Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MDD-problemen får en lösning ?

Tråden skapades och har fått 148 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-02-12 23:34
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
En kanske fiffig grej för att få kylflänsarna svalare hittade jag på Clas Ohlson. En dubbelfläkt som egentligen är tänkt att ha UNDER hårdiskar. Ska nog ta en promenad dit för att höra om dom kan monteras STÅENDE och utanpå en hårdisk.

Det är väll så att när burkens dörr är stängd så hamnar kylflänsarna nära hårdiskarna, dom uppe till höger. Med en sådan lösning skulle jag förlora plats för en hårdisk men det kan jag leva med. Tanken är att få ett vettigare luftflöde och fullt/tyst blåsande på kylflänsarna. Clas Ohlson hade på sin websida inga uppgifter ifall den är tyst, men priset - 179 kronor är som hittat ifall den gör nytta.

Lite specar finns här.

Fläkthastighet: 5000 R.P.M.
Luftflöde: 24 CFM
Mått: 110.0x101.8x12.2(mm)
Ström: DC 12v ( 2.16W )
Bay type: 3.5"

Olle

du kan montera dom hur du vill, det är ju bara fläktar, och vad skulle detta hjälp utom lite kallare HD?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Buckner:
du kan montera dom hur du vill, det är ju bara fläktar, och vad skulle detta hjälp utom lite kallare HD?

Kanske var jag otydlig. Jag är inte i första hand ute efter att hårdiskar ska bli svalare, jag vill ge hela kylflänspaketet möjlighet att inte bli så in i norden varmt, tanken är att även kombinera detta med en PCI-fläkt som suger ut all värme och som jag placera högst upp i burken. Dessa 2 varianter av fläktar är så pass billiga att det inte gör något att prova sig fram. Har hittat bra pris på en amerikansk site. Ett av MDD´s uppenbara problem är att nätagregatets 2 fläktar suger in onödigt mycke värme och växlar oupphörligen varvtal - den som har dessa problem förstår kanske lite bättre.

OM du kommer ihåg hur inanmätet i MDD är placerat så minns du säkert att de stående hårdiskarna hamnar mitt emot kylflänsarna och det är då som det kan finnas en vinst med denna typ av fläkt.

Dessa fläktar ( 7.99 dollar ) från bl.a Vantec finns här!

[ 13. februari 2003, 07:03: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-02-13 07:49
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Buckner:
du kan montera dom hur du vill, det är ju bara fläktar, och vad skulle detta hjälp utom lite kallare HD?

Kanske var jag otydlig. Jag är inte i första hand ute efter att hårdiskar ska bli svalare, jag vill ge hela kylflänspaketet möjlighet att inte bli så in i norden varmt, tanken är att även kombinera detta med en PCI-fläkt som suger ut all värme och som jag placera högst upp i burken. Dessa 2 varianter av fläktar är så pass billiga att det inte gör något att prova sig fram. Har hittat bra pris på en amerikansk site. Ett av MDD´s uppenbara problem är att nätagregatets 2 fläktar suger in onödigt mycke värme och växlar oupphörligen varvtal - den som har dessa problem förstår kanske lite bättre.

OM du kommer ihåg hur inanmätet i MDD är placerat så minns du säkert att de stående hårdiskarna hamnar mitt emot kylflänsarna och det är då som det kan finnas en vinst med denna typ av fläkt.

Dessa fläktar ( 7.99 dollar ) från bl.a Vantec finns här!

ursäkta, jag förstod fel innan och trode att du skulle ha så fläktarna blåste mot HDn, men sen kom jag på att du antagligen menade åt andra hållet=)

eftersom det bara kommer vara lite luft mellan dendär och den inre HDn så är frågan hur stor effekt den kommer ha..

Inget nytt än Olle? Jag väntar spänt på fortsättningen!

OBS! Jag är inte ironisk.

[ 17. februari 2003, 13:38: Meddelandet ändrat av: Rickard A ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Inget nytt än Olle? Jag väntar spänt på fortsättningen!

Nej inte mer än att datorn nu enligt posten ska ha hunnit fram till Göteborg, kan väl gissa på att jag har den i morgon eller på onsdag. En person på posten hävdade att även om företag (LAN Master) har sänt den som företagspaket som görs den om till vanligt paket då den ska till privatpersoner... tror inte på detta och vill slippa kånka nästan 27 kilo från postkontoret. Fläktarna jag beställde från USA borde vara här, fick bekräftelse på att dom skeppades i fredags, kanske ska dom genom tullen...

Olle

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Inget nytt än Olle? Jag väntar spänt på fortsättningen!

