Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac möter PC på Onsdag i SVT

Tråden skapades och har fått 134 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Rätt tramsigt upplägg där 75% av tiden går till att prata "burkar" och 25% innehåll i burkarna. Men tjejen hade bättre drag under galoscherna på sina argument helt klart.

Jag hoppades att man skulle vara saklig i sin framställan. detta var rent trams och att kalla detta "en gång för alla" är ett hån mot alla som använder en dator. Det är uppenbart att Login inte ville göra något seriöst av detta. Man hade kunnat göra det seriöst och djuplodande men ändå begripligt för "svensson". Kanske inte verkade möjligt för redaktionen på Login? Men om man skulle berättat att många opartiska mycket ansedda bedömmare sagt att dagens tiger lämnar XP(PC) i dammet.... Bättre konsument rådgivning... Pinsamt SVT.

Att sända alla "I'am a pc, I'am a mac" hade varit både mycket mer sanningsenligt och bättre användning av tiden.

  • Medlem
  • 2006-09-06 22:52

Vad jag inte kan förstå (såg dock inte programmet, jag uttalar mig i allmänhet) är hur man kan välja rena "säljare" att marknadsföra/sälja kvalitetsprodukter som Apples.

Ursprungligen av samul:

Vad jag inte kan förstå (såg dock inte programmet, jag uttalar mig i allmänhet) är hur man kan välja rena "säljare" att marknadsföra/sälja kvalitetsprodukter som Apples.

För det första tror jag inte SVTs vinkel var att marknadsföra/sälja MAC.
Sen nämner du det ju själv "sälja kvalitetsprodukter som Apples" gör väl bäst en säljare?
Jag tror de personer som jobbar som säljare i butiker som säljer apple-produkter tacklas med liknande frågor varje dag, så valet var nog ok.

Att SVT ens kör programmet visar ändå att Mac börjar ses som ett val för vanligt folk, och inte bara eliten. Det är ändå positivt.

Sen känns det inte rättvist att ställa XP mot Tiger. XP är ändå så många år äldre så det är klart att det har sina fel och brister. Stommen och designen är ändå från -94, så vi talar om ett tio år gammalt OS som dessutom släpar bakåtkompabiliteten med sig. Med tanke på det är XP inte så illa. När MS får igång Vista blir det en mer "fair fight".

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-08 00:16
Ursprungligen av crownswe:

Att SVT ens kör programmet visar ändå att Mac börjar ses som ett val för vanligt folk, och inte bara eliten. Det är ändå positivt.

Sen känns det inte rättvist att ställa XP mot Tiger. XP är ändå så många år äldre så det är klart att det har sina fel och brister. Stommen och designen är ändå från -94, så vi talar om ett tio år gammalt OS som dessutom släpar bakåtkompabiliteten med sig. Med tanke på det är XP inte så illa. När MS får igång Vista blir det en mer "fair fight".

Varför det? Vista är ju bara en vidareutveckling av XP, det är ju fortfarande samma NT-kärna i grunden. Skliinaden är inte mycket större än mellan Windows 2000 och XP, i allafall inte i de betor som jag kört (jag har tillgång till dessa legitimt eftersom företaget jag jobbar på är partners till MS).

Sen kan man väl knappast ställa Tiger mot Vista eftersom Vista inte släppts ännu. Gudarna vet när det sker...

Ursprungligen av rhesus:

Varför det? Vista är ju bara en vidareutveckling av XP, det är ju fortfarande samma NT-kärna i grunden. Skliinaden är inte mycket större än mellan Windows 2000 och XP, i allafall inte i de betor som jag kört (jag har tillgång till dessa legitimt eftersom företaget jag jobbar på är partners till MS).

Jo, men användargränsnittet känns ändå fräschare. Kör också Vista på en burk, fritt hemladdat från microsofts hemsida så det är väl legitimt för alla? Eller har du nyare version än public betan?

Ursprungligen av rhesus:

Sen kan man väl knappast ställa Tiger mot Vista eftersom Vista inte släppts ännu. Gudarna vet när det sker...

Så sant!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-08 09:45
Ursprungligen av crownswe:

Jo, men användargränsnittet känns ändå fräschare. Kör också Vista på en burk, fritt hemladdat från microsofts hemsida så det är väl legitimt för alla? Eller har du nyare version än public betan.

Så sant!

Jag vet inte om versionen är nyare, tror att det är samma (RC1, build 5600). Jag skrev bara en disclaimer för att slippa få antipiratmaffian på mig

Ursprungligen av crownswe:

Att SVT ens kör programmet visar ändå att Mac börjar ses som ett val för vanligt folk, och inte bara eliten. Det är ändå positivt.

Sen känns det inte rättvist att ställa XP mot Tiger. XP är ändå så många år äldre så det är klart att det har sina fel och brister. Stommen och designen är ändå från -94, så vi talar om ett tio år gammalt OS som dessutom släpar bakåtkompabiliteten med sig. Med tanke på det är XP inte så illa. När MS får igång Vista blir det en mer "fair fight".

