Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Förlorade mitt jailbreak av ren klantighet. Fan så trist!!! Det fick bli iOS 8 beta2 i stället...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-06-25 22:04
Ursprungligen av matssoderstrom:

Förlorade mitt jailbreak av ren klantighet. Fan så trist!!! Det fick bli iOS 8 beta2 i stället...

Senaste iOS 7.1.1 går att jailbreaka

Tråden rensad på ett antal inlägg, detta är Övriga diskussioner och sur-tråden, men någon måtta får det vara.

Trivselregler.

AF har i sin oändliga visdom fått för sig att jag, som är inskriven i JOB, ska på tre månaders praktik på Samhall!!!

Hur 17 resonerar de egentligen? Dra åt helvete säger jag bara

  • Medlem
  • 2014-07-03 06:28
Ursprungligen av Mymac4ever:

AF har i sin oändliga visdom fått för sig att jag, som är inskriven i JOB, ska på tre månaders praktik på Samhall!!!

Hur 17 resonerar de egentligen? Dra åt helvete säger jag bara

Beklagar, men du har just blivit en bricka i Malliansens siffertrixande inför valet där man med alla medel ska frisera siffrorna för arbetslösheten inför valet i höst.

Senast redigerat 2014-07-03 06:45
  • Medlem
  • 2014-07-22 20:25

Var ute med båten precis. Algerna har kommit. Eller, alger och alger, det är väl bakterier egentligen?
Hur som helst så såg det ut som en enorm spya över hela havet! Och när man körde i det så blev vattnet alldeles gul-brunt. Fy fan för stanken om några veckor när den där skiten ruttnar!

Ursprungligen av Dalle:

Var ute med båten precis. Algerna har kommit. Eller, alger och alger, det är väl bakterier egentligen?
Hur som helst så såg det ut som en enorm spya över hela havet! Och när man körde i det så blev vattnet alldeles gul-brunt. Fy fan för stanken om några veckor när den där skiten ruttnar!

Det märkte jag också idag att det börjar komma utanför Dalarö på södra skärgården. Trist.

Ursprungligen av Dalle:

Beklagar, men du har just blivit en bricka i Malliansens siffertrixande inför valet där man med alla medel ska frisera siffrorna för arbetslösheten inför valet i höst.

Såhär tre veckor senare kan jag trösta mig med att jag har bra arbetskamrater o att jag fick välja vad jag skulle syssla med. Således är jag utomhus o klipper gräs vilket i denna 30-gradiga värme är en utmaning

Man brukar säga att det finns inga dumma frågor bara dumma svar. Dessvärre så tycker jag att de dumma (och otrevliga) svaren har ökat i omfattning den senaste tiden. Har vi verkligen inget tålamod för nybörjare här längre?

Ursprungligen av BlackSmp:

Man brukar säga att det finns inga dumma frågor bara dumma svar. Dessvärre så tycker jag att de dumma (och otrevliga) svaren har ökat i omfattning den senaste tiden. Har vi verkligen inget tålamod för nybörjare här längre?

Jag har en teori. Medelnivån på kunskapen hos forumets medlemmar har minskat i takt med att klientelet breddats från att vara en handfull entusiaster med kunskaper över medel till att nu utgöra en mer spridd skara där en övervägande majoritet ligger på kunskaper på eller under medel. En minskande andel kunniga medlemmar har fått en större mängd "dumma" frågor framför sig. Tror jag.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har en teori. Medelnivån på kunskapen hos forumets medlemmar har minskat i takt med att klientelet breddats från att vara en handfull entusiaster med kunskaper över medel till att nu utgöra en mer spridd skara där en övervägande majoritet ligger på kunskaper på eller under medel. En minskande andel kunniga medlemmar har fått en större mängd "dumma" frågor framför sig. Tror jag.

Det här är väl inte ett forum för "eliten"?
Varför ska det antydas av vissa att man är ett troll när man inte passar in i "mallen"?. Vissa utövar ett subtilt och solidariskt elakt samspel här ibland. Många gånger har jag tänkt hoppa av men tyvärr för de som vill stötta bort mig har jag bestämt mig att vara kvar och fortsätta att ställa mina nybörjare-frågor. Fast som tur är så finns det många trevliga och hjälpsamma också!

