Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken hörlur använder du? Varför?

Tråden skapades och har fått 123 svar. Det senaste inlägget skrevs .

hejsan jag tänker köpa en ipod video.
jag har kikat lite i forumet och dom flesta verkar tycka att lurarna man får är fruktan svärt dåliga och så.
då undrar jag om det e så och om ni vet några justa o fina priser på hörlurar gärna inteför mkt cash på grund av att mycket går åt till videon : )

Ursprungligen av lilla_b:

hejsan jag tänker köpa en ipod video.
jag har kikat lite i forumet och dom flesta verkar tycka att lurarna man får är fruktan svärt dåliga och så.
då undrar jag om det e så och om ni vet några justa o fina priser på hörlurar gärna inteför mkt cash på grund av att mycket går åt till videon : )

www.jensofsweden.se har de mkt bra priser.

  • Medlem
  • 2006-01-15 19:30

creative ep 630, för att dom har bra ljud, priset var också rimligt..

vilka lurar ska jag välja?

yello:) jag undrar vilken lur jag ska köpa. dom jag väljer mellan är shure e2c och Etymotic ER-6i. är det någon som har ett par? vilken lur är bäst? hur sitter Etymotic i örat?
just nu har jag ett par sony ex71men vill ha ett par nya...
kan som sagt inte bestämma mig. skulle vilja ha några råd osv.

tack!:)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-16 21:59
Ursprungligen av karris:

yello:) jag undrar vilken lur jag ska köpa. dom jag väljer mellan är shure e2c och Etymotic ER-6i. är det någon som har ett par? vilken lur är bäst? hur sitter Etymotic i örat?
just nu har jag ett par sony ex71men vill ha ett par nya...
kan som sagt inte bestämma mig. skulle vilja ha några råd osv.

tack!:)

Jag har shure e2c och min kompis har etymotic er-6. på mig sitter e2c bättre. och har bättre ljud bortsätt från inte lika bra mellenregister. där är etymotic bättre.lyssnar man på ipoden så hör ja inte så stor skilnad på basen. men på datorn eller på stereon så tycker ja att shure e2c har bättre bas.
ja tycker att du ska köpa shure e2c gillar dom bättre.
men om du kan så är det nog bäst att prova innan du köper vilka som sitter bäst på dig.

Vilka? Koss Porta Pro. Varför? Billiga, bra och snygga.

har tidigare förbrukat 2 par porta pro. köpte nyligen ett par akg k24p, är mer nöjd med dem pga av bättre ljud och hållbarare konstruktion än porta pro. inte så dyra heller. är inte de snyggaste lurarna som finns men de sitter riktigt bra.
har även ett par apple in-ear som hörselskydd på jobbet.

Det var därför jag också köpte mina AKG, dom satt riktigt mycket skönare!
Bättre ljud är det också!

skulle någon kunna skriva några sidor där det finns bra lurar
skulle va fett just : )

  • Medlem
  • 2006-01-16 16:29
Ursprungligen av lilla_b:

skulle någon kunna skriva några sidor där det finns bra lurar
skulle va fett just : )

www.ipod.se

kan inte alla som vet bra sidor på lurar skriva dom så man kan få en liten look på dom om ni fattar va ja menar:P

Använder mina shure e2c och är helnöjd! Tycker det är skönt att stänga ute allt oväsen på bussen. Ljudet är dessutom grymt bra

Använder Koss Spark Plug med SparkTip kuddar. Använder dem för att det är bra ljud, bra bas, lagom dyrar och så stänger dem ute allt annat ljud.

Har Sennheiser PXC250 till min IPod Nano 4GB

Noise cancelling. Lätta och ihopfällbara. Bästa alternativet till Bose QC2 om man vill ha mindre lurar. Dessutom kostar de mindre än hälften av Bose.

Fördelar:
NoiseGard-funktionen är utmärkt. Perfekt på flyget, bussen, tåget.
Sköna, kompakta
Bra ljud!

