Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omröstning: Fel på din nya Macbook?

Tråden skapades och har fått 101 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har haft alla fel dom sa att jag kunde få en ny, men nope, vill ha denna, älskar den som fan! nu funkar den kalas!

Fel och fel kan jag väl inte påstå, fick byta laddare en gång för den blev knall het, man hade kunnat stegt ägg på den. Så jag röstade nej, för själva mb har jag aldrig haft problem med.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-20 12:27

Den har traden borde bli bort tagen eftersom den e extremt missvisande.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-03-20 17:15
Ursprungligen av eriken:

Den har traden borde bli bort tagen eftersom den e extremt missvisande.

Missvisande? På vilket sätt då? Bara för att alla som upplevt sin MacBook bra inte skrivit i den?

Då vorre ju alla trådar om att MacBooken bra lika missvisande i och med att alla som är missnöjda med den inte har skrivit i den osv.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-21 16:57

:0)

En san trad vore ju dock MINDRE missvisande.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-03-22 19:39

Har börjat få problem med att datorn fryser helt. Allting fryser totalt, kan inte göra någonting förutom att röra muspekaren. Har hänt några gånger senaste veckan nu, ska installera om den nu, kanske är något program som spökar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-25 04:03

Min flickväns macbook (CD 1.83):
1. Dött logikkort
2. Skivor fastnade i cd-romen
3. Touchpadknappen fungerade inte på ena sidan
4. Batteriet tappade snabbt kapacitet efter varje laddning.

Min macbook (C2D 2.0):
1. Defekt pipande logikkort
2. Skev skärm
3. Dog när den låg i viloläge

Om jag rekommenderar en macbook? Nej.

Hur apple hanterar det?
Min flickväns maskin åkte in och ut från service runt fem gånger, till slut fick vi efter massa om och men en ny maskin, men ingen kompensation för all tid vi lagt på problemen, trots att vi bad om det. Några pengar tillbaka ville de heller inte lösa åt oss, trots långa diskussioner om konsumentköpslagen. Orkade inte låta ärendet gå vidare till ARN, men helt klart undermåligt att de inte har någon aning om vad som gäller efter mer än tre reparationer.

Min maskin fick ett nytt logikkort, skärmen är fortfarande sned efter teknikerns försök, men apple vill inte göra något åt det förrän den varit inne för att skärmen är sned tre gånger. Tror ni teknikern vill försöka rätta till min skärm två gånger till?
Jag har tydligt förklarat för apple att teknikern inte kan lösa problemet, men får svaret att jag får åka till ett annat serviceställe i så fall. Trodde att certifieringen på tekniker faktiskt betydde något, men tydligen inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-28 03:37
Ursprungligen av Snigeln:

Min flickväns macbook (CD 1.83):
1. Dött logikkort
2. Skivor fastnade i cd-romen
3. Touchpadknappen fungerade inte på ena sidan
4. Batteriet tappade snabbt kapacitet efter varje laddning.

Min macbook (C2D 2.0):
1. Defekt pipande logikkort
2. Skev skärm
3. Dog när den låg i viloläge

Om jag rekommenderar en macbook? Nej.

Tänkte fortsätta min lista med att min macbook överhettas och klockar ned sig så fort det blir belastning. Ligger på 80-90c och går ned från 2Ghz till 1.33 och ja detta är i ett normaltempererat rum och den står på hårt underlag.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-03-26 00:07

Mitt batteri pajade tog en månad att få ett nytt. Nu har plasten blivit gul och "mus knappen" fungar dåligt. Kommer väl vara av med den minst en månad till. Ganska stor procent som jag inte kunnat använda macen under den tiden jag haft den...

Fick min idag. Inga fel vid första anblick.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-03-29 13:28

Kan tillägga att min macbook har börjat pipa igen sen jag bytte logikkkort. wohoo.

Får ta tillbaka min post. Upptäckte en död pixel idag (2 dagar efter jag fick den). Ska se om den verkligen är död eller bara "stuck". Stör mig inte direkt, men nog sjönk kvalitetskänslan något.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-04-01 00:24

1 död pixel
Låter när inte camen är igång
Instabil bild
Plasten buktar ut, på froten till höger.

Retur på måndag.

Varför låter datorn när inte camen är igång? Märkte det nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-02 01:42
Ursprungligen av nikce:

1 död pixel
Låter när inte camen är igång
Instabil bild
Plasten buktar ut, på froten till höger.

Retur på måndag.

Varför låter datorn när inte camen är igång? Märkte det nu.

