Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes Store och fildelning fortsätter att öka

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Simon Templar:

Men nu är du väl mogen att avgöra vad som är bra eller dåligt? Att produktionerna idag oftast är snyggare än på 80-talet är ju inte så konstigt men mycket av den elektroniska musiken från 80-talet är musikaliskt sett betydligt bättre än dagens dito ta bara 80-tals låtar som Fade to grey av Visage och Tour de France av Kraftwerk som blivit odödliga klassiker. Att den elektroniska musiken från 80-talet är bättre än dagens tror jag beror på att det rådde pionjäranda då och att de flesta som gjorde elektronisk musik då, verkligen kunde spela och programmera....

Men givetvis görs det mycket bra elektronisk musik idag också...

Jag tror att det är just därför den elektroniska musiken var sämre på 80-talet. När teknisk skicklighet och att vara först med nåt inte längre är viktigt kan man koncentrera sig på att göra bra musik.
Mången gång har kompisar till mig spelat ett musikstycke för mig och sagt "visst är det bra!?" och när jag sagt "nä…" får jag förklarat för mig att det är det visst det för hör du inte hur skickliga de är på att spela jättesvåra grejer…

Ursprungligen av Laseranders:

Jag tror att det är just därför den elektroniska musiken var sämre på 80-talet. När teknisk skicklighet och att vara först med nåt inte längre är viktigt kan man koncentrera sig på att göra bra musik.
Mången gång har kompisar till mig spelat ett musikstycke för mig och sagt "visst är det bra!?" och när jag sagt "nä…" får jag förklarat för mig att det är det visst det för hör du inte hur skickliga de är på att spela jättesvåra grejer…

Så du är omusikalisk också...

Ursprungligen av Simon Templar:

Så du är omusikalisk också...

Om du tror att teknisk skicklighet är lika med bra musik är det nog du som är omusikalisk.

Ursprungligen av Laseranders:

Om du tror att teknisk skicklighet är lika med bra musik är det nog du som är omusikalisk.

Teknisk skicklighet och bra musik går ofta men inte alltid hand i hand....du själv verkade ju tycka att dagen musik lät snyggare än 80-talet...men jag tycker 80-talets musik var mer musikalisk och mer nyskapande för att inte tala om 70-talets...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-12 04:30

Ta en ny låt med The Knife och jämför med en Scritti Politti-låt från 1985 så... byt Green Gartside mot en annorlunda (jag skulle säga mer taggig, konstig och icke funktionell i andra delar av världen än i Sverige annat än för dem som söker "det konstiga") sångstämma, ta bort 80% av alla intressanta instrument, ändra om alla harmonier från fem ackord till ett eller på sin höjd två, kvantisera sönder de 20% av instrumenteringen som är kvar och byt trummorna mot hårdare och mer enkelt programmerade trummor och då låter det mer som syskonens material efter stenhård komprimering med totalt dynamikbortfall.

För mig är det solklart att Scritti Polittis musik både var mycket mer musikaliskt intressant och mycket mer välproducerad. Arif Mardin skruvade. Vem skruvade på The Knife? Någon tanig wannabe kanske...

Ursprungligen av PF:

Ta en ny låt med The Knife och jämför med en Scritti Politti-låt från 1985 så... byt Green Gartside mot en annorlunda (jag skulle säga mer taggig, konstig och icke funktionell i andra delar av världen än i Sverige annat än för dem som söker "det konstiga") sångstämma, ta bort 80% av alla intressanta instrument, ändra om alla harmonier från fem ackord till ett eller på sin höjd två, kvantisera sönder de 20% av instrumenteringen som är kvar och byt trummorna mot hårdare och mer enkelt programmerade trummor och då låter det mer som syskonens material efter stenhård komprimering med totalt dynamikbortfall.

Det enda jag håller med om är att The Knife är en aning för komprimerade, men du jämför två helt olika band. The Knife är (relativt) minimalistisk independentproducerad elektronisk musik med rötterna i synt- och dansmusik, medan Scritti Politti anno 1985 var ett storbolagsuppbackat popband med sikte på topplistorna. Helt olika stil, ideal och syfte med musiken. Det är ungefär som att klaga på att Scritti Politti inte funkar särskilt bra på ett dansgolv.

Då är det väl bättre att jämföra med någon som Salem Al Fakir (som iofs är rätt 70-talsinspirerad) eller Laleh?

Men i övrigt är det ju hopplöst att diskutera vilket decennium som var bäst musikaliskt sett, eftersom det bara beror på ens eget tycke och smak. Det har gjorts både skit och fantastisk musik i alla tider, det beror bara på var man letar och hur öppensinnad man är.