Nackdelar:
Uselt ljud utan NoiseGard-funktionen inkopplad
Batteri- och elektronikdelen tar plats

För att vara grammatiskt korrekt på hur topicen lyder, vill jag svara så här:
Jag använder både den vänstra och den högra hörluren, en till respektive öra vill säga.
På frågan varför - Jo, för det blir så jobbigt att bara lyssna på ena hörluren annars.
(tråkiga dagar på jobbet producerar sådana svar)

Hmm, jag använder mitt 5:e par av orginal iPod lurar, de tidigare har börjat skrapa i basen och jag har varit tvungen att beställa nya. Jag tycker ljudet är ok, de har rätt storlek i fickan, de går snabbt att sätta i dom i öronen. Jag skulle inte vilja ha bygellurar pga. storleken. Skulle hellre ha ett par Shure E3c, men Jens of Sweden aset höjde priset på dom med 300:- så det sket sig.

Offtopick, lite grann.
Tycker inte ni också det skulle vara jättebra och det fanns ett provlyssning ställe, på tex siba/elgiganten där man kunde komma med sin mp3 spelare och sätta in och testa lurarna med sin egen musik? Skulle vara effektivt, kunna testa med samma musik och med den spelare man skulle använde de med. Hur svårt är det att göra egentligen?

Inte någon som har en fot inne i något sådant elekronikföretag som kan framföra ett sådant tips? (som skulle göra så att fler köpte lurar = företaget tjänar mer = bra för företaget)

Ursprungligen av martin_stenmark:

Hmm, jag använder mitt 5:e par av orginal iPod lurar, de tidigare har börjat skrapa i basen och jag har varit tvungen att beställa nya. Jag tycker ljudet är ok, de har rätt storlek i fickan, de går snabbt att sätta i dom i öronen. Jag skulle inte vilja ha bygellurar pga. storleken. Skulle hellre ha ett par Shure E3c, men Jens of Sweden aset höjde priset på dom med 300:- så det sket sig.

Offtopick, lite grann.
Tycker inte ni också det skulle vara jättebra och det fanns ett provlyssning ställe, på tex siba/elgiganten där man kunde komma med sin mp3 spelare och sätta in och testa lurarna med sin egen musik? Skulle vara effektivt, kunna testa med samma musik och med den spelare man skulle använde de med. Hur svårt är det att göra egentligen?

Inte någon som har en fot inne i något sådant elekronikföretag som kan framföra ett sådant tips? (som skulle göra så att fler köpte lurar = företaget tjänar mer = bra för företaget)

Jo men problemet är att om man skulle ha ett ställe där man kunde provlyssna hörlurar så skulle det komma in personer och förstöra dom. Jag var i Tyskland och där kunde man testa hörlurar, men tyvärr så var hälften av dom söndriga..
Det skulle vara riktigt bra att ha ett sådant ställe men jag vet inte om det är möjligt..

  • Medlem
  • 2006-01-31 15:03

Jag skaffade precis ett par Creative-lurar;
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.html&link=Produktsok&artnr=110415

visst, min första tanke var "sluta driva med mig, creative gör ljudkort, inte lurar".. men jag kan säga att dom överträffade mina förväntningar MYCKET för det priset. Dom piskar ju utan tvekan skiten ur koss-skräpet som bara låter som ett bröl.. dessutom så får man tre kuddar till dom i olika storlek.. de är också i ett gummimaterial snarare än skumgummimöget koss har.. de små passar som formgjutet i mina öron.. en annan fördel är att sjävla luren är så liten, så när man fått in den i örat så sticker inget ut.. så det är inte störigt att ha mössa osv.. möjligen kan man höra kabelskrap, men det beror inte på att luren är kass, utan att när den sitter tight i örat så fortplantas rörelser i kabeln rakt in i huvudet på ett helt annat sätt.. tror inte de tär något man kommer undan med in-ear-lurar..

kort sagt, jag kan rekommendera dessa varmt till folk som inte vill lägga för mycket.. de piskar mina sennheiser-bygellurar utan problem.. verkligen.. ochjag är känslig..

kenny

Jag använder original Ipod-lurar. Tycker dom ger ett helt ok ljud, är iofs inte så kräsen, men.. Plus att dom är enligt mig väldigt snygga samt att jag inte gillar att använda 3e-part (en av anledningarna till att jag köpte en Mighty Mouse till min Powerbook).

Jag använder Skullcandy G.I (www.skullcandy.com), Stora DJ lurar med bra ljud!
Skullcandy är ett Amerikanskt Hörlursmärke som mest gör hörlurar anpassade för Skejtare och Snowboardare men funkar perfa till alla Ipodnördar oxå!

