Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper mediabox nästa år

Tråden skapades och har fått 125 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av d99gnu:

Sades det något om vad för film som kan streamas? Det blir nog svårt att trycka ut HDMI upplösningar över 802.11g, eller?

I Mpeg 4 som HDTV kommer att köras i räcker 8Mb/s för en kanal. I det markbundna digitala tv nätet kan man köra två HDTV-kanaler på 22 Mbit som är den kapacitet som en mux (kanal) har.

Produkten känns inte helt komplett...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-12 23:49

Tja, den behöver max strömma, skulle jag säga, max 30 mbit trådlöst (för HD) vilket du borde kunna fixa med 802.11g.

Låter som det jag saknat. Ska bli intressant att se vad den fixar och inte fixar! En Mac Mini generation 3 med Front Row 2 kanske är mer lämpligt? Vi får se runt Mars nästa år

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-09-14 13:29
Ursprungligen av Erik.dv:

Tja, den behöver max strömma, skulle jag säga, max 30 mbit trådlöst (för HD) vilket du borde kunna fixa med 802.11g.

802.11g-standarden har max 52 mbit/s och en avarage på 25 mbit/s.
Blu-ray och HD-DVD har en överförningshastighet på ca 36 mbit/s. Alltså kommer den få problem med att streama filmer i full dh-dvd-kvalite från datorn. Varför nu i helsike man skulle ha en sån film på datorn om det inte är en trailer och då spelar inte kvaliten någon större roll. Blir väl mer aktuellt när datorer börjar få inbyggda hd/blu-spelare och då har 802.11n-standarden kommit och den har en avarage på 200mbit/s så så är det bara att tuta och köra.

En annan sak jag såg att några diskuterade var hur pass den skulle klara olika codecs. Är jag heöt ute och cyklar när jag säger att filmen decodas på datorn och sedan skickas en ren videosignal till iTV. Då finns det ju inga begränsningar vad det gäller sånt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-14 14:58
Ursprungligen av oskob:

En annan sak jag såg att några diskuterade var hur pass den skulle klara olika codecs. Är jag heöt ute och cyklar när jag säger att filmen decodas på datorn och sedan skickas en ren videosignal till iTV. Då finns det ju inga begränsningar vad det gäller sånt.

Det tror jag inte. Det skulle bli en himla hög bitrate som skulle krävas. Jag hoppas att iTV kommer att innehålla en mängd decoders.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-12 23:51

Apple har säkert inte berättat allt ännu, det är ju ett tag kvar till den släpps. Den har säkert mera funktionalitet i Q1 2007.
Att de visade upp den idag berodde säkert bara på att de ville visa upp ett "fullständigt" sortiment av deras media produkter.

Så vitt jag förstår av det som rapporterats så är den inte mycket häftigare än Elgatos EyeHome. Skillnaden är väl att den har hdmi, vilket EyeHome saknar, men saknar optisk ljud ut, vilket EyeHome har. Alltså slipper jag byta ut min EyeHome.

I och för sig lär den väl klara h264 och musik köpt på ITS, vilket förstås är ett plus. Gränssnittet lär också vara snyggare.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-09-13 01:42
Ursprungligen av ohennig:

Så vitt jag förstår av det som rapporterats så är den inte mycket häftigare än Elgatos EyeHome. Skillnaden är väl att den har hdmi, vilket EyeHome saknar, men saknar optisk ljud ut, vilket EyeHome har. Alltså slipper jag byta ut min EyeHome.

I och för sig lär den väl klara h264 och musik köpt på ITS, vilket förstås är ett plus. Gränssnittet lär också vara snyggare.

Den har visst optiskt ljud ut, längst ut till höger sitter den.
http://www.blogsmithmedia.com/www.engadget.com/media/2006/09/dsc_1070.jpg

Eller 54min 23 sec in i QT streamen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-13 01:40

Den som Steve visade i videostömmen hade utgång för ljud via optisk toslink.

Bilderna talar för sig själv.

Jag är överbevisad.
Skyller på en hel dags bilkörande och alldeles för många nyheter när jag till slut kunde sätta mig vid datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-13 08:02

Varför visade Steve en produkt som inte finns än? Det brukar han inte göra. Vore det inte smartare att lansera en skärm (plasma?) med motsvarande funktioner och allt tänkbar HDTV-lulllull inbyggt redan från början? Man vill väl ha så få fristående boxar som möjligt.

