Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes 7 och långfilmer på iTMS

Tråden skapades och har fått 153 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-09-13 09:26

Jag provade att dra in en Quicktime-fil som jag sparat från .asx-radiostation. Den spelar iTunes nu utan problem, vilket den inte gjorde förut. Gissar att det beror på att iTunes nu fungerar med Flip4mac. Detta medför dock inte att denna radiostation går att strömma till min Airport Express. Synd.

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-09-13 09:28

Jag tycker att det är fint att om man kör partyblandning och väljer att visa bläddringen av omslag också så bläddrar den automatiskt fram omslaget till låten som spelas.

Det jag inte är så förtjust i är att det verkar som att de omslag som iTunes kompletterar med inte lägger sig i mp3-filen, utan i en mapp i itunes biblioteket, vilket gör att det ibland tar ett tag att visa omslaget.

För den som inte uppmärksammat det (det diskuterade lite i tråden inför gårdagen) så har Apple alltså köpt upp CoverFlow från utvecklaren. Från hemsidan:

We are pleased to announce that all CoverFlow technology and intellectual property was recently sold to Apple. It has been incorporated into the latest version of iTunes. Please visit www.apple.com/itunes

Som Gruber kommenterade det så visar det sig att det kan löna sig att utveckla en produkt för mac, för gör man det bra så kan man sälja den till Apple (dvs myten om att Apple alltid kör över fristående utvecklare är inte sann).

Ursprungligen av Adrian B:

För den som inte uppmärksammat det (det diskuterade lite i tråden inför gårdagen) så har Apple alltså köpt upp CoverFlow från utvecklaren. Från hemsidan:

We are pleased to announce that all CoverFlow technology and intellectual property was recently sold to Apple. It has been incorporated into the latest version of iTunes. Please visit www.apple.com/itunes

Som Gruber kommenterade det så visar det sig att det kan löna sig att utveckla en produkt för mac, för gör man det bra så kan man sälja den till Apple (dvs myten om att Apple alltid kör över fristående utvecklare är inte sann).

Tror inte det beror på mig men jag skrev till Apple med en rad åsikter - en av dessa var detta - sände samtidigt länk till Coverflow och förslog att dom kunde köpa upp detta. Kanske jag var en i raden av de som föreslog detta - who knows. Oavsett vad så är jag idag glad över detta, jag hoppas även på en liknande funktion till Front row 2

Oavsett så tror jag det är bra att ge dem feedback

Jag såg en nyhet som jag gillar väldigt mycket, men inte kan hitta.

Från Apples iTunessida om nyheterna:
Multiple Libraries
Build your collection over multiple libraries, and keep them on different hard drives to save space.

Jag har all min musik på min interna hårddisk på Macbook Pron, och alla filmer, tv-program, och musikvideos på min externa hårddisk av utrymmes-skäl.
För att lösa detta tidigare har jag fått gå in i inställningar och kryssa i och ur "Kopiera filer som läggs in till mappen iTunes music", beroende på om det är video eller musik jag skulle lägga in.

Nu låter det som om det ska vara lättare att hantera. Någon som känner till?

Ursprungligen av southtown:

Jag såg en nyhet som jag gillar väldigt mycket, men inte kan hitta.

Från Apples iTunessida om nyheterna:
Multiple Libraries
Build your collection over multiple libraries, and keep them on different hard drives to save space.

Jag har all min musik på min interna hårddisk på Macbook Pron, och alla filmer, tv-program, och musikvideos på min externa hårddisk av utrymmes-skäl.
För att lösa detta tidigare har jag fått gå in i inställningar och kryssa i och ur "Kopiera filer som läggs in till mappen iTunes music", beroende på om det är video eller musik jag skulle lägga in.

Nu låter det som om det ska vara lättare att hantera. Någon som känner till?

Verkar ju inte vara lättare iom att man inte hittar det :/ Att det ska vara så svårt att ha all sin musik på en macmini istället för sin bärbara (utan att behöva DELA).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-13 10:31

Gillar verkligen iTunes 7. Snyggt o bra gjort. Lite vimsigt att man flyttat "browse" under musik-listan. Förstår inte vad folk klagar på. Blått kanske är fulare än grönt, vad vet jag… Blått går i Apple anda mer (QuickTime, Mail, iChat, OSX Aqua m.m.).

