Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tv-avgift för Ipad blir kvar

Tråden skapades och har fått 152 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-06 10:29
Ursprungligen av zinned:

Hur som helst kommer kostnaden för att utarbeta en ny lösning vara avsevärt mycket dyrare än vad de sista 10% som inte betalar uppgår till. Jag trodde aldrig att det var så många som 90% som betalar tv-licens men så var det.

Mycket av arbetet är redan gjort. Det som återstår är att säkra att det blir politiskt oberoende. Det är en engångskostnad som ska ställas mot återkommande uteblivna intäkter och principen att staten inte ska jaga sina medborgare och att det inte bör vara ett företag som driver in avgifter som är lagstadgade.

Jag FÖRSTÅR verkligen inte hur man kan tycka att det är bra som det är...

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-11-06 10:30
Ursprungligen av tooobe:

Du kan inte se hur den blir lägre om man avskaffar radiotjänst och skalar ner public service tv samtidigt som man kommer åt alla smitare om man tar det på skattesedeln istället? Även om man debiterar per individ istället för per hushåll så skulle man spara miljarder som naturligtvis skulle ge lägre avgift/skattebelopp.

Tysklands lösning är bättre än vår nuvarande, men ändå mer orättvis än om den drog på skatten baserad på inkomst (med ett tak på vad summan kan bli såklart), typ som förslaget som riksdagens utredning kom fram till. Även allt tjafs om vad avgiften ska gälla och rättegångar kostar pengar.

OK, det blir billigare att avskaffa radiotjänst och allt där runt omkring, det kan jag hålla med om.
Men varför ska man i samma veva skala ner public service TV? Det är inget förslag jag hört från något riksdagsparti. Länka gärna till dessa förslag om det är något jag missat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-06 10:33
Ursprungligen av AndyK:

OK, det blir billigare att avskaffa radiotjänst och allt där runt omkring, det kan jag hålla med om.
Men varför ska man i samma veva skala ner public service TV? Det är inget förslag jag hört från något riksdagsparti. Länka gärna till dessa förslag om det är något jag missat.

Nej det har inte varit på tapeten, det är min personliga åsikt (och mitt argument är att det strider mot vad public service tv:s uppdrag är/var från början).

Ledsen om jag varit otydlig med det! Kan vi vara överens om att avgiftens utformning i dagsläget inte är speciellt bra så känner jag mig mer än nöjd

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-11-06 10:36
Ursprungligen av tooobe:

Mycket av arbetet är redan gjort. Det som återstår är att säkra att det blir politiskt oberoende. Det är en engångskostnad som ska ställas mot återkommande uteblivna intäkter och principen att staten inte ska jaga sina medborgare och att det inte bör vara ett företag som driver in avgifter som är lagstadgade.

Jag FÖRSTÅR verkligen inte hur man kan tycka att det är bra som det är...

Det jag har märkt i fetstil i citatet är det absolut viktigaste när/om man omvandlar TV-avgiften till en skatt. De regerande partierna, oavsett partifärg, får absolut inte blanda sig i vad som sänds.

Sen tror jag att det är mest de som inte betalar TV-avgiften idag, som inte tycker att det är bra som det är. De flesta som betalar tror jag inte bryr sig så mycket om om de betalar till Radiotjänst eller om en motsvarande summa dras på skatten.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-11-06 10:37
Ursprungligen av tooobe:

Kan vi vara överens om att avgiftens utformning i dagsläget inte är speciellt bra så känner jag mig mer än nöjd

Det finns viss förbättringspotential, ja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-06 10:45
Ursprungligen av AndyK:

Det jag har märkt i fetstil i citatet är det absolut viktigaste när/om man omvandlar TV-avgiften till en skatt. De regerande partierna, oavsett partifärg, får absolut inte blanda sig i vad som sänds.

Sen tror jag att det är mest de som inte betalar TV-avgiften idag, som inte tycker att det är bra som det är. De flesta som betalar tror jag inte bryr sig så mycket om om de betalar till Radiotjänst eller om en motsvarande summa dras på skatten.

Men hur skiljer det sig i praktiken från idag? Det finns väl inget som hindrar partier från att ändra reglera kring avgiften som det är nu? Skriv en lag att avgiften ska generera liknande nivåer som idag (med avräkning för besparingar på radiotjänst och liknande) och räkna upp det kontinuerligt med inflationen. Ser inga problem med det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-06 10:57
Ursprungligen av tooobe:

Men hur skiljer det sig i praktiken från idag? Det finns väl inget som hindrar partier från att ändra reglera kring avgiften som det är nu?

Redan idag är det riksdagen som beslutar om storleken på TV-licensen. Så att byta ut Radiotjänst mot Skatteverket borde inte göra någon skillnad vad gäller "politisk styrning".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-06 11:00
Ursprungligen av pesc:

Redan idag är det riksdagen som beslutar om storleken på TV-licensen. Så att byta ut Radiotjänst mot Skatteverket borde inte göra någon skillnad vad gäller "politisk styrning".

