Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omröstning: Fel på din nya Macbook?

Tråden skapades och har fått 101 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har haft min Macbook 1.83 i 5-6 månader, efter två månader dog den varannan kvart, så jag lämnade in den, då det var logikkortet som var sönder eller den gamla versionen av dom, det problemet var jag ju inte ensam om direkt, efter det har den funkat bra, trots det strulet i början så är jag en nöjd användare.:D

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-01-01 15:25

Ta den till verkstan!!

Ursprungligen av excelion:

japp haft min macbook i 2 mån(vit cd mellanvarianten me 512): cpu tjuter, den e allmänt seg. tycker batteriet e kefft, vet inte om det är så för alla. ibörjan var den på 5100mAh nu endast 4600. Skulle gärna få d utbytt men vet inte om det räcker
överlag ganska missnöjd switcher, men den e fin som stryk iaf

Gör som MacGoransson och JohnP! In med den bara!!

Det skall INTE vara som du beskriver Vi har 2 vita MB hemma (en 1.83 CD och en 2.0 C2D) och de är tysta, perfekta och lagom varma! Fläktarna hörs mest om man kör parallells eller bootcamp. Man får ut ca. 2-3 timmars aktiv användning ur batterierna.

Jag är övertygad om att Apple åtgärdar om en MB inte funkar så!

  • Oregistrerad
  • 2007-01-01 15:38

Batterier sjunker alltid i kapacitet så det är inget fel med det.. Min ligger oxå på ca 46-4800 nu mot 5200 ny men har trots det ca 3h med Wlan aktivt och surf och musik osv.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-05 07:52

Pantern: Ja den pendlar lite; men man brukar se en förbättring efter varje laddning när man kallibrerat batt. men det är inte så på min längre

Macsimal: kan tillägga att min är köpt på inwarehouse

Bytt batteri twice as nice
Bytt laddare

Men jag älskar den...

Och igår blev den stulen , så om ngn ser en svart MacBook på vift
så är det min!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-06 00:29

Min systers macbook har haft två problem
- en gång vägrade den starta, tog ur batteriet och satte i det igen. Funka sen.
- en gång när den stängdes av blev den galen, blev svinvarm och fläktarna gick för fullt. Startade upp den igen så var allt normalt igen.

Sedan firmwareupdaten - inga problem!
svarar "nej" på frågan

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-09 17:18

Nya Macbooken kommit..

Jaha då har min nya Macbook kommit då, skickade in min gamla på grund av en död pixel (14 dagars öppet köp).

Den nya har en svart död pixel och är ännu mer irriterande än den gamla..

VAD FAN SKA MAN GÖRA?!
Ska jag behöva sitta utan dator i flera veckor till nu?

Ursprungligen av widde:

Jaha då har min nya Macbook kommit då, skickade in min gamla på grund av en död pixel (14 dagars öppet köp).

Den nya har en svart död pixel och är ännu mer irriterande än den gamla..

VAD FAN SKA MAN GÖRA?!
Ska jag behöva sitta utan dator i flera veckor till nu?

Du behöver nog inte vänta i flera veckor, säg till supporten att du vill ha en ny bara så låter dom hämta den du har nu och skickar den nya med detsamma. Jag var utan dator i 2 dagar bara. Synd bara det att det fortfarande finns döda pixlar på skärmen, dock i utkanten så jag märker knappt dem.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-01-09 17:29
Ursprungligen av sallebasjan:

Du behöver nog inte vänta i flera veckor, säg till supporten att du vill ha en ny bara så låter dom hämta den du har nu och skickar den nya med detsamma. Jag var utan dator i 2 dagar bara. Synd bara det att det fortfarande finns döda pixlar på skärmen, dock i utkanten så jag märker knappt dem.

Den här sitter 3-4 cm från mitten ungefär.. Oerhört störande. Mer störande än min förra.
Jag blir väl utan dator ett tag, då jag packar ner den här igen. Har inte plockat upp några grejor mer än datorn och strömsladden.. Så jag rör inte mer.. Har inte knappat in några uppgifter heller.. Såg pixeln direkt och accepterar det inte. Jag har alltid tyckt att Apple är kvaliltet, men jag börjar ändra uppfattning nu.

Kort fråga;
Om jag skulle häva köpet genom distansköplagen, behöver jag betala frakten tillbaka till Apple för Macbooken?

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-10 14:02

Ganska skrämmande att en tredjedel haft problem med sina MBs.... Apple får fan ta o göra nåt åt sin kvalitetskontroll.

Själv är man drabbad av CPU-Whine.

doa.
jättekul att packa upp sprillans nya mac book pron och få lämna in den dagen efter... :/

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-12 14:58

Andra MacBooken nu, samma fel som den första. Bra där, Apple.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-25 18:51

En "switcher" som ångrar sig

Jag har haft random shutdowns, en cd-spelare som repar skivor och nyligen dog batteriet helt. Har lämnat in datorn på reparation, och där har den snart varit i fem veckor. Skamligt av Apple att låta sina kunder vara kvalitetstestare åt dom!

Skulle förresten gärna vilja veta hur statistiken verkligen ser ut när det gäller felande macbooks. Vore bra om företag vore tvingade att redovisa reparationsstatistik eller något liknande, så att företag som Apple inte kan fortsätta att lura konsumenter på det här sättet.

Köper inte en dator från Apple igen.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-05-10 13:02

Sitter här och funderar på om man kan härleda "de dåliga" macbookarna till något särskilt land?
Vad jag förstått så skickas ofta "standardMacbooks" från Irland eller var det nu är dom håller till, medans custom-Macbooks, d.v.s. sådana med extra minne, annan hårddisk eller annan konfiguration skickas från Kina. Har jag rätt?
Ni som klagat i tråden, har ni beställt något extra tillsammans med er Macbook i form av uppdateringar av hårdvaran, så den inte längre är standard?