Ursprungligen av calinou:

Det här är väl inte ett forum för "eliten"?
Varför ska det antydas av vissa att man är ett troll när man inte passar in i "mallen"?. Vissa utövar ett subtilt och solidariskt elakt samspel här ibland. Många gånger har jag tänkt hoppa av men tyvärr för de som vill stötta bort mig har jag bestämt mig att vara kvar och fortsätta att ställa mina nybörjare-frågor. Fast som tur är så finns det många trevliga och hjälpsamma också!

Det är ungefär det där som jag har lagt märke till. För tillfället i en pågående tråd.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har en teori. Medelnivån på kunskapen hos forumets medlemmar har minskat i takt med att klientelet breddats från att vara en handfull entusiaster med kunskaper över medel till att nu utgöra en mer spridd skara där en övervägande majoritet ligger på kunskaper på eller under medel. En minskande andel kunniga medlemmar har fått en större mängd "dumma" frågor framför sig. Tror jag.

Kanske, men det försvarar inte att vissa svarar sarkastiskt på nybörjarfrågor. Och gör det upprepade gånger.

Nåväl, nu har jag luftat av mig ?

Ursprungligen av calinou:

Det här är väl inte ett forum för "eliten"?
Varför ska det antydas av vissa att man är ett troll när man inte passar in i "mallen"?. Vissa utövar ett subtilt och solidariskt elakt samspel här ibland. Många gånger har jag tänkt hoppa av men tyvärr för de som vill stötta bort mig har jag bestämt mig att vara kvar och fortsätta att ställa mina nybörjare-frågor. Fast som tur är så finns det många trevliga och hjälpsamma också!

Jag lägger inte in några värderingar i mitt inlägg, bara konstaterar att sammansättningen på klientelet ändrats genom åren. Självfallet är alla välkomna i mina ögon. Ett forum fungerar inte annorlunda än andra sociala grupperingar. Om du till exempel haft en grupp elitidrottare som tränar tillsammans ensamma och så börjar det komma in vanliga motionärer och delar banan med dem kommer du att se samma fenomen där.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är ungefär det där som jag har lagt märke till. För tillfället i en pågående tråd.

Jag har uppmärksammat det också.

Det kan vara värt att påminna alla medlemmar om att då och då kolla igenom forumets trivselregler. Dessa finns av en anledning, och är till för att följas.

http://www.99mac.se/forum/regler

Vi som driver 99mac har som mål ett trevligt och glatt forum med högt i tak där både experter och nybörjare är välkomna. Elitistiskt beteende, taskig attityd, förolämpningar och pajkastning uppskattas inte och kommer i längden inte att tolereras.

Det ges heller inte någon särskild rätt att vara otrevlig bara för att vissa har varit medlemmar en längre tid på forumet. Personer som huvudsakligen sprider dålig stämning eller är nedlåtande mot andra har ingenting här att göra. Redaktionen har inga problem alls med att stänga av folk som inte kan sköta sig, oavsett hur länge de har hängt på 99mac.

Lite ödmjukhet, respekt för andras åsikter och en smula eftertanke kommer man långt på. Det är kanske lätt att trycka på skicka-knappen i ett forum, men det är helt vanliga människor som läser här och reglerna för vett och etikett speglar hur folk förväntas uppföra sig i resten av samhället.

Tveka heller inte att rapportera dåligt beteende till moderator, administratör eller oss på redaktionen. Vi försöker att finnas i forumet, men kan naturligtvis inte följa med i allting som skrivs.

  • Medlem
  • 2014-07-28 02:11

Man ska inte gnälla på värmen.
Men när det är 26° i sovrummet klockan 2 på natten och luften står helt stilla med en luftfuktighet på drygt 8715% så blir i alla fall jag matt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-28 02:48
Ursprungligen av Dalle:

Man ska inte gnälla på värmen.
Men när det är 26° i sovrummet klockan 2 på natten och luften står helt stilla med en luftfuktighet på drygt 8715% så blir i alla fall jag matt.

