Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple PowerBook G4 12"

Tråden skapades och har fått 119 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-03-04 11:32

Ok, då kommer vårt oberoende test av 12:an...

----
2003-03-03

Jag och en kollega har haft möjligheten att jämföra PowerBook Aluminium 12" mot PowerBook Titan 15 1Ghz. Detta är lite av vad vi kom fram till....

- Färg & utseende -
Angående utseendet så är 12" rätt så bullig och tjock i jämförelse med 15". Dock väsentligt mycket mindre på bredd och djup. Skillnaden i materialet upplevs i verkligheten inte som så stor som det ser ut på en del bilder, gentemot tidigare modeller. 12" har ett mer brunaktigt /champagnefärgat skal och olika personer tycker olika om det. Personligen upplever jag det som lite väl mkt "pizzabagare" (inget ont om pizzabagare. Hoppas ni känner till uttrycket

Eftersom tangenterna har samma färg och utförande som resten av dator känns lite "för" mycket. Annars är den väl avstämd i skalet och känns mkt styvare än Titanmodellen.

- Tangentbord -
Tangentbordet är även det styvare och därmed mer lättskrivet. Tangenterna är större än på tidigare modeller vilket givetvis bidrar till lättskrivheten men också till att det känns lite stort i förhållande till den annars så lilla datorn. En del skulle säkert kalla det handikappvänligt.

- Fläkt & Värme -
Vi körde datorerna bredvid varandra och något som jag reagerade över var att fläkten på Titanmodell gick igång bra mycket fortare än vad den gjorde på 12-tummare. Faktum är att fläkten inte gick igång på 12:an över huvud taget. Detta medförde å andra sidan att den blev mycket, mycket varm! Och den blev inte varm som andra datorer blir, på undersidan, utan precis där man har händerna/handlederna. Inget för den som lätt får handsvett...

- Skärmen -
Skärmen har det pratats mycket om och ja, det är stor skillnad. Föreställ dig att du tittar på Titanmodellens skärm från sidan, med 80 graders vinkel. Det du ser då är ungefär vad du ser om du tittar på 12:ans skärm i 45-50 graders vinkel. Annars tycker jag skärmen var bra. Liten och kompakt och 1024*768 upplösningen känns inte alls så "stram" som man kan tro.

- Hastighet & prestanda -
Nu hade vår 12-tummaren bara 256 mb RAM medan Titanmodellen var utrustad med 512 mb, så det är inte rättvist. Får göra ett mer utförligt test då 12:an har fått sin 512 mb:are. Lite kort kan sägas att L3-chachen drar ner 12:ans prestanda rätt så mycket. Att starta Photoshop 7 räckte för att badbollen skulle snurra rejält och iMovie, som är känt för att vara långsamt, det _var långsamt_ på 12:an. Trist att Apple inte kunde bjussa på 1 mb L3-cach eller åtminstonde de 512 kb som faktiskt betydligt mycket billigare iBook-modeller har! Köp, köp, köp, köp 512 mb extra RAM!

- Ljudet -
Mkt bra ljud för att var en bärbar! Här slår 12:an Titanmodellen på fingrarna... ehh, tangenterna!

- Övrigt -
När man ställer upp den bredvid Titanmodellen känns det som att 12:an kan gå ner i bakfickan.... Fast då bränner man rumpan för den blir otroligt varm. Men å andra sidan är den också väldigt tyst. Detta känns som en av sakerna som det kommer bli disskutioner om. Den kommer definitivt passa den som är känslig för fläktljud. Å andra sidan lär den vara en mardröm för den som är värmekänslig då det lätt kladdar till i händerna.

Enligt mig passar 12-tummaren för den som är ute mycket och behöver ha datorn med sig överallt. Förmodligen använder du den som ett komplement till din stationära dator med stor skärm och bra prestanda. Är det något man inte använder 12:an till är det långvariga jobb, med tunga applikationer och dokument. L3 cachen tillsammans med skärmen drar ner slutbetyget . Ändå är detta dator nummer 1 för den som söker mobilitet tillsammans med prestanda.