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2006-09-13 08:33

Apple släppa plasma? Njaa, låter inte helt trovärdigt. Och sen skulle jag inte gilla det då jag nyss köpt en Pioneer plasma för 25.000. Hellre en liten box man pluggar i elnätet och sedan in med HDMI (ljud och bild i en sladd) och låter den stå under tvmöbeln eller något om man inte vill se den. Jag tycker den är såpas snygg så jag klagar ju inte dock

Ursprungligen av Mondo:

Varför visade Steve en produkt som inte finns än? Det brukar han inte göra.

Det är en bra fråga. Kanske känner Apple att de ville sätta ner foten och visa att de har något att komma med, efter alla år med påtryckningar om att koppla macen till tv:n.

Ursprungligen av Mondo:

Vore det inte smartare att lansera en skärm (plasma?) med motsvarande funktioner och allt tänkbar HDTV-lulllull inbyggt redan från början? Man vill väl ha så få fristående boxar som möjligt.

Njae, det tror jag inte. Folk har generellt sett redan investerat i en tv och behöver bara länken mellan sin mac och sin tv. Men nu när Apple börjat närma sig tv:n på allvar kanske vi nån gång i framtiden får se en Apple-designad tv. Det skulle nog sälja bra i rätt kretsar och med ett saftigt pris behöver inte Apple sälja speciellt många för att tjäna sig en hacka.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-09-13 10:55
Ursprungligen av Mondo:

Varför visade Steve en produkt som inte finns än? Det brukar han inte göra.

Antagligen för att säga "vi kommer med en lösning, med den hinner ine ut innan jul"... så köp presentkort eller vänta... men köp inte dlink eller eyehome

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-16 15:31
Ursprungligen av Mondo:

Varför visade Steve en produkt som inte finns än? Det brukar han inte göra. Vore det inte smartare att lansera en skärm (plasma?) med motsvarande funktioner och allt tänkbar HDTV-lulllull inbyggt redan från början? Man vill väl ha så få fristående boxar som möjligt.

Mitt antagande men antagligen för att steve inte är så frisk mera och känner av sin egen dödlighet. Därför börjar han vänja macanvändarna till att andra med mindre karaktär kommer att ta över och därför en annan modell. Men det är endast mitt antagande.

Känns inte som något nytt utan endast en uppdatering av något som redan finns. Men för min del täcker den upp ett hål i min tillvaro som är värt att fyllas igen

Ursprungligen av M E Smith:

Känns inte som något nytt utan endast en uppdatering av något som redan finns.

Hur menar du? Apple har inte haft någon liknande produkt innan.

  • Medlem
  • 2006-09-13 11:22

Några kommentarer till denna burk:

- Troligen släpps iTV samtidigt som OS 10.5 och troligen har då burken exakt samma gränssnitt som FrontRow 2.0, dvs det vi såg igår var en preview av FR 2.0. FR ska ju ingå som standard i 10.5 och det verkar ju vettigt att allting ser likadant ut.

- Elgata gör ju bra programvara i form av EyeTV redan nu och detta program funkar med massor av TV-mottagare. Sista versionen är till och med integrerad med FR. Varför ska Apple uppfinna hjulet en gång till? Lösningen finns ju redan och med lite handpåläggning kommer EyeTV att funka ännu bättre med FR 2.0.

- Frågan är vad iTV egentligen innehåller och vad den kör för operativ? Jag skulle faktiskt gissa att det är en komplett dator som kör en strippad version av 10.5. Givetvis utan hårddisk och optisk enhet. Med intels hjälp kan man integrera chip etc ganska bra och få en billigt lösning (intel har ju jobbat en del med sådant redan i form av Viiv). Kanske sitter det också en liten hårddisk (kan behövas för att cacha streamingen bl a) i burken ändå?

Det som inte nämndes igår var om man kunde surfa via iTV. Om man kan det så är det bättre att låta browsern köra på iTV direkt...och gör man det så måste iTV vara mer åt datorhållet...

