Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MBP närdå?

Tråden skapades och har fått 212 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-20 11:35
Ursprungligen av Jordi:

Budgetlaptop vet jag inte : AMD Turion 64 2X TL60 2.0GHz, 15.4" WSXGA+ CB 16ms, ATI X1600 256MB/512MB Hypermemory, 2048MB (2*1024) DDR2, 160GB 5400RPM S-ATA, HD DVD drive, 802.11 a/b/g, BT + VoIP BT telefon, 9 cell batteri, 1.3MP Orbicam

men ful är den

Var ett tag jag kollade, men då fanns det acerlaptops med liknande cpuer men naturligtvis lite mindre minne, kanske sämre grafikkort och lägre upplösning för runt 12-13kkr, och så kostade ferrarin 20-22kkr.

Acer TravelMate 4283WLMI
Ny! Intel Core 2 Duo, 1.66 GHz, 1024 MB, 100 GB
7600 go 128MB i den för 10690kr.

HP NX9420 Intel Core 2 Duo 1.66GHz / 512MB / 80GB / TFT17 / DVDRW / WinXP Home
Intel Core 2 Duo, 1.6 GHz, 512 MB, 80 GB Mer produktinformation
X1600 256MB i den för 11670kr.

Vad kostar ferrarin du nämner?

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2006-10-20 00:41

Nån som vet hur det är med öppet köp?
har precis införskaffat en mbp. vore ju trevligt om man kan byta ut den mot en ny uppdaterad mbp, dvs om den släppps inom 30 dagar(?) ..
hört att den ska bli billigare också.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-20 11:38
Ursprungligen av mrblack:

Nån som vet hur det är med öppet köp?
har precis införskaffat en mbp. vore ju trevligt om man kan byta ut den mot en ny uppdaterad mbp, dvs om den släppps inom 30 dagar(?) ..
hört att den ska bli billigare också.

Nej, jag vet inte. Öppet köp sätter väl butiken själv upp villkoren för, vet inte vad Apple har för villkor. 14 dagars ångerrätt gäller väl dock på alla distansköp.

Lägre pris är väl mest spekulation, de brukar väl sjunka något i pris vid uppdateringar.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-20 12:18

acer ferrarin kostar runt 24000:-
http://www.itservice.se/dialectit/index.jsp?showArticle=1192179&refID=3

sedan finns det Asus Lamborgini oxå som oxå kostar runt 24000:-
http://www.itservice.se/dialectit/index.jsp?showArticle=1219168&refID=3

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-20 12:14

21 kkr kostar ferrarin ovan. Annars kan man ju kopa en gul Lamborghini

http://www.asus.se/products4.aspx?modelmenu=2&model=1188&l1=5&l2=25&l3=309

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-20 22:40
Ursprungligen av tompa747:

21 kkr kostar ferrarin ovan. Annars kan man ju kopa en gul Lamborghini

http://www.asus.se/products4.aspx?modelmenu=2&model=1188&l1=5&l2=25&l3=309

Eller en inte-chiliröd-koenigsegg tror jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-20 14:57

Okej jag kollade i Acers prislista. Vet inte om det är ex moms eller ink moms. 21 kkr står det i alla fall där. I vilket fall som helst så är det inte en budgetdator i mina ögon.
Men jag är ju trots allt bara student:).

http://www.acercomputer.se/acereuro/page4.do?sp=page3&dau22.oid=18360&UserCtxParam=0&GroupCtxParam=0&dctx1=15&CountryISOCtxParam=SE&LanguageISOCtxParam=sv&ctx3=-1&ctx4=Sverige&crc=3689799491

Undrar om nya MBP kommer ha något som liknar windows sideshow?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-10-06 20:48
Citat:

Apple Computer this month has begun to slow production of its existing Core Duo MacBook Pro professional notebooks ahead of refreshed models that will sport Intel Corp's higher-performance Core 2 Duo microprocessors, AppleInsider has learned.

http://www.appleinsider.com/article.php?id=2114

Tja nu är ju frågan när den kommer? Jag tycker det är för tidig att dra ner produktioner redan och låta kunder vänta 2-3 veckor, om dem inte ska släppa den nya ganska omgående. Men står ju även att sådan som är bekanta med apple´s planer säger att dem nog kommer att vänta tills Thanksgiving.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-10 21:22

Tänk om den kommer imorn eller nästa vecka då? ...eller veckan efter det eller nästa månad
...eller nästa år

Varför Apple väntar?

