Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diablo III

Tråden skapades och har fått 169 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-18 16:07
Ursprungligen av joakimo:

Så länge det inte fanns några fiender var det spelbart men så fort det blev lite action förvandlades allt till ett bildspel. Detta förtar enligt mig all spelglädje och jag väntar istället tills en ny dator är på fråga om ett år eller två.

Jag är enig.

Ursprungligen av joakimo:

En Macbook Pro från 2009 är inte tillräckligt till Diablo 3. Jag har en likadan dator och provade spelet under betan och det var nästintill ospelbart.

Å andra sidan var betan helt ooptimerat (kan man skriva så? ) så hur betan funkar eller inte säger inte så mycket om den färdiga produkten. Men jag misstänker att det är datorn, då det funkar bra ibörjan, men med tiden blir värre och värre....Känns som om det är när grafikkretsen blir riktigt varm som det blir problem
Klarar nyare MacBooks av spelet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-18 02:26

Ding! Ding! Ding! Lvl 30

Ding ding 32 mycket snart 33 och klarat Diablo III på normal.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-18 13:08

Hur fungerar svårighetsgraderna? Kör man samma karaktär från normal på nästa nivå och börjar då på typ level 32 eller hur fungerar det?

Ursprungligen av Erik.dv:

Hur fungerar svårighetsgraderna? Kör man samma karaktär från normal på nästa nivå och börjar då på typ level 32 eller hur fungerar det?

Precis du börjar om helt enkelt med din lvl 32 gubbe och allting är mycket svårare än under normal!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-18 14:16

Addictive and sweet!

Jag ligger på c:a 30 minuter speltid med två level 4 karaktärer…

Min iMac 27" med i7 2.8GHz, 16GB RAM, Radeon 4850M, SSD har också svårigheter. Fast mest på grunda av den höga upplösningen. Med 1280x720 och allt på low/off är det spelbart, men det ser verkligen hemskt ut, lite som Diablo 2.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-20 12:55
Ursprungligen av radaradam:

Min iMac 27" med i7 2.8GHz, 16GB RAM, Radeon 4850M, SSD har också svårigheter. Fast mest på grunda av den höga upplösningen. Med 1280x720 och allt på low/off är det spelbart, men det ser verkligen hemskt ut, lite som Diablo 2.

Anmärkningsvärt måste jag säga. Jag har installerat mitt Diablo på min gamla macpro från 2006, 8gb ram, vanlig 7200 hårddisk och radeon 4870 512mb (orginal apple)

Spelar spelet på allt på max i 1920*1200 (inkl AA) och det flyter hur bra som helst om det inte är 5000 mobs på samma yta, men ett 20-tal, inga problem!

Visar kanske bara på att MacPro är en rätt bra investering överlag, även en gammal.

Ursprungligen av Kenneth M:

Visar kanske bara på att MacPro är en rätt bra investering överlag, även en gammal.

Fast för typ 24 000 får man mycket mer prestanda om man bygger ihop en PC-burk vettu

Ursprungligen av Kenneth M:

Anmärkningsvärt måste jag säga. Jag har installerat mitt Diablo på min gamla macpro från 2006, 8gb ram, vanlig 7200 hårddisk och radeon 4870 512mb (orginal apple)

Spelar spelet på allt på max i 1920*1200 (inkl AA) och det flyter hur bra som helst om det inte är 5000 mobs på samma yta, men ett 20-tal, inga problem!

Visar kanske bara på att MacPro är en rätt bra investering överlag, även en gammal.

Mjo, jag kan spela det i 1920x1080, men det ser ärligt talat lika illa ut som i 1280x720. i Mac Pro så är det väl inte heller den mobila varianten av grafikkortet heller.

Är bara grafikkortet och den höga upplösningen som är flaskhalsen skulle jag vilja påstå.

Konstigt att alla har problem med Diablo 3 och att det inte spelbart. Jag har en MBP 15 i7 från 2010 med med OS X 10.7.4. som jag kör Diablo 3 på i 1440x900 med max i alla inställningar förutom v-sync. Jag har oftast 28-45 fps (oftast runt 30-35fps) och i vissa fall mer t.ex. i dungens m.m.

Hej!

Jag sitter på en macbook pro med 2,4 GHz, 4 GB RAM och NVIDIA GeForce 320M 256 MB men är osäker på om det kommer gå att spela ordentligt. Jag har fått olika intryck ifrån olika forum men det verkar bli körigt när det är mycket som händer samtidig. Någon som har erfarenhet eller ett guest pass att bjuda på så att jag kan testa?

Fungerar riktigt bra hos mig. Jag har en mid 2010 MBP, 2.4 Core 2 Duo, 8GB RAM. Har ställt ned allt till lägsta.

Proavde att spela via Boot Camp och Windows istället, vilken skillnad! Det var som natt och dag

Kan chippa in lite, testat en del senaste dagarna. Systemet är MacBook Pro mid-2010, 2,4 GHz C2D med 8 GB RAM och Nvidia Geforce 320M. Kör standardupplösning (1280x800) med alla inställningar i botten och Low FX ikryssat.

* OS X "Lion" 10.7.4: 25-30 FPS i Bastion's Keep (Act III), 30-35 FPS ute i de mörka områdena. Sjunker under 20 FPS när det händer för mycket samtidigt. Inte så mycket att göra, bara vänta på att Blizz+Nvidia finslipar.

* Windows 7: Här finns det mer att göra. Grafikkretsen överklockad till 585 MHz, drivrutinen uppdaterad till senaste betaversionen (Geforce 302.59). Ligger på 35-40 FPS i Bastion's Keep (Act III), 45-50 FPS ute i de mörka områdena. Håller sig över 30 FPS större delen av tiden, även om det blir lite mer intensivt.

