Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tv-avgift för Ipad blir kvar

Tråden skapades och har fått 152 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Svalbard
  • 2013-10-30 20:02

Vissa av er är bra naiva och dumma

Ursprungligen av Redaktionen:

Radiotjänst gör rätt i att kräva in tv-licensavgifter från dator- och surfplatteägare, det slår kammarrätten i Sundsvall fast i en vägledande dom.

Läs hela artikeln här

När man läser vissa inlägg så inser man hur pass indoktrinerade fördummade vissa av masssan är.
Jag är utav uppfattningen att vill ni titta på och uppskattar public "reklamfri" service, fine, titta på det då, räkna oxå med att få betala mera, att dra in och kriminalisera en stor del utav befolkningen och "tvinga" dessa att betala för något dem aldrig ens skulle lägga en tanke på att använda är bedrägeri, och det är bara topppolitiker som annars toppar denna lista.

Det är lagvidrigt att bete sig på detta sättet och jag är mkt besviken över utvecklingen och de desperata försök att dra in och krama ur mer pengar till statsapparaten och att behöva kalla mig svensk, trodde inte att det gick till såhär i ett demokratiskt land. man ringer runt i tid och otid och behandlar folk som kriminella, det är alltså ingen skillnad om du skulle stulit en bil eller väljer att inte betala tvskatt, det är samma stämpel, men visst bura in 500 000 - 1000 000 invånare, antar att fångvården behöver bidrag för att ackomodera alla "kriminella" för dem tyngre förbrytarna går ju ständigt fria och dessutom får man ju skadestånd om man råkar våldta en kvinna. Nej helt rätt sätt fast alla som kör 5 km för fort med bilen, satsa alla resurser på att jaga tvpirater, och lägg ned skola. vård och försvar, för det behöver vi INTE! det är bara onödigt, SVT finns ju med resurstillgångar så som bollibompa, Uppdrag granskning, gabba gabba och annat skräp.

Det är en folkvald "dum" diktatur det är frågan om.

Betänk detta, det finns en stor del åldringar som knappt har råd med hyran, dem måste ha en dator för att kunna sköta sina bankärenden, för bankerna pungslår dem på deras avier annars, vem sjutton har lust att skänka bankerna 50 kr per avi?, som du kan lägga på vettigare saker, som t ex mat

Nu är detta ett macforum och där är oftast dem flesta väl bemedlade, men ändå vädjar jag till att använda ert sk sunda förnuft.

Ni har en stor del studenter och datorentusiaster som "BARA" använder sina datorer för dels studier eller spel, skall dessa då tvingas betala för något dem aldrig ens skulle lägga en tanke på att titta på.

Ta bara dreamhack, över en natt så har ni plötsligt kanske 10 000 kriminella som samlats i en lokal för att lana, när vi höll på med liknande arrangemang av en mörkare karaktär så inte fan satt man vid datorerna och glodde på svt, man jagade brudar, spelade och festade, jag pratar om partyn i tyskland och damark på 90 talet gällande C64 och Amiga.

Reklamfritt, ja men jag är inte det minsta intresserad utav att höra en färgad politisk åsikt där man framhäver sig själva som ett multikulti inspirerat organ, och man talar om för folk hur dem skall leva sina liv.

NEJ TACK, jag har inte tittat på SVT sen jag bodde hemma, jag lyssnar inte på radio, äger inte ens en radio, i bilen har jag cd spelare, funkar klockrent. Och vem behöver nyheter?, man blir ju bara förbannad, inte en enda god eller glad nyhet, men jag antar att man vill ta livet utav sin befolkning i förtid för att ge plats åt andra mer "produktiva" invånare.

Projektor och DVD utan tvkort!, jag älskar film men avskyr påtvingade skatter som inte har någon förankring eller fundament att stå på mer än att du måste betala för att behålla reklamfri tv, finns heller inga tvapparater längre, det är skärmar eller paneler med möjlighet att motta tv sändningar, vilka även kan spärras enkelt om man så skulle vilja.

Man väljer att inte lyssna på dem större ISP aktörerna som till och med gått ut och erbjudit sig att spärra samt utfärda intyg på att deras kunder "inte" tittar på SVT och andra MK kanaler!