1. De har helt enkelt inte förmågan att ta fram en Macbook med Core Duo 2 processor?
2. De vill köra en stil som enda aktör på marknaden för att skapa hype kring produkten?

Börjar faktiskt bli lite uttråkad, de flesta PC tillverkare med samma hårdvara har faktiskt lyckats ta fram datorer med Core Duo 2 processorer för bärbara. Själv kör jag just PC i dagsläget men är väldigt sugen på att gå över till Mac, verkar bara vara så svårt för Apple att få fingrarna ur brevlådan. Känns inte alls speciellt kul att de väntar, hinner ju komma en uppdaterad variant snart igen. Någon gammal 6 månaders period som de verkar ha kört med innan skulle jag tro att de får svårt att hålla. Som tillverkare bör man hålla sig uppdaterad med vad som händer rent tekniskt på marknaden.

Önskelista Macbook Pro

Om Apple släpper en ny modell, önskar jag mig följande:
- lätt utbytbar hårddisk liknande Macbook
- Core Duo 2 processor
- Samma typ av magnetlås som Macbook
- Regionsfri DVD spelare, den som används idag är svår att knäcka och jag känner inte helt och fullt att jag vill köpa en extern spelare för att kunna köra olika regioner på DVD filmer. Tråkigt att det inte fungerar med mini skivor eller vissa brända skivor på slot-in spelarna. Matshita är inte bra.

Inför nästa uppdatering följande:
- Flashminne för snabbare uppstartstid för dator och program
- Leopard
- FW800

De första tre önskemålen borde gå att få med i nästa uppdatering, kanske är värt att vänta till Santa Rosa som borde släppas kring första kvartalet ändå? Tråkigt om man köpt en filmer utanför Sverige som inte går att spela i en brännare som levererats med Macbooken. Vissa har angett at VLC funkar men det verkar inte gå.

Vad tror ni?

  • Medlem
  • Piteå
  • 2006-10-23 15:47
Ursprungligen av drcosmos:

Om Apple släpper en ny modell, önskar jag mig följande:
- lätt utbytbar hårddisk liknande Macbook
- Core Duo 2 processor
- Samma typ av magnetlås som Macbook
- Regionsfri DVD spelare, den som används idag är svår att knäcka och jag känner inte helt och fullt att jag vill köpa en extern spelare för att kunna köra olika regioner på DVD filmer. Tråkigt att det inte fungerar med mini skivor eller vissa brända skivor på slot-in spelarna. Matshita är inte bra.

Inför nästa uppdatering följande:
- Flashminne för snabbare uppstartstid för dator och program
- Leopard
- FW800

De första tre önskemålen borde gå att få med i nästa uppdatering, kanske är värt att vänta till Santa Rosa som borde släppas kring första kvartalet ändå? Tråkigt om man köpt en filmer utanför Sverige som inte går att spela i en brännare som levererats med Macbooken. Vissa har angett at VLC funkar men det verkar inte gå.

Vad tror ni?

Jag tror på att ett fetare grafikkort skulle vara det bästa för pro'n.

  • Medlem
  • 2006-10-23 09:11
Ursprungligen av drcosmos:

1. De har helt enkelt inte förmågan att ta fram en Macbook med Core Duo 2 processor?
2. De vill köra en stil som enda aktör på marknaden för att skapa hype kring produkten?

Börjar faktiskt bli lite uttråkad, de flesta PC tillverkare med samma hårdvara har faktiskt lyckats ta fram datorer med Core Duo 2 processorer för bärbara. Själv kör jag just PC i dagsläget men är väldigt sugen på att gå över till Mac, verkar bara vara så svårt för Apple att få fingrarna ur brevlådan. Känns inte alls speciellt kul att de väntar, hinner ju komma en uppdaterad variant snart igen. Någon gammal 6 månaders period som de verkar ha kört med innan skulle jag tro att de får svårt att hålla. Som tillverkare bör man hålla sig uppdaterad med vad som händer rent tekniskt på marknaden.

Det kan vara så att de har väntat på något annat än en ny processor också. Typ grafikkort, eller nåt. För övrigt så håller jag med om att Apple borde släppa sin revisionspolitik och uppdatera mycket oftare. Nu smäller det till rejält varje gång, och de som köpte veckan innan känner sig lurade.

