Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac möter PC på Onsdag i SVT

Tråden skapades och har fått 134 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-06 23:48
Ursprungligen av Adrian B:

Jag har för mig att ClearView faktiskt är bättre, eller åtminstone var bättre förut, jämfört med Macens kantutjämning. Men visst har vi det och i en övergripande jämförelse är det rätt fånigt att ta upp en sådan detalj, det är knappast det som en villrådig Svensson behöver veta inför ett val av plattform.

Bättre och bättre. M$ fick ju ingen patent på det eftersom våran Wos redan hade gjort såda programvara innan Apple gjorde Macen och dessutom lät andra använda tekniken fritt. Galet var ju de för annars kunde ju Apple ha krängt en hel del licens pengar på clear view. Och jag anser faktist att clear view är sämre än macens. Men det tycks vara en smak sak. Men Jag skriver detta på en barbar XP burk. Och faktum är att jag inte nånstans ser att clear view skulle arbeta överhuvudtaget. Kanske därför folk tror att det är bättre på win eftersom texten är skarpare än på macen med kantutjämnin.

Nej jag ser ingen kantutjämning jag ser istället en massa kanter.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-09-06 21:57

Rent ut sagt patetiskt.

  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-09-06 21:57

Exakt min mening, varför betalar vi tv licens ?
Sorgligt dåligt. Eftersom nu detta program redan e "pc-Baserat" så kunde hon bara nämnt boot-camp så hade ju segern varit klar redan i rond 1...

Härligt att se omröstningen dock GO MAC !

Ursprungligen av impen:

Exakt min mening, varför betalar vi tv licens ?

Nu hör inte detta till tråden och jag kan instämma att programmet inte är av högre kvalite. Men att dra in detta med licens - Jag är otroligt glad över att vi har public service både gällande radio som tv.

Att detta var ett lågmärke är inte ett argument till att sloppa tv-licensen.

Det sorgliga är att SVT dras med i ytlighets-tv som TV4, TV3, TV5 osv står för. Program som Plus kanske inte är snyggt men det är ta mig fan betydligt mer hjärna än vad de reklambaserade kanalerna kan åstakomma - Av egen producerade program - inte inköpt amerikansk propaganda-tv.

Ang. programmet - varför viker dom inte ett program åt detta ämne, förra gången hade dom ang. projektorer, hdtv osv - detta program kunde varit ett seriöst program om mac/pc.

hej

Ville bara säga min åsikt.

Mac är för mig en favorit. Vi har den överallt i skolan och i medievärlden är det väl omöjligt att arbeta om inte mac finns.

Men det finns ett problem enligt mig. Jag har ju inte testat alla OS till Mac och är ju därför inte expert men enligt mig gör Apple världens bästa datorer.

Mac:en är grym

Tills den kraschar. För då kraschar den rejält. Det är liksom låst.

Det är väl där PC:n är på något sätt bättre. För den hänger sig och kraschar, oftare såklart men bara halvt. Det går alltid nästan att väcka liv i den.

Mac är ju sedan bättre för att OS X är byggt för allt som sitter i mac-datorer, medan Windows ska kunna hantera så mycket olika fabrikat av hårdvaror att de inte kan skräddarsy sitt oprativsystem.

Det tycker jag är den största anledningen varför man inte kan, och inte heller borde jämnföra dem båda. Det är som att jämnföra Hallon och Jordgubbar. Båda är goda men på olika sätt.

Jag skulle själv köpa mac när jag "kom ut i stora världen" men alltid ha en PC för den dagen man kanske vill köra ett spel på en PC.

Kort och gott, Mac är bäst.

När den fungerar

//C

Hej

Jag, som fortfarande är PC-användare tyckte att debatten var mycket dålig. Tjejen bemötte Windowskillen på fel sätt och det gavs inte tillräckligt med tid för att de skulle kunna argumentera om varandras åsikter. Det gick i stort sett ut på att de berättade vad som var bra med sitt operativsystem, och de kommenterade inte varandras mer än under mycket begränsad tid.

