Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MDD-problemen får en lösning ?

Tråden skapades och har fått 148 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Olle, hur har det gått? Har det hänt nåt? Har du fått nå mer svar?

Nej inte ännu, lådan förefaller ligga hos Posten - enligt deras logistiksidor... så jag har inga besked ännu. Man kan ju alltid hoppas på att dom tappar den under ett tåg eller så... ja... jag tar gärna emot en nyare/tystare burk

Status

2003-02-07 19:20 Göteborg Syd Inkommet inhämtningsterminal

2003-02-07 19:20 Göteborg Syd -

  • Oregistrerad
  • 2003-02-08 21:09
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: David Molarin:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: pepparkaka:
Själv är jag lite pessimist när det gäller detta ärende och likställer MDD oljud med TiBook flagnande färg.

Samma här. Flagande TiBooks fixar de ju på garantin så då borde vi få nya fläktar.

Att inte ´fruktbolaget´ Apple bara tar sig i kragen och skickar ut ny psu, kylfäns och ´keps´ till den stora fläkten.

Man behöver ju för fasiken inte vara ´autoriserad apple burk skruvare´ för att klara av att byta ut ett PSU, lägga på en
´keps´ på den stora fläkten och ploppla loss och sätta dit en ny kylfläns.

Jag menar, de har ju full pejl på dem som köpt maskinen via Apple Store, de som köpt maskinen från ÅF får vända sig till dem.
---
/Samuel

Jag hittade lite prylar för att evakuera värmen ur MDD som tål att fundera över om man ska montera fast. Den först i i ena PCI-platsen samt den andra att knäppa fast på ett PCI-kort... bilderna säger väl lite:

Ska kolla Dustin om dom säljer dessa... eller om jag ska ta hem dom från Japan.

En annan lösning är denna:

System Blower $12.95
Model FC-2000
Exhaust the Harmful hot air out from the Case
2 year Manufacturer Warranty
Easy installation, highly reliable, extends your system lifespan, takes up only one of the PCI/ISA slots
Dimension: 111 x 89 x 21mm
Speed: 3200 RPM, Air Flow: 42CFM
Type: Turbine Fan, MTBF: 20,000 hrs.

[ 09. februari 2003, 02:01: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-09 09:06

Jag hatar att vara pessimist, men jag tror inte det kommer att hända så mycket, tidigare har ju Apple löst modellproblem med att släppa en ny modell. TiBooks AirPortmottagning är ju ett bra exempel. Att det en gång i Apples historia har hänt att de åtgärdat maskiner är ju en synnerligen klen tröst.
Jag löste problemet genom att nedgradera till en QS2002. Den har jag nu bytt fläktar och disk i. Ljufnivån är nu lägre än en TiBook med fläkten på lägsta varv...

Apple må vara sprunget ur ett garage men dom borde ha släppt bilhandlares mytomspunna försäljningstil och leva upp till att ha bra dialog med sina köpare, detta har fått färgen att flagna på både Apple och Steve Jobs.

Även om jag är optimist så har mitt förtroende falnad då det gäller vårat fruktföretag, kanske dom bara är långsamma med att rätta till sin konstruktionsmiss. Det kan inte vara en fråga om att det skulle bli dyrt för dom, man (Apple) ansåg sig ju ha råd att prissänka sina skärmar med många tusenlappar och då bör dom även ha råd med detta.

Ett resultat av hur kunderna behandlats är att jag i dagsläget inte kommer återupprepa kampen så att macar ännu en gång kommer med i SVT´s personalköp ( ca: 130 burkar lyckdes jag med förra året ). Så länge Apple har den nuvarande atityden så kommer jag inte att försöka få över PC-folk till mac-lägret, jag hissar hellre varningsflagg pg.a de höga fläkt oljuden.

Jag ser fram emot att min burk som når LAN Master under måndagen kommer hem och bara spinner lite tyst - då kan jag skriva om detta på vårat intranät och medela att problemet går att lösa. Fixar dom inte detta så tror jag Apple åker ut från SVT (personalköp 2005) lika fort som dom kom in, tyvärr. Så om Oscar Bjers läser detta så kan det vara bra att veta att ibland får man bara 1 chans att rätta till misstag.

[email protected]

Ärendenummer tilldelat av Apple: 16865580
+++

Synd att du ger upp, men det är väl förmodligen bättre än att vänta på något som nog aldrig kommer att hända.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
Synd att du ger upp, men det är väl förmodligen bättre än att vänta på något som nog aldrig kommer att hända.

Mnja.. gett upp har jag inte, jag skrev att i dagsläget inte tänker övertyga någon om att byta sida och det är en ganska stor skilnad... mycket kan hinna hända innan 2005, eller hur ? OM Apple vill ha mitt stöd när den tiden kommer så vill jag se motprestationer, annars kan det vara. Oscar vet vilket jobb jag lade ned förra gången och jag fick ett stort tack både via mail och telefon av honom... men som sagt vad, man ska vara 2 för att dansa tango!