Nej sälj ut SVT, sparka all dödvikt och låt dessa konkurrera med alla andra aktörer på lika villkor!

Låt dessa visa vad dem går för eller ställa sig i arbetslöshetskön som många andra, och söka "riktiga" arbeten

Vidrigt!

Senast redigerat 2013-10-30 21:21
Ursprungligen av AndyK:

Antar att du aldrig heller lyssnar på Sveriges Radio heller...

Va har det med något att göra? Radio är inte avgiftsbelagd..

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-30 20:33
Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Va har det med något att göra? Radio är inte avgiftsbelagd..

Jo

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanl...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-10-30 20:34
Ursprungligen av AndyK:

Antar att du aldrig heller lyssnar på Sveriges Radio heller...

Helt rätt...det gör jag inte...jag är säkert en mycket märklig människa i dina ögon men så är det...

Måste vara blind? De nämner bara radio- tv-avgiften... inte att en radio automatiskt betyder att man måste betala avgiften.. Det betyder att alla som äger en bil rapporteras av en bilhandlare då?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-30 20:41
Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Måste vara blind? De nämner bara radio- tv-avgiften... inte att en radio automatiskt betyder att man måste betala avgiften.. Det betyder att alla som äger en bil rapporteras av en bilhandlare då?

Nu blev jag osäker om man slipper betala om man bara lyssnar på radio.

  • Medlem
  • Svalbard
  • 2013-10-30 20:42
Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Va har det med något att göra? Radio är inte avgiftsbelagd..

Varför skall jag lyssna på stationer som är passe, värdelösa program, jag mixar musiken bättre än vad dem gör, nyheterna är inga nyheter och man blir bara förbannad!

Jag lyssnar inte på radio överhuvudtaget, jag kastade ut min navigator och tjackade en ren Audiofil cd kontrollenhet UTAN radio, för jag avskyr när musiken blir avbruten av RDS att det går älgar på RV40 när jag är i malmö, vem bryr sig. och jag är inte villig att kompromissa då det gäller ljud när det kommer an på hårdvara, har du en radiodel, så förlorar du en hel del i DA och signaldelen.

NEJ TACK!

Köp hellre en Proj med en riktigt vass optik, då slipper ni tvdelen och annat skit som inte har någon som helst betydelse för bilden.

Och reklamradio och tv finns inte ens på världskartan, det är ett sönderstressat samhälle så det räcker, och jag umgås hellre med tjejen än att sitta och glo på en dumburk som inte ger mig ett skit utbildningsmässigt.

Det var väl en sak när vi bara hade två tv kanaler, inget internet, en simpel men ändå funktionsduglig radio med ett bra budskap och innehåll.

Den träning jag behöver får jag via kampsport, och jag försöker leva sunt, ingen skräpmat eller annat orent

Hockey och fotboll är totalt ointressant

Jag respekterar att ni andra gillar det, men jag ställer inte upp detta spektakel, ge oss istället det vi betalar miljarder årligen för utöver dessa skatter.

Och kom inte och prata om solidaritet, den dog på 80talet, nu är det var och en för sig, roffa åt dig så mkt du kan på kortast möjliga tid, och lämna landet innan skeppet sjunker!

Ursprungligen av lappen71:

Nu blev jag osäker om man slipper betala om man bara lyssnar på radio.

Det enda jag ser är att man nämner tv-mottagare, sen att avgiften heter något annat är en annan femma

  • Medlem
  • Svalbard
  • 2013-10-30 20:48
Ursprungligen av lappen71:

Nu blev jag osäker om man slipper betala om man bara lyssnar på radio.

Det heter radio och tv avgift, sen avskaffades den och man belade alla med internet med straffavgift istället.

Det är ungefär som att jag skulle skicka inbetalningskort till mina grannar, för att dem har möjlighet att samåka med mig då kör till mitt arbete och åker samma väg.

eller att du beläggs med extra kostnad i snabbköpet på mjölk för att du kan dricka mjölken om du känner dig manad.

Jag gillar bahofs tvkanal där alla beläggs med avgift för att dessa kör oavbrutet dygnet runt 365 dagar om året! utan avbrott

Bahnhofs slogan för satsningen är ”Du har redan tackat ja!”. Årskostnaden är 2 076 kronor.

http://bahnhof.se/press/press-releases/0/135/...