Ursprungligen av PF:

Ta en ny låt med The Knife och jämför med en Scritti Politti-låt från 1985 så... byt Green Gartside mot en annorlunda (jag skulle säga mer taggig, konstig och icke funktionell i andra delar av världen än i Sverige annat än för dem som söker "det konstiga") sångstämma, ta bort 80% av alla intressanta instrument, ändra om alla harmonier från fem ackord till ett eller på sin höjd två, kvantisera sönder de 20% av instrumenteringen som är kvar och byt trummorna mot hårdare och mer enkelt programmerade trummor och då låter det mer som syskonens material efter stenhård komprimering med totalt dynamikbortfall.

Nu gillar jag både Scritti Politti och the Knife, men lite roligt och inte helt osant tycker jag nog att det var som du skrev...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2007-08-12 04:54

The Knife? Ska det va nåt? Näe...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-08-12 19:09

Några av artisterna kan jag hålla med om, men samtidigt så gjorde några av de artisterna inte sina bästa skivor på långa vägar under det årtiondet, som Wonder, Krafwerk och Springsteen t ex. Magazine och Siouxie har jag i och för sig alltid räknat till 77-punken och inte till 80-tals musik. Imperiet är f ö det sämsta Thåström någonsin gjort och det förvånar mig inte att de, till skillnad från t ex Ebba Grön, inte sålde mycket när 80-talet tog slut.

Det mesta som låg på topplistorna var ändock trist musik, som t ex Europe.

Ursprungligen av iggy:

Några av artisterna kan jag hålla med om, men samtidigt så gjorde några av de artisterna inte sina bästa skivor på långa vägar under det årtiondet, som Wonder, Krafwerk och Springsteen t ex. Magazine och Siouxie har jag i och för sig alltid räknat till 77-punken och inte till 80-tals musik. Imperiet är f ö det sämsta Thåström någonsin gjort och det förvånar mig inte att de, till skillnad från t ex Ebba Grön, inte sålde mycket när 80-talet tog slut.

Det mesta som låg på topplistorna var ändock trist musik, som t ex Europe.

Nejnejnej det mesta som låg på listorna på 80-talet var inte trist musik. Men det är klart Michael Bolton, Foreigner och Phil Collins var ju inte så roliga direkt.

Du borde nog hålla med om mer än några av artisterna, men du kanske inte har hört alla jag rabblade upp?

Att Imperiet skulle vara det sämsta Thåström någonsin har gjort är struntprat.

Kraftwerks Electric Café är en otroligt underskattad platta fylld av elektroniska electroklassiker...
Stevie Wonder gjorde några riktigt bra plattor i början av 80-talet liksom Springsteen
The River plattan är ju ett mästerverk och säga vad man vill om Born in the USA plattan men den är fylld av otroligt starka och bra låtar. Lågmälda Nebraska ska man inte heller glömma.

Måste lägga till en annan favorit Grandmaster Flash första platta the Message, grym grym grym och så Eric B & Rakims första med Paid in full...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-08-13 09:22
Ursprungligen av Simon Templar:

Nejnejnej det mesta som låg på listorna på 80-talet var inte trist musik. Men det är klart Michael Bolton, Foreigner och Phil Collins var ju inte så roliga direkt.

Du borde nog hålla med om mer än några av artisterna, men du kanske inte har hört alla jag rabblade upp?

Att Imperiet skulle vara det sämsta Thåström någonsin har gjort är struntprat.

Kraftwerks Electric Café är en otroligt underskattad platta fylld av elektroniska electroklassiker...
Stevie Wonder gjorde några riktigt bra plattor i början av 80-talet liksom Springsteen
The River plattan är ju ett mästerverk och säga vad man vill om Born in the USA plattan men den är fylld av otroligt starka och bra låtar. Lågmälda Nebraska ska man inte heller glömma.

Måste lägga till en annan favorit Grandmaster Flash första platta the Message, grym grym grym och så Eric B & Rakims första med Paid in full...

Utöver de artisterna du inte gillade så var Toto rätt stora på 80-talet

De allra flesta band har jag faktist hört eftersom jag var musikintresserad redan innan 80-talet börjat, men några band var det som jag inte ens hört talas om, och än mindre hört.

Jag och ett antal skivköpare efter 80-talet tog slut kan inte ha fel Som sagt så fortsatte Ebba Gröns skivor att sälja, främst samlingen 1978-1982, så bra att de vid flera tillfällen kom upp på topp 30, under 90-talet fram till cd-försäljningen dalade. Det är ingen slump att Imperiets motsvarande samling ofta var på rea till ett lägre pris än Ebba-samlingen. Har du lyssnat på deras musik och texter på sistone? Vissa låtar håller men mycket, i synnerhet av den senare halvan av deras musik, är oerhört dåligt främst textmässigt.

