Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråd för alla som beställt macbook (augusti 2006).

Tråden skapades och har fått 379 svar. Det senaste inlägget skrevs .

hmm. har inte fått någon uppdatering sen en vecka tillbaka, vilket väl iofs borde betyda att den borde landa i holland när som helst så jag kan få mitt efterlängtade tnt tracking number och följa datorn under dess resa genom europa....

hur lång tid tog det för er från att ni fått bekräftelse på att den var skickar från kina tills dess att den nådde holland och ni fick ett tnt tracking number?

Ursprungligen av hallogallo:

hur lång tid tog det för er från att ni fått bekräftelse på att den var skickar från kina tills dess att den nådde holland och ni fick ett tnt tracking number?

Jag fick ett TNT trackingnummer redan när den befann sig i Kina.

Jag beställde 7 september 2 st macbook 2.0 1 gb internt och 100 gb HD. Jag kan fortfarande inte "tracka" min beställning. Igår fick jag mail att det var försenat men att jag skulle räkna med att få datorerna levererade inom 2 - 3 dagar. yeah, right / Mikke

Så där, hämtade min MacBook för 1 timme sedan, sitter nu med ett aber att föra över allt som finns på min PC till macen. Men datorn är grymt fint och tangentbordet är underbart! Känner mig helnöjd!

Ursprungligen av bastuman:

Så där, hämtade min MacBook för 1 timme sedan, sitter nu med ett aber att föra över allt som finns på min PC till macen. Men datorn är grymt fint och tangentbordet är underbart! Känner mig helnöjd!

Det finns ett prog som heter move2mac som fixar överföringen galant tydligen. / Mikke

Ursprungligen av Midmus:

Det finns ett prog som heter move2mac som fixar överföringen galant tydligen. / Mikke

Tack för tipset! Jag har hört talas om det, men jag har fixat det krångligaste redan, mail osv. Nu är det bara kvar att föra över alla filer. Men det tar jag när jag har en till HD att dumpa att på, ingen brådska med andra ord.

nu har flyger gått med min macbook i vart fall, eller enligt apecode så gick det i onsdags... spännande värre, nu börjar den röra på sig.

Ursprungligen av hallogallo:

nu har flyger gått med min macbook i vart fall, eller enligt apecode så gick det i onsdags... spännande värre, nu börjar den röra på sig.

Samma här men inget än på TNT.

Ursprungligen av Midmus:

Samma här men inget än på TNT.

Yepp, inget tnt ännu. Gissar att det blir dags för det när den kommit fram ordentligt... någon som har koll på hur många dagar till beställarens dörr det brukar ta när väl planet lyft från kina?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-30 01:55
Ursprungligen av hallogallo:

Yepp, inget tnt ännu. Gissar att det blir dags för det när den kommit fram ordentligt... någon som har koll på hur många dagar till beställarens dörr det brukar ta när väl planet lyft från kina?

För mig tar det ett jäkla tid, min macbook fastnade först i kina sen i kina igen fast i shanghai istället för Suzhou. I dagens läge befinner den sig i Arnhem. Man kan ju hoppas på att den inte ska snurra runt någonting i beneluxländerna, men det ska den antagligen.

macbookens resväg
29 sep 2006 15:35 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
29 sep 2006 15:35 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
27 sep 2006 16:00 Pudong International Airport Potential Connection Delay
26 sep 2006 11:10 Suzhou Shipped From Originating Depot
22 sep 2006 17:04 Suzhou Consignment Received At Transit Point

Är det någon annan än jag som känner att TNT har svårt med flexibiliteten och servicen? Jag har tidigare bett att (en annan leverans än macbooken) dom ska ringa innan leverans, men det funkar inte. Jag har bett dom att specifisera en viss tid, inom ett spann av sisådär 5 timmar, så man slipper vara hemma en hel dag, men det funkar inte. När jag väntade min ipod var jag hemma en hel dag men då kom dom inte in genom porten, utan att ringa, så vände dom..:tveksam: vilket ledde till att jag var tvungen att vara hemma en dag till... då kom dom inte!!!:mad: Så jag tvingade TNT tillslut att leverera den!

Jag har en annan polar som fått sin macbook levererad på kvällstid i stockholm, någon som vet något om det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-30 23:06

optimistjolle

Haha! Jag tror att din och min mb ligger och skräpar på samma ställe. Beställde för två veckor sedan och har fått exakt samma besked som du.
Lite så att jag undrar om det inte hade gått fortare att skicka en kille i optimistjolle med dator...

Nej fan aldrig mer att jag beställer via appelstore, butik får det bli i fortsättningen. Då får man den när man vill ha den och man vet NÄR man får den.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-01 11:13
Ursprungligen av bhol:

Haha! Jag tror att din och min mb ligger och skräpar på samma ställe. Beställde för två veckor sedan och har fått exakt samma besked som du.
Lite så att jag undrar om det inte hade gått fortare att skicka en kille i optimistjolle med dator...

Nej fan aldrig mer att jag beställer via appelstore, butik får det bli i fortsättningen. Då får man den när man vill ha den och man vet NÄR man får den.

