Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tv-avgift för Ipad blir kvar

Tråden skapades och har fått 152 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-04 15:32
Ursprungligen av AndyK:

Sen kan jag hålla med om att hur man får in pengar till SVT, SR och UR kan kanske ske på ett annat sätt. Via skattesedeln är ju ett alternativ, men då blir det kanske dubbelt så dyrt, eller ännu dyrare att ha TV. Idag betalar man en avgift per hushåll, om man drar det på skatten blir ju alla över 18 år i hushållet debiterade.

Varför skulle inte Skatteverket kunna debitera per hushåll? Eller vilket kriterium som helst (t.ex. undanta utländska studenter samt blinda) som man finner vara rättvist?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-11-04 15:42
Ursprungligen av martinator:

Fast radio plockades bort ur lagen för rätt många år sedan... Så numera heter det TV-licens. utan "radio och"...
/m

Sveriges Radio finansieras av TV-avgiften...

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-11-04 15:47
Ursprungligen av tooobe:

Som sagt, det är en annan diskussion. Vad som ska vara public service beskrivs i åttonde paragrafen av sändningstillståndet: Att programmen ska "präglas av folkbildningsambitioner" (förutom ren katastrofberedskap). Jag vill hävda att otroligt mycket av det som sänds i public service TV inte uppfyller det. Hur är melodifestivalen folkbildande? Varför ska saker som inte är folkbildande betalas av alla som inte det minsta intresserade av det?

Antar att den formuleringen hängt med sedan hedenhös. Dock kan jag hålla med om att den bör finnas kvar, men kanske uttryckas på ett annat sätt.

Vad räknas som folkbildande förresten?
Är sportprogram folkbildande? Är musikprogram folkbildande?

Ursprungligen av tooobe:

Skulle man dra det på skattsedeln skulle det bli ungefär samma kostnad, och man skulle komma åt alla smitare. Jag menar såklart en skatt baserad på inkomst, så fungerar de flesta andra skatter vi har i Sverige. Hushåll med två vuxna skulle betala mer än ensamhushåll, vilket är hur alla övriga skatter fungerar. Det blir bara märkligt när public service är en avgift, när alla andra liknande saker som sjukvård osv är via skatten.

Sveriges radio sköter sitt uppdrag betydligt bättre kan man konstatera (trots att jag ALDRIG lyssnar på radio).

Sen när blev sjukvård och public service TV liknande saker?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-04 16:08
Ursprungligen av AndyK:

Antar att den formuleringen hängt med sedan hedenhös. Dock kan jag hålla med om att den bör finnas kvar, men kanske uttryckas på ett annat sätt.

Vad räknas som folkbildande förresten?
Är sportprogram folkbildande? Är musikprogram folkbildande?

Sen när blev sjukvård och public service TV liknande saker?

Jag tycker det är en otroligt bra beskrivning av vad public service skall vara. Vad tycker du public service ska vara då? Vem ska bestämma vad som är värt att sända? Är det sånt som är populärt kanske? Varför skall det ständas i public service?

För att vara kategorisk (det måste man vara när det gäller det här, annars kan man lika gärna sända ALLT i public service) så tycker jag NEJ sport är inte folkbildande, NEJ musikprogram är inte folkbildande. Så länge det inte handlar om ur ett historiskt perspektiv. Dvs sporthistoria och musikhistoria är ok, det är bildande. Så ska det låta och VM i fotboll: NEJ det är inte folkbildande.

De är båda exempel på offentligt finansierade verksamheter. De är otroligt liknande i sitt syfte, enligt mig (och de som hittade på public service).

Som sagt, jag har inte alls lika stort problem med vad som sänds i public service idag som sättet på hur det finansieras idag. Börja med att dra det på skattsedeln (så att avgifterna hamnar på ungefär samma nivåer per individ som idag, men blir dyrare för flerpersonshushåll än för ensamhushåll) så kan man diskutera resten senare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-04 16:14
Ursprungligen av pesc:

Varför skulle inte Skatteverket kunna debitera per hushåll? Eller vilket kriterium som helst (t.ex. undanta utländska studenter samt blinda) som man finner vara rättvist?

Exakt! Argumentet att det skulle behöva vara annorlunda eller politiskt styrt bara för att det är skatteverket som sköter det håller inte. Sen att det skulle vara konstigt att debitera en skatt per hushåll när ingen annan skatt fungerar så är en annan sak, och belyser hur absurd avgiften är idag.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-11-05 15:45
Ursprungligen av AndyK:

Jag tycker personligen att det är för jävligt att inte de stora sportevenemangen (OS, fotbolls-VM och EM, ishockey-VM) visas i en fri rikstäckande kanal (SVT, TV4 eller TV6). Att inte alla i Sverige ska kunna se OS är tragiskt enligt mig.
Jag tror att många, framförallt äldre, inte förstått att OS i Sotji inte kommer att visas i SVT. OS är ett evenemang som många ser fram emot.