Enligt mig var det alltså inte en jämförelse, utan mer ett ordkrig.

För övrigt skulle jag vilja tillägga att tjejen kunde ha varit bättre på att konfrontera Windowsanvändaren. När de pratade om tillgänglighet klagade Windowskillen på att det var svårt att få tag på Apples datorer. Det skulle kontrats med att Apple Store faktiskt erbjuder fraktfria lösningar - alltså billigare än att åka bil till Elgiganten.

Dessutom står det i många svenska hem idag en Dell. Jag vet precis hur killen i tv-reklamen låter när han säger: "En sån där kan du inte köpa i affären, de finns bara på internet". Det har jag inte hört någon klaga på, men naturligtvis ska det klagas på Apple som man faktiskt på vissa ställen kan köpa i butik, dock inte i min stad.

Sedan angående priset, från och med igår kan du köpa en Apple för under 10000 kronor, jag är medveten om att ni redan vet det, men jag säger det ändå: Du får alltså en 17" skärm, mus, tangentbord och dator för dessa pengar. Det är svårslaget för en modern dator - iMacen har ju knappast gamla komponenter.

Dessutom förstår jag inte hur Boot Camp och Parallells kunde förbises. Numera är en Mac en PC också, men en PC är aldrig en Mac. Att tjejen inte drog nytta av dessa fördelar förvånar mig något otroligt. Ville hon inte vinna debatten?

Något som var skrattretande var killens fina mapp med genvägar. Det var hans enda försvar mot Exposé, dockan och Dashboard. Men tv-tittarna förstod aldrig att OS X var överlägset eftersom kameran snabbt försvann. Det som var skrattretande var alltså inte hans mapp, utan att det aldrig klargjordes att mappar med genvägar funnits sedan Windows 3.0, och hela tiden fungerat likadant.

Att Dashboard däremot är en modern användbar uppfinning till OS X utan motstycke i Windows glömde man att poängtera. Slutligen undrar jag varför inte Front Row visades. Det hade varit bra att visa att OS X är bättre än Windows XP och Windows Media Center tillsammans. Det inte bara är mycket nyare, det är dessutom både billigare och integrerat i samma operativsystem.

Det var allt jag hade att säga, lite lustigt första inlägg på ett nytt forum.

PS, bara för att man använder PC betyder inte det att man använder sig av Microsofts operativsystem.

Edit: Oj vilken brutal tråddödare det blev, aja sånt är livet

Senast redigerat 2006-09-07 16:44
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-09-06 21:58

Dåligt!!! Men röstningen ser ju bra ut

Hmm... Det var inte mycket till duell... :S Kunde de verkligen inte ha gjort en djupdykning och visa upp praktiska exempel från båda OS X och Windows istället för att som snabbast visa lite av exposé och dashboard från OS X och någon inställning som gjorde texten skarpare i Windows?

INGENTING om att det går att boota windows på en mac... Hade sopat banan totalt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-06 22:01

Kan ju inte påstå att de var varken objektiva eller att de byggde sina argument på fakta. Hade ju varit intressant att poängtera att macen faktiskt är den plattform att föredra om man vill ha största tänkbara utbud av program och operativsystem i dagsläget. Tjejen gjorde ett okej jobb tycker jag, men hela upplägget gjorde det ju svårt att som utomstående avgöra vad som är bäst egentlligen. Mnja... tar det hela med en näve salt. Inte så seriöst genomfört...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-06 22:01

ja, det var ju riktigt illa... men hela programmet känns lite UR...

Ang. omröstning så brukar alltid siffrorna bli till macens fördel pga "talibaner" som oss själva

Men visst var det pinsamt genomfört att försöka reda ut begreppen under 3 ronder á 1 min. Fortfarande fick vi inte klargjort at Mac faktiskt inte är dyrare (visst PC har större valmöjlighet). Samt Boot camp nämndes inte ens.