Slutligen en fråga som jag hoppas att nån kan svara på. VARFÖR väljer man att sätta alla portar på vänster sida? Då många är högerhänta och vill använda en extern mus måste sladden gå runt datorn för att sedan hamna på höger sida. Använder man Apples egen ProMouse är detta omöjligt eftersom kabeln är så kort. Lösningen blir då att dra sladden _under_ datorn och ut på andra sidan.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rasmus:
Slutligen en fråga som jag hoppas att nån kan svara på. VARFÖR väljer man att sätta alla portar på vänster sida? Då många är högerhänta och vill använda en extern mus måste sladden gå runt datorn för att sedan hamna på höger sida. Använder man Apples egen ProMouse är detta omöjligt eftersom kabeln är så kort. Lösningen blir då att dra sladden _under_ datorn och ut på andra sidan.

Den frågan kan jag svara på! Vänster sida är helt klart smartast, annars skulle alla utgående kontakter och sladdar störa användningen av mus högst avsevärt. Jag testade en Dell en gång som av nån outgrundlig anledning hade nätverksporten på höger sida rätt nära framkanten (dvs nära användaren) och då stack nätverkssladden ut så det var helt omöjligt att använda en mus strax till höger om datorn.

Normalt sätt är ju sladden till musen rätt lång, det är bara Apples sladd som är väldigt kort. Men följer det inte med en förlängaren man kan använda?

Bra test förresten, kul med fler erfarenheter!

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-03-04 12:25
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Den frågan kan jag svara på! Vänster sida är helt klart smartast, annars skulle alla utgående kontakter och sladdar störa användningen av mus högst avsevärt. Jag testade en Dell en gång som av nån outgrundlig anledning hade nätverksporten på höger sida rätt nära framkanten (dvs nära användaren) och då stack nätverkssladden ut så det var helt omöjligt att använda en mus strax till höger om datorn.

Normalt sätt är ju sladden till musen rätt lång, det är bara Apples sladd som är väldigt kort. Men följer det inte med en förlängaren man kan använda?

Bra test förresten, kul med fler erfarenheter!

Jag gissade också på att sladdarna skulle störa användning av musen om de satt på höger sida... Men nu är det ju dåligt både för höger och vänsterhänta. För oss som kör på höger sida räcker inte sladden till och för vänsterhänta är alla kablar ivägen

Är det ändå inte bäst att ha allt på baksidan?

Må sladdmusarna dö ut i frid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-04 13:37

Intressant sak är att nätagget till en PowerBooken vi lånat "visslar/piper" lite när maskinen går ner i vila. Skumt. Så gör inget annat av de 5 TiBöcker vi har...

  • Oregistrerad
  • 2003-03-04 16:32
Citat:

citera: Må sladdmusarna dö ut i frid.

Japp! Blåtandsmus vore najs...

  • Oregistrerad
  • 2003-03-04 17:27
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: carma:

Citat:

citera: Må sladdmusarna dö ut i frid.

Japp! Blåtandsmus vore najs...

Jag funderar på en sån. Enda kruxet är om den eventuellt drar ur batteriet n ämnvärt snabbare. Eller om den är svindyr förstås...

Imorgon har jag haft min dator i en vecka!
Jag älskar den!
Det är ju inga problem med dator väskor min passar bra!

Men varför sunkar sig divx filmerna altid på mac?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-03-05 16:03
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Chipdoglas:
Imorgon har jag haft min dator i en vecka!
Jag älskar den!
Det är ju inga problem med dator väskor min passar bra!

Men varför sunkar sig divx filmerna altid på mac?

Gör dom? Vad använder du för program? Själv kör jag med VLC - Virtual Lan Client. Funkar finemang! Har du inte programmet kan du ladda ner det HÄR

Nice då laddar jag ner det direkt när jag kommer hem!