Olle

Här är ytterligare en intresant fläktkonstruktion för t.ex macar med PCI-slot typ Quicksilver och MDD:

Finns hos:
http://www.wiredzone.com/xq/asp/ic.10014013/qx/itemdesc.htm#specs

De 2 fläktarna kan alltså vinklas mot t.ex kylflänsarna för att få bort en del värme

Förmodligen så kommer det fler flera tips härifrån.

Apple kommer inte att göra något åt problemet. De har inte tagit ett enda steg i den riktningen (Firmware-uppdateringen var ett dåligt skämt). Det jag är mest förvånad över är att folk tror att Apple kommer att göra något åt det, jag måste citera någon (kommer inte ihåg vem): "Det var länge sedan Apple var synonymt med hög kvalitet".

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-02-10 13:41
Citat:

citera:Apple har också "erkänt" att Airport-mottagningen i PB Ti är dålig. Det sa Steve själv på senaste macworld när han sa att man förbättrat Airport-mottagningen i nya PB 12" och 17".

Innebär det att Apple kommer lösa problemet för alla med PB Ti också eller?

Jag fick min nya PowerBook Titan 1 ghz för en vecka sedan. Airportmottagningen funkar FINEMANG!!

Jag skulle tro att Apple har gjort något åt det tidigare problemet iom denna modell. Jag har lika bra mottagning i min TiBook som polaren har i sin iBook 700 mhz och som de flesta vet har iBooken varit den dator med absolut bäst mottagning/räckvidd.

Basstationen står nere i källaren och jag kan springa upp två våningar med TiBooken och fortfarande ha bra mottagning. Då är det stora tjocka stenväggar och betonggolv emellan mig och basstationen. Trots placeringen i källaren funkar det toppen att surfa i trädgården, ute på gatan och även ute i garaget.

Inte illa...

Efter kontakt med en Applerepresentant som sitter på en högre post än de vanliga supportfolket vet jag nu att problemet undersöks på "högsta nivå" och att man där tror på ett snabbt feedback.

Jag har fullt förtroende för att svenska Apple drar sitt strå till stacken för att gå till botten med problemet... för om man "undersöker på högsta nivå" så kan jag bara tolka det som att man inte blundar och får det till ett *ickeproblem*. Som med alla stora organisationer så tar det lite längre tid än vad användarna kräver... förhoppningsvis så kommer vi snart att tala samma språk.

Mvh,
Olle Jonsson

[ 10. februari 2003, 14:57: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

Ett tragikomiskt exempel av vad som behövdes och inträffade för en arbetskamrat och efter att även han köpte MDD 2x1 GHz. Burken lät så illa att han borrade hål i golvet, köpte en 3 meters förlängningskabel till den platta 17-tummaren. Nu är hans arbetsrum för musik/film helt tyst. Det tragikomiska är att datorn nu står i deras matkällare, numera behövs inga värmeelement i detta rum... ja allt beroende av att macen fixar detta galant Så nu har burken en komplterande uppgift, dvs fungera som kamin!

Olle

  • Oregistrerad
  • 2003-02-10 16:53

På dom bara Olle!
Jag hoppas fortfarande på en lösning på bullret. Är vi tillräckligt många och tillräckligt högljudda så kommer det hända grejer. Tack för att du orkar engagera dig trots alla dysterkvistar här i forumen...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Melker Lindström:
På dom bara Olle!

Jag tror att den bästa dialogen når man om man kan gå förbi deras vanliga supportfolk - trots allt så gör dom bara sitt jobb precis på samma sätt som vi andra, dvs. vi följer de riktlinjer som arbetsgivaren ställt upp och ändrar oss först efter att nya order förts på tal. Är man inte lojal mot det företag som man jobbar för så bör man söka sig bort därifrån även om man har en egen personlig uppfattning om att t.ex bullret i MDD-macarna är osedvanligt högt.

Av detta kan man utläsa att jag har en dåres envishet och tror på fullt allvar att Apple kommer att släppa en fix av något slag. Den kanske inte blir 100% tillfredställande men när dom gjort sitt val så kommer vi nog få någon form av erbjudande.

Mvh,
Olle Jonsson

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Melker Lindström:
På dom bara Olle!
Jag hoppas fortfarande på en lösning på bullret. Är vi tillräckligt många och tillräckligt högljudda så kommer det hända grejer. Tack för att du orkar engagera dig trots alla dysterkvistar här i forumen...

