Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MBP närdå?

Tråden skapades och har fått 212 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-25 14:04
Ursprungligen av xtimmyx:

Sluta upp och hoppas/tro på MBP, det har ju inte fungerat hittils. Det är dags att prova nått nytt, jag hoppas itne att det kommer någon och jag tror det inte heller :P.

Pessimist. Man måste leva på hoppet, det blir lite roligare då. Hade jag inte hoppats att det kommer en nya hade jag beställt den gammla för en månad sedan.

Våga hoppas!

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-09-25 15:09
Ursprungligen av xtimmyx:

Sluta upp och hoppas/tro på MBP, det har ju inte fungerat hittils. Det är dags att prova nått nytt, jag hoppas itne att det kommer någon och jag tror det inte heller :P.

Ja för sjutton, hoppas Apple ger fan i att uppgradera MBP, de kanske har ett gammalt restlager av PowerPC prollar de kan slänga in i stället?

(funkar det här "låtsas vara anti" verkligen?)

  • Oregistrerad
  • 2006-09-25 16:55

aperture 1.5 släppt iaf...

Apple Special Event 2006 i Köln är förbi. Jag hoppas dom gör en uppgradering imorgon.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-25 17:57

ungefär såhär har dan sett ut sen kl 16:30

... ... :eek: ... ... ... ...

man blir ledsen i ögat när apple är dumma

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-25 19:33

Finns massa rykten om att det är grym brist på meron, så kan det vara så att Apple inte vågar sig på en uppdatering tills Intel kan leverera fullt ut. Vissa har ju sagt november..

  • Oregistrerad
  • 2006-09-25 21:22

Jo men mathias, är en ny processor så sjukt viktigt bara undrar är inte så insatt att man måste byta från en bärbar till en stationär blir datorn en rakt eller kommer hela datorn att uppdateras med grym skärm eller? tycker pron är så jävla snygg har också kollat in imacen men är ju ingen bärbar dock sjukt mkt dator för pengarna.....

personligen är jag ute efter C2D processorn. Den är rätt mycket snabbare. Surt att köpa en MBP nu och så uppdateras den inom en kort tid. Mycket möjligt kan det vara bättre skärm och vassare grafikkort också.

För mig står nämligen alternativen mellan 1)bärbar + extern skärm eller 2) iMac + billigare bärbar.

I alternativ 1 MÅSTE alltså den bärbara vara så snabb att den helt ersätter en stationär och det är inte MBP i dagens läge. Eller rättare sagt, inte prisvärd nog. Alternativ 1 och 2 är i stort sett lika dyra och i 2:an får man 1 extra dator med HD och allt. Rätt användbart faktiskt.

Men håller med om att Pro modellen är så grymt mycket snyggare och har en del funktioner jag önskar.

Har jag inte fel kan man inte heller "högerklicka" på styrplattan på nuvarande MBP:n. Skulle också vara fint om dom kompletterade med det (finns ju på macbook + macbook pro 17")

  • Oregistrerad
  • 2006-09-25 21:36

Okej men hur menar du med att man inte kan högerklicka sitter med en macbook nu men ska lömna tillbaka den för att köpa pron istället men kanske lämnar tillbaka denna också och köper en imac som du säger är prisvärd men går på högskolan nu blir svårt då liksom vill ju gärna ha en bärbar samtidigt som dt är grymt skönt med en stor skärm men man kan använda den som vanlig tv också eller?
Men nuvarande Pro:n är väl rätt bra nu också eller?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-24 00:08
Ursprungligen av erkkan:

Jo men mathias, är en ny processor så sjukt viktigt bara undrar är inte så insatt att man måste byta från en bärbar till en stationär blir datorn en rakt eller kommer hela datorn att uppdateras med grym skärm eller? tycker pron är så jävla snygg har också kollat in imacen men är ju ingen bärbar dock sjukt mkt dator för pengarna.....

Nej, det är inte så sjukt viktigt, problemet var väl mest att Yonah (Core Duo) drog för mycket ström om man tog med 64-bit instruktionerna så man skippade dem. Meron (Core 2 Duo) är strömsnålare så där har man med dem. Prestandaskillnaden är väl runt 10% på samma klockfrekvens.

