Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur lång är din Uptime?

Tråden skapades och har fått 138 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Munkedal
  • 2008-01-28 21:58

Kollade just min uptime och måste ju bara skriva ett inlägg i denna tråd då den låg på 99 dagar.

Last login: Mon Jan 28 21:47:02 on ttyp1
Welcome to Darwin!
84-217-227-146:~ marcotrevisani$ uptime
21:51 up 99 days, 5:43, 2 users, load averages: 2.88 1.46 0.91
84-217-227-146:~ marcotrevisani$

  • Medlem
  • 2008-01-31 03:41

Vad är Load Average? Har aldrig fattat hur jag ska tolka de siffrorna...

  • Medlem
  • 2008-02-02 07:50

Ingen som kan förklara...?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-02 08:46

Load Average är hur många processer som väntar i körkön i de olika tidsperioderna 1 minut, 5 minuter, 15 minuter.

  • Medlem
  • 2008-02-02 11:16

Ok, tack för svaret

Att ha en jättelång uppptime på en dator som inte är server är ju bara dumt, och ur miljösynpunkt rent av idiotiskt. Dessutom verkar det som om många i den här tråden har bärbara, vilket bara gör det hela ännu dummare.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-02 14:10
Ursprungligen av PowerAxl:

Att ha en jättelång uppptime på en dator som inte är server är ju bara dumt, och ur miljösynpunkt rent av idiotiskt. Dessutom verkar det som om många i den här tråden har bärbara, vilket bara gör det hela ännu dummare.

Varför är det dumt att ha det på en bärbar? Datorn ligger ju i vila ändå när man inte använder den. Samma gäller de flesta stationära också antar jag.

Lång uptime på servrar som står opatchat mot internet däremot, det är inte bra.

Ursprungligen av Sidde:

Load Average är hur många processer som väntar i körkön i de olika tidsperioderna 1 minut, 5 minuter, 15 minuter.

Det där gjorde inte mig mycket klokare... Kanske är för trött för att fatta? =p

Min uptime är för tillfället bara 12h 30min, och det är länge för min dator just nu. Sen jag tappade en rakapparat på den (på julafton) har den inte fungerat som vanligt. Kan ha den på i högst ett dygn innan den helt hakar upp sig. Ingenting fungerar, och force quit kan man ju bara glömma. Ibland låser den sig efter mindre än en timme, men på måndag ska jag och pappa in till LAN-Master och lämna in den =D
Har inte haft råd med självrisken förrän nu, därför...

Innan det hade jag hyffsat långa uptimes, men jag tycker inte att det riktigt räknas om man låter datorn gå i vila ^^. Har som längst haft på datorn non-stop i 14 dagar, sen kom det en uppdatering. På nätterna var det bara Safari och Transmission igång, efter 7-10 dagar drog Safari över 700MB i minne =p

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-02 22:14

13h. Stänger av så ofta jag inte skall använda den inom närmaste timmarna.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-03 01:08

Linux server var på 360 dagar sist jag kollade den, står som filserver och filemaker databas med redhat 7.0 på jobbet... måste tyvärr ta ner den snart och byta disk... lagren börjar låta lite tråkigt

hade 400 något dagar innan jag startade om den för att installera ups...

//Csoft

uptime: 6d, 4h, 17min.

brukar starta om min mbp ca var 12-14:e dag, mest för att de känns bättre, speciellt om man suttit mycket i photoshop, då känns den iaf segare

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-03 05:33

Min brukar ligga på en 10-12 dagar, sen tröttnar jag på alla småbuggar i Leopard.

"Att bara kunna stänga ner locket när man e klar utan att behöva stänga av o logga ut o greja e verkligen skönt"
Varför ska man inte stänga av datorn ? Stänger alltid av datorn med . Vill en snäll själ förklara om det finns någon fördel med att ha den i ständig vila när den inte används ?

Ser att ^^ används ibland; vad betyder det ? Två öron som tittar upp ?;)

Ursprungligen av KaRo:

"Att bara kunna stänga ner locket när man e klar utan att behöva stänga av o logga ut o greja e verkligen skönt"
Varför ska man inte stänga av datorn ? Stänger alltid av datorn med . Vill en snäll själ förklara om det finns någon fördel med att ha den i ständig vila när den inte används ?

Ser att ^^ används ibland; vad betyder det ? Två öron som tittar upp ?;)

Fördelen med att aldrig stänga av den är att man slipper sitta och blänga på sin dator när den bootar upp i en minut eller två.
Om du bara stänger locket på den när du är klar så går den i vila. Då dricker den nån watt eller så, skulle gissa att den klarar ligga i vila säkert en månad innan det blir kris. Jag har dessutom för mig att OM det blir kris så kommer den skriva ut det som ligger i minnet till ngn fil och sedan gå i total dvala. Hursomhelst är det ingen risk för dina data.

När du skall använda datorn nästa gång är det bara att lyfta på locket, klick så är du igång på några sekunder.