De tidiga plattorna du nämner från 80-talet går nätt och jämt att räknas som 80-tals plattor även om de kom ut en kort bit in på 80-talet.

Ursprungligen av iggy:

Utöver de artisterna du inte gillade så var Toto rätt stora på 80-talet

De allra flesta band har jag faktist hört eftersom jag var musikintresserad redan innan 80-talet börjat, men några band var det som jag inte ens hört talas om, och än mindre hört.

Jag och ett antal skivköpare efter 80-talet tog slut kan inte ha fel Som sagt så fortsatte Ebba Gröns skivor att sälja, främst samlingen 1978-1982, så bra att de vid flera tillfällen kom upp på topp 30, under 90-talet fram till cd-försäljningen dalade. Det är ingen slump att Imperiets motsvarande samling ofta var på rea till ett lägre pris än Ebba-samlingen. Har du lyssnat på deras musik och texter på sistone? Vissa låtar håller men mycket, i synnerhet av den senare halvan av deras musik, är oerhört dåligt främst textmässigt.

De tidiga plattorna du nämner från 80-talet går nätt och jämt att räknas som 80-tals plattor även om de kom ut en kort bit in på 80-talet.

Klart de räknas som 80-tals plattor oavsett om de kom tidigt eller sent på 80-talet Imperiet sålde bra på 80 & 90 talet Ebba samlingen kom väl på 90 talet, båda samlingarna kostade lika mycket nämligen midprice...Klart Ebba gjorde större avtryck men Thåström var ju trött på punken när han startade imperiet.
Tycker verkligen inte Imperiet är oerhört dåliga speciellt inte om man jämför med några av Thåströms "industri"plattor.

Toto har gjort några riktigt sura plattor men ändå gjorde de också mycket bra som 99, Georgy Porgy, Africa & Rosanna t.e.x.....

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-08-14 11:24
Ursprungligen av Simon Templar:

Klart de räknas som 80-tals plattor oavsett om de kom tidigt eller sent på 80-talet Imperiet sålde bra på 80 & 90 talet Ebba samlingen kom väl på 90 talet, båda samlingarna kostade lika mycket nämligen midprice...Klart Ebba gjorde större avtryck men Thåström var ju trött på punken när han startade imperiet.
Tycker verkligen inte Imperiet är oerhört dåliga speciellt inte om man jämför med några av Thåströms "industri"plattor.

Toto har gjort några riktigt sura plattor men ändå gjorde de också mycket bra som 99, Georgy Porgy, Africa & Rosanna t.e.x.....

Nix Ebba samlingen kom redan i slutet på 80-talet, 88-89 tippar jag eftersom jag köpte den när jag bodde i Sthlm de åren.
Industriplattorna ger mig mer än Imperiet, även om jag förstår varför de säljer om möjligt ännu mindre än Imperiet skivorna.

Möjligt att de gjort några låtar som var bra, Toto, men det är inte många. Den bästa recensionen jag någonsin läst var från en Toto konsert i Sverige i mitten-slutet på 80-talet. Den bestod enbart av rubriker (typ "gitarrsolo") och "Zzzzzzzz" för att symbolisera hur sövande tråkigt det var

Glöm inte Stock-Aitken-Waterman, 80-talets Holland-Dozier-Holland.

Ursprungligen av Dumb Dan:

Glöm inte Stock-Aitken-Waterman, 80-talets Holland-Dozier-Holland.

jo dom glömmer jag gärna...fast några höjdare gjorde ju även dom som Roadblock, Say I'm your no:1 (Princess) och Never gonna give you up med Rick Astley.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2007-08-12 21:05
Ursprungligen av Dumb Dan:

Glöm inte Stock-Aitken-Waterman, 80-talets Holland-Dozier-Holland.

http://www.99.se/1325347-post48.html

Aj såg inte!

Fyller på:
Lonnie Gordon - Happening All Over Again, Dead or Alive - You Spin Me Round, Rick Astley - Whenever You Need Somebody, Rick Astley - Together Forever, Rick Astley - Never Gonna Give You Up, Bananarama - I Heard a Rumour, Bananarama - Love In The First Degree, Kylie Minogue - I Should Be So Lucky, Kylie Minogue - Step Back In Time

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-13 01:07

Mel & Kim - Respectable. Respect!

  • Medlem
  • 2007-08-13 09:53

Vad i hela världen håller ni på med i den här tråden? Knasbollar.

