Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari för Windows?

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-12 10:03

Nu har jag testat Windowsversionen lite och det är väldigt trevligt att äntligen få bekvämt läsbar och mjuk text på kontorsdatorn. Allt har funkat fint hittills. Jag har tillochmed tittat på Aftonbladet trots att jag inte ville. Allt såg lika illa ut som det alltid har gjort så rapporterna om det kan jag inte förstå.

Uppdaterar Apple betan ofta nu i början? Jag har fått version 522.11.3. Vad har ni andra?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-12 10:35

har version 522.11.3

Funkar bra

Ingen som lagt märke till att Safari 3 är en beta?
Förklarar väl ungefär alla problem här.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-12 14:04

Jag är riktigt glad för att Safari kom till XP även om det är läskigt buggigt just nu. Men texten renderas oerhört fint och hela programmet är snyggare än FF2 och IE7 med Aero tillsammans. Dessutom är Safari betydligt rappare än FF2 som jag primärt använder - även FF2 med FasterFox plugin.

Edit: kan ni som kan det här förklara hur man uppdaterar betan? Eller uppdateras den automatiskt vid varje launch? Jag hittar nämligen inga inställningar för automatiska uppdateringar eller liknande.

Ursprungligen av boris91:

Edit: kan ni som kan det här förklara hur man uppdaterar betan? Eller uppdateras den automatiskt vid varje launch? Jag hittar nämligen inga inställningar för automatiska uppdateringar eller liknande.

Du får väl helt enkelt ladda ner den nya betan från Apple när det släpps en ny beta. Jag kan inte tänka mig att det inte skulle vara möjligt.

med risk för att det här blir en tråd om safari 3.0
men är det bara jag som inte får den att funka vettigt. vet inte om det kanske är UNO som ställer till det, men mina tabbar ser helt wack ut, och den hänger sig ofta-ofta.
jag vet att det är en beta, men hur ska man kunna utvärdera den om det funkar så här dåligt?
ni som kör med den, kör ni uno?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-12 14:51

Jag kör inte UNO. På macen har jag problem med att sidorna laddas men sedan inte visas. Allt verkar bli nedladdat och scrollen uppdaterar sig, men det kommer inget innehåll. Klickar jag på refresh dyker allt upp som det ska.

På Windows har jag inga problem alls.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-12 14:51

Jag kör det i XP och det funkar "vettigt".

Testat nu o det är rejält buggigt på macen. Sabbar Adium o några widgets.

Jag har inte märkt av någon buggighet än så länge, och har använt det konstant hela dagen utan nåt skumt eller någon krasch. Hur sabbar det adium? Att det messar upp några widgets har jag dock märkt av..

Ursprungligen av Anders Båth:

Jag har inte märkt av någon buggighet än så länge, och har använt det konstant hela dagen utan nåt skumt eller någon krasch. Hur sabbar det adium? Att det messar upp några widgets har jag dock märkt av..

transparensen på chatförnstret försvann

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-12 19:23

3:an e grym! Snabbare och stödjer dessutom massa fler prylar (t ex rich-text-editorn i den drupalversion jag använder, gamla safari fick hicka av den).

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-06-12 20:04

Nehepp... kanske ska vara glad att man slapp blåskärm iaf!

  • Medlem
  • 2007-06-12 20:57

Är det någon mer som har problem med Bankid och Safari betan för mac?
Får det inte att funka, den loggar inte in, funkar bra med Firefox dock...

Få se om de vågar lägga in den i iTunes installationen.

Är det bara jag som inte ens kan installera den på min mac?

Den säger: Du kan inte installera Safari 3 beta på den här enheten. This volume does not meet the requirements for this update."

Vad har jag gjort som inte ni har?

Hittade själv felet. Safari låg inte i programmappen

Ursprungligen av rikard.agren:

Hittade själv felet. Safari låg inte i programmappen

Klassisk orsak till alla möjliga problem. Grundregel i Mac OS X: Flytta inte på Apples program.