Ursprungligen av drcosmos:

1. De har helt enkelt inte förmågan att ta fram en Macbook med Core Duo 2 processor?
2. De vill köra en stil som enda aktör på marknaden för att skapa hype kring produkten?

Börjar faktiskt bli lite uttråkad, de flesta PC tillverkare med samma hårdvara har faktiskt lyckats ta fram datorer med Core Duo 2 processorer för bärbara. Själv kör jag just PC i dagsläget men är väldigt sugen på att gå över till Mac, verkar bara vara så svårt för Apple att få fingrarna ur brevlådan. Känns inte alls speciellt kul att de väntar, hinner ju komma en uppdaterad variant snart igen. Någon gammal 6 månaders period som de verkar ha kört med innan skulle jag tro att de får svårt att hålla. Som tillverkare bör man hålla sig uppdaterad med vad som händer rent tekniskt på marknaden.

Som stfm skriver så kan det handla om andra komponenter. Apple har aldrig slaviskt följt ett schema av att trycka ut nya modeller varje gång en ny processor finns tillgängliga.

Processorn är bara en del av helheten och om Apple t.ex. jobbar på att byta ut skärmen, ändra på skalet eller att de väntar in ett ny grafikkrets (som stfm skrev) eller något annat. Det kan också handla om att rensa lagren på gamla modeller (även om jag knappast tror det är fallet denna gång).

Det fanns många barnsjukdomar i de första MacBook Pro-modellerna och Apple kanske vill försäkra sig om att de löst alla sådana problem. Det kan vara långt viktigare att fixa en sådan sak än att vara först ut med en ny, marginellt bättre, processor.

Överhuvudtaget spelar den exakta processorn väldigt liten roll för de allra flesta av Apples kunder. Det är bara de intresserade tekniknördarna som bryr sig och på ett forum som detta är det lätt att tro att alla är lite intresserade, men sanningen kunde inte vara mer avlägsen.

Att ha en viss cykel i uppdateringarna är en rätt normal företeelse. Det är ju inte så att Pioneer kommer ut med en ny plasma-tv en gång i veckan eller att Canon lanserar en ny digital systemkamera varje månad. Jag förstår inte varför det skulle vara ett nackdel.

Det minskar ju också risken för obehagliga överraskningar, för köper man tätt inpå en lansering så vet man att det dröjer innan det kommer något bättre. Och har en viss tid passerar så vet man att man får räkna med att något bättre ligger runt hörnet.

  • Medlem
  • 2006-10-23 18:02
Ursprungligen av Adrian B:

Överhuvudtaget spelar den exakta processorn väldigt liten roll för de allra flesta av Apples kunder. Det är bara de intresserade tekniknördarna som bryr sig och på ett forum som detta är det lätt att tro att alla är lite intresserade, men sanningen kunde inte vara mer avlägsen.

Att ha en viss cykel i uppdateringarna är en rätt normal företeelse. Det är ju inte så att Pioneer kommer ut med en ny plasma-tv en gång i veckan eller att Canon lanserar en ny digital systemkamera varje månad. Jag förstår inte varför det skulle vara ett nackdel.

Det minskar ju också risken för obehagliga överraskningar, för köper man tätt inpå en lansering så vet man att det dröjer innan det kommer något bättre. Och har en viss tid passerar så vet man att man får räkna med att något bättre ligger runt hörnet.

Just eftersom processorhastigheten inte spelar så stor roll borde de släppa nya revisioner oftare. Om de uppdaterar något annat än hastigheten, så kan det bli en ny generation. Som det är nu sker försäljningen ganska ryckvis, vilket inte är bra för någon. Lagren tar slut, återförsäljare och kunder blir sura. Om man råkar ut för en obehaglig överraskning, så är den desto obehagligare. Jag ser inga fördelar med att inte uppdatera kontinuerligt.

Möjligen skulle Apple tappa dem som köper varje revision, men de är kanske inte så många?

Kameror uppdateras ju otroligt ofta jämfört med tidigare. Förut släppte de ju en ny kamera var tredje-femte år ungefär. Tv-apparater har ju en fast funktion; att visa rörlig bild. Kommer man inte på något nytt, finns ju ingen anledning att släppa en ny modell. Att bara klämma i en ny processor i en gammal design är ju inte särskilt svårt, så datorer kan ju utan problem uppdateras väldigt ofta.

Varning för långt svar.

Ursprungligen av stfm:

Just eftersom processorhastigheten inte spelar så stor roll borde de släppa nya revisioner oftare. Om de uppdaterar något annat än hastigheten, så kan det bli en ny generation.

