Det har nämnts några gånger tidigare på forumet men jag tycker det är värt en egen tråd: I Mavericks går det inte längre att köra AirPort-verktyg 5.6 och det sätter användare av AirPort Express med 11g-nät (den äldre versionen före 11n kom) på pottkanten, då de inte längre kan ställa in eller göra ändringar i sina enheter.

Det började för nästan två år sedan när Apple släppte AirPort-verktyg 6 och den nya versionen saknade stöd för dessa gamla enheter. Lösningen då var att ladda ner AirPort-verktyg 5.6 separat från Apples hemsida.

Lite bökigare och kanske svårt att hitta för ovana användare, men det gick i alla fall. Men från och med Mavericks som släpptes i höst går det inte ens att starta AirPort-verktyg 5.6. Apple har gjort om underliggande delar av systemet som programmet förlitade sig på för att kunna starta, och de har valt att inte uppdatera programmet med nytt stöd för Mavericks. Vilket alltså i praktiken betyder att alla som köpt och idag fortfarande använder de gamla AirPort Express-modellerna (vilket torde vara rätt många) inte längre kan ändra inställningar i sina enheter.

Den dåliga nyheten är att Apple till synes verkar strunta i dessa användare men den goda nyheten är att det finns sätt att komma runt detta. Drivna användare upptäckte att det med hjälp av filer från äldre versioner av OS X gick att starta AirPort-verktyg 5.6 och därefter gick det utmärkt att använda programmet precis som förut.

Den förmodligen enklaste lösningen är ett Apple-skript som skapats av Corey J. Mahler och heter AirPort Utility 5.6.1 Launcher, bara dubbelklicka på skriptet och så startas AirPort-verktyg 5.6 och fungerar som tidigare. En paket med skriptet samt AirPort-verktyg 5.6.1 finns att ladda ner från Corey J. Mahler bloggpost.

Då skriptet fungerar som ett fristående program men inte är signerat betyder det att de flesta kommer att mötas av en varning om att det inte kan öppnas på grund av säkerhetsinställningarna. Det finns dock ett enkelt sätt att snabbt kringgå detta som jag skrivit en artikel om tidigare, högerklicka helt enkelt på AirPort Utility 5.6.1 Launcher och välja öppna från menyn så dyker en annan typ av varning upp som ger möjligheten att ändå öppna programmet.

Så för att sammanfatta det hela; för att kunna ändra inställningarna på AirPort Extreme med 11g-nät under Mavericks, gör följande steg:

  1. Ladda ner AirPort Utility 5.6.1 från Corey J. Mahlers sida.

  2. Packa upp den nedladdade filen.

  3. Högerklicka på programmet AirPort Utility 5.6.1 Launcher och välj Öppna och sen Öppna igen i dialogrutan. (Detta behöver bara göras första gången skriptet ska startas.)

Nota Bene: Tekniskt sett handlar detta om Apples filer som sprids av någon som inte är Apple, men det är samtidigt filer som alla som haft tidigare versionen av OS X ändå har tillgång till, så jag har svårt att se det som fel ändå, trots att moderatorerna på Apples egna forum raderar alla försök till att länka till Mahlers lösning. Jag är mera mån om att de som köpt en AirPort Express ska kunna ställa in den under Mavericks.