- Sen är det fråga om vilket protokoll man kör det trådlösa på, 54Mb/s är nog för långsamt. Alla intelmacar idag har chip som stöder minst den dubbla hastigheten men Apple har inte släppt drivrutiner för detta. Gissning: i samband med 10.5 så kommer AirPort att gå med minst 108Mb/s - och det funkar ju utmärkt med iTV också...vill man köra HD-material med iTV och man har en gammal PPC-Mac så måste man nog använda den fasta Ethernetporten som finns på iTV.

- Ytterligare frågor: Steve sa att iTV stödjer Dolby Surround, vad är det? Det är inget officiellt ljudformat. Menas ett förbättrat tvåkanalssystem som Dolby Prologic II eller är det ett "riktigt" flerkanalssystem som Dolby Digital? Vi får väl se...

- Kommer man att kunna köra en "FullHD-TV" native i upplösningen 1920x1080 via HDMI?

- När kan man ladda ner filmer i full DVD-kvalitet och när kan man ladda ner i HD-kvalitet? Eller ska man bara kunna streama video i denna kvalitet?

Det intressanta nu är att alla tekniska bitar finns på plats, nu är det bara snabbt bredband och olika avtal med filmbolagen som fattas...

Totalt sett så är iTV helt rätt tänkt, jag (och troligen många andra) kommer att köpa iTV direkt. Alla som inte har en dator i TV-rummet är ju potentiella kunder. Redan nu verkar analytiker etc i USA vara väldigt positiva till denna lösning.

Ursprungligen av wolf:

Det som inte nämndes igår var om man kunde surfa via iTV. Om man kan det så är det bättre att låta browsern köra på iTV direkt...och gör man det så måste iTV vara mer åt datorhållet...

Mycket tveksamt. Är det någon idé som floppat gång på gång på gång sedan mitten av 90-talet är det att surfa via TV:n. Intresset har varje gång visat sig vara obefintligt. Möjligen en RSS-läsare, däremot.

Citat:

- Sen är det fråga om vilket protokoll man kör det trådlösa på, 54Mb/s är nog för långsamt. Alla intelmacar idag har chip som stöder minst den dubbla hastigheten men Apple har inte släppt drivrutiner för detta. Gissning: i samband med 10.5 så kommer AirPort att gå med minst 108Mb/s - och det funkar ju utmärkt med iTV också...vill man köra HD-material med iTV och man har en gammal PPC-Mac så måste man nog använda den fasta Ethernetporten som finns på iTV.

Låter som en sällsynt dum idé för Apple att ansluta sig till sörjan av proprietära 108 Mb/s-lösningar som fuskar till sig bandbredd på bekostnad av det redan tajta kanalutrymmet. Ska man streama HD finns det ingen bra lösning annat än att köra trådbundet (fråga Intel); möjligen att 802.11n kan göra det möjligt men för stationär utrustning är och förblir wlan en nödlösning som inte har en chans i världen att bli lika bra.

  • Medlem
  • 2006-09-13 21:06
Ursprungligen av Samuel K:

Mycket tveksamt. Är det någon idé som floppat gång på gång på gång sedan mitten av 90-talet är det att surfa via TV:n. Intresset har varje gång visat sig vara obefintligt. Möjligen en RSS-läsare, däremot.

Det är en mycket stor skillnad jämfört med för 10 år sen och det är att skärmarna blivit oerhört mycket bättre. Har du en Full HD eller HD-Ready skärm så har du en upplösning på mellan 1024x768 och 1920x1080 och då funkar det alldeles utmärkt att surfa på "TVn".

Man behöver alltså inte, som på 90-talet, köra nån lågupplöst special web-variant - utan det går att köra vilka sidor som helst - utan ändring och i full upplösning.

