Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MDD-problemen får en lösning ?

Tråden skapades och har fått 148 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Undra hur lätt det blir för dig att få till en till muntlig goodwill-överenskommelse efter detta snedsteg...

Kalla det vad du vill, jag anser änndå att detta aldrig hade behövt gå så långt om inte Åsa varit bortrest och Lan Master hade varit lite snabbare med att svara - däremot är det på sin plats att dom INTE misskrediteras för något som dom inte bär skuld till... man behöver inte vara småsint även då man haft fel, eller hur ??? Jag är inte ute efter en goodwill överenskommelse - jag vill behålla min burk fast betydligt tystare.

Har nu fått mina extra fläktar samt lånat hem en termometer för att mäta digitalt inne i burken... märkligt nog blev det ingen tull på de 2 fläktarna. Kommer inte att byta ut något i burken, snarare kompletera och förändra luftflödet som är under all kritik.

Olle

  • Oregistrerad
  • 2003-02-20 16:53
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
... märkligt nog blev det ingen tull på de 2 fläktarna...
Olle

Jag tror nog inte tullverket protesterar om du hör av dig och vill betala tull

Inget är som förr - att nu gå till mjölkaffären och hämta dator samt datordelar känns lite konstigt... man hade ju kunnat önska att AppleCare sträckte sig dörr till dörr men så är inte fallet, funkar bara då dom låter hämta varan. Men va tusan... 3-4000 för denna försäkring gör väll att man redan är bortskämd

[ 20. februari 2003, 17:00: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

Saker kanske är som förr ändå!!
Goda nyheter för Olle och alla andra!

Power Mac G4 Power Supply Exchange Program Announcement
The Power Mac G4 Power Supply Exchange Program offers owners of Power Mac G4 (Mirrored Drive Doors) computers the option of reducing the operating acoustic level of their computers by exchanging their original power supplies and system fans for new, quieter versions. Participation in the Power Supply Exchange Program is optional.

The Power Supply Exchange Program kit is available at no charge, with a shipping and handling fee of US$19.95 or equivalent local currency. The kit contains the following items:

Power supply (360 W)
System fan
Allen key (2.5 mm)
Installation instructions:
English
Dutch
French
German
Japanese
Italian
Spanish
Swedish
Prepaid return airbill and instructions for returning the original components to Apple
This program begins on February 21, 2003 and ends June 30, 2003.

Läs mer och beställ

[ 21. februari 2003, 20:13: Meddelandet ändrat av: Rickard A ]

Du Rickard... vem var det som sa något i stil med att detta aldrig skulle inträffa ????

  • Oregistrerad
  • 2003-02-21 20:38
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
Du Rickard... vem var det som sa något i stil med att detta aldrig skulle inträffa ????

Visst, men det tog väl fan onödigt lång tid innan Apple fixade det imho.
---
/Samuel (Hoppas bara juncket inte kommer när jag är på CeBit 12-16/3)

  • Medlem
  • 2003-02-21 21:00

Men så mycket bättre att det HAR hänt!

Det är förmodligen som jag varit inne på tidigare, dvs. att det tar tid för större företag att vända skutan än för små... visst jag är lika glad som alla andra men kunde inte låta bli att retas lite med Rickard. Låt oss bara hoppas att dom gör så andra gånger som dom goofar med sina produkter. Detta var väl andra utbytesprogramet med (fläktar) sedan 1984.

Kan nu lägga ned exprimentet med andra fläktar som jag precis hade påbörjat...

Lite roligt att sedan jag började denna tråd den 3 februari så har 128 inlägg skrivits och ämnet besökts 2.102 gånger - skrev då På en svensk men iof liten mailinglista snappade jag idag upp att Apple i februari kommer att presentera en lösning angående oljudet i MDD-macarna - kan någon bekräfta eller kan gradera sanningshalten i detta ???

[ 21. februari 2003, 21:38: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

Bra kämpat Olle och alla andra som har stått på er!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-21 22:11

Innan man ropar hej bör kanske de nya nätaggen utvärderas. Sitter dessa i de nya MDD:er som fortfarande sälj? Eller är dett bara ett spel för gallerierna och man får ett nättagg med de fläktar som låter lite mindre än de andra?
Ska bli _mycket_ intressant att höra!

Jag skiter i detta eftersom jag numera kör QS och MDD:n har blivit server. Det är bara bra om servern har bra kylning. QS:en är ju som sagt numera tystare än en PB

Spel för galleriet ? Nej knappast, hur skulle det se ut om dom gjorde en sådan maja... kan se framför mig hur noga dom varit för att detta inte ska slå tillbaka mot dom - den kritik dom dragit på sig under ca: 7 månader vore bara en storm i ett vattenglas om inga förbättringa skedde.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
Det är förmodligen som jag varit inne på tidigare, dvs. att det tar tid för större företag att vända skutan än för små... visst jag är lika glad som alla andra men kunde inte låta bli att retas lite med Rickard. i]

Well, du tror väl inte jag är ledsen nu bara? Det som man kan skratta åt nu är alla som hunnit modda sina macar innan detta. Då tänker jag inte på dem som bara bytt fläktar utan på dem som klippt, sågat och filat på sina MDD för att kunna öka löftflödet och ta bort en del fläktar. De lär INTE vara så himla glada på Apple idag....

