Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple PowerBook G4 12"

Tråden skapades och har fått 119 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-03-20 14:06

Det har varit mycket snack om PB 12":s skärm här på tråden.
Jag kan bara säga att min (min flickväns egentligen) PB 12" har alldeles underbar skärm jämfört med min Powerbook Pismo (från jan 2001). Även de Powerbook som vi har tittat på hos ÅF tål att jämföras.
Betraktningsvinkeln är helt OK.

Måndagsex hos vissa? :-/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-20 17:52

Det är betraktningsvinkeln vertikalt som inte får avvika från optimum. Horisontellt är det ingen fara. Men jag håller med, skärmen är bättre än min g:a pismo. Fasta skärmar vinklas ju inte lika ofta (man sätter sig ju på ungefär samma avstånd osv.) medan en liten 12"-skärm fälls upp och far omkring i knät och så vidare. Möjligen spelar sådana saker in hur folk upplever sina 12-tummare?

Hm, har läst lite fram och tillbaks här - men hur är PowerBook 12" mot iBook 12" rent prestandamässigt!?

jag skulle inte bli förvånad om iBooken ligger mycket nära PB 12" i prestanda...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-03-29 21:40

Har en fråga om denna lilla fina manick, jag skulle vilja veta hur mycket processor-hastigheten på 12" Powerbooken (867mhz-G4) motsvarar på PC-språk? Nuvarande Pc-laptops är ju uppe i 2.4Ghz
(Eller går det inte att göra en sådan jämnförelse)

Visserligen vet jag vad ni kommer att svara vilken som är bäst, men är det någon kunnig som kan motivera varför macen är bättre?

Anledningen till att jag frågar är att jag efter att ha läst detta eminenta test är väääääääldigt sugen på en liten 12"á själv eller kanske en pc-laptop....,

// Från en fundersam och kanske blivande switcher

  • Medlem
  • 2003-03-30 12:34

>> Udo

Det bästa hade varit om du kunde jämföra de, Mac och PC, själv och se vad som passar dig.
Själv tycker jag att PB 12" levererar en helhetskänsla i form av stabilitet, arbetsglädje och relativt hög snabbhet.
Ett varningstecken dock, 256 MB RAM-minne räcker inte långt. Man skall ha max minne i den, 640 MB för närvarande.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-03-30 14:12

>> 3OPAH

Ok, jo jag har jämnfört de båda och ser Powerbooken som mest stabil. Men man vill ju veta vad som finns under huven..,

Citat:

Skrevs ursprungligen av Udo
>> 3OPAH

Ok, jo jag har jämnfört de båda och ser Powerbooken som mest stabil. Men man vill ju veta vad som finns under huven..,

Jag kan nog inte komma på någonting som powerbook 12" inte har prestanda nog för. Du kan surfa, ordbehandla, spela DVD, spela spel, programmera, redigera bilder, redigera video, skapa musik m.m. på den. Det enda är den tekniska begränsningen att det inte kan kopplas till platt skärm.

OS X är ett väldigt mycket bättre och roligare OS än Windows. Vad som är "under huven" kommer du nog inte behöva bry dig så mycket om.

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
Hm, har läst lite fram och tillbaks här - men hur är PowerBook 12" mot iBook 12" rent prestandamässigt!?

jag skulle inte bli förvånad om iBooken ligger mycket nära PB 12" i prestanda...

Hur räknar DU prestanda?

  • Medlem
  • 2003-03-30 15:44

"Under huven"?
Jo, jag tycker att allting funkar bra. Bluetooth funkar kanon med bl.a. "Sony Ericsson Clicker", AirPort Extreme har bra räckvidd och "kommer bra överens" med min Pismo (Powerbook G3 500) i ett AirPort nätverk, vidare tuggar den på Matlab applikationer (som kräver "rå" processorkraft) utan några problem, DVD-uppspelning på TV:n funkar bra, ... ja så långt verkar allting funka fint för mig (min tjej egentligen).