Det finns saker som tyder på att Apple faktiskt har börjat röra sig åt det hållet, den senaste smyguppdateringen av Mac mini var ju en sådant. Situationen med Intel som processorleverantör har gjort att Apple har en helt annan ström av uppdaterade processorer än tidigare.

Ursprungligen av stfm:

Som det är nu sker försäljningen ganska ryckvis, vilket inte är bra för någon.

När en ny modell lanseras så är det förstås många som hänger på låset och köper, men jag tror ändå inte försäljningen är så ryckvis som den kan verka utifrån köpvanorna här på 99mac. Om Apple drar fötterna efter sig, som när PowerBook G4 15" inte uppdaterades på nästan ett år, ja då sjunker till slut försäljningen rätt mycket. Men med en cykel på 6 månader så är det en lagom balans mellan de som klagar på att det uppdateras för ofta och de som klagar på att det uppdateras för sällan.

Ursprungligen av stfm:

Lagren tar slut, återförsäljare och kunder blir sura.

Ja, det är ju ett problem om det blir långa luckor. Så det är rätt viktigt med god logistik från Apples sida. Apple verkar dock anpassa sina lanseringar efter sina lager när de kan, färdiga nya produkter har (enligt rykten) ibland hållits tillbaka i väntan på att sälja ut lager.

Ursprungligen av stfm:

Om man råkar ut för en obehaglig överraskning, så är den desto obehagligare.

Jo, men vad är obehagligare? En smyguppdatering som kan komma närsomhelst och där man aldrig vet vad som finns i kartongen eller en regelbunden uppdatering varje halvår?

Ursprungligen av stfm:

Jag ser inga fördelar med att inte uppdatera kontinuerligt.

Fördelen är enkelhet, något som ligger Apple och Jobs varmt om hjärtat. Apple jobbar hårt med att ha ett väldigt begränsat produktutbud med tydliga skillnader mellan varje modell och produkttyp. Lite på samma sätt blir det enklare och tydligare om varje uppdatering är ett tydligt kliv framåt, både tidsmässigt och modellmässigt.

Utöver det tror jag det finns tillverkningsmässiga fördelar, fördelar för hanteringen av reservdelar, fördelar för service och support mm, om det finns färre modeller och variationer att hålla reda på.

Det finns även en fördel för de som inte vill riskera att en ny förbättrad version kan komma direkt efter köpet, för köper man direkt efter en lansering vet man att man har det bästa ett halvår framåt.

Ursprungligen av stfm:

Möjligen skulle Apple tappa dem som köper varje revision, men de är kanske inte så många?

Näe, det är nog en mindre andel som köper precis varje. Däremot kanske en del skulle vänta och vänta på lite bättre versioner hela tiden.

Fast framförallt tror jag det grundläggande är att den stora massan köper sina macar rätt oberoende av när Apple uppdaterar. Den stora massan läser inte ryktessajter, funderar på Apples produktlansering eller skillnaderna mellan Core Duo och Core 2 Duo (som så vitt jag läst inte är speciellt stora ändå).

Ursprungligen av stfm:

Kameror uppdateras ju otroligt ofta jämfört med tidigare. Förut släppte de ju en ny kamera var tredje-femte år ungefär.

Visst, men de uppdateras inte kontinuerligt, utan i tydliga steg. Det kommer inte en Nikon D81, D82, D83 osv varje månad.

Ursprungligen av stfm:

Tv-apparater har ju en fast funktion; att visa rörlig bild. Kommer man inte på något nytt, finns ju ingen anledning att släppa en ny modell.

Om du tror det så har du inte hängt med i utveckligen av platta tv-apparater. Gå in på Prisjakts forum så ser du att det sjuder av diskussioner kring nya modeller och nya tekniska framsteg som kommer för varje ny generation. Det är inte alls olikt utvecklingen på datorsidan.

Ursprungligen av stfm:

Att bara klämma i en ny processor i en gammal design är ju inte särskilt svårt, så datorer kan ju utan problem uppdateras väldigt ofta.

Näe, du har nog rätt i att det inte är några större problem (så länge processorn är helt bakåtkompatibel) men min poäng är att det inte spelar någon större roll för försäljningen av macar, att det kan skapa mer ovisshet om när uppdateringar kommer och att det inte göra modellprogrammet lika tydligt.

