Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper mediabox nästa år

Tråden skapades och har fått 125 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Adrian B:

Gränssnittet är som en andra generationens Front Row med 3D-effekter mm.

Första generationens Front Row har även den en hög med 3D-effekter (om man ska vara petig); startskärmen, snedställda speglingar, bubblor som markeringar...

Jag kör med en Neuston MC-500 sedan ganska länge....känns som ungerfär samma grej.

http://www.neuston.com/en/mc500.php

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-13 12:47

Skulle gärna sett att den var även lite mer musik inriktad, så man kunde koppla in högtalarna direkt in i den,, med tex en inbyggd surround förstarkare.. Sedan skulle det inte varit fel med en TV in så att man skulle kunna spela in ifrån TV. Varför inte gå hela vägen när man ändå håller på? produkten känns halvklar...

Ursprungligen av Fredric:

Skulle gärna sett att den var även lite mer musik inriktad, så man kunde koppla in högtalarna direkt in i den,, med tex en inbyggd surround förstarkare.. Sedan skulle det inte varit fel med en TV in så att man skulle kunna spela in ifrån TV. Varför inte gå hela vägen när man ändå håller på? produkten känns halvklar...

Fanna ju en USB port där, vem vet, det kanske kommer gå att köpa en TV sticka eller liknande för att kunna se på TV i den, känns mest naturligt, sen fanns det ju ljud/bild portar (dom som inte var inkopplade i bilderna), då kanske man kan koppla in dvd samt andra boxar.

Vem vet..

Ursprungligen av wunderbaren:

Fanna ju en USB port där, vem vet, det kanske kommer gå att köpa en TV sticka eller liknande för att kunna se på TV i den, känns mest naturligt, sen fanns det ju ljud/bild portar (dom som inte var inkopplade i bilderna), då kanske man kan koppla in dvd samt andra boxar.

Vem vet..

trevlar jag starkt på .. enligt alla presentationer av "iTV" så är dessa composit utgångar för äldre tv modeller som inte har HDMI ....

den enda kontakten på baksidan av "iTV" som inte förklaras är USB kontakten ...

jag tror främst att detta är för att ansluta iPod till din iTV ... så att om du är på besök hos någon som har en iTV så kan du via din iTV spela upp filmer du har på din iPod ...

det kan även vara för möjligheten att ansluta tangentbord & mus till din iTV ... möjligheten med inbyggd bluetouth finns ju också ... vilket öppnar möjligheter till ha trådlös tangentbord och mus ....

och alla möjligheter finns ju för framtida stöd för ex en doPod ...

men jag tror knappast att den kommer ha någon tv ingång ..

som Steve sa .... om du köper en DVD skiva så behöver du en DVD spelare ... om du köper filmer på din dator behöver du något för att spela upp det på din TV ...

tror detta kommer bli en bra produkt. tror de visade up den nu för att motiverar film köp från itunes. och motivera bolagen att släppa mer film. tycker den är perfekt. den kanske kommer ha stöd för usb tv motagare vem vet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-13 13:06

Övriga filmbolag kommer nog att välja ett system från Microsoft, tyvärr. Så det blir bara filmer från Disney, Buena Vista och Pixar.

Ursprungligen av Mondo:

Övriga filmbolag kommer nog att välja ett system från Microsoft, tyvärr. Så det blir bara filmer från Disney, Buena Vista och Pixar.

Tror jag inte, tror nog alla filmbolag hoppar på detta också, eftersom detta fungerar i både Windows och Mac OS X, når fler kunder då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-13 13:46
Ursprungligen av wunderbaren:

Tror jag inte, tror nog alla filmbolag hoppar på detta också, eftersom detta fungerar i både Windows och Mac OS X, når fler kunder då.

Man kan alltid hoppas, men Windows har 90 procent av marknaden, och Amazon har tydligen lyckets knyta till sig alla de andra filmbolagen. Det handlar ytterst om prissättningen av filmer. Läs om Robert X. Cringelys spekulationer från förra veckan här.

