Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken hörlur använder du? Varför?

Tråden skapades och har fått 123 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-17 19:49
Ursprungligen av nlj:

Använder Seinheizer HD600 hemma men tycker att dom är lite väl stora att gå på stan med, så där brukar jag gå runt med Koss porta pro. Är dock inte helt nöjd med porta pro så jag beställde precis ett par Westone UM2.

har du fått dina um2 än ?

De är ruggigt sköna,för att få ut bästa bas, använd mp3gain och sänk db till ca 85,då kommer basen i ipod inte att distra.

Men med min personliga Eq på irive kan jag få ut ett ljud som som är ofantligt mycket bättre än utan eq,synd att ipod saknar denna möjlighet. Testa på din dator,EQa med de och se deras potential.

Ett sista tips ; KÖP SHURE TRIFLANGES ! Ger ett mycket klarare ljud

  • Medlem
  • Askersund
  • 2005-06-18 11:41

Jag som snart ska skaffa en mini undrar hur originallurarna är jämfört med andra mp3spelare. Är de lika dåliga som alla andra original?

Well, de hörlurarna som kommer med i Shuffeln har extremt bra ljud. Men, dom stänger inte ut all ljud i backgrunden som jag skulle vilja göra då jag ska sitta i ett flygplan nästa vecka.

  • Medlem
  • 2005-06-18 21:47
Ursprungligen av tayeh:

har du fått dina um2 än ?

De är ruggigt sköna,för att få ut bästa bas, använd mp3gain och sänk db till ca 85,då kommer basen i ipod inte att distra.

Men med min personliga Eq på irive kan jag få ut ett ljud som som är ofantligt mycket bättre än utan eq,synd att ipod saknar denna möjlighet. Testa på din dator,EQa med de och se deras potential.

Ett sista tips ; KÖP SHURE TRIFLANGES ! Ger ett mycket klarare ljud

Japp, beställde dem av mike@freqcitysound.com i USA. Beställde på Måndagen och fick dem på Torsdagen. Ruggigt snabb leverans måste jag säga!

Jag har ett par triflanges, men får dem inte att sitta riktigt bra. Funderar på att få personligt gjutna inlägg. Kostar lite mycket bara.

Jag är hittills mycket nöjd med dessa snäckor, har dock inte hunnit testat så mycket ännu. ska prova att EQa i datorn. Har läst någonstans att man kan få till en personlig inställning på EQ'n i iPoden via iTunes.

ja ska köpa icemat siberia headset de verkar grymma de fick bra i tester

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-19 11:43
Ursprungligen av nlj:

Japp, beställde dem av mike@freqcitysound.com i USA. Beställde på Måndagen och fick dem på Torsdagen. Ruggigt snabb leverans måste jag säga!

Jag har ett par triflanges, men får dem inte att sitta riktigt bra. Funderar på att få personligt gjutna inlägg. Kostar lite mycket bara.

Jag är hittills mycket nöjd med dessa snäckor, har dock inte hunnit testat så mycket ännu. ska prova att EQa i datorn. Har läst någonstans att man kan få till en personlig inställning på EQ'n i iPoden via iTunes.

Triflanges passade inte mig iheller,så jag klippte av en bit av "balken" eller vad man ska säga,och den första "flangen"

De är mycket skönare så och ger bättre ljud.
Och du MÅSTE EQa de på itunes

Sänk basen och lyft diskanten, mer så att det blir en kurva så går nere från basen uppe till diskanten. Det ger det mest balancerade ljudet.

http://www.gamingeye.com/hardvara/artiklar/artikel.eye?type=article&id=3538&PHPSESSID=dd2a7f6c1a767609440c677e092df310

dem här e grymma rekomenderas till dem som inte gillar in-ears de finns i svart o vit man kan ta bort en del så man bara får 1 meter sladd (bra)

dem har grymm design och as bra ljud (10/10)
dem är heller inte dyra 500-600 kr

köp vit passar till ipodarna

Har nu ett par Koss Porta Pro, de låter verkligen hur bra som helst! Men funderar även på att köpa ett par nya, för smidighetens skull. Sporta Pro kanske? För de kan man ju ha t.ex under cykelhjälmen och eftersom jag cyklar mycket skulle det va bra... annars kanske koss the plug skulle va nåt, de e ju väldigt små, men jag har hört lite olika åsikter om dem, så jag vet inte riktigt...

