Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

The Precious is here!

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: KalleG:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: surak:
Min kära PB12 är oxo på väg men har inte lyckats få någon status på var den befinner sig. Länken från apples sida till Kuegel & Nagels sida ger bara nåt felmeddelande om "Warning: HTTP Referer "" is not valid!".

Men jag får väl ge mig till tåls, den kommer väl snart.

Det här med att vänta medan batteriet laddas är ju lika enerverande varje gång man köper någon ny pryl. ;/

Det funkar inte i Safari, kolla i IE. Men man blir inget klokare för det, det verkar som de skickar grejorna fram och tillbaka på Taiwan. Meddelandet från Apple i måndags nämnde TNT som leverantör inom "de närmsta dagarna", vad Kuehne & Nagel kommer in återstår att se. Jag skulle ju hellre få ett meddelande om n ä r jag kan räkna med att få grejorna än länkar till sidor med speditionsdata på korsen och tvärsen. Jag kanske får tåla mig till nästa vecka. Telefonkö på Apple...

Det funkar inte i IE heller. Varken till Pc eller Mac. Enligt Applestore måste man ha lösenord för att kunna söka. Killen jag pratat med loggade in hos K&N och kunde se att paketet lämnat fabrik i måndags. Därefter var det dock tomt. Han lovade att kolla upp det åt mig och jag ska ringar tillbaka i eftermiddag för att ev få veta mer.

Det ska gå att söka paketet hos TNT. De tar över i Brussel. Tänka bara på att klicka i "Reference" hod TNT-s söksida. Det är inte "Consignment" man ska söka på.
Mitt paket med min iMac 1Ghz går inte söka på hos TNT och verkar därför inte nått Brussel vilket gör det otroligt att jag ska få macen denna veckan. Snyft snyft....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-27 15:18
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Det funkar inte i IE heller. Varken till Pc eller Mac. Enligt Applestore måste man ha lösenord för att kunna söka. Killen jag pratat med loggade in hos K&N och kunde se att paketet lämnat fabrik i måndags. Därefter var det dock tomt. Han lovade att kolla upp det åt mig och jag ska ringar tillbaka i eftermiddag för att ev få veta mer.

Det ska gå att söka paketet hos TNT. De tar över i Brussel. Tänka bara på att klicka i "Reference" hod TNT-s söksida. Det är inte "Consignment" man ska söka på.
Mitt paket med min iMac 1Ghz går inte söka på hos TNT och verkar därför inte nått Brussel vilket gör det otroligt att jag ska få macen denna veckan. Snyft snyft....

Ahh! PB12" m.m. i morgon! TNT i Luxemburg idag enligt Apple, skall kolla TNT:s hemsida igen. Tack för tipset!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-27 17:31
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Det ska gå att söka paketet hos TNT. De tar över i Brussel. Tänka bara på att klicka i "Reference" hod TNT-s söksida. Det är inte "Consignment" man ska söka på.
Mitt paket med min iMac 1Ghz går inte söka på hos TNT och verkar därför inte nått Brussel vilket gör det otroligt att jag ska få macen denna veckan. Snyft snyft....

Är det nån som lyckats få ut nåt resultat från TNTs sidor. När jag matar in mitt leveransnummer som referencenr. så hittar den inget. Eller betyder det bara att mitt paket inte kommit till bryssel än. Isf är det ju nästan lite dåligt då det skickades i förra söndagen.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: surak:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Det ska gå att söka paketet hos TNT. De tar över i Brussel. Tänka bara på att klicka i "Reference" hod TNT-s söksida. Det är inte "Consignment" man ska söka på.
Mitt paket med min iMac 1Ghz går inte söka på hos TNT och verkar därför inte nått Brussel vilket gör det otroligt att jag ska få macen denna veckan. Snyft snyft....

Är det nån som lyckats få ut nåt resultat från TNTs sidor. När jag matar in mitt leveransnummer som referencenr. så hittar den inget. Eller betyder det bara att mitt paket inte kommit till bryssel än. Isf är det ju nästan lite dåligt då det skickades i förra söndagen.

Mmm, likadant för mig. Och min PB12" skickades oxå förra söndagen. Fraktplanet har kanske kraschat?
*hurv*

Jag hoppas dock fortfarande på att den kommer till mig imorron.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Viklund:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: surak:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Det ska gå att söka paketet hos TNT. De tar över i Brussel. Tänka bara på att klicka i "Reference" hod TNT-s söksida. Det är inte "Consignment" man ska söka på.
Mitt paket med min iMac 1Ghz går inte söka på hos TNT och verkar därför inte nått Brussel vilket gör det otroligt att jag ska få macen denna veckan. Snyft snyft....