Till Daniels ditt svar var klockrent.... !

Och åter till Topicen, ute på stan använder jag mina vita Original iPod Lurar (I bägge öronen)
Och på jobbet och på resor och dylikt använder jag mina Pro.2 PH-1000 Lurar som jag köpte på TeknikMagasinet för 299:- Sjukt bra ljud, fete bass så nästan man inte tror att det kommer från lilla Nanon det ljudet... Guldpläterad liten bottenkontakt dessutom....

Har bara haft min nano i 3 veckor och redan fått Original iPod lurarna utbytta 2 ggr.... Kass kvalite må jag säga, men duger på stan där man ändå hör allt annat oljud blandat med knastret från iPod lurarna...
Sen vill man vara lite diskret och när man vet att man ska röra sig på lite tuffare kvarter i stan bör man lämna sina vita lurar hemma och ta sina gamla slitna svarta Sony lurar.... Lite väl avslöjande vad man har i fickan med sina vita lurar annars

  • Medlem
  • 2006-01-31 22:16

Har någon provat ipod nano snoddförsedda in ear lurarna från apple? Skulle vilja ha ett par snoddförsedda vita, synd att dom är rätt dyra, men om dom är jättebra så kanske jag ångrar mig och köper dom ändå...

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91306/wo/VJ4Lh6Udkx663ORL0nX1xNdVCIU/3.SLID?mco=CC1FB37B&nplm=MA360

Ursprungligen av Mari:

Har någon provat ipod nano snoddförsedda in ear lurarna från apple? Skulle vilja ha ett par snoddförsedda vita, synd att dom är rätt dyra, men om dom är jättebra så kanske jag ångrar mig och köper dom ändå...

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91306/wo/VJ4Lh6Udkx663ORL0nX1xNdVCIU/3.SLID?mco=CC1FB37B&nplm=MA360

Det är iPod orginallurar, fast med en snodd. Om du har provat orginalen som går sönder efter 2 veckor har du testat dom med snodd. I och med kvaliteten rekomenderas dom absolut inte. Om du inte tycker om att skicka efter nya varannan vecka. Jobb, jobb och åter jobb.

Jag använder Sony MDR-EX71 på stan och i skolan. Hemma använder jag Sennheiser PX200 (de är lite stora att bära med sig).

  • Medlem
  • 2006-02-01 14:56
Ursprungligen av Marcus F:

Jga använder Sony MDR-EX71 ...

Fick hem mina (MDR-EX71) idag och kunde tyvärr inte pröva de på min iPod, eftersom den anländer imorgon
Däremot pumpade jag lite beats i min cd-walkman och jämförde de mot mina Sennheiser HD200 och de som som följde med walkman och EX71 föll mig i smaken direkt.
Sladden är mjuk och följsam.
De sitter som gjutna i örat (på mig)
smidigt om man har sladdkontroll till vissa "mobila ljudenheter" men inte till alla...
Absolut gulligast är lilla förvarningspåsen... Guuuu, ja tror ja dööööör, sö söt den e!
Me I like a lot.

Jag har ett par Shure E3c som jag haft en vecka drygt nu de känns jättebra och jag är nöjd, de är bättre än de E2c:or jag hade innan i alla fall.
Jag tycker om den slutna miljön man slipper höra bussen på morgonen osv.

Men jag skulle gärna vilja veta hur bra tripple flange är till Shure E3c.

  • Medlem
  • 2006-02-01 16:28
Ursprungligen av Marcus F:

Hemma använder jag Sennheiser PX200 (de är lite stora att bära med sig).

Vad tycker du om de lurarna? Funderar på att köpa sådana. Är det bra ljud? Släpper de in mycket omgivningsljud?

Ursprungligen av Muppo:

Vad tycker du om de lurarna? Funderar på att köpa sådana. Är det bra ljud? Släpper de in mycket omgivningsljud?

Jag gillar dem verkligen. De släpper inte in så mkt ljud utifrån och släpper inte ut något alls.
Enda problemet är att man får lite ont i öronen efter ett tag då de trycker ganska hårt på öronen.

EDIT: Dessutom är de skitsnygga!

Jag använder AKG 24P (tror jag att dom heter) och de är mycker bra Supersmidigt att man kan fälla ihop dom.

Bevaka tråden