Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill någon testa min public service radio?

Tråden skapades och har fått 134 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-28 19:47
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Den är kanon! Jättebra! Jag saknar dock kopplingen till Audio Hijack Pro i dagsläget...

Jag skulle vilja att YDT skapade ett dynamiskt skript, så att filen som Audio Hijack Pro skapar får namn efter kanalen som spelas in.

Är det någon som har lyckats med att skapa dynamiska AppleScript i Cocoa?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-01 04:41
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Den är kanon! Jättebra! Jag saknar dock kopplingen till Audio Hijack Pro i dagsläget...

Och där kom den! Den första högst rudimentära kopplingen, men nu när jag testar 0.9 (finns att hämta på ylan.nu, klicka YlanDigitalTuner numera) känns det som att det kanske inte skall vara mer än så!?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2007-07-01 10:13
Ursprungligen av Ylan:

Och där kom den! Den första högst rudimentära kopplingen, men nu när jag testar 0.9 (finns att hämta på ylan.nu, klicka YlanDigitalTuner numera) känns det som att det kanske inte skall vara mer än så!?

Vänligen, Ylan

Finfint! Räcker det med Audio Hijack?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-01 10:35
Ursprungligen av Baron:

Finfint! Räcker det med Audio Hijack?

Inte just nu är jag rädd. Har skam till sägandes inte tänkt på Audio Hijack, men lovar att undersöka huruvida det kan bli möjligt i nästa uppdatering!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2007-07-01 11:07
Ursprungligen av Ylan:

Inte just nu är jag rädd. Har skam till sägandes inte tänkt på Audio Hijack, men lovar att undersöka huruvida det kan bli möjligt i nästa uppdatering!

Vänligen, Ylan

Man kanske skulle uppgradera ändå. Nu har man en anledning...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-01 11:32
Ursprungligen av Baron:

Man kanske skulle uppgradera ändå. Nu har man en anledning...

Kikade snabbt hos Rogue Amoeba, och jag tror inte det är teknsikt möjligt. Audio Hijack kan inte kapa ett program som redan är igång. Du kan givetvis kapa YDT ändå, men inte inifrån YDT, då YDT måste startas från Audio Hijack!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-05 10:27
Ursprungligen av Baron:

Man kanske skulle uppgradera ändå. Nu har man en anledning...

Baron,
Tycker inte du har så stor anledning att tveka!

Det blir inte så många pengar!!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-07-05 11:07

Vid påfallande ljus på skärmen är det kanske väl lite kontrast mellan den mörkt kastanjebruna(?) färgen och de små svarta Program- resp Rec-trianglarna. De senare blir svåra att se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-24 16:07
Ursprungligen av John Stalberg:

Funkar klockrent. Ikonen är mycket suddig. MacBook, lina -> kabel-2 Mbps

Ikonen får vänta, har som sagt begränsat med tid!

Vänligen, Ylan

Det skulle vara fint om den fanns i en widget-variant till Dashboard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-09 23:06
Ursprungligen av John Stalberg:

Det skulle vara fint om den fanns i en widget-variant till Dashboard.

Widget blir det nog inte på ett tag, men kanske kan man köra det som floating panel!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-09 23:20

YDT når 0.6, nu programmerbar.

I afton fick jag ihop programmeringsfunktionen i YDT. Klicka på revealtriangeln så förstår ni kanske. Tänkte att jag inte skulle ge fler instruktioner för att se om det går att förstå hur det fungerar utan. Dessutom jobbar jag alldeles för mycket denna vecka. Jag släppte mest för att se så det fungerar, och för att jag blev så glad att det fungerade här hos mig iaf.

YDT läcker för varje minut det spelar upp strömmat ljud. Det gör även Quicktime Player, med QTP slutar växa någonstans kring 50 MB (har jag för mig att det var). YDT bara växer och växer. Jag har en del att lära om Quicktime, och det kanske inte räcker med QTkit, utan jag får lämna Cocoas trygga famn (är det så, den som vet?) Hur som helst bör man inte låta YDT gå över natten med en veckas osparade ljud-, text- eller videofiler. Åtminstone inte om man bara har 256 MB RAM

Tipsa gärna i tråden om radiokanaler att lägga till!

Inställningar och programmeringsfunktionen ligger för närvarande i ett eget fönster. Jag tänker mig låta huvudfönstret växa i stället i en kommande version (ungefär som spara-panelen i OS X) Tänker att det skulle bli snyggare.

Databasen ligger som en XML-fil i Application Support i användarbiblioteket.

Vänligen, Ylan

Senast redigerat 2007-05-09 23:33
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-09 23:42

Vill bara påpeka att jag för tillfället inte har något sätt att elegant uppdatera en användares databas. Detta är ju första versionen som har en databas, så nu tryckte jag bara ut det jag orkade knappa in i kväll. Den som skapar en stor databas får alltså för tillfället välja mellan sin egen databas, och den jag trycker ut i nästa version.