Hoppas delar av detta komma in i Leopard's förhoppningsvis nya interface…

Blev lite missnöjd över hur få av mina skivor hade covers hos Apple dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-13 10:49

Grymt skönt med högre upplösning på texten när man har visuella effekter i helskärmsläge!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-09-13 10:58

någon som vet vad det är för format på långfilmerna man kan ladda ner sen? skulle vara soft att lägga in dom filmerna man redan har i avi format

Kanske ger utseendet i iTunes en ledtråd till hur det kommer att se ut i Leopard nästa år. Jag hoppas verkligen att de gör en rejäl översyn av allt. iTunes som det ser ut nu måste vara enkelt att göra "resolution independent".. alla nördars våta dröm

Kolla gärna in Sven-S. Porsts mycket ambitiösa (och starkt kritiska) genomgång av nyheterna i iTunes 7, både finesser och gräsnssnitt, ett exempel:

Things look toned down. Most notably the checkboxes and scrollbars don’t have their native OS X look anymore but rather have a flat Linuxy grey look with a shade of blue to it. To me it just looks looks out of place on my Mac. Sure, iTunes is a multi-platform behemoth these days, but what the heck is wrong with the native Mac scrollbars? Why does iTunes have to look like a Dashboard widget? and why do the new graphics make things look like the Genre / Artist / Album browser is closer to me than the source list? I guess I’m not exactly impressed by this.

Läs hela här: iTunes 7

Bilden nedan visar på hur Apple är mer inkonsekvent än någonsin när det gäller gränssnittet. Porst skriver:

I thought that Apple’s programming consistency did at least mildly make sense in this area so far, but we may have to say goodbye to that as well.

Och en stor Tystnad

iTunes 7 har ändrat hela mitt musikliv,
Sedan iTunes 7 instaleredes är allt tyst:'(

Nytt visningsläge som passar mig perfekt! Tryck på fältet "album" för att sortera efter album, tryck flera gånger så sorteras det efter album-artist eller album-år.

Det betyder att man kan sortera helt efter album, innan så tryckte man först artist, sedan album men då kom album med blandade artister utspridda på flera ställen! Nu är allt samlat efter album, precis som min skivsamling!

  • Oregistrerad
  • 2006-09-13 12:31

Finns två tips för dem som har problem med att få ner albumomslag som finns på iTunes.

Var noga med att ange år och album-titlar etcetera för låtarna, så att de överensstämmer med iTunes-bibliotek. Då går det bättre att ladda hem albumomslagen.

En annan grej som fungerade (plus det som står ovan) var att samla låtarna i ett album (markera dem alla) och markera "samlingar" (bocka även i för "Bild") under Visa Info. Nu till trixet, ta bort en av låtarna från samlingen och därefter ladda hem albumomslaget för den låten som vi nu har valt att inte ingå i albumet. Det ska då fungera bättre att få hem albumomslaget. Glöm inte att lägga till låten sedan igen till samlingen. Volia!

Vet inte om det buggade ur igår när iTunes 7 släpptes eller om det bara var problem för mig. Dock löste allt när jag gjorde så som jag beskrev ovan.

Senast redigerat 2006-09-13 12:46
  • Oregistrerad
  • 2006-09-13 14:07

Ah! Nu visar det sig att iTunes efter över timme fortfarande laddar hem albumomslag!

Ska man tolka detta som att det går väldigt långsamt eller att den hittat väldigt många omslag?

Jag gillar hur iTunes har blivit mer kontext-känsligt. iPod-inställningarna när man klickar på sin iPod t.ex.

Folk som gillar UNO/Iridium borde också gilla detta då det är ännu ett steg mot unifieringen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-09-13 15:48

Laddar iTunes skivomslagen automatiskt eller måste man gå igenom album för album på dom man vill ha omslag till.

/Daniel

Ursprungligen av Danne82:

Laddar iTunes skivomslagen gratis eller måste man gå igenom album för album på dom man vill ha omslag till.

/Daniel

Både och. Det är gratis och man får själv välja vilka album man vill ha omslag till.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-09-13 15:54
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Både och. Det är gratis och man får själv välja vilka album man vill ha omslag till.

har ändrat mitt inlägg nu.. från "gratis" till "automatiskt"
vet inte vad jag satt och tänkte på, blev lite fel

Ursprungligen av Danne82:

Laddar iTunes skivomslagen automatiskt eller måste man gå igenom album för album på dom man vill ha omslag till.