*TACK*

  • Medlem
  • 2003-03-05 21:38
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: carma:

Citat:

citera: Må sladdmusarna dö ut i frid.

Japp! Blåtandsmus vore najs...

På tal om det. Finns det blåtandsmus som är kompatibla med PB 12":ans inbyggda blåtand?
Någon som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-05 22:58

Chipdoglas: MPlayer är ett annat hett tips att ladda hem som MediaSpelare för OSX!

Fortsätt gärna snacket om mediaspelare i någon annan mer lämplig tråd. Det finns 10+ st befintliga trådar som berör ämnet. Tack. /Jon

[ 06. mars 2003, 02:13: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

  • Oregistrerad
  • 2003-03-07 08:53

Skärmproblemet på 12"

Är skärmen sämre än på en Lombard?
(ok, jag vet att den är mindre, men är den mer vinkelkänslig)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-07 22:36

Vi har både en lombard och en PB12" på jobbet -> kan jämföra på måndag. Undrar om inte Lombarden är snäppet bättre alltså... PB12" är knappt godkänd alltså.

Det verkar vara väldigt varierande vad folk anser om skärmen faktiskt, jag tror inte vi ska förkasta den till kategorin "Värdelös" alltför snabbt.

[ 08. mars 2003, 00:36: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Citat:

citera: Finns det blåtandsmus som är kompatibla med PB 12":ans inbyggda blåtand?

Är inte all "Blåtand" kompatibel? Det var väl liksom meningen?

  • Medlem
  • 2003-03-08 16:46
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Andersson:

Citat:

citera: Finns det blåtandsmus som är kompatibla med PB 12":ans inbyggda blåtand?

Är inte all "Blåtand" kompatibel? Det var väl liksom meningen?

Det undrar jag också men kolla här.

  • Medlem
  • 2003-03-09 19:58

Är det samma skärm som på 12tums iBooken?

Jag skulle inte vilja kalla skärmen på 12:ans PB "värdelös" men det har snackats om huruvida skärmens vinkelmöjligheter är särskilt mycket att hurra över.

Det har i alla fall framgått att de flesta varit relativt nöjda överlag med den nya 12:an PB förutom just med skärmen och dess "möjligheter" då det gäller begränsad vinkelsseende.

/G

Har kört PB 12" i en vecka nu och där i mellan även använt min iBook då och då, och min uppfattning om PB:ns skärm
kontra iBookens är att PB-skärmen är något "smutsigare" i
kulören i den "Aqua Dark Blue" jag har som bakgrund i båda lappisarna. Har försökt att kalibrera skärmarna lika men det går inte. Men faktum är att jag tycker PB-skärmen är mer vilsam för ögonen och så är den skarpare än iBookens, som jag upplever ljusare/suddig i jämförelse.
PB= något mörkare/skarpare.
iB= ljusare/suddig.
Överlag tycker jag skärmarna är helt okej på båda.
Måste säga att jag är djupt impad av PB:ns kvalitetskänsla+
tangentbord+cd/rw-slotten m.m. Niclas

Böckert: när du försökt kalibrera; är det med manuell ColorSync, eller har du externa mätinstrument, Spider, EyeOne etc.?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-12 17:33

Cristopher skriver:
"Förhoppningsvis kommer den planerade minnesuppgraderingen från 256 till 640 MB att ge lite mer fart i Powerbooken."
Jag har just fingrat på en PB 12" med 256 MB och en med 640 MB. Skillnaden är markant, förutom att att program reagerade snabbare på 640-modellen så upplevdes 256-modellen allmänt "hackig". Jag vet inte om det har med minnet att göra men när man öppnade locket vaknade 256:an som sig bör för att sedan (ibland) återgå i vila i tio sekunder. Slutsatsen blir att 12" helt enkelt är tröttare utan 512-minnesvitaminer och det är väl kanske inte så konstigt när man tänker efter...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-12 18:06

Jag har ju faktiskt skaffa en PB12" till jobbet nu så helt värdelös är inte skärmen

Dator känns EXTREMT gedigen kvalitétsmässigt - stabilast Macen någonsin. Väntar ivert på min minnes uppgradering och min nya väska!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Böckert: när du försökt kalibrera; är det med manuell ColorSync, eller har du externa mätinstrument, Spider, EyeOne etc.?

