Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill någon testa min public service radio?

Tråden skapades och har fått 134 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-01 10:49
Ursprungligen av Yes:

Ok.
Har du någon aning varför jag inte får till Mix Megapol?

Yes!!

Jag tror det beror på att QuickTime inte kan spela formatet. Skall handla frukost, och skicka i väg mina damer, så skall jag kolla upp det!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-01 10:51

Ok, igen då...
Du, Rix Fm är inte live??

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-01 11:30
Ursprungligen av Yes:

Ok, igen då...
Du, Rix Fm är inte live??

Yes!!

Vet inte med vilken förskjutning de kör ut det, men jag antar att sändningen är så live tekniken förmår. (Ett antagande jag inte har några belägg för, annat än att jag trott att det är så). Har faktiskt aldrig lyssnat själv.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-02 09:54

Testade nu.
Tryckte på knapp P5, play gick igång men bara för en sekund. Fick sen starta med mellanslagstangenten.
MacBook C2d 2Gz

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 10:24
Ursprungligen av Yes:

Testade nu.
Tryckte på knapp P5, play gick igång men bara för en sekund. Fick sen starta med mellanslagstangenten.
MacBook C2d 2Gz

Yes!!

Varför utvecklare behöver många burkar. YDT har gått i stort sett dagligen sedan första versionen, och det har aldrig hänt! Så startar jag den på min PB G4 och problemet uppstår!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 10:32

Kan dessutom konstatera att det inte är ett PPC/Intel-problem!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-02 10:33
Ursprungligen av Ylan:

Varför utvecklare behöver många burkar. YDT har gått i stort sett dagligen sedan första versionen, och det har aldrig hänt! Så startar jag den på min PB G4 och problemet uppstår!

Vänligen, Ylan

Haha! Det e humor...

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 21:07
Ursprungligen av Yes:

Testade nu.
Tryckte på knapp P5, play gick igång men bara för en sekund. Fick sen starta med mellanslagstangenten.
MacBook C2d 2Gz

Yes!!

Tror att problemet är löst, och att det kommer en fix i 0.9.1 om några dagar! Se min andra tråd!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-04 11:46

0.9.1 är dött, länge leve 0.9.2

Drog raskt tillbaka 0.9.1 då det var en helt värdelös version. Nu kommer 0.9.2 och Yes problem är löst, tror jag. Dessutom följer en manual med!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-07-05 13:50

Visa inte det här för SR:s advokater bara
SR har då tidigare inte varit så glada över program eller widgetar som använt länkar till deras ljudklipp eller strömmar. Tyvärr. Det är nåt avtal med upphovsrättsorganisationerna som ställer till det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-05 14:14
Ursprungligen av JonesH:

Visa inte det här för SR:s advokater bara
SR har då tidigare inte varit så glada över program eller widgetar som använt länkar till deras ljudklipp eller strömmar. Tyvärr. Det är nåt avtal med upphovsrättsorganisationerna som ställer till det.

Kan inte se att det skulle vara något som helst problem.

1) Direktlänkarna till SR:s strömmar ligger ute publikt.
2) Vem som helst kan öppna strömmarna i t. ex. QuickTime Player.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-05 16:53
Ursprungligen av Ylan:

Kan inte se att det skulle vara något som helst problem.

1) Direktlänkarna till SR:s strömmar ligger ute publikt.
2) Vem som helst kan öppna strömmarna i t. ex. QuickTime Player.

Vänligen, Ylan

Skulle ovanstående länk vara olaglig?

Bisarrt, men jag vet att jag, som medlem i STIM, inte får lägga ut mina alster på webben, utan STIM:s tillåtelse. På vems sida står STIM?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-07-05 14:25

Hej Ylan!
När jag gjorde en widget som länkade till deras strömmar sa de så här:

Ursprungligen av Jesper:
Ursprungligen av Johannes:
Ursprungligen av Jesper:
Ursprungligen av Johannes:

Fraga:Hej!
Jag har gjort en widget som gör att det är lätt att komma åt era rtsp-strömmar för p1/2/3/4, klassiskt samt dagens eko och 16:45-ekot. /.../

Hej Johannes!
Tyvärr får du inte sprida en widget med vårt ljud pga upphovsrätten. Du kan heller inte använda grafiken tyvärr. För eget bruk kan du använda våra ljudströmmar och bygga en widget men inte sprida den vidare.
Här hittar du länkarna: http://www.sr.se/support/direktlankar.stm

Vänliga hälsningar
Jesper

Webmaster Nya Medier

Hej!
Det var ju tråkigt. Menar du att det är olagligt att länka till era
rm-filer alltså? Synd som fan, det betyder att alla som vill ha den här
funktionaliteten måste göra egna widgets... Nåja.

mvh,
Johannes Oscarsson

Hej!
Ja att länka direkt till vårt ljud är inte tillåtet. Synd om du gjort massa jobb med widgeten i onödan, jag är ledsen för det.

Vänliga hälsningar
Jesper

Webmaster Nya Medier

Och vid några andra tillfällen vet jag att de kontaktat folk som har liknande strömmar. Jag tycker det är skitsynd, för jag gillar ditt program som fan. Tänkte bara varna i vänlighetens namn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-05 14:42
Ursprungligen av JonesH:

Hej Ylan!
När jag gjorde en widget som länkade till deras strömmar sa de så här:

Och vid några andra tillfällen vet jag att de kontaktat folk som har liknande strömmar. Jag tycker det är skitsynd, för jag gillar ditt program som fan. Tänkte bara varna i vänlighetens namn.