Exakt, så det argumentet håller inte för 5 öre.

http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Finansi...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-06 11:04
Ursprungligen av AndyK:

Sen tror jag att det är mest de som inte betalar TV-avgiften idag, som inte tycker att det är bra som det är. De flesta som betalar tror jag inte bryr sig så mycket om om de betalar till Radiotjänst eller om en motsvarande summa dras på skatten.

Jag betalar TV-avgift och är helt vansinnig över fjanterierna att avgiftsbelägga datorer. I praktiken kommer ju alla att bli skyldiga att betala avgift, oavsett om man tittar på SVT eller inte. Om man inte är en total eremit. Så då kan man väl lika gärna sluta tjafsa om vilka prylar man äger och låta alla betala.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-11-06 11:07
Ursprungligen av pesc:

Redan idag är det riksdagen som beslutar om storleken på TV-licensen. Så att byta ut Radiotjänst mot Skatteverket borde inte göra någon skillnad vad gäller "politisk styrning".

Nu är jag ingen expert i ämnet, men är det inte såhär:
Skatter kan regeringen själva justera.
TV-avgiften kan bara ändars av riksdagen.

Det gör ganska stor skillnad. Det är möjligt att det går att ändra i någon lag (grundlag?) som gör det svårare för de regerande partierna att rota i "TV-skatten".

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-11-06 11:09
Ursprungligen av pesc:

Jag betalar TV-avgift och är helt vansinnig över fjanterierna att avgiftsbelägga datorer. I praktiken kommer ju alla att bli skyldiga att betala avgift, oavsett om man tittar på SVT eller inte. Om man inte är en total eremit. Så då kan man väl lika gärna sluta tjafsa om vilka prylar man äger och låta alla betala.

Det har jag ju även skrivit redan i mitt första inlägg. Att lägga avgift på datorer/plattor/telefoner är ganska tveksamt. Bättre i så fall att, som jag skrivit tidigare, debitera per hushåll/person oavsett om man har TV/dator/telefon/platta eller ej.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-06 15:20

Jag äger en microvågsugn.
I en microvågsugn sitter en dator.

Pga det är jag tvungen att betala tv-licens...korrekt?

Ursprungligen av zinned:

Jag äger en microvågsugn.
I en microvågsugn sitter en dator.

Pga det är jag tvungen att betala tv-licens...korrekt?

Vad jag förstår så är det inte utrett ännu.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-06 15:45

Den saknar Internetanslutning, och kan därför inte användas för SVTPlay...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-06 15:48
Ursprungligen av AndyK:

Nu är jag ingen expert i ämnet, men är det inte såhär:
Skatter kan regeringen själva justera.
TV-avgiften kan bara ändars av riksdagen.

Det gör ganska stor skillnad. Det är möjligt att det går att ändra i någon lag (grundlag?) som gör det svårare för de regerande partierna att rota i "TV-skatten".

Det är redan idag riksdagen som beslutar om skatter. http://www.riksdagen.se/sv/Sa-funkar-riksdage...

Vanligtvis är det ju regeringen som har majoriteten av rösterna i riksdagen också, så det spelar i praktiken ingen jätteroll. Det är även svårt för regeringen att få igenom det de vill utan att ha majoriteten röster i riksdagen också, så det är också osannolikt.

Men visst - skriv in det i grundlagen att det är riksdagen som fortsatt ska besluta om nivån på skatten så blir det svårt att ändra det sen. Bara det blir en bättre lösning än idag. Och är det vilken lösning det än blir nästan. Och bara Radiotjänst avskaffas, det är ett konstigt mellanting mellan privat bolag och myndighet som inte är existensberättigat.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-11-06 18:06
Ursprungligen av zinned:

Jag äger en microvågsugn.
I en microvågsugn sitter en dator.

Pga det är jag tvungen att betala tv-licens...korrekt?

Jag har en WIFI-utrustad våg från Withings som är uppkopplad mot Internet...undrar om jag måste betala för den...

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-11-06 20:25

Iom att alla med en padda/dator/smartphone/tv ska betala TV-avgift så innefattar det garanterat >99% av befolkningen. Mao kan man lägga det på en skatt och den skatten ska givetvis inte vara hushållsbaserad utan inkomstbaserad. Dvs studenter, pensionärer och andra med låg inkomst slipper mer eller mindre avgiften medans de som har råd slantar upp några kronor till.

Jag tycker det är helt absurt att en fattig student men en inkomst på några tusen kronor och några hundra över efter att hyra och mat är betald ska betala lika mycket som Ericsons VD. Fördelen med skatt är att man kan justera kostnaden och man kan möjliggöra avdrag för de som inte har råd. Det är inte public service om inte alla har råd att titta.

