Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur lång är din Uptime?

Tråden skapades och har fått 138 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av gustavb:

Lite dum fråga men, hur kollar man uptime?

Man kan få infon i flera Widgets, jag själv använder den här:

http://islayer.com/support/?p=24

Den heter iStat Pro och visar det mesta man snabbt kan behöva veta om CPU'n/nätverket/värmen/diskarna/minnet etc...

Kostar? Näpp, den är Gratis....

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-03-27 17:46

800 dagar är rätt bra för vår Xserve - sägas bör att de används i företagsdrift och står i datorhall - så lite fusk är det.

Powermac G5 serverapplikation A
17:30 up 474 days, 21:58, 1 user, load averages: 0.03 0.04 0.04

Powermac G5 serverapplikation B
17:30 up 59 days, 7:35, 1 user, load averages: 0.09 0.05 0.01

Xserve
17:30 up 800 days, 8:46, 2 users, load averages: 0.61 0.19 0.12

eMac serverapplikation
17:31 up 185 days, 9:12, 2 users, load averages: 0.17 0.08 0.02

MacMini serverapplikation
17:30 up 605 days, 4:23, 2 users, load averages: 1.01 1.04 1.00

Senast redigerat 2008-03-28 23:30
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-03-28 22:09
Ursprungligen av Goflorp:

Man kan få infon i flera Widgets, jag själv använder den här:

http://islayer.com/support/?p=24

Den heter iStat Pro och visar det mesta man snabbt kan behöva veta om CPU'n/nätverket/värmen/diskarna/minnet etc...

Kostar? Näpp, den är Gratis....

Tack, har den nu också - fungerar utmärkt

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-07 10:19
  • Medlem
  • Munkedal
  • 2008-03-26 20:14

Skriver uptime i programmet Terminal som du hitta i Program>Verktygsprogram

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-03-26 20:17
Ursprungligen av Marco:

Skriver uptime i programmet Terminal som du hitta i Program>Verktygsprogram

Tack

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-04-07 10:42

Xserve:
10:40 up 413 days, 1:03, 2 users, load averages: 0.79 1.0.1 1.10

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-07 11:06

11:06 up 56 mins, 2 users, load averages: 0,13 0,32 0,30

Jag har bara en uptime just nu på tre dagar och 22h...

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-04-12 10:03

Mac-Pro:
10:02 up 15 days, 2:11, 2 users, load averages: 0.80 0.69 0.71

Mina två Linuxar 79 dagar (fick lova att stänga ner pga elmätarbyte), Mac Minin har uptime på 6 dagar sen senaste uppdateringarna kom. Nån som begriper varför man tvingas starta om Macarna så fort det kommer lite uppdateringar, känns lite Windowsaktigt. Apple borde kunna gjort det bättre. Linuxarna startar man ju i princip bara om vid strömavbrott eller när man uppdaterar kärnan. Trillade förresten in på en Solarishost på jobbet häromdan, den hade uptime >1000 dagar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-12 17:26
Ursprungligen av Sir N.:

Nån som begriper varför man tvingas starta om Macarna så fort det kommer lite uppdateringar, känns lite Windowsaktigt. Apple borde kunna gjort det bättre.

Min gissning är att Apple tycker det är ett litet pris att betala för att slippa eventuella strul som kan uppkomma under Mac OS X utan omstart.

Den tekniska kunskapsnivån är lägre hos mac-ägare än linux-ägare. Strular nått tar linux-användarna upp CLI och startar om processen, Apple användaren ringer Apple support...

Dessutom är inte mac-användare så nördigt besatta av uptime heller...

nån som vet hur man kollar uptime på windows (xp)? jag har igång min dator typ jäämt vill kolla med jämna mellanrum ^^

'systeminfo' i CMD.

Ursprungligen av Snabeldrake:

'systeminfo' i CMD.

men vadå systeminfo? jag ska inte skriva det va? för då händer det ingenting...

OK. Det funkar nog bara på XP Professional när jag tänker efter.

Ursprungligen av wendefors:

nån som vet hur man kollar uptime på windows (xp)? jag har igång min dator typ jäämt vill kolla med jämna mellanrum ^^

Fråga på sweclockers kanske ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-17 12:52
Ursprungligen av wendefors:

nån som vet hur man kollar uptime på windows (xp)? jag har igång min dator typ jäämt vill kolla med jämna mellanrum ^^

Start > Kör > cmd Där skriver du "Systeminfo" utan " sedan enter. En bit ned kommer infon. Finns ett sätt att bara få upp uptime men det kan jag inte. Å andra sidan tar det 5 sek att hitta på internet.