Ursprungligen av Mondo:

Man kan alltid hoppas, men Windows har 90 procent av marknaden, och Amazon har tydligen lyckets knyta till sig alla de andra. Det handlar ytterst om prissättningen av filmer. Läs om Robert X. Cringelys spekulationer från förra veckan här.

Hagelin hann före, men självklart kommer de sälja via flera kanaler. Idiotiskt annars.

De stora musikbolagen säljer via iTunes, CDON, Bengans etc. etc.

Ursprungligen av Mondo:

Övriga filmbolag kommer nog att välja ett system från Microsoft, tyvärr. Så det blir bara filmer från Disney, Buena Vista och Pixar.

Det låter som du menar att filmbolagen bara kommer att sälja sina filmer online via ett system. Missförstår jag dig? För vad hindrar dem från att sälja i flera butiker, både sådana med lösningar från MS och andra såsom iTMS?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-13 15:45

Om man får drömma lite så har vi inte sett hela Apples lösning, utan de vill ha en client/server-lösning för mediatittande, ungefär som MythTV. Det Steve visade var endast klienten. Den har ingen hårddisk utan förutsätter att det finns en server någonstans.

Denna server kommer att ha hårddisk för lagring av media, samt ett eller flera TV-kort för att se på TV. För att inspelning av TV och paus i TV-program skall kunna fungera så vill man ju ha en hårddisk i samma burk som TV-ingången. Och det platsar inte på klienten.

Fördelen med en klient/server-arkitektur är att du kan ha media och TV-inspelning centraliserat. Och sedan kan du titta på detta i godtyckligt många TV-apparater (med iTV-klienter), på laptops, iPod, etc.

Så om vi bara kan se en bra lösning för en TV-server så är jag inte alls besviken över att iTV-klienten inte har video-ingång.

Undrar om idén kommer från http://www.vodcast.nl (scrolla ner till iTuner ).

Nå, hur som helst så undrar jag om den kommer att fungera med min Linux-server så att jag inte behöver ha G5:an igång för att se filmer eller lyssna på musik (som ändå ligger på servern). I så fall köper jag en direkt när den släpps, annars får jag väl titta på D-link eller nåt liknande..

Apple anställde ju Freddie Geier så nog borde de väl tota ihop något lite mer avancerat än den här burken tills det är dags för lansering?

Ursprungligen av Merovech:

Apple anställde ju Freddie Geier så nog borde de väl tota ihop något lite mer avancerat än den här burken tills det är dags för lansering?

Vem är detta för en oinsatt.

Ursprungligen av draags:

Vem är detta för en oinsatt.

Fd. VD för ElGato, skaparna av EyeTV.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-13 20:17

Fungerar den ihop med en vanlig Philips 28" widescreen tv med? :">

wolf, det har inte med TV-upplösningen att göra. Det har att göra med vad man tycker om att göra framför en TV. För att ta två exempel:
• Att sitta och surfa är största delen av tiden något man gör ensam. Inte i grupp – framför TV-apparaten är man oftast mer än en person.
• För att kunna använda sig av tangentbord och mus behövs en platt yta. Och för det mesta betyder det att man får använda soffbordet (om man har ett sådan. Vilket är obekvämt.

  • Medlem
  • 2006-09-13 23:11
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

wolf, det har inte med TV-upplösningen att göra. Det har att göra med vad man tycker om att göra framför en TV. För att ta två exempel:
• Att sitta och surfa är största delen av tiden något man gör ensam. Inte i grupp – framför TV-apparaten är man oftast mer än en person.
• För att kunna använda sig av tangentbord och mus behövs en platt yta. Och för det mesta betyder det att man får använda soffbordet (om man har ett sådan. Vilket är obekvämt.

• Det är givetvis en smaksak vad man gillar att göra framför TVn. Det finns i Sverige en miljon singelhushåll, dessa sitter oftast ensamma framför TVn...så för denna grupp funkar det nog...
• Håller helt med dig om tgt och mus. Men det finns lösa tangentbord att köpa som har inbyggd trackpad, funkar utmärkt i soffan. iTV kommer säkert att gå att köpa utan tangentbord och då kan man ju välja ett sånt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-13 21:54

Jag är än så länge ganska underväldigad. Vad har iTV som inte andra, liknande, produkter har?