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-10-30 20:56
Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Va har det med något att göra? Radio är inte avgiftsbelagd..

Du behöver inte betala något för att du äger en radio. Men delar av TV-licensen går till Sveriges Radio.

  • Medlem
  • Svalbard
  • 2013-10-30 20:57
Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Det enda jag ser är att man nämner tv-mottagare, sen att avgiften heter något annat är en annan femma

Du menar SKATT!

Inte ens personalen vet ett jota om detta, det enda dem säger är att du skall betala som ett förbannat ök, där en ko är smartare

Sen tycker jag det visar vilken skev verklighetsbild vissa har när man säger att NEJ jag har ingen tv, jag har projektor, jasså, men då har du tv, nej jag jag har en duk och projektor utan tv kort, jag har en dvd från 99 som var "svindyr" för att bilden slår det mesta än idag, jag har även laserdisc, ööh vad är det, är det tv?, nej det är vinylskivor med rörliga bilder, ja men kan man få in tv på den, NEEJ!

Har du dator?, nej jag har ingen dator jag bor under en sten, va sten, står inget om detta i adressen

alltså såhär jävla dumma är folket som jobbar på radiotjänst, inte undrat på att denna sk personal nästan är mer hatad än lapplisor.

16 miljoner drog svt in på att välja att ringa anonymt "hemligt nummer" precis som man har något att dölja, som vilken kriminell som helst, och sen att man ringde sent på helgerna, när många var hemma och lätta villebråd.

Gestapo eller stasi, det hade man kunnat vänta sig, men i Sverige 2013, man blir gråtfärdig.

Nej tjäna tillräckligt med stash sen köper jag en bar i spanien och skiter i Sverige, så trött på detta landet som inte ger oss annat är huvudvärk!

Fy fan på ren svenska!

  • Medlem
  • Svalbard
  • 2013-10-30 21:12
Ursprungligen av AndyK:

Du behöver inte betala något för att du äger en radio. Men delar av TV-licensen går till Sveriges Radio.

Stämmer inte!

Du betalar för både radio och tv, men det räcker att du betalar en gång sen får du ha hur många "förlegade" radioapparater eller tv apparater som helst, det var väl generöst. Nu skall man dessutom införa DAB och sabotera ljudkvaliteten ännu mer.

Så över 1 miljon apparater blir obrukbara!

Faktum är att om vi tar vissa som jag känner till, som har haft tv och nu paneler i 40 år, betalat skatt och varit laglydiga, och sen inte får ihop till en dräglig ålderdom för politikerna super bort deras pensioner.

Det var en blind herre som var tvingad att betala licens även om han inte kan nyttja tvn mer än genom att höra kanalerna, en annan 65åring blev dömd till rättegång då han inte accepterade utdömande på sin pension för tvlicens, och för att ha skickat en indrivning per brev på samma kostnad via HA till en kronofogde och åkte på hot mot tjänsteman.

Om du nu väljer att betala licensen så skall man ju precis som Viasat, comhem och canaldigital få en mediabox samt en ny tv, det går att ordna per abonnemang, man får en fin panel för 50-60 000 kr, och det skulle dessa få för visad lojalitet och betalningsbenägenhet

Istället går man ut och pratar om sniglar på ögat, och lägger miljoner på kampanjer och firmafester!

Hur kan man överhuvudtaget respektera dessa personer?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-10-30 21:48
Ursprungligen av 7an DJ:

....och skiter i Sverige, så trött på detta landet som inte ger oss annat är huvudvärk!

Fy fan på ren svenska!

Varför flyttar du inte bara och slutar gnälla. Om du tror att det finns så många fantastiska länder där ute som värnar om medborgarnas frihet, så tänker jag inte hindra dig. Men du kommer nog snart att upptäcka att Sverige inte är så tokigt iaf...

Men det märks att du varken har TV eller radio, för du har ju ingen verklighetsförankring överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Svalbard
  • 2013-10-31 00:17
Ursprungligen av AndyK:

Varför flyttar du inte bara och slutar gnälla. Om du tror att det finns så många fantastiska länder där ute som värnar om medborgarnas frihet, så tänker jag inte hindra dig. Men du kommer nog snart att upptäcka att Sverige inte är så tokigt iaf...