Har ingen direkt mätning, men förutom ungeför 1 omstart/vecka pga uppdateringar så har min MacMini på jobbet varit igång dygnet runt i ca 1,5 år! Under den tiden har den väl fått vila ungeför 6-8 timmar när det varit strömavbrott! Utan tvekan vår absolut stadigaste maskin på jobbet. Under denna tid har windows datorerna installerats om ungefär 3-4 ggr. Och starts om ca 3-4 ggr/vecka(minst). Dessutom går minin med i genomsnitt 8 program + paralells/winxp+IE7+acces2003+spcs igång konstant. Windows maskinerna kör som mest fyra program samtidigt...Nu börjar jag dock fundera på att byta orginaldisken i Mini samt trycka i lite mer minne och se om den klarar 4 GB, då bör det bli ännu bättre stabilitet och fart på den.

min uptime blir som mest 3 dagar, vet inte varför men datorn blir seg o buggig efter 2-3 dagar?

mbp med santa rosa, 2.2 leopard
nån som har en clue om vad det rör sig om?

Alla som har uptime på 100 eller fler dagar på sina servrar. Hur gör ni med säkerhetsuppdateringar som kräver omstart?

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Alla som har uptime på 100 eller fler dagar på sina servrar. Hur gör ni med säkerhetsuppdateringar som kräver omstart?

Är det ingen som installerar säkerhetsuppdateringar eller? Har ni något trick för att slippa omstart eller är uptime viktigare?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-17 02:07
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Är det ingen som installerar säkerhetsuppdateringar eller? Har ni något trick för att slippa omstart eller är uptime viktigare?

Linux Servern som vi har sitter i ett privat nätverk och säkerhetsuppdateringar till Redhat 7.0 tror inte det finns längre... det finns inga anledningar till att uppgradera mestadels pga att den kör FileMaker Databas server... (som bara funkar på den versionen.... om inte libcompat används givetvis....) Men eftersom vi bara behöver den och samba så funkar det och det funkar perfekt.

"Dont try to fix something that isnt broke"

Hade det varit en säkerhetsrisk hade jag givetvis kollat på andra alternativ. Anledningen att jag kör en urgammal Redhat 7a på den är som sagt att filemaker finns enbart för den versionen. Den har stått i 3 år snart utan problem. Givetvis finns fördelar med nyare os men att köra program med libcompat känns inte nödvändigt förrän och om det skulle behövas. Dagliga backuper körs så jag sover ganska lugnt för det

Den dagen det ger upp blir det en xserve med filemaker server för OSX istället helst skulle jag vilja flytta databsen till sql med webinterface och köra solaris...

Jag tror att servrar med hög uptime kommer bli ett minne. Då låg uptime kommer indikera på säkra och uppdaterade system istället men å andra sidan med dagens virtualiserings hype fixar dom väll det snart också.... för linux iaf behövs väll bara omstart efter uppdatering av kärnan...

MvH Bylund

Senast redigerat 2008-05-17 02:18

Nu har jag bara haft min nya dator i 2 veckor, men den har en uptime på 9d 7h 9m. Men det måste resettas imorron då jag drar in till webhallen och köper 4 GB ram! =D

Firewall > Uptime: 378d, 22h, 16m

Dags att uppgradera den snart - synd att börja om från noll!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-05-17 08:23

Min iMac rev A som står som server i källaren med 10.3.9 går dygnet runt, tyvärr har vi rätt skakig elförsörjning här så den tvingas att starta om med jämna mellanrum. Kollade nu och det var 13 dagar och 7 timmar sedan senaste strömavbrottet

Jag håller mig till dem som stänger av datorn när man ska sova och när den inte ska användas på några timmar, förutsatt att datorerna inte håller på med komprimering eller annat. Det är ju onödigt att slösa bort X antal energienheter för ingen större nytta, det tar ju inte flera minuter att starta en dator längre. Vila är det som gäller ifall jag inte ska använda datorn på max 2-3h, annars avstängning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-17 21:16
Ursprungligen av apple4ever:

Jag håller mig till dem som stänger av datorn när man ska sova och när den inte ska användas på några timmar, förutsatt att datorerna inte håller på med komprimering eller annat. Det är ju onödigt att slösa bort X antal energienheter för ingen större nytta, det tar ju inte flera minuter att starta en dator längre. Vila är det som gäller ifall jag inte ska använda datorn på max 2-3h, annars avstängning.

Håller med, gör på exakt samma sätt.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2008-05-17 22:32

Min MacBook har vart igång i 41d 20h 9m nu enligt iStat Pro.
Ska se om jag kommer till 100 dagar

Goflorp:
Bra, då vet jag att det inte är någon fara med att bara ta ner locket.

Fast "känslomässigt" känns det bättre att stänga av min MacRo och MicRo ! Jag använder bara trådlöst hemma och sitter aldrig vid en dator med nätsladden i, så när jag ansluter till eluttaget stänger jag av samtidigt. Som om min MBP och MBA har jobbat, behöver lite näring (elektrisk energi) och även välbehövlig vila. Ja, jag vet hur det låter (tossigt ?) och att det bara är maskiner men....Fast jag kallar inte andra saker vid namn ! En del har ju namn på sina bilar.

Undrar fortfarande vad ^^ betyder ? Tror jag har sett flera som har skrivit så. Är det en guy-thing eller ? Finns det hemliga data-tecken ?

Senast redigerat 2008-05-20 23:49
Bevaka tråden