Däremot undrar jag över en sak. Alla har lagt märke till den påtagliga värmeutvecklingen i PB 12" och de flesta verkar acceptera den.
Undrar om det kommer att hålla i sig eller kommer folk att börja bli irriterade på det i framtiden?

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-03-30 16:47

Jag irriterar mig på min varma leksak. Det spelar inte så stor roll när man surfar odyl men vill man skriva längre stunder blir det jobbigt. Jag ska investera i ett apple pro tangentbord så slipper jag tänka på det, i alla fall när jag är hemma. Men det är en stor miss av apple. Men i övrigt är jag överväldigad av macens smidighet enkelhet och snygghet. Det är inte mycket att klaga på... Gjorde ett lysande val när jag swichade

Sen hade min estetiska (och glassar) sida gärna sett ett upplyst tangentbord som på 17" men det är inte så relevant...

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-04-15 02:34

Hur står sig bildskärmen på PB G4 12"/15" el iBook 12/14" mot de LCD dito som sitter på iMac G4?

/jas

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-08-16 05:26

Jag är väl kanske lite sent ute men jag ville bara tacka för det utmärkta testet! Det bidrog en hel del till att jag nu är en nybliven ägare av en fantastisk liten maskin. Den kan det mesta, t.o.m. värma händerna på en kylslagen typ som jag själv. Stort!

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-08-16 06:59

Kolla in det här tillbehöret:

http://www.macmice.com/ibreeze.html

Ett litet trevligt stöd som även håller 'booken' kall.

Det här stödet är väldans snyggt också:

http://www.macmice.com/dvbaseti_1.html

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-08-16 11:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av jas
Kolla in det här tillbehöret:

http://www.macmice.com/ibreeze.html

Ett litet trevligt stöd som även håller 'booken' kall.

Det här stödet är väldans snyggt också:

http://www.macmice.com/dvbaseti_1.html

Häftigt, eller ska man säga coolt (kul!)? Kan vara något att tänka på när händerna känns alltför varma i vinter. Tack för tipset!

  • Oregistrerad
  • 2003-08-19 14:04

Jag vill också ha en. Har inte råd, bu hu... Men jag jobbar ju på samma ställe som recensenten... hmmm, han ser upptagen ut...

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-08-19 14:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av fraggelpjott
Jag vill också ha en. Har inte råd, bu hu... Men jag jobbar ju på samma ställe som recensenten... hmmm, han ser upptagen ut...

Är du riktigt snäll så kanske du kan få låna hans? Han ser ju rätt så vänlig ut på bild...

Bra test!
Förresten, har du verkligen fått video-adaptern med datorn, för jag har inte fått någon till min....

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-11-08 19:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av ahmed_dv
Bra test!
Förresten, har du verkligen fått video-adaptern med datorn, för jag har inte fått någon till min....

Skumt! Så här ser den ut som följde med min:

Jag fick klämma på en 12" igår, ett verkligt lustobjekt.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-14 08:14

Själv beställde jag en PB 12" för ett par månader sedan, men har fortfarande inte fått den. Jag får snart kramp om jag inte får en egen att klämma på...

Ingen skugga över någon ÅF dock - det är kansliet på jobbet som envisats med att alla som vill ha pc måste få spika sina personalköp innan beställningarna går iväg, trots att Mac och pc kommer köpas från olika ÅF. Om jag inte får något klart besked från kanslichefen i dag om när det blir dags så kommer jag att skrika! HÖGT!

Nu har det gått 8 månader sedan den första 12" Powerbooken släpptes och testades. Men sedan dess har generation 2 av denna modell kommit - kan någon berätta vad dom förbättrat och om "vill-ha-stämpeln" lyser lika klart fortfarande. Har inte sett att denna test följts upp när nya modellen släpptes. Några hade lite synpunkter på att den första hade lite dålig skärm och någon att Findern var seg.... så är den något att satsa på - har den blivit bättre ? Generation 3 av lilla Powerbooken borde logiskt släppas i maj om dom håller samma tempo som tidigare.