Alla kan se Viasat, det är ingen privat klubb.

Ursprungligen av zappee:

Alla kan se Viasat, det är ingen privat klubb.

Jag är i det stora hela totalt ointresserad av sport. Men större händelser som OS etc kan jag tänka mig att titta på. På något sätt tycker jag att den här typen av sport har ett så stort allmänintresse att det borde sändas i alla länders public service. Jag kommer inte att teckna något Viasat-abonnemang. Faktum är att jag anser att Viasat borde släppa in SVT att sända åtminstone en del av OS, och att det faktum att man tvärvägrar är ytterligare en anledning för mig att för all framtid bojkotta möget.
För att förtydliga ytterligare, jag har hittills inte sett någon anledning att teckna något Viasat-abonnemang. Detta med OS gör att jag har beslutat mig för att aldrig teckna något.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-11-05 16:00
Ursprungligen av zappee:

Alla kan se Viasat, det är ingen privat klubb.

Inte utan att betala extra. Givetvis kan alla köpa ett Viasatabonnemang.

Men du förstår mycket väl att jag menar att man inte ska behöva ha femtioelva olika abonnemang för att kunna se de stora evenemangen, de ska sändas av de fria rikstäckande bolagen.

Detta har till och med varit upp på diskussion i EU, att de bolag som köper rättigheterna till de stora evenemangen ska tvingas sända dem helt fritt utan att man behöver ha något abonnemang.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-05 16:13
Ursprungligen av pmarriott:

...På något sätt tycker jag att den här typen av sport har ett så stort allmänintresse att det borde sändas i alla länders public service. Jag kommer inte att teckna något Viasat-abonnemang...

Det stora allmänintresset är ju på grund av att Public Service tidigare har sänt det. Det här rättas nog till av sig självt snart; sänds det inte i SvT så försvinner det stora allmänintresset, och OS blir ett jippo för sport-nördar som vanligt folk kommer att skita i.

Ursprungligen av pesc:

Det stora allmänintresset är ju på grund av att Public Service tidigare har sänt det. Det här rättas nog till av sig självt snart; sänds det inte i SvT så försvinner det stora allmänintresset, och OS blir ett jippo för sport-nördar som vanligt folk kommer att skita i.

Intressant vinkel på det.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-11-05 16:38
Ursprungligen av pesc:

Det stora allmänintresset är ju på grund av att Public Service tidigare har sänt det. Det här rättas nog till av sig självt snart; sänds det inte i SvT så försvinner det stora allmänintresset, och OS blir ett jippo för sport-nördar som vanligt folk kommer att skita i.

Ja, OS är ju ett litet jippo för inbördes beundran som ingen egentligen intresserar sig för.... Just det...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-05 19:46
Ursprungligen av pmarriott:

Jag är i det stora hela totalt ointresserad av sport. Men större händelser som OS etc kan jag tänka mig att titta på. På något sätt tycker jag att den här typen av sport har ett så stort allmänintresse att det borde sändas i alla länders public service. Jag kommer inte att teckna något Viasat-abonnemang. Faktum är att jag anser att Viasat borde släppa in SVT att sända åtminstone en del av OS, och att det faktum att man tvärvägrar är ytterligare en anledning för mig att för all framtid bojkotta möget.
För att förtydliga ytterligare, jag har hittills inte sett någon anledning att teckna något Viasat-abonnemang. Detta med OS gör att jag har beslutat mig för att aldrig teckna något.

Ursprungligen av AndyK:

Men du förstår mycket väl att jag menar att man inte ska behöva ha femtioelva olika abonnemang för att kunna se de stora evenemangen, de ska sändas av de fria rikstäckande bolagen.

Senast idag, på Twitter, försökte SVT sno billiga poäng på att de inte har rättigheter att sända OS. Då var det en homofobisk olympiad i en diktatur som SVT minsann inte ville vara förknippad med. Snacka om billigt, SVT.

Jag kan sätta min årslön på att de hade kastat sig över rättigheterna att sända OS ifall de hade haft möjlighet. Då hade de värderingarna som de skrek ut i sociala medier inte varit mycket värda. De som inbillar sig att SVT är kung av seriös tv kan inte ha mer fel, nivån och kvalitén på deras program har sänkts avsevärt de senare åren.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-11-05 20:00
Ursprungligen av zinned:

Senast idag, på Twitter, försökte SVT sno billiga poäng på att de inte har rättigheter att sända OS. Då var det en homofobisk olympiad i en diktatur som SVT minsann inte ville vara förknippad med. Snacka om billigt, SVT.