Ursprungligen av lasselu:

Jag har en WIFI-utrustad våg från Withings som är uppkopplad mot Internet...undrar om jag måste betala för den...

Har ni inte en TV sedan förr då?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-11-06 21:28
Ursprungligen av MacMarkus:

Har ni inte en TV sedan förr då?

Jo, iofs, och jag betalar licensen...men ändå...

  • Medlem
  • International user
  • 2013-11-06 23:17
Ursprungligen av AndyK:

Inte extra... Jag måste betala TV-avgift när jag har tillgång till en TV. Jag behöver inte betala något extra för SVT.

Det är härligt när ni vänder och vrider på ord bara därför att. Utan att försöka driva diskussionen framåt, bara i cirklar. Underbart!

Du betalar fortfarande extra för att se det jämfört med att inte se det alls.

Det är härligt när du bara svarar på hälften av vad jag skriver också!

Ursprungligen av andas:

Iom att alla med en padda/dator/smartphone/tv ska betala TV-avgift så innefattar det garanterat >99% av befolkningen. Mao kan man lägga det på en skatt och den skatten ska givetvis inte vara hushållsbaserad utan inkomstbaserad. Dvs studenter, pensionärer och andra med låg inkomst slipper mer eller mindre avgiften medans de som har råd slantar upp några kronor till.

Jag tycker det är helt absurt att en fattig student men en inkomst på några tusen kronor och några hundra över efter att hyra och mat är betald ska betala lika mycket som Ericsons VD. Fördelen med skatt är att man kan justera kostnaden och man kan möjliggöra avdrag för de som inte har råd. Det är inte public service om inte alla har råd att titta.

Varför ska jag betala för något som jag inte använder?

Det är fullt rimligt att studenter betalar lika mycket för tv som andra.
Eller ska allt i samhället vara procentbaserat?

Public service handlar om utbudet, inte om vem som har råd att se det eller ej.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-11-07 08:42
Ursprungligen av zappee:

Du betalar fortfarande extra för att se det jämfört med att inte se det alls.

Det är härligt när du bara svarar på hälften av vad jag skriver också!

Nä, jag betalar.
Att betala extra är när man redan betalar för något och sen behöver betala lite till. Om du inte betalar, blir det ju inte extra för att du behöver betala alls.
Betala extra är t.ex. när du köper bil och vill ha dragkrok. Då betalar du extra för dragkroken, inte för själva bilen. Men du kanske menar att du betalar extra för att ha bil, jämförelse med att inte ha någon bil alls. Då blir alla dina utgifter att betala extra, du kan ju välja att inte köpa något alls.

Vad är det jag inte svarat på? Lite svårt att svara på allt när det bara går i cirklar hela tiden.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-11-07 08:51
Ursprungligen av zappee:

Varför ska jag betala för något som jag inte använder?

Jag kanske är för gammal för detta. Men jag förstår inte hur man kan undgå att se på SVT, eller lyssna på SR.
OK, har man ingen TV så kan jag förstå att man inte tittar på SVT. Men jag tror ärligt talat inte det är så många i Sverige som inte har TV.

Jag tycker absolut inte att att alla SVTs program är bra, långt ifrån, men många håller hög kvalitet. Dock jag tittar iaf några minuter varje dag, om inte annat så på nyheter eller sport. Sen tittar min dotter ganska mycket på Barnkanalen, hon föredrar den framför Disney Junior, Boomerang, Nickelodeon och alla andra barnkanaler.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-07 08:54
Ursprungligen av AndyK:

Jag kanske är för gammal för detta. Men jag förstår inte hur man kan undgå att se på SVT, eller lyssna på SR.
OK, har man ingen TV så kan jag förstå att man inte tittar på SVT. Men jag tror ärligt talat inte det är så många i Sverige som inte har TV.

Jag tycker absolut inte att att alla SVTs program är bra, långt ifrån, men många håller hög kvalitet. Dock jag tittar iaf några minuter varje dag, om inte annat så på nyheter eller sport. Sen tittar min dotter ganska mycket på Barnkanalen, hon föredrar den framför Disney Junior, Boomerang, Nickelodeon och alla andra barnkanaler.

Väldigt enkelt...man tittar inte.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-11-07 09:05
Ursprungligen av lappen71:

Väldigt enkelt...man tittar inte.

Jag menar bara att det är mycket som visas på SVT som inte visas i andra kanaler, t.ex. nyheter, sport/sportnyheter, barnprogram, debatter, dokumentärer.
Visst vissa kanaler visar nyheter, andra sport, en tredje barnprogram, ytterst få om några visar debatter, dokumentärkanaler finns det en hel del, men många av dem är lite väl (populärkulturamerikanska) i sina program.