jag köpte dem på siba där man har 30 dagars öppetköp
:rolleyes:
dem passar inte i mina öron och jag orkar inte fixa tillbehör till dem så jag
ska lämna tilbaka dem

Jag använder koss the plug. ska köpa shure e2c

  • Oregistrerad
  • 2005-06-16 09:06

Etymotic 6i

hehe, det ser ut som att jag är den enda som använder ipod orginal lurarna!
Jag använder dom för att dom är stilrena och passar ipod perfekt. Jag tycker ljudet är bra också. Dålig kvalitet dock, bytt en gång.

Lustig definition av "extremt bra ljud", men om du är nöjd med dom så är det ju utmärkt.

Ett par Sony MDR EX-71 stänger ute ljud väldigt bra.

använder förtillfället ett par koss the plug..lyssnar på många olika musikstilar och gillar basen i dem.. kanhända att mellanregistret är lite smalt men jag gillar det..

ett ytterligare plus med lurarna är att de stänger ute allt ljud..(de fungerar som aktiva öronproppar)..

annars kan jag ju tillägga att jag e ruggans sugen på ett par panasonic rp-hje70..*dreggla* ( http://www.dapreview.net/comment.php?comment.news.1563 )
men mest för att de är så snygga..har inte haft tillfälle att lyssna på dem än...

  • Medlem
  • 2005-07-07 11:41

Jag kör med Sennheiser PX200, en mycket smidig vikbar och lättdriven lur! Läcker väldigt lite ljud och stänger ute mycket av oljudet runtomkring.
Kostar inte heller så fruktansvärt mycket, ca 500:- Ljudet är enligt mig riktigt bra. Basen är klart godkänd, gitarriffen låter underbart!

Jag är ingen ljudkännare men jag är riktigt nöjd med dessa.

Originallurarna, skulle vilja köpa Sony MDR EX-71, men jag vill inte precis betala 569kr bara för att köpa dem i stan (kan inte beställa på nätet)... Det enda andra alternativet om jag vill köpa in-ear pluggar i stan är Koss The Plug.

Shure e3c - mycket klart och skönt ljud. Man hör allt som finns i musiken (och tyvärr även Shufflens eget brusande, vilket föranlett ett inköp av en grön iPod mini som snart dimper ned från Shanghai). Har tidigare använt PortaPro vilket gör att basen känns lite klen när man byter. e3c dämpar störande ljud utifrån mycket bra - 7 olika proppar följer med så att nästan alla kan få dem att sitta perfekt. Köpte dem från The Earplug Store och betalade 115 dollars.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-07 16:37

Jag använder Sony MDR-EX71W. Bra ljud för sitt pris. Dock skulle jag gärna vilja ha nya hörlurar då sladden till de hörlurar jag har (den vita versionen alltså) har ett problem som gör att den helt superlätt går sönder. Såhär ser min sladd ut just nu: http://www.meroigo.com/Pictures/Scans/wtf-sladd.jpg

Så alltså, ska nu köpa dessa hörlurar, köp hellre Sony MDR-EX71SL (de svarta) och inte Sony MDR-EX71W (de vita) hur mycket ni än vill att de ska passa med er iPod. Jag har varnat er.. för den svarta versionen har en sladd av ett annat material, det är därför de inte har det problemet som de vita har.

Jag använder mina MDR-EX71SL till min minidisc nu och kommer att fortsätta använda dom när min iPod kommer. hemma vid datorn använder jag SENNHEISER RS-120

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-07-08 17:34

Sony MDR-EX71SL. Ruskigt bekväma och med bra ljudbild.
planer finns på att köpa en kåplur av märket Sennheiser - vet dock inte vilken modell än. Någon av de som inte är grymt fula, men låter bra.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-07-29 19:13

Sony MDR-ED21LP

Sony MDR-ED21LP är det som sitter inpluggade i min iPod. Sitter skönt i örat och har bra ljud. Har tidigare använt dom till min CD Walkman så det blev naturligt för mig att plugga in dom i iPoden. Jag tycker dock att iPodens originalsnäckor sitter riktigt bra. Förmodligen de bästa originalsnäckor jag fått med en "bärbarljudprodukt". Originalsnäckorna till Walkman CDn var tortyr!