Är det nån som lyckats få ut nåt resultat från TNTs sidor. När jag matar in mitt leveransnummer som referencenr. så hittar den inget. Eller betyder det bara att mitt paket inte kommit till bryssel än. Isf är det ju nästan lite dåligt då det skickades i förra söndagen.

Mmm, likadant för mig. Och min PB12" skickades oxå förra söndagen. Fraktplanet har kanske kraschat?
*hurv*

Jag hoppas dock fortfarande på att den kommer till mig imorron.

Jag insåg att apple´s telefonsupport fortfarande var öppen så jag ringde och fråga dom om var min PB kan vara. Just nu befinner den sig i Luxemburg så att lyckas få den hit till norra Sverige till imorron är nog inte troligt... ännu en helg utan en mac för mig.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-02-27 18:35

Fick i måndags (24/2) beskedet att min pb12 var skickad under dagen, ganska iponerande med tanke på att jag beställt den förra onsdagen (19/2). Men det jag tycker verkar skumt är att min skickas från Irland, kan det bero på att jag köpte den som student eller kanske för att jag valde engelsk OS X?

Nån som har koll?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: surak:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Det ska gå att söka paketet hos TNT. De tar över i Brussel. Tänka bara på att klicka i "Reference" hod TNT-s söksida. Det är inte "Consignment" man ska söka på.
Mitt paket med min iMac 1Ghz går inte söka på hos TNT och verkar därför inte nått Brussel vilket gör det otroligt att jag ska få macen denna veckan. Snyft snyft....

Är det nån som lyckats få ut nåt resultat från TNTs sidor. När jag matar in mitt leveransnummer som referencenr. så hittar den inget. Eller betyder det bara att mitt paket inte kommit till bryssel än. Isf är det ju nästan lite dåligt då det skickades i förra söndagen.

Nu j*vlar!! Nu har min dykt upp hos TNT. Det gick att söka på webben och allt. Nästa steg blir att ringa TNT imorgon bitti och fråga om leveranstid. Måndag verkar det bli som lev.datum. Det kommer bli en lååååång helg....

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-02-27 18:52

Kollade just TNT´s sida igen och nu finns den tydligen i Luxemburg precis som alla andras.

Räkna med att datorn stannar två dagar i Luxenburg (det är tullen de går igenom där). Sen tog det 2-3 dagar för TNT att forsla upp min TiBook (15") från Örebro där de har huvudkontoret till Luleå. Så för er sörlänningar går det nog snabbare.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-27 20:16
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: PierreW:
Kollade just TNT´s sida igen och nu finns den tydligen i Luxemburg precis som alla andras.

allas förutom min då.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: CyberPet:
Räkna med att datorn stannar två dagar i Luxenburg (det är tullen de går igenom där). Sen tog det 2-3 dagar för TNT att forsla upp min TiBook (15") från Örebro där de har huvudkontoret till Luleå. Så för er sörlänningar går det nog snabbare.

Cyberpet:
Nu står det:
27 Feb 2003 20:37 Luxembourg Shipped From Originating Depot

Är det bra eller dåligt? Hur lång tid tog det efter det stod så innan du höll i din PB?

Min iMac är nu i Örebro och kommer idag!! Hurra hurra hurra!!!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christopher Papastefanou:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Goldbeach:
Ja, det vore trevligt med en rapport. Saker jag undrar är:

Låter fläkten illa när den drar igång?
Drar fläkten igång ofta?
Är kanterna på datorn verkligen obehagligt skarpa? (som det skrevs i Datormagazin #3)
Låter CD/DVD-enheten illa? (som den gör i PowerBook G4)
Hur är finishen på det nya materialet? (snyggt? gediget? matt/blankt?)

Jag skall recensera den efter bästa förmåga, och förhoppningsvis kommer det in under "Test". Fortsätt bomba mig med frågor, så jag vet vad det är folk vill veta om den.

Läste precis testet i nya MacWorld. Stämmer det att:

* pekplattan är svårhanterad/okänslig/trögklickad (vid plattans kanter)?
* att skärmen är extremt vinkel-känslig? (dvs att det är svårt att se färger på ett korrekt sätt om skärmen är vinklad någon grad "fel"?)
* att vänstersidan på datorn blir extremt varm?

Tack på förhand!

  • Oregistrerad
  • 2003-02-28 12:26

2 och 3 stämmer, mer info kommer, håll ut.

/c

Vilka två?

Nyfiken som f-n.