Pinsam "genomgång" av Dashboard, Exposé och Docken. Och faktumet att PC killen bemöter virusproblemet med XP med att de har 97% marknadsandel och inte att UNIX-kärnan i OS X faktiskt är säkrare.

Jaja. det här kan vi diskuttera i evighet. Tillslut är det upp till oss själva att övertyga våra vänner/föräldrar osv

Jag hoppas fortfarande på en AP Express Video snart. Det klår tom Boot Camp. hehe

EDIT: Ang Mac OS X (eks) och 10. Märkte ni hur de sa under historiegenomgången att macintosh släppte sitt operativsystem "OS" och inte "Mac OS"? genast där insåg man vilken nivå hela matchen skulle ligga.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-06 22:12

Grejen är väl att som Mac-användare har du sällan valet att köpa något väldigt billigt och därför tror folk att Mac är dyrare. Jämför man prestanda Mac vs. t. ex. Dell så ser man ju att det inte är så förbaskat stor skillnad. Det finns helt enkelt ingen 4000-5000 kronors Mac MEN du får dock valuta för pengarna. Du ges helt enkelt valet att inte riskera att köpa komplett dynga. Det är ju alltid något.

Roligt att de sa Mac OS [eks] då det heter Mac OS [tio], jag vet att jag själv syndar på den punkten ibland men ska man göra ett tv-program så...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-06 22:03

Det var väl inget speciellt det där ...
Det var ju bara två personer som stressat framförde några argument i någon minut, precis som i den där P3-grejen. Och naturligtvis fastnade de på designen. De fick det att låta som att Macar är jättedyra snobbdatorer för den som är kräsen med utseendet.

Men jag medger att det var ganska OK argument bitvis.

Men en sak: ClearType??? PC-förespråkaren framförde Windows-funktionen ClearType som ett starkt argument??? Det är ju bara Microsofts namn på helt vanlig anti-aliasing. Det har inte bara har funnits i Mac OS ända sedan det började heta Mac OS, utan det är dessutom inbyggt i hela Mac OS X, till skillnad från i Windows där tekniken bara appliceras på text.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-06 22:04

Tja, macen fick ju lite TV tid i alla fall...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-06 22:10
Ursprungligen av Gås:

Tja, macen fick ju lite TV tid i alla fall...

Ja, iofs kan ju själva frågan "ska jag välja Mac eller PC" väcka tankar hos de som tittar på programmet och som aldrig ens funderat på om det finns alternativ till Windows.
Förklaringen innan debatten var ganska bra faktiskt.

Men det var ju riktigt fjantigt att säga att den här korta lilla stressade debatten skulle avgöra det stora kriget som pågått så länge ...
Nej de borde verkligen ägnat projektet tid - undersökt skillnaden på riktigt och gjort lite reportage och riktiga jämförelser ...

Hon borde dessutom ha nämnt att det är gratis frakt med bud från Apple Store, när han sa att det knappt finns några Mac-återförsäljare ...

  • Oregistrerad
  • 2006-09-06 22:07

Skönt att man inte betalar statlig licens. Dagcenter nivå! Varför ska all tv producerad norr om sthlm vara så extremt ful och folkligt töntig. Plus, När och fjärran och så detta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-06 22:08

Nej, det där blev en stor beskvikelse. Allt kändes mest bara ploj än något seriöst.
Kan ingen här hämta en manisk PC-användare och så sätter ni er framför en kamera eller så gör man bara en podcast och spelar in ett riktigt debattprogram där bägge är mer pålästa. Det hade kunnat bli intressant att lyssna/se på där argumenten känns mer sakliga än den här rätt ytliga smörjan.
Jag är rätt ny Mac-användare men till och med jag hade bättre argument på tungan inom samma områden som de fick ta upp än tjejen där. Allt kändes stressat.

Miljömärkt? Come on!

Nej, jag är lite besviken. Det här påminner mig om samma saker som jag upplever som gamer. Det kommer aldrig någon riktig debatt om t. ex spel och dess plats i samhället eller rörande våldsdebatten. Det blir alltid skit av det hela, vinklat eller så sitter helt fel människor i stolen och debatterar.

