Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

The Precious is here!

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja Apple kan verkligen konsten att tortera folk. Här sitter vi en hel massa och väntar på att få våra PowerBook: ar. Jag beställde min PB12” den 9/2 och ännu har dom inte börjat att bygga min. Har dom slut på lödtenn eller?
Min son fick känna på en ny PB12” och han skrev till mig och sade att den var grymt snygg och lätt. Det var verkligen kvalitet! Den verkade snabb. Ljudet var väldigt bra, man fattade aldrig vart det kom ifrån. Skärmen kändes inte liten tyckte han.
Batteriladdningen fungerar väl som på en mobiltelefon antar jag. Ladda ett dygn när jag får den sedan kör man tills datorn stänger av en gång var annan eller var tredje månad, där i mellan duttar man i ström som det passar.

Citat:

citera: a Apple kan verkligen konsten att tortera folk. Här sitter vi en hel massa och väntar på att få våra PowerBook: ar. Jag beställde min PB12? den 9/2 och ännu har dom inte börjat att bygga min. Har dom slut på lödtenn eller?

Scribona har 56st i lager. Kan levereras på ett par timmar i Sthlm. Om du hade beställt via ÅF vill säga.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Wow, den har ju inbyggd skrivare.

En akustisk dator

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Krukmakaren:
Batteriladdningen fungerar väl som på en mobiltelefon antar jag. Ladda ett dygn när jag får den sedan kör man tills datorn stänger av en gång var annan eller var tredje månad, där i mellan duttar man i ström som det passar.

Ladda för allt i världen inte ur ett litiumjonbatteri! Det är iofs ingen fara att köra batteriet ända tills datorn tvingas ner i vila eftersom batterielektroniken ser till att cellerna aldrig går ner under 1,7 V (den spänning där de snälla litiumjonerna verkar övergå till explosivt fast litium), men det är ändå onödigt. Är man mån om att få ha kvar båda sina ytteröron ska man inte ladda ur batterierna i mobilen heller (om man inte har en äldre telefon med NiMH-batterier, det vill säga).

Man behöver heller inte ladda litiumjonbatterier mer än vanligt vid första uppladdningen - det är bara NiMH-batterier som måste "tränas" till full kapacitet. Batteriet tar inte skada av det eftersom laddningen ändå avbryts när cellerna nått 4 V, men det är mest bara onödigt.

Ytterligare något som är viktigt med Li-ion-batterier är att de bara tål ett begränsat antal laddningar. Det är inte som med nickelhaltiga batterier att de har minneseffekt, men batterierna beräknas ändå inte tåla mer än strax över 300 laddningar. Det är alltså inte bra att paniskt ladda upp batteriet varje gång laddningsindikatorn går under 90%.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-03-02 14:20

När man kör datorn med sladden i och batteriet i, sliter man på batteriet då eller håller det sig konstant fulladdat och därmed fräscht?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-02 15:00
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Krukmakaren:
Ja Apple kan verkligen konsten att tortera folk. Här sitter vi en hel massa och väntar på att få våra PowerBook: ar. Jag beställde min PB12” den 9/2 och ännu har dom inte börjat att bygga min. Har dom slut på lödtenn eller?

Om de inte börjat bygga din än så borde du nästan ringa och höra vad de håller på med. Beställde min 12" den 19:e feb och den är redan skickad.

OK! Jag skall inte låta mitt batteri gå ur helt.
Men det kan väll inte vara sant att batteriet bara klarar ca: 300 uppladdningar. Eftersom batteriet klarar 4 timmars drift måste jag ladda det minst en kanske 2-3 ggr. Om dagen. Då skulle inte batteriet fungera ens ett år. Alltså innan garantin går ut. Och garantin på en bärbar måste väll även gälla batteriet, det är ju friheten att kunna användas var som helst som är en av den bärbaras finesser. Rätta mig om jag är alldeles dun i huvudet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-03-02 16:42

Jag beställde min den 27/2 och den är under montering. Låter som de glömt skicka iväg din beställning

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anden:
När man kör datorn med sladden i och batteriet i, sliter man på batteriet då eller håller det sig konstant fulladdat och därmed fräscht?