Ursprungligen av mathias:

personligen är jag ute efter C2D processorn. Den är rätt mycket snabbare. Surt att köpa en MBP nu och så uppdateras den inom en kort tid. Mycket möjligt kan det vara bättre skärm och vassare grafikkort också.

För mig står nämligen alternativen mellan 1)bärbar + extern skärm eller 2) iMac + billigare bärbar.

I alternativ 1 MÅSTE alltså den bärbara vara så snabb att den helt ersätter en stationär och det är inte MBP i dagens läge. Eller rättare sagt, inte prisvärd nog. Alternativ 1 och 2 är i stort sett lika dyra och i 2:an får man 1 extra dator med HD och allt. Rätt användbart faktiskt.

Men håller med om att Pro modellen är så grymt mycket snyggare och har en del funktioner jag önskar.

Har jag inte fel kan man inte heller "högerklicka" på styrplattan på nuvarande MBP:n. Skulle också vara fint om dom kompletterade med det (finns ju på macbook + macbook pro 17")

Den är inte rätt mycket snabbare. Conroe däremot är väl snabbare ;/
Jag kan inte förstå hur priserna kan bli desamma heller...

Ursprungligen av Raumschiff:

Och vad jag vet så kommer Leopard att vara optimerad för 64 bitars processorer. Med andra ord, liten fartökning nu, större senare.

(Jag kan ha fel)

64 bit betyder inte nödvändigtvis att någonting går snabbare. Vare sig kernel och applikationer är byggda för det eller inte. Beräkningar på 64-bitar kommer ju gå snabbare, men när de bara behöver vara 32 så spelar det väl ingen roll, och 64-bit whatever (pekare, 64bit int:ar, osv..) tar upp dubbelt så mycket plats så rent praktiskt får man "mindre" cacheminne (som i att det inte rymmer lika många saker) o grejer.

Ursprungligen av ikouchu:

förtillfället kör många program o spel på 32bit, men när programmen o spel osv kommer på 64bit så kommer man att märka att det går fortare

Jag tvivlar på att du kommer märka någon skillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-25 00:50
Ursprungligen av Hagge:

64 bit betyder inte nödvändigtvis att någonting går snabbare.

http://developer.apple.com/leopard/overview/index.html

...On Intel processors, 64-bit applications have an increased number of CPU registers available in 64-bit mode, and they may run faster than their 32-bit counterparts.

Ursprungligen av Hagge:

...Jag tvivlar på att du kommer märka någon skillnad.

Där håller jag nog med, eftersom flaskhalsarna i de flesta applikationer nog är disk-hastighet eller minnesstorlek.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-26 01:19
Ursprungligen av pesc:

http://developer.apple.com/leopard/overview/index.html

...On Intel processors, 64-bit applications have an increased number of CPU registers available in 64-bit mode, and they may run faster than their 32-bit counterparts.

Var det någonting i ordet nödvändigtvis som du inte förstod?

Ursprungligen av pesc:

Där håller jag nog med, eftersom flaskhalsarna i de flesta applikationer nog är disk-hastighet eller minnesstorlek.

Jag menar iofs precis vad jag säger. Väldigt många kör en i386-version av säg Linux, FreeBSD eller dylikt istället för AMD64-versionen helt enkelt för att de ändå inte har över 4GB minne och således inte behöver köra 64-bitversionen. Varför? Kanske framförallt för att fler saker finns portade/färdigkompilerade för 32-bitversionen (och en del kommersiella grejer som flash, java osv kommer inte fungera i AMD64-miljö.)
Men även i exempelvis Solaris erbjuds bara 32-bitversioner av en uppsjö av programvaran på http://www.blastwave.org/ helt enkelt eftersom det inte är någon direkt prestandavinst, och 32-bitversionerna kan mycket väl tom vara snabbare eftersom de tar upp mindre cacheminne osv.

