Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple PowerBook G4 12"

Tråden skapades och har fått 119 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 18:27
Ursprungligen av Seb:

Jag beställde en med SuperDrive, 60Gb hårddisk och 512Mb RAM. Beställde även en mini-dvi till video adapter för att kunna köra tv-out. Blev lite konfunderad när jag såg att det följde med i paketet på den datorn som testades.

ja den följer väl fortfarande med.

Funkar perfekt att köra DVD mot en TV exempelvis.

Har haft min 867 i 1,5 år nu (köpte en direkt när de kom) och har bara positiva erfarenheter. Har tappat den i golvet 2 ggr. Ena gången från 1/2 meter och den andra från ca. 1,2 m. Bara att knacka till aluminiumskalet och köra vidare.
Det enda egentliga problemet är väl att skärmen ibland inte vill lysa upp efter vila eller utloggning, om den stått overksam några timmar. Helt intermittent. Kan gå bra i flera månader och sedan händer det igen. Det enda sättet att få ordning på det verkar vara en omstart.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2004-10-14 18:07

Kommer kunna jämföra min 867Mzh med min nya 1.33ghz nästa vecka...

Har också kört DVD mot TV utan problem men sista gången jag gjorde det gick mitt logickort sönder. Reparationskostnad 6080 + moms.

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-10-14 18:54
Ursprungligen av Thomas Magnusson:

Har också kört DVD mot TV utan problem men sista gången jag gjorde det gick mitt logickort sönder. Reparationskostnad 6080 + moms.

Detta tycks vara ett problem. TV-anslutningen har krånglat för mig också.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 19:50
Ursprungligen av Thomas Magnusson:

Har också kört DVD mot TV utan problem men sista gången jag gjorde det gick mitt logickort sönder. Reparationskostnad 6080 + moms.

Tråkigt. Man kan ha mycket kul för de pengarna i stället för att repa logikkort.
Har du någon aning om vad som förorsakakade det hela? För mig känns det som knepigt att logiken skall sticka om man kopplar in en extra skärm vilket det ju egentligen är frågan om. Visserligen har det sedan 1985 rekommenderats att man skall slå av strömmen innan man drar ur eller stoppar i någon kabel men det känns ju inte lika aktuellt på en bärbar som i princip är påslagen jämt. Skulle du således ha kortslutit logikkortet när du kopplade in adaptern? Vad fick du för besked?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 23:14

Följde det inte med nån då Seb?! För det ska det väl?

//André

  • Medlem
  • 2004-10-15 12:33

På apple's hemsida står det att det bara följer med en mini-DVI-till-VGA, och en mini-DVI-till-DVI adapter. Därför utgick jag från att jag var tvungen att beställa mini-DVI-till-video adaptern själv. Ska bli spännande och se vad man egentligen får.

du får köpa till mini-DVI-till-video själv...

Ursprungligen av Seb:

På apple's hemsida står det att det bara följer med en mini-DVI-till-VGA, och en mini-DVI-till-DVI adapter. Därför utgick jag från att jag var tvungen att beställa mini-DVI-till-video adaptern själv. Ska bli spännande och se vad man egentligen får.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-15 13:18
Ursprungligen av el gringo:

du får köpa till mini-DVI-till-video själv...

Hm... det kanske var till iBook det följde med?
Har haft ett antal sådana innan.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-15 14:19

Om det följer med till ibook borde det väl följa med till PB, eller?

//André

Min PB12 är inne på reparation för andra gången på lite drygt ett år nu. Tur att man har Apple Care...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 01:39

Köpte min i Augusti 2003 och är väldigt nöjd med min PB12. Det enda jag klagar över är en död pixel mitt på skärmen som antingen lyser svart eller rött och en annan som dykt upp på senare tid i nedre högra hörn som gillar färgen grönt. Och ett sådant där vitt litet "oberoende" fält på vänster sida av skärmen som en del 15" råkat ut för. Skärmen skulle Apple kunna ha gjort bättre, helt klart.

En annan sak... är det här med fläkten. Efter en systemuppdatering (minns inte vilken) så går fläkten igång rätt mycket. Men så bor jag ju i Spanien, fast sommarvärmen är borta nu... så. Undra om dom kommer att åtgärda det någon gång.

Ladda ner patchen Silent Night från VersionTracker. Den hjälpte för mig för att få ner fläktljudet då Apple ändrat gränsvärdena för när fläkten ska starta i och med OS X 10.3.2 eller nåt sånt.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 11:15

Hur många av er som har någorlunda nya Pb har applecare? Den är ju verkligen inte gratis..

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-10-18 15:22
Ursprungligen av Agazzie:

Hur många av er som har någorlunda nya Pb har applecare? Den är ju verkligen inte gratis..

Har ny... ingen applecare... onödigt kändes det som... har ju ändå konsumentköplagen o falla tillbaks på i 2år

  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 13:51

Joacim: Och det fungerar utan problem och så.. påverkar inte hårdvaran negativt att först dra igång fläkten vid en högre tempratur (så var det iförsig innan också).

Agazzie: Har inte AppleCare.... svindyrt. Iförsig Powerbooken också.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-17 14:53

Jo, visst är powerbooken dyra, men över 4tusen för det är lite väl magstarkt tycker jag. Även om man lägger 20k på datorn så är 20% lite mkt för en extra servicegrej.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-18 15:29

Ahaaaa, det kanske man har ja. Vad står den för mer eller mindre?

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-11-17 16:10
Ursprungligen av Agazzie:

Ahaaaa, det kanske man har ja. Vad står den för mer eller mindre?

Här står det mer:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=711&lngArticleId=133

  • Oregistrerad
  • 2004-10-18 18:04

Det undrar jag också, vad säger den?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 20:28

So sexy!
Grr
Dom är snyggare än ibook, men det är inte värt 7kkr extra.
Speciellt inte när 1.2ghzarna kommer nu
Bluetoothen verkar fungera bra, då kommer min p800 som jag ska införskaffa trivas med min
kommande ibook 1.2ghz.

No more x86!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 23:04
Ursprungligen av oggee:

So sexy!
Grr
Dom är snyggare än ibook, men det är inte värt 7kkr extra.
Speciellt inte när 1.2ghzarna kommer nu
Bluetoothen verkar fungera bra, då kommer min p800 som jag ska införskaffa trivas med min
kommande ibook 1.2ghz.

No more x86!

Håller med att den nu knappast är värd de extra 7k som är skillnaden... men vill ha pb :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-11-05 11:39

Ingen som har haft en TiBook (15") innan ni köpt en 12" alu?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-17 18:55

Ok. Tackar.

Kanske lite dum fråga men men. Ni som har Powerbook 12", när man stänger en bärbar dator (pc) så är det en "plast" bit som håller ihop datorn om ni förstår mig. Alltså över själva skärmen, är det någon sån på powerbooks?

På nyare PB är det en magnet istället

Magnet? Jag har en liten hake i alla fall på min 1GHz PB12.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 16:52
Ursprungligen av sjovall:

Magnet? Jag har en liten hake i alla fall på min 1GHz PB12.

Den lilla haken fälls fram av en magnet när man fäller ihop locket. Det är alltså både hake och magnet.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-01-04 13:30

Jag har en hake på min 1.33Ghz också..

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 13:48

Hake här oxå. (12" PB 1.33Ghz). Men det verkar vara en magnet inblandad oxå..

Satan vad jag fastnade i Warcraft 3 igår kväll/natt förresten... Kopplade på min 19" CM715 skärm och blev sittande till fyra på morgonen - grymt bra spel!! Men oj vad fläkten får jobba!!

/jensa

Bevaka tråden