Har märkt en riktigt bra sak i Safari 3, i alla fall Mac versionen. När man skriver på en sida, som när jag skriver här och nu, och man trycker på röda-kryss-bollen (eller vad den nu heter) så frågar den först om man vill stänga fönstret eller ej. Riktigt smart, vet inte hur många gånger som jag stängt fel fönster och förlorat inlägg o.s.v.

Dessutom finns stöd för .svg filer!

Ursprungligen av headlessmike:

Har märkt en riktigt bra sak i Safari 3, i alla fall Mac versionen. När man skriver på en sida, som när jag skriver här och nu, och man trycker på röda-kryss-bollen (eller vad den nu heter) så frågar den först om man vill stänga fönstret eller ej. Riktigt smart, vet inte hur många gånger som jag stängt fel fönster och förlorat inlägg o.s.v.

Just det stör jag mig väldigt mycket på När jag skrivit mitt inlägg och skickat det så frågar Safari ändå om jag vill stänga fliken. Klart jag vill, jag har ju redan skickat mitt inlägg! Nåja

Ursprungligen av rikard.agren:

Just det stör jag mig väldigt mycket på När jag skrivit mitt inlägg och skickat det så frågar Safari ändå om jag vill stänga fliken. Klart jag vill, jag har ju redan skickat mitt inlägg! Nåja

Låter som om Safari 3 inte lirar så bra med ajax-funktionen för att skriva inlägg, eftersom sidan aldrig "submittas" på riktigt utan det sker med ajax så tror Safari att man inte skickat sitt inlägg (min teori alltså).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-18 06:46

Det har nämnts tidigare men här är en annan länk till press releasen. Safaris auto update funktion borde göra så att problemen löser sig själva.

http://www.apple.com/pr/library/2007/06/14safari.html

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-06-18 08:15
Ursprungligen av Fred!:

Det har nämnts tidigare men här är en annan länk till press releasen. Safaris auto update funktion borde göra så att problemen löser sig själva.

http://www.apple.com/pr/library/2007/06/14safari.html

Det borde göra det, men gör det inte ännu i vart fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-18 23:42
Ursprungligen av Macus:

Det borde göra det, men gör det inte ännu i vart fall.

Jaha, första updaten är ju redan släppt iallafall.

Fråm apples press release

"Safari updates are delivered seamlessly through Apple’s Software Update, and the first update for Safari for Windows Public Beta which fixes some early reported bugs was released last night."

Funkar ju sk*tdåligt
En sida av tre beter sig ju skumt. Inget man skyller på standarder, det är väl det som används som är "standard" trots allt.
Eller är det "MS-only" funktionalitet som ställer till det? Safari på Mac funkar ju ok, så jag hajjar inte varför de släpper en halvfärdig produkt till XP.

Besviken man känner sig, först SJ skryt och så var det inte mer. Lite ovärdigt.

Hittils tycker jag Safari 3.0 Beta funkar utmärkt på min G5:a, enda som stör mig är att jag inte lyckats få igång tumknapparna på min MX1000 att fungera som bakåt å framåt

Säkerheten i Safari för Windows verkar vara lite taskig: Safari Beta Security Slammed; 8 Vulnerabilities Found

Frågan är om en beta ska räknas, eller om man borde vänta till den är skarp innan man dömer ut den?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-13 05:43

Klart man inte skall räkna en utvecklarversion, frågan är dock hur många av felen Apple själva hade råkat stöta på och fixat. I vilket fall så har de väl rätt om att "Apple engineers designed Safari to be secure from day one." lär vara lite utav skitsnack som kanske inte riktigt stämmer.

Mycket av grunderna kommer väl ifrån KHTML till att börja med? Och utöver det är väl en stor del av den extra säkerheten att man helt enkelt inte kör IE som alla andra.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-06-13 20:19

Såhär ser Safari ut för mig i Windows XP. Som ni ser så är det antingen ingen text alls eller någon form av rövarspråk. Jag kan inte heller skriva något i adressfältet samt att det hänger sig om jag rör för mycket i menyerna.

Och kom inte med snacket om att det är beta. En publik beta skall vara körbar med småfel som programmerarna inte hittat. Detta är ju bara pinsamt dåligt.

http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=542452970&size=o

Att inte ens Apples egna sida fungerar är faktiskt lite pinsamt.

Bevaka tråden