Vanligt fel som ej är erkänt av apple på macbook (endast macbook pro).
Problemet infinner sig när processorn går in i C4-state, ett mycket strömsparande läge.
Det går att inaktivera C4 genom att antingen belasta processorn eller installera shhmbp som helt inaktiverar C4 (bäst lösning).
Olika tillverkare har olika problem med detta, apple verkar dock ensamma att ha det när processorn vilar.
Det verkar också skilja mellan olika logikkort, mitt nya logikkort piper högre när jag har strömkabeln i, mitt gamla hade samma pip hela tiden.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-04-02 21:33

Hårddisken dog också. På InLife bara skrattade de med mig åt mitt missöde.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2007-04-03 19:32

Min har funkat problemfritt i ett halvår (sånär som en död pixel), men för ca. en vecka sedan gav den upp och vägrade starta. Lämnade in den och fick logikkortet bytt, nu sitter jag och skriver på den igen.

fick mitt batteri utbytt på macbooken igår (laddades inte). det var första "apple-problemet" med/på den.

Problem 2: Efter ca 6 månaders användning avled hårdskivan i min blackbook cd2.0. Skivan är helt död, hittas inte längre av disk utility, och hittas ej heller om man monterar den i en annan dator.

Detta kan man ju inte direkt beskylla Apple för, men en googling verkar tyda på att Seagate 80gig skivorna som används i macbookarna har haft en rätt hög failure rate.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-04-16 22:24

Nya Macbooken: Flimmer på skärmen vid låga ljusstyrkor, en lysande pixel. Jag ska tillbaka med den i morgon. Förbannade skit.

Ni blir jag också livrädd... ska precis till att köpa en Macbook.
Nyss bytt ut 2 Apple Cinema 20" skärmar för massor med pixelfel & backlightbleed.
Sedan vågade jag inte chansa på en 3:e.

Med min otur så får man väl säkert samma problem med Macbook. =P

Usch, ve och fasa! Att Apple inte lynchas är ett mysterium. Har ingen MB och kommer inte att köpa en efter att ha läst denna tråd!
Efter att ha lämnat in 2 datorer så lär man väl sig av sitt misstag och köper en annan sorts bärbar?

Min MPB 2.16 CD funkade som en klocka. Tills jag spillde en kopp kaffe i den. Bytte upp mig till en 2.33 C2D som däremot DOA:des eftersom bara tangenten P och Ö fungerade. Fick en ny direkt. Summan för mig är med andra ord= 2/3 fungerar.

Å andra sidan hade jag den första i 6 månader och har haft den tredje i 4 dagar...

Börjar bli lite komiskt nu faktiskt, min macbook har varit inne på lagning i 7 veckor nu o apple verkar inte vilja skicka ett gångjärn som verkstan beställt
Fick ett måndagsexemplar med några fel, fel på bakgrundbelysningen som många andra, skevt lock och dåligt tangentbord.
Lämnade in den första gången i början av januari o fick tangentbordet fixat, "uträtad" skärmlock och bytt inverter.. Efter ett tag kom problemen tillbaka, fast tangentbordet funkar iaf

Japp... nu efter snart ett år efter inköp och över ett halvår sedan förra felet (random shutdowns) har returknappen börjat säcka ihop... Plus att macbooken dör istället för att gå ner i vila när batteriet börjar ta slut (under 30 min). Blir så trött.... och ledsen...

Jag har inte haft något problem.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-05-29 00:49

Jag fick min levererad med en storspricka från inlife store. Dock ville jag inte bli av med den i 2veckor som dom hävdade att dom behövde för att "kolla på den" så jag sket i det.

nu har musknappen börjat strejka. Sen hände en rätt läskig sak idag, först började laddsladden glappa precis vid magsafekontakten och sen smälte plasten runt kabeln och det blev skitvarmt :S Ser in till trådarna i kabeln. Är jäkligt glad att jag satt med den och att den inte låg på nåt skrivbord vid en massa papper....

Blir till att lämna in den imorgon. Tur att jag har 10 dagar kvar på garantin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-27 12:24

Har ingen macbook än ska beställa idag.

Men det är ju så att de som har problem med sin Macbook söker sig till olika forum. Så gör jag iallfall om jag har problem med nåt.

Därför kanske resultatet visar att många har fel på sina.

lAlA

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-06-27 12:45

Senaste MB-modellen - och den tickar på så gött. Helnöjd!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 22:11

Jag har haft min i en månad nu, det är den senaste modellen som kom typ i maj. Sen ett par dagar så har fläkten börjat låta illa. Typ durra, vibrera. Om jag håller upp den i vinkel så blir den tyst. Ska jag behöva skicka in den eller? Jävla skit. Förutom det så är det världens bästa dator.

Bevaka tråden