Du får gärna länka till de inläggen på Twitter. För jag har precis gått igenom SVTSports inlägg från de senaste 5 dagarna utan att hitta något inlägg som refererar till det du nämner.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-11-05 20:34
Ursprungligen av pmarriott:

Jag är i det stora hela totalt ointresserad av sport. Men större händelser som OS etc kan jag tänka mig att titta på. På något sätt tycker jag att den här typen av sport har ett så stort allmänintresse att det borde sändas i alla länders public service. Jag kommer inte att teckna något Viasat-abonnemang. Faktum är att jag anser att Viasat borde släppa in SVT att sända åtminstone en del av OS, och att det faktum att man tvärvägrar är ytterligare en anledning för mig att för all framtid bojkotta möget.
För att förtydliga ytterligare, jag har hittills inte sett någon anledning att teckna något Viasat-abonnemang. Detta med OS gör att jag har beslutat mig för att aldrig teckna något.

Var dras gränsen för "allmänintresse"?
Om Viasat betalar dyrt för rättigheter, varför ska de då släppa in andra kanaler? Och varför bara SVT och inte TV4 i så fall?

Ursprungligen av AndyK:

Inte utan att betala extra. Givetvis kan alla köpa ett Viasatabonnemang.

Men du förstår mycket väl att jag menar att man inte ska behöva ha femtioelva olika abonnemang för att kunna se de stora evenemangen, de ska sändas av de fria rikstäckande bolagen.

Detta har till och med varit upp på diskussion i EU, att de bolag som köper rättigheterna till de stora evenemangen ska tvingas sända dem helt fritt utan att man behöver ha något abonnemang.

Vad definierar du som "betala extra"?
Det är inte gratis att se på SVT.

Nej, du behöver inte femtioelva olika abonnemang. Räcker gott och väl med ett standardabonnemang plus Viasat så täcker du alla världens största sporter. Inget som förändras med att OS har gått till Viasat.

Ja, det är inte helt förvånande att EU ska in och bestämma där också. Snart finns det en EU-lag för allt...

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-11-05 20:48
Ursprungligen av zappee:

Vad definierar du som "betala extra"?
Det är inte gratis att se på SVT.

Nä, det är ju därför jag skriver "betala extra".

  • Medlem
  • International user
  • 2013-11-05 21:10
Ursprungligen av AndyK:

Nä, det är ju därför jag skriver "betala extra".

Ja, alltså behöver du betala extra oavsett var OS går.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-11-05 21:14
Ursprungligen av zappee:

Ja, alltså behöver du betala extra oavsett var OS går.

Nä, inte om det går på SVT, då ingår det i TV-avgiften. Inget "extra" alltså.

Ursprungligen av AndyK:

Nä, inte om det går på SVT, då ingår det i TV-avgiften. Inget "extra" alltså.

Fast SVT har valt att lägga pengarna på Melodifestivalen istället för OS. Grattis svenska folket.

Eftersom Sverige är så fattigt så kanske en folkomröstning behövs?
Melodifestivalen/Vinterstudion osv.. vs. OS?

Ursprungligen av Anderlind:

Fast SVT har valt att lägga pengarna på Melodifestivalen istället för OS. Grattis svenska folket.

Eftersom Sverige är så fattigt så kanske en folkomröstning behövs?
Melodifestivalen/Vinterstudion osv.. vs. OS?

Knappast deras eget val. Vi vann ju året innan. Tydligen är detta ganska viktigt för svensk musikindustri som råkar vara en av Sveriges viktigaste exportprodukter.

Ursprungligen av pmarriott:

Knappast deras eget val. Vi vann ju året innan. Tydligen är detta ganska viktigt för svensk musikindustri som råkar vara en av Sveriges viktigaste exportprodukter.

Pengar från TV-avgiften går väl inte till svensk musikindustri?
Verkar som den industrin klarar sig alldeles utmärkt utan melodifestivalen.

Ursprungligen av pmarriott:

Knappast deras eget val. Vi vann ju året innan. Tydligen är detta ganska viktigt för svensk musikindustri som råkar vara en av Sveriges viktigaste exportprodukter.

Nej det är det inte. Det ekonomiska värdet av svensk musikexport är inte mycket mer än en fis i rymden jämfört med de stora svenska exportnäringarna. Det där är myter och missuppfattningar som spelar i samma kategori som råttan i pizzan.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-11-05 22:38
Ursprungligen av AndyK:

Nä, inte om det går på SVT, då ingår det i TV-avgiften. Inget "extra" alltså.

Jo, tv-avgiften är något du måste betala extra för att få se SVT. Det räcker inte med att bara köpa en tv.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-11-05 22:47
Ursprungligen av zappee:

Jo, tv-avgiften är något du måste betala extra för att få se SVT. Det räcker inte med att bara köpa en tv.

Inte extra... Jag måste betala TV-avgift när jag har tillgång till en TV. Jag behöver inte betala något extra för SVT.