I hear you... 28.3 °c and going up...

Nu har jag semester. Den hade jag till stor del tänkt spendera med att vara ute och cykla på min hyfsat nya (2 år) och lite för dyra mountainbike. Tyvärr visade sig framdämparen vara trasig i början av sommaren, så jag lämnade in den på lagning strax innan semesterns början, 26 juni. Den är fortfarande inte klar.
Dessutom kunde man ju tänka sig att sitta inne och kolla igen lite serier och filmer de dagar det trotts allt regnar, men då gick förstärkaren sönder, även den 2 år gammal. Och service-stället för Onkyo svarar inte på mail, de kanske också har semester.

  • Medlem
  • 2014-08-02 19:52

Idioter som saknar sjövett och kunskaper om rådande regelverk. Som tror att vederbörande är kapten på ett lyxkryssningsfartyg när deras lilla motoriserade tvålkopp är max 3 meter bred, och som tror att bara man skriker de fulaste orden de kan tillräckligt högt så flyttar alla på sig... Sånt gör mig irriterad!
Önskar att jag hade haft en motordriven isborr så jag kunde sänka den jävelns tvålkopp så han fick simma hem!

Ursprungligen av Dalle:

Idioter som saknar sjövett och kunskaper om rådande regelverk. Som tror att vederbörande är kapten på ett lyxkryssningsfartyg när deras lilla motoriserade tvålkopp är max 3 meter bred, och som tror att bara man skriker de fulaste orden de kan tillräckligt högt så flyttar alla på sig... Sånt gör mig irriterad!
Önskar att jag hade haft en motordriven isborr så jag kunde sänka den jävelns tvålkopp så han fick simma hem!

Så jämrans bra skrivet!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-08-06 09:34

Så jävla less på att det inte finns ett enda mobilteleföretag som tar mobiltäckningen här uppe i norr på allvar.
Telia är överlägst bäst men fortfarande skit utanför städerna.
Har påpekat det för dom flera gånger men eftersom man inte är någon "kändis" så lyssnar dom inte.
Så jävla less att inte ens kunna ringa från hemmet, 2,5 mil utanför Umeå, efter en större väg i en ganska så stor by.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-06 20:04

Idiotiskt att inte Sverige har sina egna brandbekämpningsplan år 2014 när vi har så stor areal skog i landet ??? Blir så vansinnigt sur på detta

Snustorrt i markerna efter några veckors värmebölja. What a suprise politiker ? Snacka om att bli tagna på sängen ?!!

Vi lägger pengar på så mycket annat skit här i landet och så har vi brandrök och elände för en massa människor runt om i landet bara för att politiker och beslutsfattare är så förbombat korkade samt småsnåla och förbannat självgoda som land.

Vänta tills jag får svar eller tag i någon ansvarig politiker oavsett färg samma dynga, ska skälla ut dom efter noter. Skicka ut alla drit politiker i skogen för att bekämpa skogsbranden så kanske dom vaknar upp en gång för alla med stickande näsa och hals samt lungor efter att ha andats in brandrök.

  • Medlem
  • 2014-08-06 22:17

Jag vill minnas att Sverige hade ett eget plan i mitten på 90-talet eller så? Har för mig att jag såg det på TV för länge länge sedan. Eller har jag drömt helt?

(jag var inte lastgammal på den tiden. Men vill minnas att det var så då man tyckte att det var lite häftigt med flygplan som grabb)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-06 22:59
Ursprungligen av cubeis:

Idiotiskt att inte Sverige har sina egna brandbekämpningsplan år 2014 när vi har så stor areal skog i landet ??? Blir så vansinnigt sur på detta

Snustorrt i markerna efter några veckors värmebölja. What a suprise politiker ? Snacka om att bli tagna på sängen ?!!

Vi lägger pengar på så mycket annat skit här i landet och så har vi brandrök och elände för en massa människor runt om i landet bara för att politiker och beslutsfattare är så förbombat korkade samt småsnåla och förbannat självgoda som land.