Men det märks att du varken har TV eller radio, för du har ju ingen verklighetsförankring överhuvudtaget.

Sverige fantastiskt, den tiden har passerat lille gubben, svårt att säga men jag tror inte du är så gammal och kanske en positiv idealist som tror gott om alla, vänta lite bara du kommer få smaka politikerstock du också

"Men det märks att du varken har TV eller radio, för du har ju ingen verklighetsförankring överhuvudtaget"

Nja du vet en annan kan läsa något som heter böcker vilka inte går på batterier, gjorda utav papper, ta googla det, finns roliga, spännande och tråkiga böcker!, kan man inte googla så går man till något som kallas för bibliotek så löser det sig säkert!

Jag är ju inte förstörd eller degenererad utav samhället som vissa andra, som inte kan eller vill kritisera om något är fel, hade varit kul och se debatten om bara ipads hade gått under tvskatten och MS produkter hade gått fria.

Ni vaknar säkerligen upp en dag och känner kaffelukten.

Själv säger jag bara oink oink på er!

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-10-31 06:07
Ursprungligen av 7an DJ:

Sverige fantastiskt, den tiden har passerat lille gubben, svårt att säga men jag tror inte du är så gammal......

Jag är tillräckligt gammal för att ha betalt TV-licens i snart 13 år.

Men jag önskar dig lycka till med flytten. Du kan ju skicka ett vykort när du kommit fram.

Nu avslutar jag den här diskutionen.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-10-31 13:56

Här var det hårda ord.
Jag kan inte säga att jag tittar så värst mycket på TV, vare sig på dumburken eller någon internet-enhet, men däremot så känns det rätt bra att bidra till att SVT och SR kan fortsätta sina verksamheter. Ibland gagnar det mig (jag är P1-junkie) ibland inte (hatar "lätt underhållning") men jag ser det som storartat att vi har en ekonomiskt oberoende media någonstans iaf. Måhända att de är vänsterfärgade (tycker jag dock inte) men å andra sidan är de flesta kommersiella kanaler så till den milda grad högerfärgade att de är omöjliga att titta på (tänk Fox News).
TV-avgiften har ju sin upprinnelse i TV:s barndom där många fördömde denna apparat och absolut inte ville vara med att bekosta detta sattyg samt att det var en synnerligen dyr lyxpryl som få hade råd med. Många hade dock råd med radio, varför den tilläts vara avgiftsfri, samtidigt som tv-avgiften bekostade radiosändningarna. Med tiden har det ju de facto blivit en skatt eftersom så otroligt många faktiskt har TV. Att göra om det till en skatt är dock betydligt mer kontroversiellt än att ändra så att de till slut inte går att undvika avgiften. Ett märkligt val är ju att det numera inte har någon betydelse om man faktiskt _äger_ utrustningen, det räcker med att ha tillgång. En av doktoranderna på jobbet har blivit tvungen att betala TV-avgift eftersom hon har tillgång till en dator via universitetet. Långsökt modell värre, men nu drar man åt alla tumskruvar; alla skall betala.

Jag tycker det är jättekul att folk här hävdar att de minsann bara använder internet för att få sitt nyhetsbehov täckt, och då inte SVT/SR. Undras hur nyhetsflödet skulle se ut utan SVT/SR? Hur det än är så är det väl endast SVT/SR som har utlandsreportrar i någon större utsträckning och utan tvekan är det oftast från SVT/SR som både den breda och den djupa, granskande journalistiken kommer. Jag är rätt övertygad om att nyhetsrapporteringen skulle vara både ensidigare och fattigare utan SVT/SR.