Ursprungligen av bmo:

Jag tycker dock att iPodens originalsnäckor sitter riktigt bra. Förmodligen de bästa originalsnäckor jag fått med en "bärbarljudprodukt". Originalsnäckorna till Walkman CDn var tortyr!

Jag har inte ens packat upp mina ipod-hörlurar! Jag fick provat kompisens innan jag själv köpte mig en iPod, jag fick inte hörlurarna att stanna i mer än 5sek... Snacka om frustrerande!
Tacka vet jag Koss KSC50!! Bäst ljud och skönast på marknaden!

  • Oregistrerad
  • 2005-07-09 01:06

Jag har använt orginallurarna i ett tag. Många säger att de inte är så bra, men jag tycket att de funkar bra. De är tyvärr borta nu så jag använder ett par från Sony som kom med min Minidisc

Koss The Plug köpte sådana till min iPod Mini som köptes igår vilket ljud det var i dom jämfört med mina gamla hörlurar jag hade till min JOS MP-130, testade aldrig medföljande öronsnäckor till min iPod Mini utan dom fick farsan.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-07-11 23:56

Jag kör också originallurarna till min Shuffle. Dvs, när jag inte använder mina Sennheiser HD650... HD650 rekommenderas starkt, mycket sköna lurar.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-15 22:11

Jag använder KOSS the plug och är mycket nöjd. Det sägs att de ska vara svåra att få in i öronen men jag hade absolut inga problem första gången jag satte in dem. De är dessutom mycket prisvärda för kvaliten de håller.

Använder orginalsnäckorna just nu och är mycket nöjd med dom fast de har en tendens att trilla ur örat, funderar dock på ett par Shure E2C.

tjo!

mina original-lurar pajjade just... så nu måste det skaffas nya

är inte alltför kräsen på ljudet, tyckte originalen lät helt ok.... vill oxo ha ett par som släpper igenom lite bakgrundsljud så man har lite koll när man knallar omkring på stan.

vill inte lägga mer än 300 spänn....

är väldigt dåligt insatt... så alla tips är mer än välkommna!

[edit] glömde skriva det: det är alltså pluggar jag är ute efter, inte kåpor... tack på förhand

//Kalle

Ursprungligen av skogskalle:

tjo!

mina original-lurar pajjade just... så nu måste det skaffas nya

är inte alltför kräsen på ljudet, tyckte originalen lät helt ok.... vill oxo ha ett par som släpper igenom lite bakgrundsljud så man har lite koll när man knallar omkring på stan.

vill inte lägga mer än 300 spänn....

är väldigt dåligt insatt... så alla tips är mer än välkommna!

[edit] glömde skriva det: det är alltså pluggar jag är ute efter, inte kåpor... tack på förhand

//Kalle

Här hittar du bra lurar.
http://www.netonnet.se/section.asp?sid=1003276&did=

  • Medlem
  • 2005-07-27 18:09
Ursprungligen av skogskalle:

tjo!

mina original-lurar pajjade just... så nu måste det skaffas nya

är inte alltför kräsen på ljudet, tyckte originalen lät helt ok.... vill oxo ha ett par som släpper igenom lite bakgrundsljud så man har lite koll när man knallar omkring på stan.

vill inte lägga mer än 300 spänn....

är väldigt dåligt insatt... så alla tips är mer än välkommna!

[edit] glömde skriva det: det är alltså pluggar jag är ute efter, inte kåpor... tack på förhand

//Kalle

Sony ex71 är mycket prisvärda och ligger på 369:- på netonnet. Om du ändå får för dig att - kåpor kanske inte är så dumt - Spana in Koss Porta Pro / Sporta Pro. Dessa två är vad jag rekomenderar i prisklassen runt 300:- Jag har testat en hel del lurar och dessa är enligt mig de mest prisvärda i budgetklassen.

Bevaka tråden