Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper mediabox nästa år

Tråden skapades och har fått 125 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-09-17 12:24

^^ Den var fräsch, men om möjligt ännu mindre prisvärd än iTV. Jag kom på med en bra sak med iTV förresten. Man kan köra PC och ändå ha ett Apple-designat UI

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-17 13:03

Gillar idén men iTV känns halv. Skulle istället vilja ha en box med DVD brännare och en HD i som man kan spela in TV med. Alltså i stort sätt en Mac mini med HDMI-utgång och ett kraftigt uppdaterat Front Row som GUI.
Medveten om att det finns men de kommer inte från Apple...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-17 19:05
Ursprungligen av acke:

Gillar idén men iTV känns halv. Skulle istället vilja ha en box med DVD brännare och en HD i som man kan spela in TV med. Alltså i stort sätt en Mac mini med HDMI-utgång och ett kraftigt uppdaterat Front Row som GUI.
Medveten om att det finns men de kommer inte från Apple...

Vilka produkter finns på marknaden som uppfyller dessa krav?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-17 13:35

Skulle vilja ha en riktig dator, med hårddisk, men utan bakgrundsapplikationer och os x så att den inte behöver särskilt bra processor eller ram.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-17 15:01
Ursprungligen av SeBBBe:

Skulle vilja ha en riktig dator, med hårddisk, men utan bakgrundsapplikationer och os x så att den inte behöver särskilt bra processor eller ram.

Precis, de skulle kunna använda sig av någon snorbillig intel-processor och bara så mycket ram som behövs för att spela in, spela upp och till Front Row. Känns trist om Apple gör något halvdant satsning som iTV är i nuvarande form.

Fetare mini i all ära, men jag tycker nog det finns utrymme för en sådan här "passiv" produkt. Kan man streama både audio och video så räcker ju det rätt långt, då behöver man inte ha en hel maskin där framme. De två, egentligen helt olika koncepten skulle nog landa på ganska olika prislappar.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-17 22:02

Alla DVD-spelare med hårddisk... Och de ligger ju på samma pris som iTV kommer kosta dessutom... Sen finns ju alltid Media Center PC, men de är ju mkt dyrare. Och, javisst, en Xbox kan göra samma jobb som en iTV för halva priset. Plus spela spel.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-18 13:19
Ursprungligen av SeBBBe:

Alla DVD-spelare med hårddisk... Och de ligger ju på samma pris som iTV kommer kosta dessutom... Sen finns ju alltid Media Center PC, men de är ju mkt dyrare. Och, javisst, en Xbox kan göra samma jobb som en iTV för halva priset. Plus spela spel.

Kan alla dvd-spelare med hårddisk streama musik från random utdelad enhet?
Det är ju inte intressant med en dator under TVn. En tyst enhet utan hårddisk som enbart ansluter till utdelade resurser över nätverket är drömmen.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-18 16:18
Ursprungligen av Bijan:

Kan alla dvd-spelare med hårddisk streama musik från random utdelad enhet?
Det är ju inte intressant med en dator under TVn. En tyst enhet utan hårddisk som enbart ansluter till utdelade resurser över nätverket är drömmen.

Det var inte det du frågade om. Du frågade om det fanns produkter på marknaden som hade HD, DVD-enhet, TV-tuner.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-18 19:22
Ursprungligen av SeBBBe:

Det var inte det du frågade om. Du frågade om det fanns produkter på marknaden som hade HD, DVD-enhet, TV-tuner.

Jag frågade efter
" Skulle istället vilja ha en box med DVD brännare och en HD i som man kan spela in TV med.Alltså i stort sätt en Mac mini med HDMI-utgång och ett kraftigt uppdaterat Front Row som GUI. "

Jag är ute efter en låda som spelar upp optisk media, snyggt GUI, streama media från SMB.
Jag vill inte ha en hårddisk i enheten som väsnas.

  • Medlem
  • 2006-09-18 20:05
Ursprungligen av Bijan:

Jag frågade efter
" Skulle istället vilja ha en box med DVD brännare och en HD i som man kan spela in TV med.Alltså i stort sätt en Mac mini med HDMI-utgång och ett kraftigt uppdaterat Front Row som GUI. "

Jag är ute efter en låda som spelar upp optisk media, snyggt GUI, streama media från SMB.
Jag vill inte ha en hårddisk i enheten som väsnas.

Köp en mini idag, ett kraftigt uppdaterat FR får du med 10.5 och HDMI funkar redan nu med en adaptersladd (och en extra optisk kabel).

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-18 21:58
Ursprungligen av wolf:

Köp en mini idag, ett kraftigt uppdaterat FR får du med 10.5 och HDMI funkar redan nu med en adaptersladd (och en extra optisk kabel).

Är inte sugen på en hårddisk som väsnas.
Kan tänka mig att skippa optisk enhet. Men streaming via wlan, ethernet, mot SMB snyggt GUI, fjärrkontroll och en tyst sak. Inga fläktar.