Slutligen oroar jag mig för vart det här landet är på väg. Det är inte, såsom en del verkar tro, politiker som "super bort skattepengar" (jag vet inte när jag läste en sådan rubrik senast och med tanke på skattetrycket i det här landet torde varenda riksdagspolitiker vara betydligt mer nersupen än vad Boris Jeltsin var på sin tid om det uttalandet skulle ha någon sanningshalt) som är landets stora problem utan den alltmer tilltagande egoismen. Jag fruktar utförsäljningen av alla våra gemensamma tillgångar bara för att folk har blivit så gnidna att de hellre tar en hundring extra i månaden än tänker längre än näsan räcker. Jag fruktar också för det sociala skyddsnätet när fler behöver det, samtidigt som allt färre är intresserade av att bidra till det. Tanken: "Jag är inte sjuk, alltså vill jag inte bekosta grannens operation, bättre vi får betala en försäkring, jag som håller mig frisk skulle ju ha massor av pengar över till annat än hens operation" är alldeles för lätt att tänka. Den dagen när den sista tillgången är såld och vi bara har privata sjukhus till vilka vi måste ha försäkringar för att ha råd att få vård på är vi förlorade.

Det här landets framgång byggde på en idé om att alla skulle bidra för allas bästa. Nu har det helt slagit över åt andra hållet; alla skall roffa åt sig på andras bekostnad.

Ursprungligen av bollman:

Måhända att de är vänsterfärgade (tycker jag dock inte) men å andra sidan är de flesta kommersiella kanaler så till den milda grad högerfärgade att de är omöjliga att titta på (tänk Fox News).
TV-avgiften har ju sin upprinnelse i TV:s barndom där många fördömde denna apparat och absolut inte ville vara med att bekosta detta sattyg samt att det var en synnerligen dyr lyxpryl som få hade råd med. Många hade dock råd med radio, varför den tilläts vara avgiftsfri, samtidigt som tv-avgiften bekostade radiosändningarna

Jag tycker definitivt att SVT/SR har en klar slagsida år vänster och det vore kul med en kanal liknande Fox News i Sverige. Mångfald är skitbra! Problemet med SVT/SR är att man inte kan välja bort det. Det kan man med Fox News. Man tvingas att betala för "propaganda" (okej, jag tar i – icke objektiva nyheter vore kanske en bättre beskrivning). Låt mig komma med ett förslag. SVT1 och P1 skattefinansieras och är fritt för alla att ta in. I dessa kanaler sänds bara smala program och samhällsinformation som annars inte skulle sändas. Övriga kanaler konkurrensutsätts och det är bara tittare/lyssnare som vill ha dem, som betalar för dem. Det är lite märkligt att de som talar sig varma för public service inte tror att människor är beredda att betala för det. Ni tycker att ps är bra men varför ska de som inte tycker det, tvingas betala?
Radiolicensen fanns kvar till slutet av 1970-talet, förresten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-31 20:12
  • Medlem
  • ?
  • 2013-10-31 20:40

?Absolut klockren.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-11-01 01:47
Ursprungligen av 7an DJ:

Stämmer inte!

Du betalar för både radio och tv

Nej, vad jag vet och vad Radiotjänst skriver är det bara innehav av TV-mottagare som medför avgiftsskyldighet. Radioapparater får du ha utan att betala avgiften.

Avgiften för ljudradio togs bort 1976.
Det extra tillägget för färg-TV togs bort 1990.

Ursprungligen av robart:

Inte ett dugg förvånad. Det svenska rättsväsendet är så förbannat korrupt och kammarrätten har klubbat detta till följd av köpta domare.

Public Service har ingenting inom Svensk Näringsliv att göra.

Köpta domare tror jag inte på och det känns befriande att Public Service är reklamfritt!

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-11-01 09:57
Ursprungligen av robart:

Inte ett dugg förvånad. Det svenska rättsväsendet är så förbannat korrupt och kammarrätten har klubbat detta till följd av köpta domare.

Public Service har ingenting inom Svensk Näringsliv att göra.

Visst kan man tycka att det svenska rättsväsendet dömer konstigt i vissa ärenden, men oftast är det inte domen som är fel utan hur lagen är skriven.

Korruptionen i Sverige rankas som nummer 4 i världen efter Nya Zeeland, Norge och Finland. Tror inte att att det är så "förbannat" korrupt som du vill ha det till.

Det finns många länder som är så korrupta att vi inte kan förstå det. Jag gör affärer med Ryssland nästa dagligen och det är rena natten att försöka få ett dokument som ska passera en statlig tjänsteman godkänt utan att man får göra femtioelva revideringar eller har en man på plats med ett brunt kuvert.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-11-02 13:30
Ursprungligen av AndyK:

Tror inte att att det är så "förbannat" korrupt som du vill ha det till.