Nej det sliter inte på batteriet då den cyklar mellan 95% och 100%. Dvs när den är fulladdat så säger den 100% men sitter man med kablen i så går procenten ner och efter några dagar står det 95% istället för 100%. Vilket många oroar sig för, men sen vänder det och den laddar upp till 100% igen. Detta för att hålla sig fräscht längre och inte "överladdas".

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-03-02 18:18

Det låter bra. Batterier är ju ganska dyra...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-03-11 07:58
Citat:

citera: Det funkar inte i IE heller. Varken till Pc eller Mac. Enligt Applestore måste man ha lösenord för att kunna söka. Killen jag pratat med loggade in hos K&N och kunde se att paketet lämnat fabrik i måndags. Därefter var det dock tomt. Han lovade att kolla upp det åt mig och jag ska ringar tillbaka i eftermiddag för att ev få veta mer.

Det ska gå att söka paketet hos TNT. De tar över i Brussel. Tänka bara på att klicka i "Reference" hod TNT-s söksida. Det är inte "Consignment" man ska söka på.
Mitt paket med min iMac 1Ghz går inte söka på hos TNT och verkar därför inte nått Brussel vilket gör det otroligt att jag ska få macen denna veckan. Snyft snyft....

Funkar aldeles utmärkt att söka hos K&N, men bara med IE för mac. Där står dessutom beräknat leveransdatum, som i mitt fall är nu på fredag, KALAS!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-03-11 08:21

Tidigare i morse var den (min iMac) i Nederländerna, nu har den helt plötsligt skickats ifrån Örebro, 1,5 tim från karlstad. Snabbt jobbat.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-11 19:59

Jaaa! Nu har jag äntligen fått min PB 12"!

  • Medlem
  • 2003-03-11 20:57
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ktulu:
Jaaa! Nu har jag äntligen fått min PB 12"!

Hur lång tid tog det?

/

sen igår

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-11 22:00

För mig gick det snabbt att få min lilla läckerbit när ordern väl började bearbetas. Efter fyra veckors strul med AppleStore och Ikanobanken började min beställning behandlas den 5:e mars och igår tittade TNT förbi och lämnade av den. Datorn jag beställde var en Superdrive med 60 gigs hårddisk.

  • Medlem
  • 2003-03-11 22:30

Då finns det hopp om en snabb leverans.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-12 02:08

I morse kom ett ungt par med ett litet barn in i butiken och kände på PB12" en stund. Konstaterade rätt snabbt att den var mest värd pengarna i jämförelse med iBooken.
Sa "Äh, det är lika bra vi tar den direkt", tog lådan i handtaget 5 min senare, betalade och gick nöjda ut på gågatan och shoppade vidare.

Det behöver inte ta så lång tid...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-03-12 07:49

Idag kommer den, mellan kl 13.00 och 15.00.
Hurra!!!

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-03-12 07:54

Igår kl 11:15 ringde det på dörren och en bud kille står med ett paket i famnen, han frågar om jag väntar på en dator. Jag slet paketet ur händerna på honom och 10 min senare var jag up and running. Min PB12" är fantastisk!!!

/Mkt nöjd switcher

Anden: du glömde väl inte att ladda först

  • Oregistrerad
  • 2003-03-12 10:39
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anden:
Igår kl 11:15 ringde det på dörren och en bud kille står med ett paket i famnen, han frågar om jag väntar på en dator. Jag slet paketet ur händerna på honom och 10 min senare var jag up and running. Min PB12" är fantastisk!!!

/Mkt nöjd switcher

Stort grattis till ditt switch!

OBS! OBS! OBS! OBS! OBS!

Gör ett undantag och läs instruktionsboken. Det framgår nämligen mycket tydligt att batteriet måste "kalibreras" vilket sker genom en full uppladdning, sedan en full urladdning.