Har bara försökt med manuell
ColorSync.Läste MacWorlds rescension av PowerBooken idag och vart nästan chockad över hur negativt skriven
artikeln var. Hade jag idag fått välja mellan iBook-Powebook hade min peng utan tvekan gått till PB:n.
Niclas

  • Medlem
  • 2003-03-12 19:29
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Böckert:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Böckert: när du försökt kalibrera; är det med manuell ColorSync, eller har du externa mätinstrument, Spider, EyeOne etc.?

Har bara försökt med manuell
ColorSync.Läste MacWorlds rescension av PowerBooken idag och vart nästan chockad över hur negativt skriven
artikeln var. Hade jag idag fått välja mellan iBook-Powebook hade min peng utan tvekan gått till PB:n.
Niclas

Macworld kanske fick ett måndags ex. av PB:n?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-12 21:22

Förstår inte riktigt varför det är så mycket klagomål på skärmen. Jag har haft min PB i två veckor och har inte upplevt något negativt med skärmen.

Skärmen är skarp och det är klara och fina färger.

Och betraktningsvinkeln har jag inte upplevt som något problem, jag brukar nämligen sitta framför min dator... :rolleyes:
Och står någon brevid så är det heller inga problem för denne att se.

[ 12. mars 2003, 21:23: Meddelandet ändrat av: JohanK ]

  • Medlem
  • 2003-03-12 21:40
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Böckert:
PB= något mörkare/skarpare.
iB= ljusare/suddig.

En TFT-skärm kan per definition inte vara suddig, men kontrasten kan ju skilja sig åt.

iBookens skärm är inte bland de bästa, men personligen tycker jag inte att det spelar så stor roll. Powerbookens (15") är i mitt tycke inte heller bland de bästa.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-12 22:42

Förstår inte riktigt varför det är så mycket klagomål på skärmen. Jag har haft min PB i två veckor och har inte upplevt något negativt med skärmen.
Skärmen är skarp och det är klara och fina färger.

Johan, har du en iBook eller PB 15" att jämföra med? Jag har också kört en PB 12" i snart två veckor och tycker att skärmen är kass. Klart sämre än PB 15", speciellt vad gäller betraktningsvinkel. Börjar också fundera på om vissa av oss (inkl MW) fått måndagsexemplar, eftersom det verkar finnas många som tycker tvärt om.

Vad gäller varmt vänsterhörn och kort batteritid (som många klagar på) så är det lätt fixat genom att maxa minnet. En swappande HD blir het plus drar en massa kräm. Såklart.

[ 12. mars 2003, 23:08: Meddelandet ändrat av: pjutsi ]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-13 07:58
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: pjutsi:
Johan, har du en iBook eller PB 15" att jämföra med? Jag har också kört en PB 12" i snart två veckor och tycker att skärmen är kass. Klart sämre än PB 15", speciellt vad gäller betraktningsvinkel. Börjar också fundera på om vissa av oss (inkl MW) fått måndagsexemplar, eftersom det verkar finnas många som tycker tvärt om.

Jodå, jobbar hos en ÅF, så jag har ju testat många 15".

Betraktningsvinkeln är inte lika bra som på 15", men som sagt, jag sitter framför datorn..

Edit: har haft en iBook i ett år, så jag kanske helt enkelt är van vid skärmen?

[ 13. mars 2003, 08:00: Meddelandet ändrat av: JohanK ]

Bevaka tråden