Så du tror inte att saker och ting görs upp bakom kulisserna LOL. Tro fan att Assange inte vill bli utlämnad till Sverige.

Ursprungligen av AndyK:

Jag gör affärer med Ryssland nästa dagligen och det är rena natten att försöka få ett dokument som ska passera en statlig tjänsteman godkänt utan att man får göra femtioelva revideringar eller har en man på plats med ett brunt kuvert.

Skillnaden på tex Ryssland och Sverige är att i Ryssland är det inget som döljs. Säger inte att det skulle vara ett stort problem med mutor i Sverige men att tro att allt är så jävla fair play är ju bara naivt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-11-02 17:04
Ursprungligen av Dalle:

Vad har SVT med reklam på Youtube att göra?

SVT gör reklam innan klipp visas på Youtube. Iaf på iPad.

Ursprungligen av reboot81:

SVT gör reklam innan klipp visas på Youtube. Iaf på iPad.

Youtube har reklam naturligtvis, det är det som Youtube lever på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-04 12:07
Ursprungligen av AndyK:

Jag kan till viss del förstå att folk är upprörda för att de behöver betala TV-licens för att ha en dator.
Men hur många av de som klagar äger inte en TV?
Jag har lite svårt att förstå de som är så tjurnackat mot TV-licensen och en fri TV. Fri från reklam och, så gott det går, oberoende politiskt.
I Storbritannien är man stolta över sin fria TV, varför kan inte vi i Sverige också vara det?
Jag betalar gärna TV-licensen om det innebär att vi har kanaler (både i TV och radio) utan en massa dryg reklam och med program av hög kvalitet.
De som säger att de "aldrig" tittar på SVT, tror jag personligen snackar skit. Speciellt när det gäller nyhetsförmedling, sportsändningar (tyvärr har SVT tappat en del evenemang till andra kanaler) och barnprogram är ju SVT i en klass för sig.

Dock kan jag hålla med om att klassa en telefon/dator/surfplatta som en TV-mottagare är lite magstarkt.

Jag är inte mot public service tv, utan mot sättet det finansieras. Det ska inte drivas in pengar genom ett företag som agerar myndighet och som jagar folk på ett sätt som kostar allt mellan ett par hundra miljoner till en miljard om året i drift, bara för att driva in pengarna. Allt när det enkelt hade kunnat tagits via skattsedeln. Det är klart att det går att lösa finansieringen så utan att det blir politiskt styrt - lagstifta om att deras budgetering ska ligga på nuvarande nivå och räkna upp det med inflationen exempelvis?

Sen tycker jag iofs även att public service tv ska syssla med jävligt mycket färre saker än de gör idag. De ska rapportera oberoende nyheter, de ska ha katastrofberedskap och de ska sända samhällsgranskande program samt program som riktar sig till minoriteter och som inte har utrymme i den kommersiella media. De ska inte konkurrera med kommersiell media, sända melodifestival sportevenmang eller liknande. Men det är en annan fråga och diskussion än den ovanför.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-11-04 13:18
Ursprungligen av tooobe:

De ska inte konkurrera med kommersiell media, sända melodifestival, sportevenmang eller liknande.

Kan inte låta bli att kommentera detta påstående.

Så det ska bara visas smala, träiga program på SVT? Hur stor tror du då att motivationen blir att betala TV-licensen?

Jag tycker personligen att det är för jävligt att inte de stora sportevenemangen (OS, fotbolls-VM och EM, ishockey-VM) visas i en fri rikstäckande kanal (SVT, TV4 eller TV6). Att inte alla i Sverige ska kunna se OS är tragiskt enligt mig.
Jag tror att många, framförallt äldre, inte förstått att OS i Sotji inte kommer att visas i SVT. OS är ett evenemang som många ser fram emot.

Sen verkar det ju inte som att SVT konkurrerar med de andra bolagen när det gäller sportevenemang längre, de har helt enkelt inte råd. SVT har väl inte köpt in något större evenemang de senaste 15 åren. Fotbolls-VM och EM har de ju blivit tvungna att dela med TV4 för att ha råd med. Och nu har de tappat OS helt till Viasat (ska bli intressant att se om de fixa det).