Och vilka frisyrer sen!!!!!!!

Ursprungligen av Dumb Dan:

Och vilka frisyrer sen!!!!!!!

De var ju det bästa av allt!:p

Och kläderna!!!!

Bevis på att Elton John har fel?

Soundtransit
BLDGBLOG + DJ/rupture
365 days project, part 2

(åtminstone 3 projekt som jag tyckte var intressanta och som inte skulle funnits utan internet. fast ganska långt från 1980-talsmusik. )

Kan väl även lägga till att Björk använder Mac och Internet för att skapa det mesta av sin musik och är även positivt inställd till piratkopiering.
Och Björk äger skiten ur Elton John.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-14 10:58

Du är ruskigt felunderrättad om den musikaliska processen Laseranders. Det är knappast internets förtjänst att Björk kan göra musik. "Äger skiten", ett moget och vuxet resonemang. Hon kan dessutom skapa musik helt utan datorer om hon har lust. Jag tycker du ska försvinna från 99musik för du har ingen aning om hur musik skapas och du tillför oss ingenting.

Ursprungligen av PF:

Du är ruskigt felunderrättad om den musikaliska processen Laseranders. Det är knappast internets förtjänst att Björk kan göra musik. "Äger skiten", ett moget och vuxet resonemang. Hon kan dessutom skapa musik helt utan datorer om hon har lust. Jag tycker du ska försvinna från 99musik för du har ingen aning om hur musik skapas och du tillför oss ingenting.

Klart hon kan, men hade hon gjort bättre musik utan datorer hade nog gjort musik utan datorer.
Nä, det är klart… bara de som instämmer med antipirat-kören tillför nånting. Det verkar ju logiskt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-14 11:47

De som har något av konstnärlighetens & musikskapandets intresse (och kunskaper därom) har något att tillföra. De som slitit med en musikproduktion, som vet saker om musikproduktion. De har något att tillföra. Åsiktsladdade musiklyssnare har sällan mycket att tillföra. Den här sajten är till för de som gör musik.

Jag skulle nog säga att du har fel där. De som skapar musik är ofta förblindade av att det går dåligt och struntar därför i alla undersökningar som visar på att det inte beror på fildelningen. Många är glada att de hittat en syndabock och vill inte att logik och forskning ska äta upp den. Då tillför utomstående en hel del. Skulle önska att fler icke-musiker deltog i diskussioner om detta på 99musik. Oavsett inställning tror jag vi har mycket att tillföra.

Ursprungligen av Laseranders:

Jag skulle nog säga att du har fel där. De som skapar musik är ofta förblindade av att det går dåligt och struntar därför i alla undersökningar som visar på att det inte beror på fildelningen. Många är glada att de hittat en syndabock och vill inte att logik och forskning ska äta upp den. Då tillför utomstående en hel del. Skulle önska att fler icke-musiker deltog i diskussioner om detta på 99musik. Oavsett inställning tror jag vi har mycket att tillföra.

Jag tycker ditt svar här är klockrent, du missförstår gravt och kopplar allting till fildelningsdebatten. Vad PF menar är att du hållt på ett bra tag här på 99musik utan att tillföra något om vad forumet handlar om, musik. Du är helt uppenbart inte det minsta intresserad av att diskutera musik, utan skulle lika gärna kunna hänga på 99Volvo om du fick samma respons på ditt favvoområde, fildelningen.

Jag ber dig, lika vänligt som PF, att sticka härifrån. Fortsätt häng på piratbyrån eller piratpartiet istället, de är säkert gladare i att diskutera ditt favvoämne.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-08-14 19:41

Jösses, jösses, jösses.

Klart inte internet ska stängas ner. Elton John är jävligt skön ändå. Förmodligen inte helt rätt citerad heller.

Men så diskussionen om "80-tals-musik". Vad är det? Att dela upp musik efter när den är gjord tycker jag är fullkomligt barrockt. Gjordes en massa skit då och en massa skit nu. Gjordes en massa bra då och en massa bra nu. Vi kan rabbla band och det bevisar ingenting eftersom det är smaken som avgör ändå. Jag gillar massor av 80-talsmusik men tycker en hel del av det som nämnts som exempel på bra musik från det årtiondet var värdelösa.

Jag gillar Smiths, Echo & The Bunnymen, Talking Heads, Prince, Crowded House, The Church, DM, Kraftwerk, Sugarcubes (Ja det var där Björk var innan hon blev solo, Lasseanders) och en massa annat.

(Sista stycket vara bara för att namedropping är kul och tillför då rakt ingenting:))

Bevaka tråden