Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken hörlur använder du? Varför?

Tråden skapades och har fått 123 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-07-27 18:13

... Själv använder jag numera ett par underbara Westone UM2. Men det är klart att de är underbara när de gick loss på 2400:-

ja fan... lägger man 2.5 lax på ett par lurar SKA dom ju låta bra oxo....

har läst en massa positivt om sonys ex71:or ... men oxo att dom mer eller mindre stänger ute allt ljud. förstår ju att många ser det som positivt, men jag lyssnar inte på min ipod för att få en Uberfet ljudupplevelse utan har den mest när jag kliver runt på stan... o då vill jag gärna höra lite av vad som händer runtomkring (trafik osv...)...

lutar åt att jag köper en snäck-modell... blev lite sugen på SONY MDR-E838LP när jag läste recensionen i testlabbet. Har hittat en tidigare(?) variant som heter SONY MDR-E828LP hos den lokala onoff-affären. nån som vet vad som skiljer mellan dom modellerna?

  • Medlem
  • 2005-08-10 16:40

Några som kan tipsa om ett par hörlurar som är vita och som har kort sladd?

Jag har kommit över en fjärrkontroll till min ipod som jag vill använda men tillsammans med orginallurarna så blir sladden alldeles för lång

Jag har kört med mina lurar i snart 4 år, det är inte en skråma på dem och har inte varit några problem alls, det är ett par sony-snäckor som istället för kuddar har en gummisak som går in i örat ungefär som in-ear lurar gör. De passar perfekt och ljudet duger gott och väl för mig, dessutom ser de BRA ut, till skillnad från de flesta jag sett i den här tråden iaf, bortsett från iPod original, men de får jag knappt att sitta.

edit:

P.S: Föt er med för lång sladd: gör som jag, slakta nån handsfree-lur, om den har en sånär nypa till tröjan, funkar hur bra som helst!

tips porta pro

tänkte bara tipsa om koss portapro nu säljs på webhallen.com för 289:- billigast jag sett hittills för dessa dunderlurar.. såldes för över 700 spänn när de släpptes..
http://www.webhallen.com/prod.php?id=17844

Tänkte låna tråden lite och fråga en sak.. (lite off-topic egentligen kanske)

Jag har beställt en ny iPod nu (helt överlycklig, svart 4gb blev det), men jag har tänkt att komplettera med ett par bra hörlurar (eller snäcker kanske man kallar det för?) och undrar lite vad som är mest prisvärt..
Har b.la kollat lite här på ipod.se och lite på andra sidor och på pricerunner.
Funderar på att köpa ett par Shure E2c, dom är i min prisklass och sägs ju ha ett mycket bra ljud.
Undrar om någon kanske har förlsag på några andra hörlurar som är mer prisvärda?? (Sätter ljudet framför allt!)

Enligt dom bilder jag har sett så tycker jag att dom ser lite konstiga ut med, dom ser inte så bekväma ut, kanske nån som har ett par som kan kommentera??

  • Oregistrerad
  • 2005-10-01 23:44

Själv kör jag med Sennheiser HD-555 på fritiden, på jobbet använder jag originallurarna.

Har ett par Sony MDR-V300 hörlurar som jag länge pumpat skön musik ur! Är dock inget jag rekomenderar... Har nu haft hörlurarna under några år och ljudkvaliteten är fortfarande god, men inget som lever upp till de andra rekomedationerna...

Tycker också att orginallurarna till min nano fungerar fin fint passar mina öron mycket bra!
Efter att jag läst inlägg från er alla, undrar jag nu (efter lång bildanalys) om Koss Spark Plug Hörlurarna är ett bra inköp? Tycker personligen att de ser lite väl "klumpiga" ut... Sitter hörlurarna fast i öronen?
Skulle vara mycket tacksam över ett svar från någon som äger ett par sådana lurar.

vad kostar EX71 då??

  • Oregistrerad
  • 2005-10-30 20:11

Nu när vi ändå är inne på hörlurar kan jag passa på att ställa min fråga:

Vad är det för skillnad på Sony NX1 och Sony EX71?
För det skiljer ju ändå ca 100 kr i pris.

Tack på förhand!

Ursprungligen av Myran:

Nu när vi ändå är inne på hörlurar kan jag passa på att ställa min fråga:

Vad är det för skillnad på Sony NX1 och Sony EX71?
För det skiljer ju ändå ca 100 kr i pris.

Tack på förhand!

Rätta mig om jag har fel, men en kompis hade först EX71 och bytte till NX1, för att
NX1:an har halsrem (för att hänga mp3-spelare runt halsen) och det ska tydligen vara
den största skillnaden. Enligt vad jag har hört är det ingen större ljudskillnad.
Är inte säker, det är vad jag hört

  • Oregistrerad
  • 2005-10-31 13:30
Ursprungligen av Gone_Away:

Rätta mig om jag har fel, men en kompis hade först EX71 och bytte till NX1, för att
NX1:an har halsrem (för att hänga mp3-spelare runt halsen) och det ska tydligen vara
den största skillnaden. Enligt vad jag har hört är det ingen större ljudskillnad.
Är inte säker, det är vad jag hört

Jo, jag har kollat upp det där och det stämmde!