Väldigt praktiskt.

Min fru stänger aldrig av sin burk, bara stänger locket.

Själv tycker jag att stänga av och sätta på maskinen är väldigt "PC"

Mina macar får så kort uptime som möjligt.. tycker att man/jag bör leva som man lär och inte slösa energi.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-03 13:49
Ursprungligen av Olle@mac:

Mina macar får så kort uptime som möjligt.. tycker att man/jag bör leva som man lär och inte slösa energi.

Uptime räknas även om datorn är i vila och inte drar (lika mycket) ström. Det är inte mycket mer energisnålt att stänga av datorn varje dag än att sätta den i vila.

Har någon här mätt strömförbrukningen på en Macbook i viloläge? Eller har trovärdiga specar på det? Med tanke på att batteritiden är otroligt bra i viloläge så bör det vara så pass lite att det är värre ur miljöekonomisk synpunkt att sova med en liten nattlampa!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-03 23:12
Ursprungligen av Monkeywrench:

Har någon här mätt strömförbrukningen på en Macbook i viloläge? Eller har trovärdiga specar på det? Med tanke på att batteritiden är otroligt bra i viloläge så bör det vara så pass lite att det är värre ur miljöekonomisk synpunkt att sova med en liten nattlampa!

Väldigt grovt räknat, ett fulladdat batteri ligger på 5200 mAh, räknar du med att datorn klarar av att vara i vila i två-tre veckor blir det dryga 10-15 mA (5200/(24*7*3) vilket är ungefär samma som två lysdioder. För själva datorn. Laddaren behöver inte designas för att vara strömsnål på samma sätt så lämnar du den inkopplad går nog strömförbrukningen upp rätt ordentligt men det gäller å andra sidan även om datorn är avstängd.

Min sambos PBG4 12" (med Tiger) används aktivt i jobbet varje dag och har en uptime på 128 dagar... inte så tokigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-03 10:24

För ett tag sedan hade jag 22 dagar .
Men sen kom det en liten uppgradering som krävde omstart
MacBooken gick trots det som en klocka. 10.5 är den absolut bästa version som jag kört. Började med OSX vid 10.2.8

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-07 23:14

Servern har rullat på fint ett bra tag nu.

23:11:18 up 101 days,  1:46,  2 users,  load average: 0.06, 0.01, 0.00
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-17 00:46
Ursprungligen av .mp3:

Servern har rullat på fint ett bra tag nu.

23:11:18 up 101 days,  1:46,  2 users,  load average: 0.06, 0.01, 0.00

Servern har rullat på fint ett bra tag nu

00:44:34 up 200 days,  2:16,  1 user,  load average: 0.08, 0.02, 0.01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-07 23:39

server 355 dagar
MBP 1 timme och 23 minuter

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2008-03-20 16:45

Ska resa bort under påsken så nu stänger jag av iMacen och förlorar min uptime.

Last login: Wed Mar 19 18:20:29 on ttyp1
Welcome to Darwin!
84-217-227-9:~ marcotrevisani$ uptime
16:41 up 151 days, 32 mins, 2 users, load averages: 0.37 0.45 0.34
84-217-227-9:~ marcotrevisani$

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-20 17:07

Marco: Starkt jobbat att du stänger av datorn, frivilligt

MBP: 17:04 up 1 day, 4 hrs, 3 users, load averages: 0,39 0,55 0,93
Debian-servern: 17:06 up 26 days 01:46, 1 user, load averages: 0,11 0,34, 0,32

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2008-03-24 18:42
Ursprungligen av dayweed:

Marco: Starkt jobbat att du stänger av datorn, frivilligt

Ja visst är det, men det var ju även dags att uppdatera till Mac OS X 10.4.11, iTunes 7.6.1 mm.

Macen här på bordet står på dygnet runt, 7 dagar i veckan, skärmen stänger av sig, datorn går i princip aldrig i vila - alltid ngn trafik på nätverket.
De enda gånger den startas om är när update kräver så. Två gånger har maskinen stängts av. Ena gången möblerade frun om, andra gången fick den mera minne.

Så, enkelt uttryckt så är uptime'n konstant i ökande....

Macbooken kollar jag aldrig uptime på, men den startas oftast om så snart det kommer en programuppdatering som kräver det. Servern däremot håller jag stenkoll på (har uptimen med på bloggen) och för närvarande är det 91 dagar sedan omstart.

Har dock ett tag kvar till den tangerar rekordet som min gamla SE/30 satte med 281 dagar innan det stora strömavbrottet lamslog södra Sverige.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-25 14:59

Fick byta disk på servern i torsdags då den gamla började låta som ett propellerplan. Uptimen stannade i varje fall på 377 dagar.

Börjar kanske bli dags att titta på en Xserve G5 istället

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-03-26 20:10

Lite dum fråga men, hur kollar man uptime?

Bevaka tråden