Jag vet inte om jag räknas som dysterkvist (även om jag hoppas det) men jag tycker Olle är rätt naiv. Det har nu gått 7 månader sen Apple släppte PM MDD och hittills har man inte gjort NÅGOT åt problemet. Att man pratat med nån "högre person" som säger att man utreder det "på högsta nivå" är ju inget annat än vanligt företagarsnack.

Men visst, tycker man det är värt att lägga ner energi på så är det klart man ska hålla. Själv blir jag nästan lite rörd.......

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Jag vet inte om jag räknas som dysterkvist (även om jag hoppas det) men jag tycker Olle är rätt naiv. Det har nu gått 7 månader sen Apple släppte PM MDD och hittills har man inte gjort NÅGOT åt problemet.

Vad får dig att tro att det inte sker en hel del arbete i det fördolda... jag ser det som självklart att detta sker i all tysthet och att Apple VILL ställa tillrätta det dom åsamkar oss. Hellre en naiv optimist än en negativ dysterkvist. Ska bli kul att om kanske 3-4 veckor få höra dig säga "Oops då - jag hade fel".

För övrigt så är det inte 7 månader sedan som MDD presenterades, det är 6 månader om 3 dygn ( 13 augusti 2002 ) - leveranserna i Sverige bör ha börjat för ca: 5 månader sedan. Gissningsvis så bör Apple för 4 månader sedan ha begripit att MDD lät ovanligt mycket hos vissa användare. Sedan började nog arbetet med att hitta rätt lösning. Som jag ser det så är jag inte naiv utan mera realistisk än vad du tycks vara.

Tycker att du borde jobba med din inställning, ja med tanke på att du tycker om att vara en dysterkvist... man är väl det när man skriver att man hoppas vara en dysterkvist

Olle

[ 10. februari 2003, 23:29: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Jag vet inte om jag räknas som dysterkvist (även om jag hoppas det) men jag tycker Olle är rätt naiv. Det har nu gått 7 månader sen Apple släppte PM MDD och hittills har man inte gjort NÅGOT åt problemet.

Ska bli kul att om kanske 3-4 veckor få höra dig säga "Oops då - jag hade fel".

Som jag ser det så är jag inte naiv utan mera realistisk än vad du tycks vara.

Tycker att du borde jobba med din inställning, ja med tanke på att du tycker om att vara en dysterkvist... man är väl det när man skriver att man hoppas vara en dysterkvist

Olle

Dravel dravel. Jag ser mer fram emot när du får tillbaka din MDD från Lanmaster eller vilka det nu var och den är oförändrad!!

Skulle det mot all förmodan visa sig att jag har fel så bjuder jag på det, men det kommer inte hända.

Varti ligger det realistiska att Apple säljer en modell i 6 månader som man vet det klagas mycket på, de släpper sen en tystare modell men FORTSÄTTER sälja den "gamla" modellen (med OS 9 boot) oförändrad trots att man funnit ett sätt att tysta datorn för att sen flera veckor senare börja "tysta ner" gamla datorer?

Apple själva har ju sagt att de OS 9 bootbara MDD-erna inte är förändrade.

Inte utan att man får sig en funderare över ifall ozonlagret i Västerås är lite väl högt... men men... stor i orden.... jag kan i alla fall säga att jag faktiskt har nämre till de hos Apple som vet mer än du och jag tror jag har mer förtroende av deras insikt än din negativa och kortsynta bild av Apple. En 12 årig backspegel är ibland bättre än en (din) 2 årig.

Olle

  • Oregistrerad
  • 2003-02-11 08:50

Happ..

På tal om Apple Care och annat.
Jag har inget 3-årigt Apple Care på min maskin.
(Med tanke på att mina tidigare 4 Mac:ar har fungerat klanderfritt så).

Trots att jag ringt ett flertal gånger så får jag inget ärendenummer tilldelat från Apple, är det såhär ett ´seriöst´ bolag hanterar sina kunder?

Jag har 2 direktnummer som går förbi ´växeln´, ett till Customer Relations och ett till Support Relations i sverige, blir totalt ignorerad där...

Är det nått Apple Sverige är urusel på så är det kontakten med ´privatkunder´, företag verkar ha en aning högre prioritet...
---
/Samuel

Med tanke på att dom två modeler av nätdelar har samma typ av fläkt så tyder det på att den största boven i dramat är själva nätdelens konstruktion. Med tanke på att Apple skall hitta en konstruktion som inte skapar en högljudnivå och samtidigt har samma ytter dimensioner, så kan inte det vara en lätt uppgift. Men eftersom vissa verkar så smarta, så är det bara att sätta igång och ta fram en bättre nät del och sälja den till Apple.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Samu:
Trots att jag ringt ett flertal gånger så får jag inget ärendenummer tilldelat från Apple, är det såhär ett ´seriöst´ bolag hanterar sina kunder

Har du någon garantitid kvar på den dator som du vill ha åtgärdad... ? Om du har det så maila mig privat på [email protected] så ska du få en mailadress till vad jag anser vara rätt person att rycka i trådarna. Den går till en anställd på svenska Apples "Nordic Executive relaitons", via den personen har jag 1 gång fått både förlängd garanti samt en helt ny dator. Personen är en vettig människa och är värd all respekt och bör behandlas därefter.. dvs. skrika högt hjälper inte.