Att ett system är gammalt är väl i sig inte något problem. OS X bygger väl på NextStep som i sin tur inte direkt är nytt.

När det begav sig tyckte man att NT var fantastiskt men det var nog mest för att man inte hade så mycket att jämföra med.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Att ett system är gammalt är väl i sig inte något problem. OS X bygger väl på NextStep som i sin tur inte direkt är nytt.

Nej, det har du väl rätt i, det är väl snarare bakåtkompabilitet som är det största problemet med XP, och att det inte är något äkta fleranvändarsystem.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

När det begav sig tyckte man att NT var fantastiskt men det var nog mest för att man inte hade så mycket att jämföra med.

Nja, när NT var på tapeten tyckte man det var för lamers som inte klarade av UNIX.

Såg inslaget nyss via SVTs hemsida. Vilket skämt.

Det är lätt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst.

Det är lätt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst.

Macen är att resa First Class, lunch på uteservering vid medelhavet, en ny BMW med största motorn, sovmorgon, tid att göra vad man vill. Macen är en Armani när alla andra klär sig i H&M. Apple kommer att bli större men aldrig att dominera marknaden. Alltid vara det som är bättre än... Den som inte förstår sig på att uppskatta är det ingen idé att försöka övertyga. Det är precis som med allt annat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-06 23:29

Jag blev lite intresserad av Pc snubbens ClearType argument och google lite http://www.xvsxp.com/system/fonts_view.php . Måste instämma att debatten om man får kalla den så var helt kass. Precis som Göran och Fredrik hade stått och disskuterat utan att veta något om den andres parti, ganska meningslöst.

(sen fattar jag inte rikigt varför de skall ta upp detta igen, det är ju redan avgjort att mac är bättre http://www.xvsxp.com/finalscore/index.php)

Jag hade inte så stora förväntningar så det blev ungefär som jag tänkt mig, även om jag dock fick några efter att de visade upp GarageBand för ett tag sedan.

Om jag hade varit Linda så hade jag som svar på påståendet "till Windows finns det fler program" bara dunkat datorn i sidan, låtit datorn visa Windows XP genom Parallels Desktop och säga "ja, och jag kan köra dem också".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-06 23:58

En sak som förvånar mig lite, är att det inte blev blodigt datorkrig i kommentarerna på svt.se.

Jag hade förväntat mig att det skulle komma in 20 st PC-nissar och skrika "Det finns INGA program till Mac, bara EN musknapp, de kraschar ALLTID, de kostar 50 000 kr mer än PC och de har ingen delete-tangent!!!!! M.A.C os-X är en kopia av Windows och MAC kommer att gå i konkurs om två år" och att det sedan skulle komma in två överdrivet seriösa Mac-användare och försöka förklara några fördelar med Mac, utan att någon lyssnade.

Men det blev ju en ganska sansad och bra diskussion där tycker jag ändå.
http://forum.svt.se/jive/svt/thread.jspa?threadID=12348&start=0&tstart=0

Ursprungligen av Rajje:

En sak som förvånar mig lite, är att det inte blev blodigt datorkrig i kommentarerna på svt.se.

Jag hade förväntat mig att det skulle komma in 20 st PC-nissar och skrika "Det finns INGA program till Mac, bara EN musknapp, de kraschar ALLTID, de kostar 50 000 kr mer än PC och de har ingen delete-tangent!!!!! M.A.C os-X är en kopia av Windows och MAC kommer att gå i konkurs om två år" och att det sedan skulle komma in två överdrivet seriösa Mac-användare och försöka förklara några fördelar med Mac, utan att någon lyssnade.

Men det blev ju en ganska sansad och bra diskussion där tycker jag ändå.
http://forum.svt.se/jive/svt/thread.jspa?threadID=12348&start=0&tstart=0

Skillnaden mellan Mac-talibaner och oss som har en nyanserad syn på det hela säger att båda har sina fördelar. För min del har Windows fler fördelar än OSX och jag har mina sakliga argument vilket jag tror de flesta PC-nissar har till skillnad från en del anda datoranvändare.

"...det finns hundratusentals Widgets..."

Jag har svarat vad jag tyckte i deras forum, samt gett PC-killen svar på tal också, tycker jag.

http://forum.svt.se/jive/svt/thread.jspa?messageID=112456&#112456

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-07 19:31
Ursprungligen av Woodgrove:

Jag har svarat vad jag tyckte i deras forum, samt gett PC-killen svar på tal också, tycker jag.

http://forum.svt.se/jive/svt/thread.jspa?messageID=112456&#112456

Nämen! Woodgrove! Kul att se dig här

Jag tycker du gav mycket bra svar på tal. Några nya Mongofilmer på G?

Ursprungligen av Woodgrove:

Jag har svarat vad jag tyckte i deras forum, samt gett PC-killen svar på tal också, tycker jag.

http://forum.svt.se/jive/svt/thread.jspa?messageID=112456&#112456

PC-krossaren Algot! Skitbra skrivet!

Och jag måste säga att du får rejäl hjälp på det forumet. Det är bara 16-åringar som går på teknikprogram på gymnasiet som försöker försvara PC'n. "Den kan spela spel och jag kan köpa vilka delar jag vill (För jag gillar att meka i den)"...