Olle

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-28 09:05

Haft förmånen att labba lite med en språjlans ny 12" sedan några veckor tillbaka. Jag måste säga att jag är mäkta imponerad.

Jag var orolig för att man skulle tycka att skärmen var väl liten men det funkar alldeles utmärkt. Jag har inte haft tid att göra några DTP-jobb i den men rent spontant så är skärmen helt OK i kvalitet.

Den pinnar på bra med Pantern under skalet och integreringen av BT och trådlöst funkar hur bra som helst.

Den enda synpunkt jag kan ha (men jag har ingen bra lösning på det) är att allaUSB sitter på vänster sida vilket innebär att man alltid måste dra runt mussladden om man är högerhänt vilket innebär att mussladden kan bli väl kort.

Totalt sett måste jag säga att jag uppfattar 12" PB som en kanonprodukt. En riktigt bärbar dator.

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-11-28 10:56

safir!
Hur är det med värmen i den nya skapelsen? Min PB 12 867 med max minne kan bli riktigt varm ibland. Inte för att det gör något, ty jag är en kylig typ som behöver mycket värme!

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2004-10-22 17:16
Ursprungligen av Fantomen:

safir!
Hur är det med värmen i den nya skapelsen? Min PB 12 867 med max minne kan bli riktigt varm ibland. Inte för att det gör något, ty jag är en kylig typ som behöver mycket värme!

Har nu kort min nya 1.33ghz ett tag och med 768mb minne sa ar den markbart svalare an min 867mhz med 640mb. For ovrigt sa gar flakten igang mer sallan vilket forfodligen beror pa snabbare processor. Disken later ungefar samma och i den nya sitter en 5400 varvare. Skarmen upplever jag som nagot battre. Overlag helt underbar:)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-28 13:39

Ibland blir den lite varm vid batteriet men det är ingenting som stör mig, och jag upplever inte att det är värre än vilken annan bärbar som helst.

Ibland när den får gå väldigt länge med mycket belastning går fläkten igång men det hela är väldigt diskret och inget som man märker om man inte specifikt sitter och lyssnar efter det.

Härom veckan körde jag en hel presentation med projektor med hjälp av Keynote i 12":an och det funkade utmärkt. Mäkta imponerande både datorn och programmet, hehe...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-28 14:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
Den enda synpunkt jag kan ha (men jag har ingen bra lösning på det) är att allaUSB sitter på vänster sida vilket innebär att man alltid måste dra runt mussladden om man är högerhänt vilket innebär att mussladden kan bli väl kort.

Totalt sett måste jag säga att jag uppfattar 12" PB som en kanonprodukt. En riktigt bärbar dator.

Instämmer! Men skaffa trådlös BT-mus! en utmärkt kombination!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 13:45

Nu har det gått ett bra tag sedan denna tråden var aktiv, men jag tänkte försöka väcka lite liv iden igen. Jag undrar om Apple har uppgraderat skärmen i den sen den kom, många skriver ju att den inte är av bästa slag, jag undrar hur den är nu?

//André

  • Medlem
  • 2004-10-14 16:17

Det undrar jag också! Beställde en ny för några dagar sedan så jag får den förhoppningsvis om någon vecka eller så. Tyvärr så kommer jag ju inte att kunna jämföra skärmen med någon äldre modell då jag inte känner någon som har det.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 16:38

Vad för spec. på din Seb?

Nån som kan svara på våran fråga?

  • Medlem
  • 2004-10-14 18:06

Jag beställde en med SuperDrive, 60Gb hårddisk och 512Mb RAM. Beställde även en mini-dvi till video adapter för att kunna köra tv-out. Blev lite konfunderad när jag såg att det följde med i paketet på den datorn som testades.

Bevaka tråden