[ 22. februari 2003, 02:37: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

  • Oregistrerad
  • 2003-02-22 06:25
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:

Jag utläser av detta att de menar att detta inte går på garanti då du behöver betala frakt och att installisationskostnad ej är täckt. Nåja, hoppas detta löser problemet.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-22 11:04

Vad härligt

Ännu bättre är att min maskin just nu står på LAN-Master

Fråga dom ifall det är 360 watt agregatet samt nya fläktmodellen du får... inte fullt givet att detta slagit igenom hela kjedjan... menar att risken är att dom reparerar på samma sätt som tidigare och att du då kanske får dåligt humör... i sådana fall får du väll beställa hem ditt uppgraderingskit.

Borde väl gå att räkna ut hur många grader svalare burken blir inuti... någon som var bra på matematik i skolan här i 99-leden som törs sig på detta. Förra nätdelen var på 400 watt och sprutade ut ca: 40°C - kan man förenkla det och säga att det nu blir ca: 36°C ??? Jag har läst spekulationer om att den skulle bli 10-20 dBA tystare och att vinandet försvinner, är 20 dBA mycket eller ???

  • Oregistrerad
  • 2003-02-22 12:46
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
Jag har läst spekulationer om att den skulle bli 10-20 dBA tystare och att vinandet försvinner, är 20 dBA mycket eller ???

Om man tänker på att 8-10 dBA upplevs som en fördubbling av ljudet så borde det märkas.

[ 22. februari 2003, 12:48: Meddelandet ändrat av: pepparkaka ]

Citat:

citera: Well, du tror väl inte jag är ledsen nu bara? Det som man kan skratta åt nu är alla som hunnit modda sina macar innan detta. Då tänker jag inte på dem som bara bytt fläktar utan på dem som klippt, sågat och filat på sina MDD för att kunna öka löftflödet och ta bort en del fläktar. De lär INTE vara så himla glada på Apple idag....

Synd om dom, men inte så mycket att göra åt. Dessa får stå sitt kast eftersom de modifierat sina datorer medans det är garanti på prylarna och Apples ansvar. Svårt för Apple att ta ansvar för vad vissa personer har gjort med sina datorer.

Köp en ny bil, modifiera den lite genom att "chiptrimma" den. Alla garantier är därmed förverkade.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Arch@ngel:

Citat:

citera: Well, du tror väl inte jag är ledsen nu bara? Det som man kan skratta åt nu är alla som hunnit modda sina macar innan detta. Då tänker jag inte på dem som bara bytt fläktar utan på dem som klippt, sågat och filat på sina MDD för att kunna öka löftflödet och ta bort en del fläktar. De lär INTE vara så himla glada på Apple idag....

Synd om dom, men inte så mycket att göra åt. Dessa får stå sitt kast eftersom de modifierat sina datorer medans det är garanti på prylarna och Apples ansvar. Svårt för Apple att ta ansvar för vad vissa personer har gjort med sina datorer.

Köp en ny bil, modifiera den lite genom att "chiptrimma" den. Alla garantier är därmed förverkade.

Klart att de får stå sitt kast. Men man kan ju tycka att Apple i ett tidigt skede kunnat erkänt sitt misstag och sagt att man skulle lösa problemet så hade folk kanske kunnat härda ut utan att modda sin dator till förbannelse. 7 månaders tystnat är ju ganska lång tid. Det är mer än halva garantitiden.

Citat:

citera: Klart att de får stå sitt kast. Men man kan ju tycka att Apple i ett tidigt skede kunnat erkänt sitt misstag och sagt att man skulle lösa problemet så hade folk kanske kunnat härda ut utan att modda sin dator till förbannelse. 7 månaders tystnat är ju ganska lång tid. Det är mer än halva garantitiden.

Jag håller med dig lite grann. Men Apple kan ju inte gå ut och säga att vi kommer att fixa detta snart utan att säga när. Man gör det efter att man byggt upp logistik osv för att kunna ta hand om problemet vilket de nu gjort. Tror att detta är en större operation än många tror eftersom det dessutom ska gälla i hela världen.

denna sida kan man läsa och skratta lite åt de moddar folk gjort med sina MDD. Moddar som gjort att garantin rykt all världens väg.

Arma krakar!!!

Frågan är om inte denna är bäst av alla(om det är sant dvs). Behålla macen i lådan:

Läs mer här.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-22 15:40
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Frågan är om inte denna är bäst av alla(om det är sant dvs).

Undrar om det var det någon som i samma snilleblixtanda satte in sin MDD i ett kylskåp för ljudisolering och kylning.

Tycker denna tar priset och han/hon blev nog av med garantin Säger en del om den desperation som vissa känt under de månader som gått.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-24 11:52

Har man bara bytt fläkt i nätdelen så borde det inte vara några probs med garantin. Bara att sätta tillbaka dom gamla fläktarna. Syns inte att man öppnat nätdelen.

Nu har jag också beställt uppgraderingespaketet. Otroligt bra att man får skruva dit skiten själv. (Åtminstonde för mej som är skruvvan) Jag skulle inte vilja skicka iväg den i flera veckor någonstans.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-02-25 18:01

äntligen... då kanske vi trångbodda kan få lite nattsömn till sist

  • Oregistrerad
  • 2003-02-26 12:01
Bevaka tråden