Olle

  • Oregistrerad
  • 2003-02-11 11:29
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Samu:
Trots att jag ringt ett flertal gånger så får jag inget ärendenummer tilldelat från Apple, är det såhär ett ´seriöst´ bolag hanterar sina kunder

Har du någon garantitid kvar på den dator som du vill ha åtgärdad... ? Om du har det så maila mig privat på [email protected] så ska du få en mailadress till vad jag anser vara rätt person att rycka i trådarna.

Jo, jag har garanti tid kvar på den,
Köpte den(MDD/867) nån vecka efter introduktionen.

Jag mailar dig när jag kommer hem från jobbet..
(Annars finns jag på AIM/iChat både dag o natt(nästan) [email protected])
---
/Samuel

[ 11. februari 2003, 11:30: Meddelandet ändrat av: Samu ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: En svensk tiger:
Med tanke på att dom två modeler av nätdelar har samma typ av fläkt så tyder det på att den största boven i dramat är själva nätdelens konstruktion.

En annan variant skulle rent teoretiskt kunna vara att förhållandet mellan hålen för intagsluft inte är i proportion till ställena för utblås ställena. Kanske borde fläktarna vara långsammare men effektivare... ja dvs. förutom ett lägre dBA-tal. En sak som pekar på detta är att det på FW800-modellen nu finns fler hål där PCI-korten monteras. Så varianten med att använda en PCI-fläkt högst upp på MDD kan vara en vettig ide för att evakuera värme. Har dessvärre inte kunnat hitta någon som säljer dessa i Sverige.

Olle

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-02-11 12:24
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: En svensk tiger:
Med tanke på att dom två modeler av nätdelar har samma typ av fläkt så tyder det på att den största boven i dramat är själva nätdelens konstruktion.

En annan variant skulle rent teoretiskt kunna vara att förhållandet mellan hålen för intagsluft inte är i proportion till ställena för utblås ställena. Kanske borde fläktarna vara långsammare men effektivare... ja dvs. förutom ett lägre dBA-tal. En sak som pekar på detta är att det på FW800-modellen nu finns fler hål där PCI-korten monteras. Så varianten med att använda en PCI-fläkt högst upp på MDD kan vara en vettig ide för att evakuera värme. Har dessvärre inte kunnat hitta någon som säljer dessa i Sverige.

Olle

Kjell & Co har PCI fläktar..

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
Den går till en anställd på svenska Apples "Nordic Executive relaitons", via den personen har jag 1 gång fått både förlängd garanti samt en helt ny dator. Personen är en vettig människa och är värd all respekt och bör behandlas därefter.. dvs. skrika högt hjälper inte.

Har personens förnamn tre bokstäver? Isåfall är det en trevlig person.

.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
Har personens förnamn tre bokstäver? Isåfall är det en trevlig person.

Nu är du allt bra nyfiken, låt säga såhär - din gissning är inte helt fel...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Buckner:
Kjell & Co har PCI fläktar..

Har du URL till dom ? Annars så hittade jag för 99 kronor inkl. moms just PCI-fläkt hos Kronan Data AB

Olle

Senaste nytt om min MDD som nu finns hos LAN Master AB. Dom säger att den inte låter högre än andra MDD-burkar men tillägger att den trots detta låter på tok för högt. Vi har nu enats om att nätdelen med dess fläktar byts samt även den stora fläkten. Ett problem är däremot att när dom beställer ny nätdel så kan dom bara använda 1 beställningsnummer och om jag har TUR så blir det levererat från Samsung då den nätdelen ska vara tystare.

OM (när) Apple kommer med ett åtgärdsprogram och att jag då fortfarande är missnöjd så kan jag sända tillbaka den till dom för nytt byte av delar. Tidsperspektiv: Dom fick den igår måndag och preliminärt så sänder dom tillbaka den nu på torsdag så gissningsvis så har jag den nästa måndag. Ska då testköra och lämna rapport till er - beställer även hem en PCI-fläkt för att se om detta är ett vettigt komplement.

LAN Master AB hör samma sak som jag, dvs. att diverse chefer för Apple Europe samt Apple USA ska mötas närmsta dagarna för att ta ställning eller enas om/hur problemet ska kunna lösas.

Mvh,
Olle Jonsson
+++

Bevaka tråden