Jag är lite skeptiskt till den här produkten ... fast den kan lika gärna betyda att jag köper en ändå ... hur som helst ..

när man har en HDTV så kan det ju vara gott att surfa på den ... iTV verkar inte erbjuda detta ... alltså känns MacMini mer tilltalande

om du vill kolla på en köpt DVD film ... och du inte vill ha kvar din klumpiga DVD spelare .. vad gör du då .. kör mac the riper på dvd skivan på din mac ... och streamar filmen från din mac till din iTV och i så fall kommer detta att stödjas ? även här känns macmini som ett bättre alternativ ...

hur är det med 3:e parts alternativ .... låt oss säga att du har EyeTV på en MacMini istorarummet ... kan man då streama till din iTV i Sovrummet ?

fortfarande tycker jag mig itne se en konkurent som slår HTPC på fingrarna ... dock kommer jag aldrig köpa en HTPC ... men som sagt så hade det varit nice med en anurludna aprotch än detta ... än så länge ser jag det nästan bättr att ha en egen MacMini till varje TV i hemmet ...

fast detta är ju bara en prototyp .. och det är kul att Appel vissar det ...

dock saknar jag fortfarande en TabletMac och en Multi-Functional touchscreen doPod .. först då tycker jag Apples sortiment .. har allt ...

Ursprungligen av Tussen69:

Jag är lite skeptiskt till den här produkten ... fast den kan lika gärna betyda att jag köper en ändå ... hur som helst ..

när man har en HDTV så kan det ju vara gott att surfa på den ... iTV verkar inte erbjuda detta ... alltså känns MacMini mer tilltalande

om du vill kolla på en köpt DVD film ... och du inte vill ha kvar din klumpiga DVD spelare .. vad gör du då .. kör mac the riper på dvd skivan på din mac ... och streamar filmen från din mac till din iTV och i så fall kommer detta att stödjas ? även här känns macmini som ett bättre alternativ ...

hur är det med 3:e parts alternativ .... låt oss säga att du har EyeTV på en MacMini istorarummet ... kan man då streama till din iTV i Sovrummet ?

fortfarande tycker jag mig itne se en konkurent som slår HTPC på fingrarna ... dock kommer jag aldrig köpa en HTPC ... men som sagt så hade det varit nice med en anurludna aprotch än detta ... än så länge ser jag det nästan bättr att ha en egen MacMini till varje TV i hemmet ...

fast detta är ju bara en prototyp .. och det är kul att Appel vissar det ...

dock saknar jag fortfarande en TabletMac och en Multi-Functional touchscreen doPod .. först då tycker jag Apples sortiment .. har allt ...

Nu är inte detta en uttalad htpc konkurent.

Detta är i stort sett en AE med video - och bra sådan, hdmi och komponent samt digitalt ljud ut. Kanske dock för dyr.

Det man skulle vilja se i längden är självklart möjlighet att kunna spela in program. Men detta behöver nödvändigtvis finnas i denna produkt.

Sen så det där med att kunna spela dvd - ja men dvd är snart inte framtidens format.

Det man kan fråga sig är angående det trådlösa.

Sen kommer det fler produkter snart innan jul så en dopod kan fortfarande komma.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-09-13 10:44

Jag tror han syftar på liknande produkt från andra tillverkare.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-13 11:04

De har ju visst haft en liknande produkt, men den kom aldrig mycket längre än vad iTV kommit till dagens datum.;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Interactive_Television_Box
http://www.theapplemuseum.com/index.php?id=45

Ursprungligen av mammascan:

De har ju visst haft en liknande produkt, men den kom aldrig mycket längre än vad iTV kommit till dagens datum.;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Interactive_Television_Box
http://www.theapplemuseum.com/index.php?id=45

kort och kan man ju säga ..

iTV kommer vara kanon OM .. och då menar jag OM du kan spela upp filmer via iTV som du INTE köpt via iTunes Store .... ex DVD filmer som du köpt men sedan rippat till din mac .... och Apple måste nästan släppa en lösning ... typ nätverksdisk som du kan ha dina filmer på så att du inte måste ha igång din mac när du skall ses på iTV ...

Man skulle även kunna vara skeptisk till att man alltid måste ha en "nedrans" tv igång så fort man enbart ska lyssna på musik. Detta har Sono löst med sin fjärrkontroll.

Här vet vi inte vad tex do-pod kan tänkas vara. Precis som nya iriver så kanske denna även kan styra itv.

Har det inte spekulerats förut om att Apple kanske köper upp Elgato.

Om man kollar på baksidan av iTV så ser det ut som att man ska kunna koppla in sin digital-box eller liknande, eller varför är annars ljud/bild pluggarna där då?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-13 12:28

Så vad erbjuder iTV som inte elgato eyehome erbjuder?
Eller finns det redan idag andra produkter som är bättre?

Bevaka tråden