Nej inte mer än att datorn nu enligt posten ska ha hunnit fram till Göteborg, kan väl gissa på att jag har den i morgon eller på onsdag. En person på posten hävdade att även om företag (LAN Master) har sänt den som företagspaket som görs den om till vanligt paket då den ska till privatpersoner... tror inte på detta och vill slippa kånka nästan 27 kilo från postkontoret. Fläktarna jag beställde från USA borde vara här, fick bekräftelse på att dom skeppades i fredags, kanske ska dom genom tullen...

Olle

Bara som en liten fotnot. Ang postens paket. Jag la ner massa jobb att skicka ett företagspaket från jobbet till en privatperson för att det skulle gå snabbare. Det visade sig sen att är mottgaren en privatperson så kör de inte paketet till dörren..... Stackarn måste till sin "postaffär" och släpa 25kg hem i stället. Gången efter skickade jag med DHL, snacka om service. Det kom fram på morgonen dagen efter och levererades till dörren. Billigare blev det också. Helt sjukt. Detta har inget med denna tråd att göra. Ville bara skriva av mig lite.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Buckner:
eftersom det bara kommer vara lite luft mellan dendär och den inre HDn så är frågan hur stor effekt den kommer ha..

Ja det nyttar knappast att jag gissar, får exprimentera lite och sedan skriva en subjektiv bedömning samt posta några bilder. Läste någonstans att grafikkortet kan bli 40°C varmt så kanske det skulle vilja ha egen kylning

  • Oregistrerad
  • 2003-02-17 14:10
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Inget nytt än Olle? Jag väntar spänt på fortsättningen!

Nej inte mer än att datorn nu enligt posten ska ha hunnit fram till Göteborg, kan väl gissa på att jag har den i morgon eller på onsdag. En person på posten hävdade att även om företag (LAN Master) har sänt den som företagspaket som görs den om till vanligt paket då den ska till privatpersoner... tror inte på detta och vill slippa kånka nästan 27 kilo från postkontoret. Fläktarna jag beställde från USA borde vara här, fick bekräftelse på att dom skeppades i fredags, kanske ska dom genom tullen...

Olle

Hej!

Skall bli kul att höra vad de gjort med din maskin, om de bytt ut de delar som du ´märkt´ etc.

Om det sitter en ny kylfläns och PSU på den så är det verkligen läge att bearbeta Oscar och den där damen vars förnamn har tre bokstäver så att alla berörda kan få sina maskiner fixade..
---
/Samuel

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Samu:
Hej!

Om det sitter en ny kylfläns och PSU på den
---
/Samuel [/qb]

Med ny antar jag att du menar en annan sort eftersom LAN-master ju sagt att de ska byta ut det. I värsta fall är det ju ett nytt av gamla sorten.

[ 17. februari 2003, 14:23: Meddelandet ändrat av: Rickard A ]

Muntliga överenskommelsen med LAN Master är bara nätdelen samt den stora fläkten... tror inte att den kylfläns som finns för FW800 passar på MDD så den räknar jag inte med. Det är bara nätdelen som jag märkt med ett litet kryss.

Jag har nu postat ett svar efter att ha fått hem min MDD från LAN Master AB - den finns här och är förmodligen intresant för fler än oss på 99mac, dvs. internationellt.

http://www.g4noise.com/forum/index.php?act=ST&f=18&t=310&s=9360cbbc74cf20ce642ed8e5cb0dfcbd

Till den som undrar om den nu är tystare så är svaret att det är den inte - det är NOLL procent förbättring. Jag har begärt en förklaring av Apple och LAN Master AB varför så är fallet. Ett gott råd till den som lämnar in prylar för reparation - märk upp allt och skriv ned serienummer, annars kanske ni får tillbaka sakerna utan att de åtgärdats! Om någon undrar HUR förbannda jag är efter att ha fått hem burken så kan jag säga att få termometrar skulle kunna mäta det!

Olle

Det börjar likna skandal.
Apples goodwill sätts på spel, det borde dom vara medvetna om.
Jag förstår att du är förbannad Olle.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-18 18:45

Hmmmm......

Apple bör krypa till korsset, köpa tillbaka MDD:na till fullpris alt erbjuda kunderna att byta mot en annan modell!

Jag menar Apples förtroende hus kunderna(i alla fall privatkunderna) dalar så det ryker om det.

Varför är Apple så tytsta? pga. att de har Heil Jobs som
styr och håller munkavel, detta är bara pinsamt....
---
/Samuel

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Samu:
Jag menar Apples förtroende hus kunderna(i alla fall privatkunderna) dalar så det ryker om det.

Vad baserar du det på? De flesta privatkunderna använder väl inte PM? Hur många av de som har MDD upplever problemen? Alla? Tio procent?

Det är tråkigt för den som är drabbad och idiotiskt av Apple att inte kunna lämna besked eller ännu hellre hitta på en lösning.

Men jag tror inte att Apple´s image eller kundlojalitet påverkas ens av det här (Om man inte är drabbad förstås).