Sammanfattningsvis är det klart spelbart, speciellt för den som kan tänka sig Boot Camp och Windows. Problemet i OS X verkar dels handla om sämre optimerat spel, dels om betydligt äldre och mer skakiga drivrutiner. Om någon har fler optimeringstips är jag idel öra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-22 18:46

Värt att testa Windows då dessvärre. Jag pendlar generellt melln 30 och 60 fps men det har hoppat ner ännu lägre när mkt händer på skärmen. Får testa Windows helt enkelt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-23 07:58

Jag har en mid/late 2011 MBP, 13" med 4 gb ram. Rullar med allt på max förutom shadow på lägsta. Funkar mycket bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-23 14:44

Jag kan bara bekräfta att även på min MacPro 2008 8x2.8 GHz, 8GB, Radeon 5870 2GB så fungerar spelet avsevärt mycket bättre under Windows. Det ligger slickat på 60 fps+ med allt på high utom shadows på medium, anti-aliaising på i 2560x1440 pixlar.

Trist men det tar ju bara ett par minuter att logga om med BootCamp.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag kan bara bekräfta att även på min MacPro 2008 8x2.8 GHz, 8GB, Radeon 5870 2GB så fungerar spelet avsevärt mycket bättre under Windows. Det ligger slickat på 60 fps+ med allt på high utom shadows på medium, anti-aliaising på i 2560x1440 pixlar.

Trist men det tar ju bara ett par minuter att logga om med BootCamp.

Intressant är att Blizzard jobbar på en uppdatering för just OS X. I första hand handlar det om 9400M i äldre MacBooks, men även övriga system ska få en "noterbar" ökning av FPS.
Service Issues: NVIDIA 9400M/9600 GT

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-23 15:18

Good find Emil!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-05-23 19:51

Var och shoppade kvällsmat och vad hade dom i ett ställ på ICA Maxi!? D3 så klart! Tänkte att jag ska ju ha det nå'n gång så jag kan väl lika gärna köpa det nu och se hur illa det blir. Nu har jag spelat nå'n timma och det funkar faktiskt förvånansvärt bra på min mitten 2009 MBP, 2,26GHz/8GB. Låga inställningar på det mesta så klart men ändå. Hade inte räknat med det med tanke på tidigare omdömen men å andra sidan är jag inte direkt kräsen heller.

Då kan jag stilla den värsta abstinensen tills nästa uppgradering.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-23 20:11
Ursprungligen av Baeckis:

Var och shoppade kvällsmat och vad hade dom i ett ställ på ICA Maxi!? D3 så klart! Tänkte att jag ska ju ha det nå'n gång så jag kan väl lika gärna köpa det nu och se hur illa det blir. Nu har jag spelat nå'n timma och det funkar faktiskt förvånansvärt bra på min mitten 2009 MBP, 2,26GHz/8GB. Låga inställningar på det mesta så klart men ändå. Hade inte räknat med det med tanke på tidigare omdömen men å andra sidan är jag inte direkt kräsen heller.

Då kan jag stilla den värsta abstinensen tills nästa uppgradering.

Att du tycker det flyter på kan jag faktiskt inte alls förstå. Jag har samma Mac som du men med den aningen snabbare C2D-processorn, det flyter inte alls på utan är knappt spelbart när man har alla grafiska reglage i botten.

Kan det vara något annat som gör skillnad eller du bara har inte samma nivå på "spelbart" som mig?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-05-23 21:30
Ursprungligen av zinned:

Att du tycker det flyter på kan jag faktiskt inte alls förstå. Jag har samma Mac som du men med den aningen snabbare C2D-processorn, det flyter inte alls på utan är knappt spelbart när man har alla grafiska reglage i botten.

Kan det vara något annat som gör skillnad eller du bara har inte samma nivå på "spelbart" som mig?

Då är det nog något annat. 'Spelbart' är det definitivt och jag tror inte att någon är SÅ kräsen att man inte tycker att det är spelbart alls. Jag använde defaultinställningarna förutom att jag ändrade upplösningen till 1280x800 eller vad det var. Det hackade i alla fall inte någon gång.

Jag startade iofs om datorn och har inga andra program igång. Kanske det!?

Edit - Provinstallerar på min Mini som även den har 2,26/8-konfig. Kan vara intressant att se vad som händer då.

Diablo 3 är inte speciellt krävande när det gäller GPU-biten jämfört med andra moderna titlar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-05-23 20:07
Ursprungligen av keptang:

Diablo 3 är inte speciellt krävande när det gäller GPU-biten jämfört med andra moderna titlar.

Vad jag har förstått på tidigare inlägg var det just grafiken i gamla maskiner som min som var flaskhalsen. Men som sagt har jag ju inte direkt kört på nå'ra värre inställningar direkt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-05-23 23:22

Det funkade till och med på Minin... Men det var lite besvärligt att spela med en Magic Trackpad.

Cmd+R (Ctrl+R i Windows) tar fram FPS-mätaren, för den som är nyfiken.

Blizzard verkar för övrigt ha uppmärksammat att det är problem med just 9400M kretsen och grafikprestandan och jobbar tydligen på en lösning, så fram tills de kommit fram till om de kan fixa till det eller inte får man väl leva med att en dator från 2009 helt enkelt inte är bra nog

Mac - Service Issues: NVIDIA 9400M/9600 GT

I natt kom en ny patch där flera mac-problem ska vara lösta. Har läst blandade skurar där folk har fått betydligt bättre prestanda och vissa har inte märkt något skillnad alls. Spelar själv inte spelet på mac men tänkte det kunde vara snällt att informera.

Scheduled Maintenance - June 6 - Forums - Diablo III

Bevaka tråden