Det är härligt när ni vänder och vrider på ord bara därför att. Utan att försöka driva diskussionen framåt, bara i cirklar. Underbart!

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nej det är det inte. Det ekonomiska värdet av svensk musikexport är inte mycket mer än en fis i rymden jämfört med de stora svenska exportnäringarna. Det där är myter och missuppfattningar som spelar i samma kategori som råttan i pizzan.

Har aldrig haft råtta i pizzan, däremot har en lokal kinarestaurang blivit påkommen med fiskmåsar i frysen.

Hursomhelst, jag såg en dokumentär för sisådär ett halvt dussin år sedan just om svensk musikproduktion och dess koppling till ESC och samtliga inblandade var rörande överens att ESC var extremt viktigt för svensk musikindustri, samt att man drog ett antal exempel på stora världsstjärnor som låter producera musik i Sverige och vilken betydelse det har. Nu är det så länge sedan att jag har glömt namnet på inslaget och de flesta konkreta exemplen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-06 09:07
Ursprungligen av AndyK:

Inte extra... Jag måste betala TV-avgift när jag har tillgång till en TV. Jag behöver inte betala något extra för SVT.

Det är härligt när ni vänder och vrider på ord bara därför att. Utan att försöka driva diskussionen framåt, bara i cirklar. Underbart!

Men det är väl klart att du "betalar extra" jämfört med exempelvis den teoretiska lägre "avgift" du skulle betala via skattesedeln som jag beskriver, som bara skulle gå till att bekosta samhällsviktiga funktioner som nyheter m.m. (dvs inte tjafs som sport (sport är samhällsviktigt, men tv-sändningen av den är det knappast) och melodifestival för att nämna bara några exempel).

Man få betala extra om man jämför med att inte äga dator/smart mobil/surfplatta/TV och inte betala TV-licens.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-11-06 09:33

Evenemanglist uppe på tapeten igen.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/sportit...

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-11-06 09:50
Ursprungligen av tooobe:

Men det är väl klart att du "betalar extra" jämfört med exempelvis den teoretiska lägre "avgift" du skulle betala via skattesedeln som jag beskriver, som bara skulle gå till att bekosta samhällsviktiga funktioner som nyheter m.m. (dvs inte tjafs som sport (sport är samhällsviktigt, men tv-sändningen av den är det knappast) och melodifestival för att nämna bara några exempel).

Det beror ju på hur man ser det och vilket belopp den skatten i så fall skulle ha.
Idag delar jag och min fru på kostnaden för TV-avgiften, dvs vi betalar idag vars ca 85 kr/mån. Kan inte tycka att det är en stor summa och har svårt att se hur den ska kunna bli mycket lägre.

I Tyskland t.ex. är man skyldig att betala 18 €/mån per hushåll i TV-avgift, oavsett om man äger en TV, eller inte. Det kanske hade varit en bättre formulering även här i Sverige. Då hade man sluppit allt tjafs om datorer, paddor och telefoner.

Sen skulle även jag tycka att det var smidigare om TV-avgiften drogs på skattesedeln istället för att man får hem ett inbetalningskort var tredje månad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-06 09:55
Ursprungligen av AndyK:

Det beror ju på hur man ser det och vilket belopp den skatten i så fall skulle ha.
Idag delar jag och min fru på kostnaden för TV-avgiften, dvs vi betalar idag vars ca 85 kr/mån. Kan inte tycka att det är en stor summa och har svårt att se hur den ska kunna bli mycket lägre.

I Tyskland t.ex. är man skyldig att betala 18 €/mån per hushåll i TV-avgift, oavsett om man äger en TV, eller inte. Det kanske hade varit en bättre formulering även här i Sverige. Då hade man sluppit allt tjafs om datorer, paddor och telefoner.

Sen skulle även jag tycka att det var smidigare om TV-avgiften drogs på skattesedeln istället för att man får hem ett inbetalningskort var tredje månad.

Du kan inte se hur den blir lägre om man avskaffar radiotjänst och skalar ner public service tv samtidigt som man kommer åt alla smitare om man tar det på skattesedeln istället? Även om man debiterar per individ istället för per hushåll så skulle man spara miljarder som naturligtvis skulle ge lägre avgift/skattebelopp.

Tysklands lösning är bättre än vår nuvarande, men ändå mer orättvis än om den drog på skatten baserad på inkomst (med ett tak på vad summan kan bli såklart), typ som förslaget som riksdagens utredning kom fram till. Även allt tjafs om vad avgiften ska gälla och rättegångar kostar pengar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-06 10:25

Hur som helst kommer kostnaden för att utarbeta en ny lösning vara avsevärt mycket dyrare än vad de sista 10% som inte betalar uppgår till. Jag trodde aldrig att det var så många som 90% som betalar tv-licens men så var det.

Bevaka tråden