Men som jag skrev i början, Apple befinner sig i en ny situation nu med Intel och det är fullt möjligt (rent av troligt) att mindre uppdateringar kan komma oftare i framtiden är de gör idag.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2006-10-24 13:15

Jahapp sveriges verkar då uppdateras nu http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore/

"We'll be back soon"

Undra vad som händer där då

Edit: Dalvanel var visst före, så går de när man inte uppdaterar sidan på jobbet!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-22 00:29

Jag klurar på vad priset kan bli, för under 13000kr får man en core 2 duo laptop från hp med 17"-skärm och x1600 256mb-grafik. Tror inte den hade någon webcam men annars så är det liknande specar. Skulle ju vara fint om de kunde få ner den under 15 men det är väl kanske inte så troligt

Slog ihop två trådar som båda handlade om den nästkommande modellen av MacBook Pro som ivrigt inväntas och diskuteras.

Och här är det senaste ryktet: Latest MacBook Pro Rumors... This Week?

MacGadget.de (German) reports that MacBook Pro upgrades could take place as early as this week. Expected updates include Core 2 Duo upgrades as has long been expected as well as larger drives, FW800, and upgraded DVD drives.

Meanwhile, product checks indicate that several European hardware distributers "ran dry" of MacBook and MacBook Pro inventory several weeks ago.

Rumors of MacBook Pro upgrades have been ongoing for weeks. The last MacRumors.com reported rumor from MacGadget.de comes from an iBook update prediction in 2004. That rumor turned out to be true.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-23 18:06

yay. satsar 340 lire på tisdag och om inte det stämmer, så isf torsdag. ångerrätt tillochmed fredag.

Tisdag idag och det verkar bli ny MacBook Pro idag om man får tro de senaste ryktena:

MacBook Pro Updates Tuesday? (Tomorrow)

According to various whispers, Apple will (finally) be updating the MacBook Pros tomorrow. As always, Apple keeps details of the update a tightly guarded secret, but these late reports claim that the new MacBook Pros will use the expected Core 2 Duo and both the 15" and 17" models will be updated.

The prices for the upgraded machines are said to be exactly the same price as current models.

Few other details are available, but an earlier rumor suggested larger hard drives, FW800 and upgraded DVD drives.

Meanwhile, Appleinsider posts some potential (unverified) part numbers.

Det blir till att ladda på Apple Store kring 13-14-tiden idag, går den ner så kan vi nog räkna med att ryktena stämmer och vi får se nya MacBook Pro.

Ursprungligen av Adrian B:

Det blir till att ladda på Apple Store kring 13-14-tiden idag, går den ner så kan vi nog räkna med att ryktena stämmer och vi får se nya MacBook Pro.

Som sagt...

Det finns även en speciell tråd för detta:

Apple Store nere (2006-10-24)

  • Oregistrerad
  • 2006-10-24 13:04

Min beställning på MacBook Pro blev stoppad idag. Blev uppringd om detta. Dessutom ligger Apple Store nere för tillfället! Tänkte bara tala om detta

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-24 13:27

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!

  • Medlem
  • Piteå
  • 2006-10-24 14:48

Ingen som kollat apple.com eller? Jag kan ju inte vara först med att ha sett de?

  • Medlem
  • Piteå
  • 2006-10-24 14:49

Fortfarande samma graffekort, de var lite surt

  • Oregistrerad
  • 2006-10-24 14:55
Ursprungligen av Gadd:

Fortfarande samma graffekort, de var lite surt

Ja, förstår inte att de uppgraderade grafikkortet. Kanske har det att göra med värmeutvecklingen?

  • Medlem
  • Piteå
  • 2006-10-24 14:56
Ursprungligen av hkim:

Ja, förstår inte att de uppgraderade grafikkortet. Kanske har det att göra med värmeutvecklingen?

Tycker att om andra tillverkare klarar av att ha bättre gpu borde också apple klara av det om dom bara ville....

  • Oregistrerad
  • 2006-10-24 14:59
Ursprungligen av Gadd:

Tycker att om andra tillverkare klarar av att ha bättre gpu borde också apple klara av det om dom bara ville....

Inte säkert. Det har väl med den grundläggande designen. Är inte MBP bra mycket tunnare än de flesta andra bärbara datorer? Det ena kanske följer av det andra. Jag tycker dock som du att det känns lite surt (funderar ju på att uppgradera så småningom).

Bevaka tråden