Vänta tills jag får svar eller tag i någon ansvarig politiker oavsett färg samma dynga, ska skälla ut dom efter noter. Skicka ut alla drit politiker i skogen för att bekämpa skogsbranden så kanske dom vaknar upp en gång för alla med stickande näsa och hals samt lungor efter att ha andats in brandrök.

Hur många miljoner skulle ett/flera brandplan kosta per år? Hur ofta behövs de, hur många år emellan? Vad kostar det att hyra in brandplan de få gånger de behövs?
Man kan inte satsa för alla möjliga scenarier/katastrofer. Det svåra är att beräkna vilka man ska satsa på...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-07 01:26
Ursprungligen av kenjon:

Hur många miljoner skulle ett/flera brandplan kosta per år? Hur ofta behövs de, hur många år emellan? Vad kostar det att hyra in brandplan de få gånger de behövs?
Man kan inte satsa för alla möjliga scenarier/katastrofer. Det svåra är att beräkna vilka man ska satsa på...

Meningen med surtråden är att man ska kunna skriva av sig utan att behöva motivera och motargumentera någon smart nisse eller har jag fattat det hela fel ??????????? Varför ska man in och citera och göra lokal sakpolitik av ett surinlägg jag bara frågar ??

Kan man inte bara få skriva av sig i lugn och ro i surtråden ?????? Jag blir trött och sur när surtråden ska citeras och kommenteras av både helan och halvan.

Slutnotan kan mycket väl hamna upp emot 1 miljard kronor för branden med allt inräknat det borde man väl kunna få ett eget brandplan för i Sverige och hålla det i drift en stund ?
Hyra in plan från EU. Tack för kaffet som dom säger i Säffle , en vecka försent bara. så det blir nog en dyr nota för det.

Hur många år emellan vadå mellan bränderna ? Vad spelar det för roll ? ett brandplan är väl toppen att ha för alla mindre /medelstora / större skogsbränder eller stadsbränder, för snabb effektiv släckning, what ever ?

Har du missat att vi har rätt mycket tändved i form av SKOGS AREAL I SVERIGE ?

Svårt att beräkna vad man ska satsa på , vad menar du med det ? Vad jämför du då med för andra scenarier/katastrofer. Ej jämförbart.

Jag tog nästan för givet att vi hade någon form av brandflyg i Sverige men tänk vad dum och godtrogen man kan va. Dumstrut på .
Vi får väl för en gångs skull se om vårt eget hus någon gång.

Inget personligt kenjon okey utan bara lite sur text

@cubeis, det finns något inom oss människor som heter ignorera, prova det.
Allt måste inte ha ett svar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-07 01:36
Ursprungligen av Anderlind:

@cubeis, det finns något inom oss människor som heter ignorera, prova det.
Allt måste inte ha ett svar.

Du har helt rätt förlåt mig, jag får träna upp min ignorans helt klart

Var bara lite extra sur ikväll jag har varit med och tröstlöst försökt släcka en skogsbrand en gång så jag vet vad det innebär önskar ingen detta tröstlösa arbete.

Nej nu väljer jag att ignorera denna surtråd för en tid framöver

  • Medlem
  • 2014-08-07 14:20

Jag mindes ganska rätt ändå trots allt.
Sverige testade ett plan för att ha vid skogsbränder 1995. Men något plan köptes aldrig in. Men minnet var det i alla fall inget större fel på denna gången.

Ursprungligen av Dalle:

Idioter som saknar sjövett och kunskaper om rådande regelverk. Som tror att vederbörande är kapten på ett lyxkryssningsfartyg när deras lilla motoriserade tvålkopp är max 3 meter bred, och som tror att bara man skriker de fulaste orden de kan tillräckligt högt så flyttar alla på sig... Sånt gör mig irriterad!
Önskar att jag hade haft en motordriven isborr så jag kunde sänka den jävelns tvålkopp så han fick simma hem!

Sötvattenspirater! Sabotörer och pestråttor! Erbarmliga plattfötter! Förpiskade luspudlar!

Bevaka tråden