Mina 3 Macbooks var beställda med 2x1 GB minne, så de var ju utbyggda, och vad jag vet så skickades dom från Kina, vad jag kommer ihåg..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-14 04:11

beställde min svarta med 2 gb minne + 200 gb hårddisk. inte haft några hårdvaruproblem med den på 4 månader (man skall inte ropa hej). allting var helt när den kom åtminstonde. om det nu tillför något vs.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-05-29 09:46

Har haft min MB i snart ett halv år och inte några problem än som tur är. Bästa laptopen jag någonsin har ägt och jag har haft ett x-antal olika märken och modeller (PC)

Har en sprillans mbp C2D 2.33 15". Tangentbordet lägger av ibland. I OS X korta stunder (än så länge) i Bootcamp funkar det inte under uppstarten till XP - kollat med externt tgb men det verkar som om hela USB stänger av under uppstart där. Bootcamp-problemen oroar mig inte så mycket, bara hoppas alltihop är mjukvarurelaterat.

Hade en mbp CD 2.16 17" innan. Tangentbordet lade tillfälligt av ibland på den också, fast bara ögonblick, korta stunder. Hade några random shutdowns men fixade sig efter firmwareupdatering,

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-12 20:49

Hmm, märker nu på att min nya MacBooks bild inte verkar stabil. Upplever andra det också? Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, men det syns tydligare när skärmens belysning är på en så låg nivå som möjligt.

  • Medlem
  • 2007-02-01 16:12

Blir riktigt rädd när jag läser detta! min macbook kommer om ca. 2 veckor

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-02-21 23:30

Moderator hitåt!

Hmmm, tog mig tiden att scrolla bakåt i tråden och läsa en gång till... för att stanna på omröstningsresultatet!!

Om jag nu sansar mig (och mitt belåtna MacBook-sinne) så visar ju sallebajsans omröstning att mer än var tredje MacBook (66 av 190 maskiner) är behäftad med fel (Jajo, jag vet "behäftad med fel" är en otillräcklig beskrivning av fenomen som spänner från "knarrande plast" till "DeadOnArrival" men ändå...

Finns här någon med etablerad kontakt inom Apple som på ett förtroendeingivande sätt kan förmedla denna information dit in? Om inte annat så vore det intressant att få höra en kommentar från någon Apple-representant.

Jag tycker att de nog borde vilja uttala sig i ett forum som detta?
Har glömt hur många medlemmar vi är här på 99.se, men sannolikt är 90% av oss människor som gärna handlar Apple-prylar... och om då 30-35% av oss regelbundet får "fingrarna i kläm" när vi handlar - ja, då hade det känns bra om någon ville komma från Apple och blåsa lite...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-17 09:49

MacBook 2.0, vägrade helt plötsligt att starta. Startade efter många försök (batteri ut, command-option-p-r osv), men det hände igen.

Nu är den död, ska lämnas in idag.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-03-17 15:52

Inga som helst problem

Funkar bra, hittills i alla fal, köpt 2 mars. MB har fått jobba på bra, utan några problem, också testat med BootCamp, oxå utan problem, XP inte kvar på HD:n längre.

Till er som tvivlar, en liten video, att le eller skrämmas av, vill man köpa en produkt som utvecklats från det här företaget, säger en del om "chefskulturen" på microsoft.

rubrik på you tube:
Steve Ballmer going crazy

http://www.youtube.com/watch?v=wvsboPUjrGc

Har en Blackbook cd 2.0. Laddaren var DOA, men jag kunde hämta en ny hos lokala apple butiken. I övrigt har den fungerat rätt bra, har dock lite problem med att vakna upp från sleep.

//air

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-03-18 22:45

Inga problem här med en MB Core Duo 2.0 som jag haft sen augusti. Visst mooade den lite i början, men firmwaren som kom nån gång i höstas löste detta. Thumbs up!

  • Medlem
  • 2007-03-18 22:57

Min frus dotter har en MB som har lämnats in för garatireparation tre gånger sedan i augusti 06: hd-byte, logikkortsbyte och nåt mer. Nu har batteriet plötsligt lagt av och datorn dör så fort man drar ur sladden. Ett rikigt måndagsex. Nu ska vi kräva Apple på en ny dator.

  • Medlem
  • 2007-03-19 10:46
Ursprungligen av Baron:

Min frus dotter har en MB som har lämnats in för garatireparation tre gånger sedan i augusti 06: hd-byte, logikkortsbyte och nåt mer. Nu har batteriet plötsligt lagt av och datorn dör så fort man drar ur sladden. Ett rikigt måndagsex. Nu ska vi kräva Apple på en ny dator.

Uppdatering:
Apple säger i dag att de skickar en ny, bättre MacBook om ett par dagar. Vänligt bemötande och inget knussel. Bra jobbat, Apple!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-18 23:22

Köpte min MBP i sep (06) efter en månad fick jag döda pixlar och mörka fläkar på skärmen, sju olika ställen Kan inte lämna in den för då har jag inget verktyg att jobba med. Service stället säger att det tar 14 dagar att se efter om det stämmer det jag säger på min skärm för att få it en ny skärm. Irriterande. Annars fungerar den felfritt.

Mitt första exemplar klassades som "Dead on arrival" av butiken. Den levde i blott ett par timmar och säckade sedan ihop. Så jag fick en ny.

Den jag fick istället går däremot som en klocka och är än så länge felfri.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-19 11:09

Vi har haft vår sedan några veckor tillbaka och funkar kanon, sen att jag själv svär över den ibland är nog mer för att jag är pc-människa som precis switchat.

Bevaka tråden