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-09-07 07:16

Skrota public service säger jag bara.

Vad gör datorn när den startar var helt klart ännu uslare är mac/pc inslaget.

Fy sjutton vilket jäkla program. Detta riktar sig till de som inte kan så mycket om datorer och jag tror inte någon av dessa blev ett dugg klokare på något i programmet. Jag hade väntat mig en uppvisning av Mac OS så folk verkligen får se gränssnittet och iLife-programmen. Detta var pinsamt.

Vad hette programmet med den extremt rutiga soffan som bara snackade spel? Den redaktionen skulle säkert kunna fixa ett bra TV-program om datorer.

Senast redigerat 2006-09-07 09:13

Att SVT skulle vara en klart lysande stjärna i en värld av fördummande kanaler är inte sant.

Tänk efter. Bortsett från inrikesnyheter, vilken är den bästa nyhetskanalen? Inte SVT.

Var kan man se de bästa dokumentärerna för att öka sin allmänbildning? Inte SVT.

Vill man se smalare (läs inte Beck eller amerikanska) filmer finns det bättre alternativ än att slå på ettan. Det är billigare att ha ett årskort på en filmförening för det ändamålet. Roligare och mer varierat utbud dessutom.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Att SVT skulle vara en klart lysande stjärna i en värld av fördummande kanaler är inte sant.

Jo, oftast.

Sorry för att det blev så off-topic där i mitt förra inlägg...

En idé skulle ju vara att utlysa en podcast-tävling i respektive fanboy-läger. Man kan bidra med, och rösta fram filmer som inom ramen av kanske fem minuter visar handhavande av respektive operativsystem. Det kan vara intressant för den som bara sitter vid XP eller W2K. Då kan man ju ta med bidrag från alla system, t.ex. FreeBSD, någon större Linux-dist., Mac OS X och förstås XP.

Jag är nog fel person till detta men någon kanske känner sig kallad?

EDIT: Vill också säga att man får tvinga SVT att sända podcastarna som ursäkt för smörjan de kallar login.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 17:26

Att alla blir så upprörda över hur "dåligt" programmet tycker jag är lite överdrivet.

Huvudsaken, tycker jag i alla fall, är att den vanliga hemanvändaren får reda på att det finns ett annat val än Windows. När jag skulle köpa en ny dator (Dellen var s***), så var det självklart att jag skulle köpa en Windowsburk. Det var först när min pappa nämnde att han har Mac på jobbet, och älskar den, som jag började tänk "Windows eller inte?". Nu har jag Mac och undrar hur jag någonsin kunde vara utan en, men om inte någon hade sagt till mig att man inte behöver köpa en Windowsmaskin, hade jag varit utan en Mac. Och det tycker jag är viktigast: att informera vanliga personer som inte har en massa kunskaper om datorer, att det finns något annat än bara Windows!

Och personligen tycker jag inte att man ska döma ut SVT på grund av att ett program inte håller måttet. Personligen älskar jag det mesta av vad SVT för, speciellt när det kommer till olika filmer (jag hatar det mesta som Hollywood producerar nu för tiden).

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2006-09-07 17:59

Tycker inte att programmet var mycket att ha. Förutom att dom visade en iMac Bondai som var min första egna Mac.

Många har invänt mot att inte Boot Camp eller Parallels nändes, tänke så också i början. Men tänkte sedan om att det kanske var smart att inte nämna det, eftersom tjejen sa att det inte finns några virus till Mac. Folk skulle då kanske tro att eftersom man kan köra Windows på macen genom Boot Camp eller Parallels kan även Mac OS X smittas av virus. Vi vet ju att så inte är fallet men inte Svensson som tror att Windows är enda OS:et.

Jag tror hela "debatten" var fejkad och att hon inte alls använder Mac till vardags. De var helt enkelt två journalister som fick varsitt uppdrag att porträttera en PC- respektive en Mac-användare

Några andra noteringar:

"...PC har windows och Macintosh har OS..."(ungefärligt citerat)

Programmet är verklig skit. Det bästa man kunde göra vore att formatera programledarens hårddisk, dra ur sladden och skicka ut honom i skogen att leva på kottar och regnvatten. Såg vid tidigare tillfällen två saker som verkligen fick mig att undra hur vederbörande är funtad:
1. Ett arbetsbord att ha till datorn då man sitter på muggen...
2. En hemmagjord usb-lampa då det finns mängder med sådana av alla de slag i handeln. Om någon inte lyssnade till hans varning så skulle en fellödd sådan lampa kunna paja datorn - verklig public service...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag tror hela "debatten" var fejkad och att hon inte alls använder Mac till vardags. De var helt enkelt två journalister som fick varsitt uppdrag att porträttera en PC- respektive en Mac-användare.

Killen vet jag inte vem det var men tjejen heter Linda och arbetar som säljare på Grafit här i Umeå. Grafit är ett Apple Center och jag är ganska säker på att hon använder Mac.

Bevaka tråden