64-bit är viktigast när du vill kunna använda mycket minne, eventuella andra fördelar kan också vara bra, men det är mer minne som är huvudargumentet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-26 08:44
Ursprungligen av Hagge:

Men även i exempelvis Solaris erbjuds bara 32-bitversioner av en uppsjö av programvaran på http://www.blastwave.org/ helt enkelt eftersom det inte är någon direkt prestandavinst, och 32-bitversionerna kan mycket väl tom vara snabbare eftersom de tar upp mindre cacheminne osv.

Jag tror att vi i stort är överrens. Men det finns en skillnad mellan intel och t.ex. Solaris (på sparc) nämligen att intel i 64-bits mode får fler arkitekturella register, vilket gör att annan mer effektiv kod kan genereras. Detta ger teoretiskt en prestandavinst för komplicerad CPU-intensiv kod, även om inte 64-bitars-värden används. Fast jag har inte sett någon benchmark som kan demonstrera detta (om någon sett nått så är jag intresserad).

Fast om inte annat kommer fördelen med fler register att användas i marknadsinfo (vilket jag visade på).

  • Oregistrerad
  • 2006-09-25 23:29

Antingen kommer den väl uppdateras senare i veckan lite i smyg som imac och mac-mini sist. Eller så dröjer det till mac-expo i london om exakt en månad ...eller ännu längre.
Tror den uteblivna spec-bumpen beror på bristande merom-tillgång. De andra tillverkarna som har merom-modeller ute verkar bara ta beställningar utan att skeppa några egentliga datorer.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-09-25 23:59

Jahupp. Nu har jag gjort det. Tryckt på knappen. MPB 15" glossy med 1GB minne beställd. Väntar bara på att de skall godkänna avbetalningen så det tar väl några dagar innan jag får veta OM och NÄR den kommer. Skrivaren man får gratis tar dock 2 veckor att leverera så jag tror jag avbokar den, vill ju inte vänta på datorn i 2 veckor bara för en skrivare jag inte kommer att använda... Orkade inte vänta mer. orkar bara inte. Blir galen. Fick lova sambon att sluta gå in på apple 25 gånger per dag om jag lade en beställning nu...

  • Oregistrerad
  • 2006-09-26 00:05

trodde priset för skrivaren va efter rabatt ..men man får alltså den för 850 kr gratis? dvs att rabatten tar bort priset

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-26 01:18

...dang. var detta allt? vad säger ni bör man vänta i två månader eller köpa nu? :S

errkan - sluta skriva utan punkter!!!! man blir ju galen!

jo, om jag inte minns fel kan man inte "högerklicka" på knappen under styrpadden på macbook pro 15:n, som man kan på macbook och MBP 17". Man måste hålla in "apple" knappen för att få ett högerklicka. Suger verkligen. Små detaljer som kommer vara fixade till nästa version.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-26 08:07

Jodå. Visst går det att högerklicka på MBP 15". Det kom med nån uppdatering av Tiger.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-09-26 08:10
Ursprungligen av mathias:

errkan - sluta skriva utan punkter!!!! man blir ju galen!

jo, om jag inte minns fel kan man inte "högerklicka" på knappen under styrpadden på macbook pro 15:n, som man kan på macbook och MBP 17". Man måste hålla in "apple" knappen för att få ett högerklicka. Suger verkligen. Små detaljer som kommer vara fixade till nästa version.

Nu har jag inte läst hela tråden, så detta är kanske inte vad som eftersöks, men man kan högerklicka med styrpadden på en MBP 15" genom att hålla två fingrar på plattan medan man klickar. Man måste dock slå på detta i inställningarna först, det är inte på som standard.

bra att veta. Tack för att ni redde ut det.

/M.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-26 16:29

Det är helt kört. Det kommer ingen ny MBP någonssin. Apple ska sluta tillverka bärbara datorer, det visar sig inte lönsamt. Istället ska de börja sälja iGenerator som är en bensindriven generator som du kan koppla till din iMac. För att transportera hel $*!+%& ska de också sälja iWheelbarrow.

Så så så trött på detta. Jag har hotat med att köpa en DELL förr men denna gången menar jag allvar. Oavsett hur ful och plastig den är.

DELL + Ubuntu = Mums nu!
MBP + MacOSX = Mums vid thanksgiving (som vi inte ens firar här!)