Det var som fan!
Jag förstår att man inte får använda deras grafik, men att man inte får sprida länkarna låter ju helt barockt. Nu är ju inte länkarna hårdkodade i YDT, men frågan är om jag får skicka med databasen. Jag menar, om jag inte skickar med länkarna, utan bara YDT, kan de ju inte ha några synpunkter.

Vad skulle hända om man skrev ett program som följde med, som hämtade direktlänkarna från SR:s egen sida, och fyllde databasen? Det är då den enskilde användaren som fyller databasen, om än automatiskt! Kanske får bli ett nytt projekt.

Hoppas du inte tyckte jag lät dryg i föregående inlägg, men även om jag är luttrad vad gäller upphovsrätt, kunde jag inte tänka mig att det skulle vara så illa.

Får man länka till någon annan sida på SR-webben än http://www.sr.se? Vad säger upphovsrätten om det? Är inte det en djuplänkning? Var går gränsen?

Tack för informationen!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-07-05 15:04

Ylan: nej nej, det tyckte jag inte alls. Jag var däremot jävligt rädd över att själv framstå som dryg, så jag var tvungen att filura lite på hur jag skulle skriva.

Jag har svårt att tro att de skulle kunna vinna i domstol om den här frågan; det är väl rätt allmänt etablerat att man får länka lite hur man vill väl?

  • Medlem
  • 2007-07-05 17:17

Jag kan inte montera dmg-filen ... Jag har version 0.5 som jag använder ibland. Helt klart ett bra litet program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-05 17:30
Ursprungligen av stfm:

Jag kan inte montera dmg-filen ... Jag har version 0.5 som jag använder ibland. Helt klart ett bra litet program.

Hej stfm!

Vad har du för operativsystem?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2007-07-05 17:38
Ursprungligen av Ylan:

Hej stfm!

Vad har du för operativsystem?

Vänligen, Ylan

10.4.10 ... "– Det senaste"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-05 20:57
Ursprungligen av stfm:

10.4.10 ... "– Det senaste"

Det verkar som att de flesta har lyckats få hem filen. Jag kan bara råda dig att slänga skivavbilden, och försöka tanka hem den igen. Om du inte lyckas då, hör av dig, så kan jag försöka e-posta filen till dig. Tror jag skall zippa skivavbilden nästa gång. Den blir inte mindre, men den kanske är hel när den kommer fram!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2007-07-05 17:43

I det här fallet kan man väl kringgå sr:s regler genom att man får knppa in de länkar man är intresserad av själv. Ylan har ju redan visat var strömmarna finns.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-05 17:54
Ursprungligen av Baron:

I det här fallet kan man väl kringgå sr:s regler genom att man får knppa in de länkar man är intresserad av själv. Ylan har ju redan visat var strömmarna finns.

Eller så kan jag skriva in att man måste lova att radera alla url:er när man laddat ner YDT!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-05 17:50

Jag får ner 0.91, fast jag klickar på 0.92.

Yes!!

  • Medlem
  • 2007-07-05 17:57
Ursprungligen av Yes:

Jag får ner 0.91, fast jag klickar på 0.92.

Yes!!

Samma här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-05 20:27
Ursprungligen av Baron:

Samma här.

Det är faktiskt 0.9.2. Jag glömde att ändra versionsnummer, så går det när man gör det mesta manuellt. 0.9.1 fungerade inte alls!

Vänligen, Ylan

Har jag begått ett allvarligt brott nu? Jag länkade till diverse radio-stationer några inlägg bakåt. ojoj

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-05 23:18
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Har jag begått ett allvarligt brott nu? Jag länkade till diverse radio-stationer några inlägg bakåt. ojoj

Jag vill ju inte skrämma upp någon, men du bör nog snarast gå under jorden, innan Nationella insatsstyrkan slår in dörren och börjar skjuta i så kallat självförsvar. Det är allvarliga saker detta!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-09 13:50

0.9.3 stödjer Airfoil

Precis innan jag drar till Skottland, lägger jag ut YDT 0.9.3 på ylan.nu! Check it out! Stödjer nu Airfoil!

Kommer inte att vara on-line särskilt mycket den närmaste tiden, men lycka till!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-24 21:56

YDT de luxe, ;-)

http://rogueamoeba.com/radioshift/

Här finns det tunga alternativet för den som vill pynta!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-07-05 23:10

Det finns ett roligt klipp där SR ringer till Antipiratbyrån och säger till dem på skarpen för att de länkat direkt till ett radioklipp som handlade om dem. "Detta räknas som ett offentligt framträdande och är förbjudet" var budskapet från SRs jurist. Antar att hon vet vad hon talar om.

Det är alltså inget skämtklipp, men likväl väldigt roligt att just APB inte heller hade koll på de luriga reglerna.

Verkar vara ett trevligt litet program det här. Funkar fint på min MacBook C2D med 10.4.10.

Det kanske inte är min plats att säga, då jag inte på långa vägar är insatt i lagstiftningen om dessa ting, men... När hyperlänkar och hyperlänkning börjar bli olagligt, ja, då vet jag inte vad farao som pågår längre. Att man inte tycker om det, visst. Men olagligt?

Bevaka tråden