte folk så skall man svälta.Teatrarna är nästa "Skrå " som kommer att försvinna. Avdankade skådisar och icke roliga komiker ( Babben Larsson undantagen ) som dammas av för det ändamålet, kommer att tråka ut publiken så föreställningarna läggs ner efter några veckor.

Du vet att opera från början var den tidens folkliga underhållning, på samma sätt som tex dokusåpor och liknande idag? På samma sätt har tex jazz, rock, pop, folkmusik med mera gått från att ha betraktats som folkfaror till att bli hyllat som konstnärliga underverk. (Jmf tex hur jazz betraktades på 30-talet och idag, eller hur Beatles gick från att betraktas som långhåriga folkfördärvare som knappt kunde spela till att idag ses som musikaliska genier.)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-02 08:45

Är Kalle Silver ett troll?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-02 09:17
Ursprungligen av Skilling:

Är Kalle Silver ett troll?

Han har väl många inlägg för ett troll, men han luktar onekeligen lite trollaktigt, lite mögel oh mossa sådär...

  • Medlem
  • 2008-09-02 10:22
Ursprungligen av Skilling:

Är Kalle Silver ett troll?

Nejdå, han kommer säkert bara från 99mac.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-09-02 11:30

Eller 99Skrivmaskin

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-02 12:30

99kamdragning

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-02 12:56

99forumkrig??

Bevaka tråden