Om man lyckas radera alla sina kanaler, är det bara att slänga sin YlanDigitalTuner-mapp i Application Support i användarbiblioteket, så återgår man till min originaldatabas.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-20 09:28
Ursprungligen av Ylan:

YDT läcker för varje minut det spelar upp strömmat ljud. Det gör även Quicktime Player, med QTP slutar växa någonstans kring 50 MB (har jag för mig att det var). YDT bara växer och växer. Jag har en del att lära om Quicktime, och det kanske inte räcker med QTkit, utan jag får lämna Cocoas trygga famn (är det så, den som vet?) Hur som helst bör man inte låta YDT gå över natten med en veckas osparade ljud-, text- eller videofiler. Åtminstone inte om man bara har 256 MB RAM
Vänligen, Ylan

Körde YDT över natten nu under Leopard 10.5.2 och Apple har tydligen fixat läckan i QuickTime vilket innebär att ej heller YDT läcker! Jag antar att QT Player använde sig av något slags hack tidigare!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 13:50

YlanDigitalTuner når 1.0

Ursprungligen av Ylan:

Körde YDT över natten nu under Leopard 10.5.2 och Apple har tydligen fixat läckan i QuickTime vilket innebär att ej heller YDT läcker!

Och med anledning härav, och av att jag fixat några småprylar, når YDT Gold DMG idag.
Jag har inga väl fungerande tigerburkar, men enligt min privatbetatestare fungerar det fint.

YDT 1.0 finns att hämta på Ylan, och är Let-me-know-what-you-think-ware.

Vänligen, ylan

Mycket trevligt! Jag undrar om någon vet hur man ska göra ifall man vill få in NRJ (www.nrj.se) och andra webradio-kanaler. Fick frågan av en elev på skolan jag jobbar på och vet inte hur jag ska få fram en mms-URL från njr.se att knappa in i YDT!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-10 13:56

Ofta kan man välja att spela genom en extern spelare, och då kan man få ut URL:en från t. ex QuickTime Player. Men som sagt YDT spelar det QT spelar. BBC t. ex, spelar endast Real Audio.

Förstod du hur du programmerar snabbvalsknapparna?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-11 00:05
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Mycket trevligt! Jag undrar om någon vet hur man ska göra ifall man vill få in NRJ (www.nrj.se) och andra webradio-kanaler. Fick frågan av en elev på skolan jag jobbar på och vet inte hur jag ska få fram en mms-URL från njr.se att knappa in i YDT!

Kikade som hastigt på sidan, och enligt den kan man endast spela strömmarna via webspelaren, dock lär YDT/QT/Flip4Mac kunna spela strömmen om man bara hittar URL:en.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-12 23:07
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Lägger till dessa i nästa version, eftersom jag ej kan uppdatera användarens databas (och ej kommer att kunna göra det i de närmaste versionerna)

Tänkte att man kan få alla kanaler som läggs här i tråden!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-05-13 08:34

Det som var så trevligt var ju att det var en knapp till P1 och P2, den där kommersiella skiten finns ju på var och varannan widget. O:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-13 11:04
Ursprungligen av tobbehj:

Det som var så trevligt var ju att det var en knapp till P1 och P2, den där kommersiella skiten finns ju på var och varannan widget. O:-)

Du lägger till och tar bort efter eget skön! Snabbvalen 1-4 kommer åtminstone vid skeppning vara P1 - P4. Vad användaren sedan gör är dess ensak!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-01 04:59

Hej, Ylan...
Fantastisk liten app. det där.

Finns det möjlighet i framtiden att den autostartar när du trycker på en kanal?

Yes!!

Ps. Hackar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-01 10:33
Ursprungligen av Yes:

Hej, Ylan...
Fantastisk liten app. det där.

Finns det möjlighet i framtiden att den autostartar när du trycker på en kanal?

Yes!!

Ps. Hackar.

Vet inte riktigt vad du menar med autostartar, spelar in?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-01 22:17
Ursprungligen av Yes:

Hej, Ylan...
Fantastisk liten app. det där.

Finns det möjlighet i framtiden att den autostartar när du trycker på en kanal?

Yes!!

Ps. Hackar.

Yes!!
Tror att jag missförstod ditt inlägg tidigare. Är det så att spelaren inte startar när du trycker på snabbvalsknapparna? Så ser det nämligen inte ut på min iMac Core Duo 2GHz, men nu när jag kollade, ser det ut precis så på min gamla PB G4, 400MHz. Vad har du för burk? Kan det vara så att QTMoviePlayer fungerar olika på PPC- och Intel-burkar?

Spännade!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-01 05:22

Får inte till Mix Megapol fast jag har klistrat in
mms://nwr.streaming.telia.com/nwr/MixMegapol/...

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-01 10:30
Ursprungligen av Yes:

Får inte till Mix Megapol fast jag har klistrat in
mms://nwr.streaming.telia.com/nwr/MixMegapol/...
Yes!!

Det verkar inte bättre än att QuickTime inte klarar av det. Undrar om någon känner till asf bättre, men det verkar inte särskilt macvänligt!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-01 10:34

Nej, att när du väljer kanal så börjar det spela direkt. Alltså att du INTE behöver trycka play.

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-01 10:39
Ursprungligen av Yes:

Nej, att när du väljer kanal så börjar det spela direkt. Alltså att du INTE behöver trycka play.

Yes!!

Aha! För tillfället föreslår jag att du programmerar ett av snabbvalen med den kanal du vill spela direkt. Det är inte en omöjlig tanke att man låter dubbelklick i databasen spela upp låten, och byter ut play-knappen mot en redigera-knapp! Jag har väl tänkt att man har de kanaler man spelar ofta på snabbvalsknapparna, och endast använder play-knappen vid de tillfällen man får för sig att spela något annat (som man inte vill lägga upp på en snabbvalsknapp).

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-01 10:43

Ok.
Har du någon aning varför jag inte får till Mix Megapol?

Yes!!

Bevaka tråden