Nu har jag inte läst alla inlägg så om någon redan skrivit detta så ber jag er ha tålamod med mig. För att iTV ska vara användbar för mig så tycker jag det vore önskvärt om det gick att använda den för att konvertera gamla vhs-filmer till dvd, typ likt den här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-18 15:44

Ehm... Jag skulle bli enormt förvånad om Apple bygger in någon analog > digital konvertering i iTV. Verkar fullständigt galet i den produkten. Möjligtvis som en tillval i en extern box.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-20 08:14

Nu säger Bob Iger att iTV har en hårddisk i sig. Intressant.

http://www.ipodobserver.com/story/28489

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-20 08:19

Märkligt att chefen för Disney uttalar sig om en kommande Apple-produkt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-09-20 17:10

Varför ska den ha hårddisk? Vilken funktion skulle den fylla? Man måste ju ändå koppla den till en dator för att kunna få in filmen på den. Det är ju ganska kasst om det är för att man ska kunna lösa det här med hdtv över 802.11g genom att "buffra" filmen till itv:s hårddisk. Då måste man först buffra lerladdningen till datorn och sen i sin tur skicka till itv som också måste buffra en stund innan man väl kan titta på filmen . Känns som ett onödigt stopp.

Ursprungligen av oskob:

Varför ska den ha hårddisk? Vilken funktion skulle den fylla? Man måste ju ändå koppla den till en dator för att kunna få in filmen på den. Det är ju ganska kasst om det är för att man ska kunna lösa det här med hdtv över 802.11g genom att "buffra" filmen till itv:s hårddisk. Då måste man först buffra lerladdningen till datorn och sen i sin tur skicka till itv som också måste buffra en stund innan man väl kan titta på filmen . Känns som ett onödigt stopp.

Jag blir hela tiden förvånad över alla oinsatta som sätter sig och kritiserar designbeslut utan att veta varför besluten togs från första början.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-09-20 18:29
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jag blir hela tiden förvånad över alla oinsatta som sätter sig och kritiserar designbeslut utan att veta varför besluten togs från första början.

"Tydligen har den en inbyggd hårddisk, kanske bara för att buffra innehåll så att uppspelningen går smidigt."
- MaxiMac

Hur många inlägg måste man ha skrivit för att räknas som insatt? 3114?

Jag kritiserar inte apple. Det vore orättvist att döma dem efter ett rykte från disney. Däremot kritiserar jag trovärdigheten i själva ryktet.
Eftersom det här är ett forum så hade jag hoppats på att någon kanske hade andra och bättre idéer om vad hårddisken skulle kunna användas till.

Ursprungligen av oskob:

Hur många inlägg måste man ha skrivit för att räknas som insatt? 3114?

Vet inte. Har aldrig tänkt på att antalet inlägg på 99mac kan användas som ett möjligt mått för hur insatt man är i utvecklingen av digitala prylar. Du kanske har en hypotes med tanke på siffran du skrev?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-20 19:19
Ursprungligen av oskob:

Hur många inlägg måste man ha skrivit för att räknas som insatt? 3114?

Nej, 1337 så klart.

Jag var tvungen att skriva inlägget för att man så ofta stöter på kommentarer om att vissa saker är universalt dåliga utan att författaren tagit sig ens en minut att fundera över om det finns något denne inte känner till i sammanhanget.

I ditt fall var det antagandet om att för att strömma en HDTV-ström från ett icke känt nätverksgränssnitt kräver en initial buffring i datorn, sen en buffring i iTV på grund av över 802.11g.

Dessutom är det inte ens bekräftat att det ens finns en hårddisk i iTV-apparaten:

Ursprungligen av Bob Iger:

It can also stream it live through the box to the TV or it has a small hard drive on it so they can download what you put on the device on your computer, on your iTunes, through the television set.

Min betoning. Bob är antagligen inte själv ens säker på sin sak.

Sen vet vi inte vilken funktionalitet som kommer ingå i nästa version av Front Row. Och så vidare... Att såga valet att inkludera en hårddisk (någonstans måste operativsystemet finnas och inställningar lagras) bara för att man själv tror att det finns problem med strömmande medier är fel.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-09-21 16:00

Eftersom produkten liknar en Airport express med bild så blir namnet så småningom Apple onAir...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-09-23 01:37

Du låter säker

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2006-09-26 16:05

Verkar vara fler som vill göra samma saker !!
http://www.digitalentertainer.com/eva.htm?cnID=en-UK

  • Medlem
  • Hörby
  • 2006-10-04 22:33

Det behöver juh inte vara en vanlig standard HDD som sitter i.. Har för mig att jag sett någon som lagt in OS X på nån typ av FlashHD i en MacMini (lite ombyggd).

För min egen del så lutar det nog mer åt en Mac Mini (bara 1 TV och använder den som monitor redan), om man bara kan hitta en bra lösning för TV-Tuner. Tycker om Miglia's TVMax - samma formfaktor som MacMini, fast tyvärr bara analog - bara ett år kvar med det i Sverige...

Ingen som vet om det finns tomma burkar i samma formfaktor som MacMini, för att slänga i en Digitalbox?

Bevaka tråden