Snacka om att man blir ledsen.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-09-26 16:59

beredd att hålla med, kanske inte blir switcher.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-09-26 17:27

Ja det finns ju faktiskt ruggigt vassa PC-laptops i 20.000kr-klassen som man skulle kunna tänka sig. Eller en Vaio kanske. Hmm...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-09-26 20:43

Visst finns det snygga PC datorer, men hur snyggt skalet än är så är innehållet densamma. Blir deprimerad när jag sneglar på PC alternativ i butiker. Den där sexiga Vaio loggan, men sen när man öppnar skärmen så tittar fula, tråkiga och fantasilösa XP ut sitt fula platta ansikte och hånler:D Nä håller mig nog till min Powerbook 15 ett tag tills det att MBP blir uppdaterad...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-27 00:08
Ursprungligen av jerico:

Visst finns det snygga PC datorer, men hur snyggt skalet än är så är innehållet densamma. Blir deprimerad när jag sneglar på PC alternativ i butiker. Den där sexiga Vaio loggan, men sen när man öppnar skärmen så tittar fula, tråkiga och fantasilösa XP ut sitt fula platta ansikte och hånler:D Nä håller mig nog till min Powerbook 15 ett tag tills det att MBP blir uppdaterad...

Men hallå. Ingen människa med lite vett i pannbenet kör XP på sin dator (i varje fall inte frivilligt). Ska man ha PC är det Ubuntu som gäller (annat Linux går också bra, men ubuntu är snällt).

Nej, XP vill man inte röra med en pinne oavsett hur lång den är.

Typisk Mac folk och inte se alternativen .

Senast redigerat 2006-09-27 08:16
  • Oregistrerad
  • 2006-09-26 21:13

Ingen C2D MBP än för att?

spekulationer:

Apple inte har tillräcklig tillgång på dem och därför inte vågar.

Apple har modellen färdig (som apple insider säger) och väntar bara på rätt tidpunkt att släppa den.

Apple väntar pga nåt annat som t.ex. blue-ray/HD-DVD där det också råder stor komponentbrist.

Apple har en sjujäkla massa Yonah i lager och vill sälvklart bli av med dem innan de börjar på en ny kula.

Apple tänker inte släppa nån C2D MBP alls förrän santa-rosa chipsetet når marknaden ungefär samtidigt som leopard borde dyka upp. Om man tänker efter så blir ju livstiden för en ny MBP-revision inte särskilt lång med tanke på nytt chipset nästa år.

...

Frågan är hur länge man orkar vänta. Jag ska köpa min första mac och det känns lite surt att köpa hårdvara som egentligen redan borde vara uppdaterad, men jag vill ändå ha datorn så fort som möjligt så köpsuget är stort. Men samtidigt så kommer jag slänga mig från västerbron om jag väntar så länge jag orkar och så dyker fanskapet upp precis när jag gett upp och redan beställt.

Hursomhelst så tror ...nej vet jag att Jobs och co. ligger o vrider sig av skratt åt oss och våra gissningar.

Om det inte dyker upp nån efter nästa tisdag så måste jag nog beställa i alla fall, det kliar inte så lite i fingrarna...

  • Oregistrerad
  • 2006-09-26 21:40

Erkus.... har beställt nu eller förut får min imorgon orka vänta längre jag vill vänta bara för att ha den allra senaste versionen får jag tror inte man kommer märka så står skillnad till de nya jag menar det kanske går 2 sekunder snabbare att klicka på safari ikonen. jag surfar, kollar film, skriver och chattar det räcker rätt bra sen tror jag inte att apple säljer datorer som helvete och sedan kommer nytt chips så att alla som köpt nu inte kan utnyttja sin datorer för det kommer ny mjukvara osv. vore självmord
Så nu kommer den imorgon!:) spännande

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-26 21:58

Man får vänta ett tag till,, kanske ska man hålla i hatten tills santa-rosa sitter under huven på MBP, vilket borde vara i början av nästa sommar. Min 17" 1.33 kanske får leva ett tag till.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-09-27 18:45

Finns det något alternativ till mac=)

Bevaka tråden