Men vi får se. HDTV är i alla fall vansinnigt intressant!

Det är verkligen dags för ett nytt TV-system. PAL är från 1967...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-09-14 15:17

Alltså inte ren okomprimerad videosignal. Men jag kom på att det skulle kräva otroligt mycket av datorn att först decoda filmen, sen encoda till det iTV vill ha och sen skicka. Jag tar tillbaks allt!

  • Medlem
  • 2006-09-14 17:54
Ursprungligen av oskob:

Alltså inte ren okomprimerad videosignal. Men jag kom på att det skulle kräva otroligt mycket av datorn att först decoda filmen, sen encoda till det iTV vill ha och sen skicka. Jag tar tillbaks allt!

Glöm inte att Apple mer eller mindre själva uppfann H.264, om någon kan fixa bra och snabb kodning så är det Apple...

Alla Macar som säljs idag har minst dubbla Core processorer så det finns ju lite power att ta av...en bra iTV-lösning kommer säkert att ställa en del hårdvarukrav på Macen också...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-09-14 19:19

Med tanke på priset på iTV kan det inte vara något monster i den heller. Det värsta som finns är segt intercafe så det är nog smart att lassa över skit till datorn i och för sig.

Vad är det som finns i burken? Har de släppt någa specefikationer?

min gissning är att innehållet i burken mer liknar en iPod än en Mac mini

Senast redigerat 2006-09-14 22:06
  • Oregistrerad
  • 2006-09-16 00:42
Ursprungligen av Hagelin:

min gissning är att innehållet i burken mer liknar en iPod än en Mac mini

min gissning är att innehållet mer liknar en AirPort...

Fattar inte hur ni tycker det är värt 3000 kr att slippa dra en sladd :S

Ursprungligen av SeBBBe:

min gissning är att innehållet mer liknar en AirPort...

Fattar inte hur ni tycker det är värt 3000 kr att slippa dra en sladd :S

Kanske lite mer i än i en AE men jag kan hålla med om att prislappen känns en aningen hög. Borde ligga runt högst 2tkr och det hade varit ett givet köp.

Det känns rätt uppenbart att detta enbart är ett litet steg i vad som komma ska. tex tror jag man kommer kunna styra den med någon kommande ipod eller dopod. Detta kräver dock att denne då har wifi. Du kommer säkert här också kunna köra upp din musik från ipoden direkt till stereon utan sladdar, otroligt skönt.

http://www.macsimumnews.com/index.php/archive/apple_files_patent_for_handheld_device_with_multiple_touch_sensing_devices

Problemet med wifi idag är tyvärr batteritiden - där undrar man hur Toshiba gjort med MS Zune.

Sen måste det nånstans snart komma en media/ hem server snart - alla nya tekniker och all media käkar hårddisk plats - denna kommer självklart ha wifi.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-09-14 20:39

It's a good thing.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-14 20:56

Glöm inte att Apple mer eller mindre själva uppfann H.264, om någon kan fixa bra och snabb kodning så är det Apple...

Stämmer ju inte alls riktigt, men de har varit aktiva i MPEG-forumet ja.

Dator decode > [digital ström] > iTV vore en intressant lösning, men jag tvivlar på det….Allt material skulle ta en ordentlig hit i kvalité troligen.

angående codecs så börjar man undra om Apple kommer släppa någon DVD - > iTunes lösning ? likt CD Audio - > iTunes där man kan convertera sina cd skivor till datorn för att sedan ha på sin iPod / iTV ...

eller kommer det fortfarande vara MacTheRipper som gäller för den som vill få över sina köpta DVD skivor till datorn ...

Jag hoppas verkligen att Apple släpper en lösning för att konvertera sina köpta DVD skivor till din dator för att sedan njuta av dina filmer på din iTV ...

om detta blir fallet .. eller om det över huvudtaget går att få över sina DVD skivor så man kan ha dom digitalt och se dom på iTV ... ja då kommer jag köpa en iTV men absolut inte om det endast går att se filmer som man köpt via iTunes ...

vad tror ni ?

Det blir att köpa större hårddisk om man ska få plats med alla sina dvd filmer.

Bevaka tråden