Edit: tog bort en kommentar om Lan Master eftersom Olle fick svar från dem som gjorde kommentaren felaktig.

[ 20. februari 2003, 13:52: Meddelandet ändrat av: thevil ]

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-18 20:57

Jag måste säga att jag hatar detta, men vad var det jag sa?

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
[QUOTE]

Men jag tror inte att Apple´s image eller kundlojalitet påverkas ens av det här (Om man inte är drabbad förstås).

[/quote]Jag tror inte att Apples image är värd så speciellt mycket hos den breda massan, det är bara vi som är rättrogna och sjukligt lojala som sväljer övertramp i MDD-oljuds-klassen.
(Inte alla förstås).
Det är bara att lyssna lite med andra som jobbar med high-end-burkar på den "mörka sidan".
Apple har fortfarande en tramsstämpel på sig, oavsett hur bra Mac OS X är, det tar tid innan en sådan nyhet får genomslag.

Vi har har med låginformerade troglodyter att göra i det sammanhanget - tyvärr.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-18 20:59
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Samu:
Jag menar Apples förtroende hus kunderna(i alla fall privatkunderna) dalar så det ryker om det.

Vad baserar du det på? De flesta privatkunderna använder väl inte PM? Hur många av de som har MDD upplever problemen? Alla? Tio procent?

Det är tråkigt för den som är drabbad och idiotiskt av Apple att inte kunna lämna besked eller ännu hellre hitta på en lösning. Lan Masters beteende är säkert olagligt.

Men jag tror inte att Apple´s image eller kundlojalitet påverkas ens av det här (Om man inte är drabbad förstås).

Med tanke på det som hänt så kan jag _inte_ rekommendera folk att köpa en PowerMac....

Anledningen till att jag köpte en PM istället för nått annat är att jag vill kunna ´växa´ med maskinen(Ljudkort, extra USB mm...).

iMac är ju inget som man direkt kan expandera om man säger så, visst lite usb moijjar här o där men om man vill utnytja sina USB prylar till max så...

Skulle tro att alla som har en PM privat ´hemma´ störs av bullret på ett eller annat sätt.
Samma borde gälla de som fått en PM som ´HemPC´, de lär inte vara glada åt den heller...

Nåja,
Vi får väl se vad som händer.....
---
/Samuel

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
Lan Masters beteende är säkert olagligt.

För egen del ser jag i första hand att LAN Master eller Apple kommer med en dj***ligt bra förklaring eller vettig lösning i mitt privata fall - OM man/dom försöker TIGA ihjäl detta med att inte svara mig så kommer dom bita sig rejält i svansen... jag kan i dagsläget inte påstå att någon gjort något brotsligt, det får framtiden utvisa och ifall det kan komma bli nödvändigt att driva ärendet vidare.

Budskapen från servicetekniker hos LAN Master AB låter lite olika. Till mig sa teknikern att man hade blivit "bättre" på att få dessa MDD-macar något tystare... till en annan kund som finns både här och på en svensk lista för MDD-problmen så ska en annan av deras tekniker ha sagt att oljudet till 99% säkerhet skulle finnas kvar även om man bytte nätdel. Så utan att jag kan leda det i bevis så finns tanken i bakhuvudet att dom har order på att INTE åtgärda MDD-burkar över huvud taget... om så är faller vem styr dom till detta ???

Olle

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:

Så utan att jag kan leda det i bevis så finns tanken i bakhuvudet att dom har order på att INTE åtgärda MDD-burkar över huvud taget... om så är faller vem styr dom till detta ???

Olle

Jag vill inte retas allt för mycket men för att fortsätta i samma linje som tidigare i denna tråd borde du ju se detta som ett tecken på att de ännu inte får göra något åt macarna eftersom apples chefer fortfarande sitter i det där mötet som de ju enligt säkra källor tydligen skulle ha.

[ 18. februari 2003, 22:27: Meddelandet ändrat av: Rickard A ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
...tecken på att de ännu inte får göra något åt macarna eftersom apples chefer fortfarande sitter i det där mötet som de ju enligt säkra källor tydligen skulle ha.

Det är fullt möjligt att sådana möten pågår, om DU har säkra *källor* så vore det intresant att höra dig berätta mer om vad som sagts, men jag förmodar att du gör en ironisk omskrivning av den information som jag fick från Åsa Björklund på Apple Nordic Executive Relations då hon skrev följande som jag tidigare höllt tyst med,

Tyvärr så kommer jag inte åt min gamla e-post eftersom den just nu ligger på en backup-cd. Så fort min nya tyyyyyyysta iMac 1Ghz kommer så ska jag ta och klistra in lite från de mail jag fått från Åsa i December 2002 och i början på Januari 2003 om precis samma fråga. Där skriver hon samma sak som du fått som svar med undataget att hon inte skickat mina frågor till Oscar då det var han som skickade vidare min första fråga till henne.