Personligen tycker jag att det inte finns någon annan kanal som når upp till samma kvalitet i produktionen som SVT gör.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-07 10:50
Ursprungligen av AndyK:

Jag menar bara att det är mycket som visas på SVT som inte visas i andra kanaler, t.ex. nyheter, sport/sportnyheter, barnprogram, debatter, dokumentärer.
Visst vissa kanaler visar nyheter, andra sport, en tredje barnprogram, ytterst få om några visar debatter, dokumentärkanaler finns det en hel del, men många av dem är lite väl (populärkulturamerikanska) i sina program.

Personligen tycker jag att det inte finns någon annan kanal som når upp till samma kvalitet i produktionen som SVT gör.

Vad spelar det för roll när det inte är intressant. Vet flera som inte har tv men dator och är "tvungna" att betala.

Dags att sluta med ditt tjat och inse att det finns dom som inte tittar på tv.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-11-07 11:12
Ursprungligen av lappen71:

Vad spelar det för roll när det inte är intressant. Vet flera som inte har tv men dator och är "tvungna" att betala.

Dags att sluta med ditt tjat och inse att det finns dom som inte tittar på tv.

Funderar bara på hur de som inte har TV kan veta att det inte finns något intressant på SVT... Men, men...

Fine!

Vi ber någon moderator stänga denna diskussion, för den leder ingenvart.

Tack för mig!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-07 11:17
Ursprungligen av AndyK:

Funderar bara på hur de som inte har TV kan veta att det inte finns något intressant på SVT... Men, men...

Fine!

Vi ber någon moderator stänga denna diskussion, för den leder ingenvart.

Tack för mig!

Jag tycker inte om att jaga älg fast jag aldrig testat det.
Man behöver inte se eller göra saker för att veta att man inte är intresserad.
Om du inte upptäckt det så finns det tidningar som publicerar tablån.
Sen så kan det vara så att dessa personer har haft tv och insett att det inte är intressant.
Såsom du går på kan man misstänka att du jobbar på Radiotjänst.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-11-07 11:33
Ursprungligen av lappen71:

Jag tycker inte om att jaga älg fast jag aldrig testat det.
Man behöver inte se eller göra saker för att veta att man inte är intresserad.
Om du inte upptäckt det så finns det tidningar som publicerar tablån.
Sen så kan det vara så att dessa personer har haft tv och insett att det inte är intressant.
Såsom du går på kan man misstänka att du jobbar på Radiotjänst.

Vad jag vet ligger Radiotjänst i Kiruna. Om du kollar under min avi står det Skånes sydkust. Bara ca 200 mil ifrån, så det är ju ganska nära.

Vi ber någon moderator stänga denna diskussion, för den leder ingenvart!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-07 11:49
Ursprungligen av AndyK:

Vad jag vet ligger Radiotjänst i Kiruna. Om du kollar under min avi står det Skånes sydkust. Bara ca 200 mil ifrån, så det är ju ganska nära.

Vi ber någon moderator stänga denna diskussion, för den leder ingenvart!

Som att att var du uppger var du bor skulle vara någon garanti att det skulle vara sant

Trodde du verkligen att denna tråd skulle leda någonstans?
Att du skulle komma in som en frälsare och tala om om för dom som inte har tv inte fattar vad dom missar.
Det som retar mig är att du inte kan tänka dig att det verkligen finns personer som INTE har tv och inte vill titta.

Ta min granne som heter Gunvor och är 80år.
Hon har ingen tv men i samband att vi bytte internetleverantör så fick alla erbjudande om att köpa en surfplatta.
För att hänga med i världen antog hon detta erbjudande och nu är hon tvingad att betala.
Något som jag anser är HELT SJUKT.
För hon har absolut inget intresse i att titta på SVT´s sändningar på nätet.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-11-07 12:11
Ursprungligen av lappen71:

Som att att var du uppger var du bor skulle vara någon garanti att det skulle vara sant

Trodde du verkligen att denna tråd skulle leda någonstans?
Att du skulle komma in som en frälsare och tala om om för dom som inte har tv inte fattar vad dom missar.
Det som retar mig är att du inte kan tänka dig att det verkligen finns personer som INTE har tv och inte vill titta.

Ta min granne som heter Gunvor och är 80år.
Hon har ingen tv men i samband att vi bytte internetleverantör så fick alla erbjudande om att köpa en surfplatta.
För att hänga med i världen antog hon detta erbjudande och nu är hon tvingad att betala.
Något som jag anser är HELT SJUKT.
För hon har absolut inget intresse i att titta på SVT´s sändningar på nätet.

Jag har ju skrivit otaliga gånger att jag tycker det är fel med avgift på datorer/plattor/telefoner!

Tack för mig!

Bevaka tråden