//Sebastian.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-28 14:01

(2) * att skärmen är extremt vinkel-känslig? (dvs att det är svårt att se färger på ett korrekt sätt om skärmen är vinklad någon grad "fel"?)
(3)* att vänstersidan på datorn blir extremt varm?

Dessa två håller jag med om.

Nu får ni lugna er, så att jag hinner testa och skriva lite också. Nu säger jag inget mer

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christopher Papastefanou:
(2) * att skärmen är extremt vinkel-känslig? (dvs att det är svårt att se färger på ett korrekt sätt om skärmen är vinklad någon grad "fel"?)
(3)* att vänstersidan på datorn blir extremt varm?

Dessa två håller jag med om.

Nu får ni lugna er, så att jag hinner testa och skriva lite också. Nu säger jag inget mer

Vi är idel öga. Fin ny bild förresten!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-28 15:21
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: PierreW:
Kollade just TNT´s sida igen och nu finns den tydligen i Luxemburg precis som alla andras.

Igår sade Apple idag, idag säger de på måndag... Nåja helgen var upptagen av annat ändå... Sex veckor sedan jag beställde nästa vecka. Iofs beställde jag AEBS m.m. också, men tydligen har de andra grejorna legat och väntat i Luxemburg på själva PB.n. Var är logiken i logistiken?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-28 15:29
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: KalleG:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: PierreW:
Kollade just TNT´s sida igen och nu finns den tydligen i Luxemburg precis som alla andras.

Igår sade Apple idag, idag säger de på måndag... Nåja helgen var upptagen av annat ändå... Sex veckor sedan jag beställde nästa vecka. Iofs beställde jag AEBS m.m. också, men tydligen har de andra grejorna legat och väntat i Luxemburg på själva PB.n. Var är logiken i logistiken?

Ringde precis till apple och min PB hade tydligen lämnats över till TNT imorse och skulle komma på måndag.

Varifrån skickas sakerna, 5 dagar för att ta sig till TNT i Brussel är ganska lång tid om det är inom europa.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-28 15:32

Precis fått min Powebook. Supernice

Och vi har satt upp ett demo ex i vår butik (Kullanders)

  • Oregistrerad
  • 2003-02-28 15:53

Jag beställde en från Sekvencia förra torsdagen och de gissar på att få in dem någon gång nästa vecka. Suu-uck. Så jag avbeställde och sticker förbi MacForum och plockar upp en över disk istället. Grejen var att Sekvencia kör 10% rabatt på rubbet. Och i min enfald trodde jag mig kunna tjäna en hacka på att handla från en "PC Superstore", men nu fick jag alltså så jag teg. Webshops suger. Hade glömt hur skönt det är att handla över disk..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-28 16:40
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: surak:
Varifrån skickas sakerna, 5 dagar för att ta sig till TNT i Brussel är ganska lång tid om det är inom europa.

PB från Taiwan i måndags om jag förstod rätt. Men som sagt, vete hundan vad som tar tid, och än har min beställning inte dykt upp i TNT:s trackingsystem. Jag hade inget för att beställa i god tid verkar det som. Nåja. Nästa vecka då..., då minsann...

En snabb fråga ? kan man koppla PB 12? till TV:n? Den verkar ju inte ha S-OUT-utgång. Kan man använda bildskärmsutgången till en vanlig TV?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-03-01 14:07

Fick min igår! Vad kan jag säga, det tar alldeles för lång tid att ladda batteriet fullt! Har dock problemet att jag har en pixel så fastnat. Skall man massera pixel då?

  • Medlem
  • 2003-03-01 14:54
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Goldbeach:
En snabb fråga ? kan man koppla PB 12? till TV:n? Den verkar ju inte ha S-OUT-utgång. Kan man använda bildskärmsutgången till en vanlig TV?

Japp. Till bildskärmsutgången medföljer två adaptrar en VGA-adapter till bildskärmen och en som ger s-video och composite video.

"S-video output using included Apple Video Adapter (12-inch model)
Composite video output using included Apple Video Adapter (12-inch model)"

Mouuahhhh I am in heaven!

Det är svårt att undgå att den blir riktigt riktigt varm/het på vänster sida, även hela undersidan tar stryk.

  • Medlem
  • 2003-03-01 20:02
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: PierreW:
Fick min igår! Vad kan jag säga, det tar alldeles för lång tid att ladda batteriet fullt! Har dock problemet att jag har en pixel så fastnat. Skall man massera pixel då?

ja det är absolut värt att prova. det finns en mängd diskussioner om hur man bäst gör tillväga om du gör en sökning i detta forum.
grattis till köpet och lycka till!

/majk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-02 01:10

Wow, den har ju inbyggd skrivare.

Bevaka tråden