Men det jag inte förstår är hur hörlurarna ska sitta kvar i iPoden när jag hänger den runt halsen? Jag tänkte på att det är ju bara den lilla saken som man sätter in hörlurarna som håller fast dom. Kommer inte iPoden att lossna?

MVH

jo det kommer den.. men det finns vissa skal som har en hängare.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-31 14:08
Ursprungligen av Minderz:

jo det kommer den.. men det finns vissa skal som har en hängare.

men jag vill inte förstöra min ipod genom att sätta en kondom på den

  • Medlem
  • 2005-10-31 16:49

Jag använder Koss the Plug!
Därför att dom var billiga, pröjsa runt 100kr. Dom stänger ute mycket av det omvigande ljudet. Och det är mycket bra ljud för det priset.
Kan hålla med om att dom är lite bökiga att få in men det står jag ut med.

Har ett par Philips som liknar Sony MDR-ED21LP i designen. Annars tycker jag att Philips-lurarna har bättre ljudbild än Plugsen men dom stänger inte ute lika mycket av det omgivande ljudet, vilket jag föredrar.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-31 23:36

Jag tycker att Apple´s originallurar duger.

Men nu har hunden käkat upp dom.

Kan man köpa nya? Hittar inte originalen någonstans.........

Har hört från en kompis att han fick nya lurar från apple gratis...

Ursprungligen av Minderz:

Har hört från en kompis att han fick nya lurar från apple gratis...

Ja, det finns en länk där man felanmäler dem. http://depot.info.apple.com/ipod/index.html?lang=sv&co=SE

Ursprungligen av wezztar:

vad kostar EX71 då??

Kostar 280 kr + frakt på hos Jens of Sweden.
http://www.jensofsweden.com/product.aspx?product=mdrex71&country=se&language=sv

Skulle du inte vilja handla hos Jens of Sweden finns dom också på Inet för 290 kr
http://www.inet.se/index_main.asp?ref=pr&pl=6308333

Billigast: 280 kr (Jens Of Sweden)
Dyrast(?): 569 kr (Teknikmagasinet)

Inga som kör några AKG-lurar? Skulle vilja höra några omdömen om dem, då köp av nya lurar ligger för framtiden.

Har redan läst några här på forumet, men tänkte om några fler använder dem. Tänker då främst på K-24p och K-26p modellerna.

Koss Porta Pro skönt ljud hade lite svårt att få dom att sitta bra ett litet tag men man får in tekniken =P bra ljud för relativt liten peng enligt mig

mTune Cordless Stereo Headset

Rätt eleganta hörlurar med schyst placering för din iPod Nano!

Stay Tuned!

  • Medlem
  • 2005-11-08 17:13

Jag använder ett par koss the plug, dock har jag bytt ut de vanliga propparna mot gummipluggar som jag använt som öronproppar. Dessa proppar liknar de som sitter på ER-6i.

Jag har även Sennheiser HD555, men de kommer jag nog inte använda på stan då de är öppna lurar, så de låter högt för folk runtomkring

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-08 17:47

Jag använder att par Sennheiser HD 200, snygga och bra ljud.

Jag använder mig utav Sennheiser HD 465 och efter en tids inspelning så låter det ruskigt bra, med tanke på sitt pris, ynka 700 spänn! så måste de låta bäst i den klassen, Hd650 är fortfarande "Los Luros Brutalos" men vem fan vill betala 2700kr när Ipod ändå inte orkar driva skiten ? Mina lurar har ett otroligt luftigt ljud och tung bas, dock skulle jag rekommendera Hd485 då den går ned lite lägre i registret.

KÖÖÖP! du blir inte besviken, allt annat suger jämfört med dem i den prisklassen!

Jag har tre par hörlurar jag använder regelbundet.
1. Koss Porta Pro. Mycket skönt ljud och härlig bas. Jag gillar inte att min hår fastnar i den hela tiden.
2. AKG K24P. Också mycket bra ljud fast bättre diskant än Porta Proona. Men lite sämre bas.
3. Sony MDR-ED21LP. Mycket sköna hörlurar som jag använder för det mesta..

Jag använder Skullcandy G.I (syns på min avatar) Som jag tycker är aaassssbraaaa!
funkar perfa och sluter ute det mesta ljud inte super dyra heller sådär 600 kostar dem!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-14 23:24

ja har ett par shure e2c när ja är hemma och på stan. Det är så skönt att de stänger ute nästan allt ljud.
och sen har ja orginal lursrna när ja tränar.
för om ja springer med mina shure så låter varje steg skit högt i huvudet vet inte varför:S

Jag har alltid kört med original hörlurarna. Känns inte som att det är en ipod om man kör med några andra, alla måste ju veta att man har en ipod även om den är gömd i fickan.
Har ett par sony för cirka 500 men dessa kör jag endast med när jag sportar etc.
Lustigt är att alla i min familj kör med original hörlurarna, och det är faktist 6 stycken.

EDIT: Glömde bort att jag har ett par Sennheiser HD 200 men de använder jag aldrig. köpte de till mig iriver för ett antal år sedan.

Jag kör med orginalet då jag inte vet / orkar / vill lägga ut pengar på nya
Sen fick jag med ett par "in-ear" med min nya telefon endå

Bevaka tråden