Oj vad besviken jag blev. Detta fick mig att missa lite av duellen mellan Göran och kamelont-Fredrik, sanslöst.

Programmet var helt okej för de som inte är lika insnöade i datorer som vi.
Satt och tittade på det med farsan, som uppskattade alla förlkaringar...

Men mac-pc-duellen var bara skit rent ut sagt.
Jag skulle snarare sett en mer seriös man/kvinna som opartiskt (om det nu går) visa lite av Mac OS resp. Windows XP's features, varför man just ska köpa en Mac eller varför en PC.

Den här prisdiskussionen tyckte jag urartade och behövde lite mer förklaring... PC-killen säger att Mac är dyrt, men hon inflikar tyst att det finns billigare Macar också.

Men men, det är väl vi fältarbetare som ska få folk att switcha, inte efter några minuter tvivelaktig diskussion på svt.

Ni vet väl hur The Sims blev så populärt? Förutom att det lockade en massa tjejer/kvinnor, så spreds det väldigt effektivt via en reklammetod kallad mun-till-mun... inte via en massa reklamtid (jag kan inte sett många The Sims-reklamer på tv...).
Halvdåligt exempel, men men...

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2006-09-06 22:21

Kul att Docken möts av det kraftfulla argumentet "Aha, men jag har alla mina genvägar i en mapp, det är minst lika smidigt"

  • Oregistrerad
  • 2006-09-06 22:21

Ärligt talat hade jag inte några större förväntningar, men något bättre kunde de väl ha gjort.

Det var som väntat. Det där progget är ju inte avsett för hardcore-folk, mer vad den "vanlige" hemma-användaren förmodligen tänker/funderar på.
Jag diggade WinDos-användarens svar när Mac-tjejens visat en del av gobitarna i Mac OS X. Klickade fram ett fönster med ikoner. Det kändes bara så B.
Nej, när jag såg det, så fick jag ändå en känsla - PC-till-Mac-bytet var det bästa jag gjort F-n vad den äger!

Angående ClearType, hur i hela friden ska någon av den tänkta målgruppen veta vad det är?
Med tanke på reportaget om familjen som lärde sig hur man skapade olika inloggningar (de som jag har uppfattat som den tänkta målgruppen) ska veta vad ClearType är, så vet jag inte vad jag ska säga.
Själv så behövde jag sätta mig och googla om hur man satte igång det...

dåligt.. men ganska roligt dock

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-06 22:30

Mycket fel i TV-programmet: Windows 3.0 var aldrig ett operativsystem om jag minns rätt. Dos var operativsystemet.

TV-programmet var nog inte riktat till användare som vill/kan köra Dual boot eller parallels mm.. Meningen var nog främst att jämföra helheten och främst OS X och XP.

Sen kan man ju tycka att nån som kan köra alla program den behöver i XP men inte OS X, kanske borde välja att köpa PC med XP. Är ganska säker på att det är så för väldigt många.
Sen om man köpt många program till sin PC är även svårt att byta. Jag menar de flest vill inte hålla på med dual boot eller parallels. Dom vill ha ett operativsystem.
Även motsatsen gäller för Mac.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-09-07 09:20
Ursprungligen av tompa747:

Mycket fel i TV-programmet: Windows 3.0 var aldrig ett operativsystem om jag minns rätt. Dos var operativsystemet.

Windows är väl egentligen inget annat än en över-dos;)

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2006-09-06 22:31

Att Mac OS är virusfritt underströks i programmet. Det lockar säkert en del till den ljusa sidan. Jag vet många Win/PC-ägare som ständigt går omkring och är oroliga för virus.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-06 22:36

Bedrövligt och snuttifierat. Amatörmässig teve. Vad lärde man sig av detta oerhört fåniga inslag? Varför kan de inte göra ett helt program om allt man kan göra med datorer med olika operativsystem och program? Visa tittarna vad det finns på Mac-respektive PC-sidan.

Bevaka tråden