Tycka vad man vill om Melodifestivalen, men det är många som ser fram emot den. Det är också ett program som lockar otroligt många tittare. Tror inte att det hade varit så populärt att lägga ner.

Sen kan jag hålla med om att hur man får in pengar till SVT, SR och UR kan kanske ske på ett annat sätt. Via skattesedeln är ju ett alternativ, men då blir det kanske dubbelt så dyrt, eller ännu dyrare att ha TV. Idag betalar man en avgift per hushåll, om man drar det på skatten blir ju alla över 18 år i hushållet debiterade.
Den finska varianten där avgiften baseras på inkomst hade varit ett alternativ.
Negativ anmälan, som i Danmark, hade också varit värt att testa. Och kanske även subventioner för studerande och pensionärer.

Ursprungligen av AndyK:

Antar att du aldrig heller lyssnar på Sveriges Radio heller...

Fast radio plockades bort ur lagen för rätt många år sedan... Så numera heter det TV-licens. utan "radio och"...
/m

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-04 15:25
Ursprungligen av AndyK:

Kan inte låta bli att kommentera detta påstående.

Så det ska bara visas smala, träiga program på SVT? Hur stor tror du då att motivationen blir att betala TV-licensen?

Jag tycker personligen att det är för jävligt att inte de stora sportevenemangen (OS, fotbolls-VM och EM, ishockey-VM) visas i en fri rikstäckande kanal (SVT, TV4 eller TV6). Att inte alla i Sverige ska kunna se OS är tragiskt enligt mig.
Jag tror att många, framförallt äldre, inte förstått att OS i Sotji inte kommer att visas i SVT. OS är ett evenemang som många ser fram emot.

Sen verkar det ju inte som att SVT konkurrerar med de andra bolagen när det gäller sportevenemang längre, de har helt enkelt inte råd. SVT har väl inte köpt in något större evenemang de senaste 15 åren. Fotbolls-VM och EM har de ju blivit tvungna att dela med TV4 för att ha råd med. Och nu har de tappat OS helt till Viasat (ska bli intressant att se om de fixa det).

Tycka vad man vill om Melodifestivalen, men det är många som ser fram emot den. Det är också ett program som lockar otroligt många tittare. Tror inte att det hade varit så populärt att lägga ner.

Sen kan jag hålla med om att hur man får in pengar till SVT, SR och UR kan kanske ske på ett annat sätt. Via skattesedeln är ju ett alternativ, men då blir det kanske dubbelt så dyrt, eller ännu dyrare att ha TV. Idag betalar man en avgift per hushåll, om man drar det på skatten blir ju alla över 18 år i hushållet debiterade.
Den finska varianten där avgiften baseras på inkomst hade varit ett alternativ.
Negativ anmälan, som i Danmark, hade också varit värt att testa. Och kanske även subventioner för studerande och pensionärer.

Som sagt, det är en annan diskussion. Vad som ska vara public service beskrivs i åttonde paragrafen av sändningstillståndet: Att programmen ska "präglas av folkbildningsambitioner" (förutom ren katastrofberedskap). Jag vill hävda att otroligt mycket av det som sänds i public service TV inte uppfyller det. Hur är melodifestivalen folkbildande? Varför ska saker som inte är folkbildande betalas av alla som inte det minsta intresserade av det? Man kan finansiera mycket som många skulle tycka vara bra, men det betyder inte att det måste vara så. Någonstans måste man dra en gräns för vad som ska finansieras via offentliga medel. Ska vi ha fri massage för alla offentligt finansierad? Det skulle nog de flesta tycka vore trevligt.

Jag vill hävda att det i princip ALDRIG blir bra när staten konkurrerar med privata företag.

Skulle man dra det på skattsedeln skulle det bli ungefär samma kostnad, och man skulle komma åt alla smitare. Jag menar såklart en skatt baserad på inkomst, så fungerar de flesta andra skatter vi har i Sverige. Hushåll med två vuxna skulle betala mer än ensamhushåll, vilket är hur alla övriga skatter fungerar. Det blir bara märkligt när public service är en avgift, när alla andra liknande saker som sjukvård osv är via skatten.

Sveriges radio sköter sitt uppdrag betydligt bättre kan man konstatera (trots att jag ALDRIG lyssnar på radio).

Bevaka tråden