Richard (som haft 12" i dryga två veckor - trevlig maskin

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-03-12 21:03

Efter vad som framkommit i tidigare diskussioner så laddas ju datorn samtidigt som man kör den. Jag laddade fullt och sedan körde jag ner den i till viloläge. Och nu står den hemma och laddas upp igen. Precis som det står i instruktionsboken.
Detta borde fungera. I värsta fall får jag väl köpa ett nytt batteri om man inte fick använda datorn medan den laddades... Ska testa batteritiden i morgon så får vi se om jag gjort något dumt.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-12 22:58

Det jag främst slås av med datorn är hur liten och tyst den är. Den blir heller inte så där obehagligt varm som min gamla 500MHz Titanium. Skärmen upplever jag inte heller som något problem. Den ser liten ut innan man sätter sig framför den och verklligen börjar jobba. Datorn känns dessutom mycket kvick och jag har till och med lyckats spela lite på den. Warcraft 3 flyter på ruskigt fort med allting maxat i 1024x768, likaså SOF 2 Multiplayer och Freedom Force. Mitt livs bästa köp helt enkelt. Precis som det är varje gång jag köper ny Mac.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-03-13 00:59
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anden:
Efter vad som framkommit i tidigare diskussioner så laddas ju datorn samtidigt som man kör den. Jag laddade fullt och sedan körde jag ner den i till viloläge. Och nu står den hemma och laddas upp igen. Precis som det står i instruktionsboken.
Detta borde fungera. I värsta fall får jag väl köpa ett nytt batteri om man inte fick använda datorn medan den laddades... Ska testa batteritiden i morgon så får vi se om jag gjort något dumt.

Det du gjort är alldeles riktigt! Don´t worry!

  • Medlem
  • 2003-03-13 16:35

Jaaaaaaa, ...

.

Nu kommer den.

Sitter på kafé Elememnt i Malmö med min nya 12". Hämtade den igår eftermiddag och började köra in system och lyfta allt skräp från pismon (hurra för fire wire target mode, annars skulle jag nog hållit på än) strax efter 18. Timmarna innan det var dags att lägga sig gick åt till att fixa alla inställningarna så att datorn beter sig som man är van vid. I morse dunkade jag in dev tools och kunde till slut känna mig helt migrerad.
Med tanke på hur mycket jobb som går åt när man byter dator är det ju tur att Apple är så pass dyra att man inte frestas att göra det oftare. Å andra sidan är jag grymt nöjd med den lilla aluminuimlådan så här långt. Det enda som stör mig är att sladdhärvan som man gömde så snyggt bakom pismons skärm syns alldeles för bra numer.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-13 20:26

Min älskling gjorde mig riktigt förbannad för första gången ikväll

Det låg två windows-servrar mountade på skrivbordet kvar sen hon var inkopplad på jobbet. Att ejecta/unmounta dem med ett annat nätverk inkopplat samtidigt som tre program skall starta, varav det ena var kraschbenägna First Class, kan verka tungt, men hon skall inte behöva säcka ihop helt. Fem minuters (kändes som fem timmars) force quittande förgäves och frustrerat stirrande på badbollen blev för mycket för mig och jag slet under svordomar ut batteriet.

Lite segande och program som lägger av går jag med på, men ett kraschande Mac OS X är mer än vad mina nerver tål. Tror jag öste hela förrådeet av svordomar, nedvärderande tillmälen och könsord över henne

Nu leker jag inte mer med henne ikväll...vi är osams

/c

  • Medlem
  • 2003-03-13 21:12

Nu vet du i alla fall var hennes gräns går.
Don´t push her to the limit.

  • Medlem
  • 2003-03-13 21:15
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christopher Papastefanou:
Tror jag öste hela förrådeet av svordomar, nedvärderande tillmälen och könsord över henne ...

Vad det "gamoto ... " och liknande?

Bevaka tråden