Men ingen studentrabatt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-01 11:43

Betryggande

Ursprungligen av bhol:

Haha! Jag tror att din och min mb ligger och skräpar på samma ställe. Beställde för två veckor sedan och har fått exakt samma besked som du.
Lite så att jag undrar om det inte hade gått fortare att skicka en kille i optimistjolle med dator...

Nej fan aldrig mer att jag beställer via appelstore, butik får det bli i fortsättningen. Då får man den när man vill ha den och man vet NÄR man får den.

Det var skönt att höra att det inte bara är min dator som e sen. Jag trodde nästan att TNT utförde någon personlig bestraffning, för det är en PINA att vänta.:)

Frågan är om studentrabatten är värt detta? Hur mycket skulle du betala extra i frakt för att få hem datorn efter 2- 3 dagar? Jag skulle sätta 400 kanske....:$

  • Oregistrerad
  • 2006-09-29 19:15

Beställde den 26:e, men betalade med bank transfer som gick igenom den 27:e, så det kanske kan bli förseningar där. Iaf så väntar jag nu med spänning på min 2Ghz vita Macbook, och en 2Gb vit iPod nano (den där härliga studentrabatten som jag antagligen inte kommer att få att funka).

min ska levereras den 2:a också, men kan fortfarande inte tracka via tnt's sida. mycket frustrerande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-01 22:19
Ursprungligen av hallogallo:

min ska levereras den 2:a också, men kan fortfarande inte tracka via tnt's sida. mycket frustrerande.

Konstigt min mb gick att tracka direkt efter att den skickats! Kolla att man skriver in rätt nummer, eller så är det ett annat företag som transporterar den men tnt tar över först efter att paketet studsat i holland. Kollla om du kan tracka den på Apple / Kuehne+Nagel order tracking

Jo det gör det. Precis som du säger. Läs Frequent asked questions på apptrack sidan / Mikke

jo det är inget problem, den skickades i onsdags, skall komma till mig den 2a om jag ska lita på apple. men det irriterande är att uppdateringen verkar ligga ett par dagar efter, i fredags uppdaterades den med att den hade flygit till holland i onsdags... tex.

Men hoppas på att det kommer igång i morgon någon gång....

Jag snackade precis med Applestore och fick beskedet 9:e oktober pga försening i leveransen. Nåt hade gått galet i kina enligt appletjejen.
Jag beställde 7 sept och min ETA var 2:e oktober.
Hon sa dock att den kunde komma tidigare. Märkligt att de inte har bättre tracking system själva / Mikke

min är också försenad några dagar, fick dock inget nytt datum då den borde komma... "ett par dagar" gissade de....

Vid 10.30 kom en bekräftelse att TNT har scannat in den. Det borde rimligtvis innebära att jag har den Onsdag - Torsdag. Iallafall denna veckan / Mikke ( Stackarna i i applestore supporten har inte mycket koll )

oj... tnt har inte rört mitt paket än vad jag kan se. men det verkar ju som om våra macbooks borde kommit på samma plan ialf, så hoppas jag får samma tur och får den inscannad också....

föresten, "accept scanned at EDC" (edc är då european distribution center) borde väl rimligtvis betyda att den är i europa? på apple hävdade de att den fortfarande är i kina....

jo jag gjorde precis det. men är mest förvånad över att jag som köpare har bättre koll på vart den håller hus än applesupporten....

Ursprungligen av hallogallo:

jo jag gjorde precis det. men är mest förvånad över att jag som köpare har bättre koll på vart den håller hus än applesupporten....

jupp instämmer. Ska samtidigt påpekas att supporten är mycket trevliga och tillmötesgående. Tycker dock precis som du att Appleledningen måste ju se till att medarbetarna har riktiga verktyg / Mikke

jo. extremt tillmötesgående och vänliga, med tanke på att de säkert får hundratals samtal kring "när får jag min macbook egentligen"....

hur lång tid brukar det ta från "accept scanned at EDC" tills dess att man kan söka på tnts sida?

Ja du hahahaha Jag hoppas att det blir under dagen men med den farten det här verkar gå så blir det väl imorrn hehehe. / Mikke

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-02 12:26

Ack ack ack

Jaha! min Mb har typ varit hemma hos mig, tyvär så va inte jag det. Så den levererades inte:'( . Jag får åka till TNT och hämta den själv för det här går inte!!!!:mad:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-02 15:51

portkod...

Ursprungligen av sunkas:

Jaha! min Mb har typ varit hemma hos mig, tyvär så va inte jag det. Så den levererades inte:'( . Jag får åka till TNT och hämta den själv för det här går inte!!!!:mad:

Vi sitter verkligen i samma optimistjolle. Ringde TNT och frågade om min mb. De svarade att de hade varit hemma hos mig och vänt pga. portkoden (som dom inte hade). Det mest irriterande är att jag troligen var hemma då! Ny leverans i morgon, eller eventuellt ikväll, så jag får sitta hemma både resten av idag och imorgon...

Man kan ju börja gråta av den här leveranscirkusen http://www.99mac.se/forum/images/smilies/grater.png

Bevaka tråden