Gud vad jag som före detta MDD-ägare längtar efter min iMac när jag läser denna tråd!!!!

Jag har under natten roat mig med att mäta temperaturen som blåses ut ur min 2x1 GHz MDD. Där luften från nätdelen kommer ut så var det 40°C och nere i högerkanten där luften från stora fläkten åker ut så var det 26°C. När jag plockade bort de 4 plåtbitarna för PCI-kort så gick temperturen vid nätdelsutblåset ned från 40°C och hamnade på 35°C.

Efter som det är ganska kallt nu (-10°C) så lät jag balkongdörren vara öppen och efter 15 minuter så var nedre utblåset nere i 17°C och på den stunden kunde jag höra en markant ljudminskning. Nätdelens utblås hade då gått ned till 30°C

Får fundera under natten på vad jag kan ha för nytta av detta expriment, ser i alla fall fram mot PCI-fläkten som nog kommer med posten i morgon.

Olle

Den här artikeln kanske vore nåt för Apple:

Stor fläkt ger tystare pc

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-19 12:46

Ja ! självklart ger större fläktar mer tystare gång.
Den ekvationen går inte komma ifrån.
Stora fläktar i flyttbara luftrenare inomhus för allergiker är enormt tysta.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-02-19 13:07

om bara apple kunde ha ett normalstort nätagg kunde man bytt till ett TYST dual fan agg och tagit bort ena fläkten..gah

Har någon provat passiv kylning av grafikkortet och kan säga vad temperaturminskningen kan ge... även om det är en PC-ägare så kan svaret vara intresant ?

www.microstore.se hittade jag detta och är osäker på om det passar på mitt kort ( 295 kronor ):

Världens första passiva kylfläns som använder sig av värmeledande rör. Helt utan fläkt gör att den blir ljudlös och aldrig går sönder eller behöver service. Passar de mer värme utvecklande korten som t.ex. GeForce 3/4 Ti och Radeon 9700 Pro och äldre.

Citat:

citera:Får fundera under natten på vad jag kan ha för nytta av detta expriment

Ställa datorn på balkongen kanske?

/Ola

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-19 18:25

Eller se till att rummet är ca 19 grader varmt.

I undre yttre framkanten så finns ju det stora intaget för friskluft, där skulle man kunna klämma in 3 små fläktar som pumpar in extra luft istället för att bara lita till att den stora fläkten gör detta jobbet... finns nedanför de 3 kosmetiska hålen på framsidan... sedan skulle man kunna sätta en stor slang på allt och ha den utanför huset eller så

Skämt å sida... fortsätter fortsatta diskusioner i ärendet men då på www.g4noise.com - är så uppriktigt trött på detta så att om humöret fick råda så konverterade jag till PC, varför betala överpris för något som inte är värt det! Hösten 2005 så är denna personalköps dator (mac) färdigbetald och då är jag fri från eländet. Kanske kommer dom med en tyst burk innan dess och då är kanske en del glömt från min sida.

Olle

[ 19. februari 2003, 19:00: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

URSÄKT TILL Lan Master AB: ( postat på www.g4noise.com )

Today I got a letter from LAN Master AB (official repair center for macs in Sweden). In an earlyer post here at G4noise I wrote a few lines about recieving my MDD back from LAN Master AB and that the PSU hade a simmilar mark/dot as I hade put on my machine. They have now sent me proof of that I direct or indirect falsley have miscreditated their company. The mark/spot looks simmilar but not exactly the same. I hearby appologys for the damage that they might have suffered. This would never have happend if I hade got a rather fast replay from them or from Apple.

Sincerly,
Olle Jonsson

http://www.g4noise.com/forum/index.php?s=2f2d3c84a0970df8a3312ff0bbe22be0&act=ST&f=18&t=324

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
URSÄKT TILL Lan Master AB: ( postat på www.g4noise.com )

Today I got a letter from LAN Master AB (official repair center for macs in Sweden). In an earlyer post here at G4noise I wrote a few lines about recieving my MDD back from LAN Master AB and that the PSU hade a simmilar mark/dot as I hade put on my machine. They have now sent me proof of that I direct or indirect falsley have miscreditated their company. The mark/spot looks simmilar but not exactly the same. I hearby appologys for the damage that they might have suffered. This would never have happend if I hade got a rather fast replay from them or from Apple.

Sincerly,
Olle Jonsson

http://www.g4noise.com/forum/index.php?s=2f2d3c84a0970df8a3312ff0bbe22be0&act=ST&f=18&t=324

Undra hur lätt det blir för dig att få till en till muntlig goodwill-överenskommelse efter detta snedsteg...

Bevaka tråden