/Daniel

Vet inte om folk inte uppmärksammat detta men iTunes tar alltså hem alla skivomslag den kan hitta (på album du har då såklart).

Avancerat > Hämta bildmaterial till album .. vänta .. klart

Övrigt så tycker jag Coverflow fungerade bättre när det var fristående, varför kan jag inte drag & drop:a bilder direkt på skivorna i coverflow som förr? Och när jag drar en bild till "omslagsbläddraren" lägger den ju bara bilden på den låten och inte hela albumet...

  • Medlem
  • 2006-09-13 15:48

...men varför är listan på synkbara spellistor i iPod-inställningarna fortfarande lika sunkiga? De ligger ju helt rörigt och ens egna mappar är bara att glömma... dåligt Apple!

Upptäckte just en irriterande sak med funktionen att hämta bildmaterial. Om plattan finns på ITS men någon uppgift i låtarnas taggar inte stämmer överens med de på ITS så hämtas inte bilden.

Upptäckte det när jag inte förstod varför jag inte fick ner omslaget till Totos första platta, som bevisligen finns på ITS. Det visade sig att de hade satt utgivningsåret till 1986, när plattan egentligen släpptes 1977. Provade att ändra och då kom bilden som den skulle.

Och varför sparas inte bilden i id3-taggarna?

Ursprungligen av ohennig:

Och varför sparas inte bilden i id3-taggarna?

Det undrar jag också, det borde finnas ett alternativ för att välja det. En möjlig förklaring kan vara att många har klagat på att filerna blivit större när man lägger in bilder i varje låt.

Ursprungligen av ohennig:

Och varför sparas inte bilden i id3-taggarna?

What? Gör de inte? Då är det ju helt meningslöst att ta in bilder den vägen... f-n vad trött jag blir på Apple nu för tiden...

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2006-09-13 17:56

Var bara tvyngen att ladda hem omslag, efter att ha klickat runt lite i iTunes och hittat några bilder på omslag som presenterar med "Cover Flow" som jag tycker påminner lite om kommande "Time Machine" Mycket snyggt och överskådligt.

Har läst att många klagat över den nya symbolen i Dock men det kan jag inte hålla med om. Tycker att den passar mycket bättre, i alla fall där jag har den liggandes. Uppifrån Finder, Safari, Mail, iTunes, iMove, mm. Där passar det ihop väldigt bra med den blåa färgen.

Bra jobbat Apple, nu väntar jag bara och hoppas på långfilmer i Sverige nästa år.

jag tycker gränssnittet överlag är ett steg tillbaka, trista gråa knappar nedtill, plus att jag på nåt sätt tyckte de gamla reglagen för att pausa/hoppa fram/bak var snyggare. Och programikonen är verkligen skitful.

Stör mig även på att all text är för fet. rubrikerna i browseläget samt rubrikerna i menyn till vänster. Fast det kanske bara är jag (och en vanesak?).

MEN! Det är nästan värt det för att få den sömmlösa övergången mellan låtar. Vad jag har väntat!

Såg att det tillkommit ett fält, där man ändrar ID3-taggen, som heter "Albumartist".
Vad exakt innebär detta fältet?

Ursprungligen av southtown:

Såg att det tillkommit ett fält, där man ändrar ID3-taggen, som heter "Albumartist".
Vad exakt innebär detta fältet?

Precis vad det låter som?
Artisten (målaren eller vad du nu vill kalla det) som gjort bildomslaget?

Fasen äntligen en rejäl uppgradering, gillar den skarpt, både utseendet och funktionen med avdelning av album, riktigt riktigt trevlig uppdatering. Mumma!

Var är Äpple+1???

Någon som har koll på var mitt favvokortkommando tog vägen äpple+1 (visa/göm iTunes).

Ps. Jag vet att äpple+m finns men det funkar ju bara att gömma programmet med.

Ps2. Annars är jag ganska nöjd med nya versionen. Långfilmerna, "coverflow" och nya biblioteket är skitbra. Mindre bra är den "nya" formen.

Bevaka tråden