Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WWDC 2009 - Officiell tråd

Tråden skapades och har fått 469 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Esa:

tror ni den kommer sälja mer än 3G versionen? de tror inte jag

Bra fråga. Å enda sidan var iPhone 3G med i den otroliga expansionen med massor av nya länder och därmed stillade den första hungern bland många konsumenter. Och de som har iPhone 3G idag stannar nog kvar på den (de flesta fortfarande kvar tid på sina avtal dessutom).

Å andra sidan har Apple fortfarande bara börjat ta marknadandelar och iPhone lär fortsätta att växa i popularitet, inte minst med fortsatta framgånger med App Store och iPhone OS 3.0.

Å tredje sidan så kommer ju iPhone 3G att fortsätta säljas och det till ett attraktivt pris som når helt nya målgrupper.

Jag tror att 3G S kommer att ha sålt riktigt bra när man sammanfattar ett helt års försäljning, men starten kommer definitivt inte att vara lika explosiv som för iPhone 3G förra hösten.

Ursprungligen av Adrian B:

Bra fråga. Å enda sidan var iPhone 3G med i den otroliga expansionen med massor av nya länder och därmed stillade den första hungern bland många konsumenter. Och de som har iPhone 3G idag stannar nog kvar på den (de flesta fortfarande kvar tid på sina avtal dessutom).

Å andra sidan har Apple fortfarande bara börjat ta marknadandelar och iPhone lär fortsätta att växa i popularitet, inte minst med fortsatta framgånger med App Store och iPhone OS 3.0.

Å tredje sidan så kommer ju iPhone 3G att fortsätta säljas och det till ett attraktivt pris som når helt nya målgrupper.

Jag tror att 3G S kommer att ha sålt riktigt bra när man sammanfattar ett helt års försäljning, men starten kommer definitivt inte att vara lika explosiv som för iPhone 3G förra hösten.

Förtroende byggs upp i lagom takt men raseras med ett snedsteg - därför tror jag precis som du att det inte kommer att vara en explosiv utveckling för iPhone 3GS.

Det är en "utfyllnads lur" inför nästa paradigm skifte 2010. Den funkar på en amerikansk marknad som är långt bakom nät tekniskt och användare tekniskt. Jämför då med exempelvis den stora europeiska marknaden med mördande konkurrens och teknik som hänger med men... som ändå är förra veckans nyheter jämfört med japan och ett par andra länder... Ändå så smittar Iphone av sig med en sak - användar glädje och användarnas betyg av att äga en iPhone. Vem vill inte ha nöjda och glada kunder?

IPhone är ett koncept som säljer- inte en lur som lyckats sälja bra. Fundera över vad det betyder att ha en "one hit wonder" (Sony Ericsson T610!) jämfört med ett koncept som är framgångsrikt.

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

IPhone är ett koncept som säljer- inte en lur som lyckats sälja bra. Fundera över vad det betyder att ha en "one hit wonder" (Sony Ericsson T610!) jämfört med ett koncept som är framgångsrikt.

Ja, det ligger något i vad du säger. Antagligen därför designen i princip inte ändrats hittills. Det är samma iPhone hela tiden, men lite bättre varje gång (vilket jag inte har något emot alls, man måste inte ha revolutioner hela tiden).

Med samma iPhone OS och samma App Store på alla enheter (glöm inte bort iPod touch!) så är det inte bara ett koncept, utan en hel plattform som Apple framgångsrikt etablerar skulle jag påstå.

(Synd bara att App Store också är ett exempel på Apples mörkaste sida, men jag hoppas det blir bättre.)

Den lär ju knappast sälja mer, de flesta som vill ha en iPhone har ju redan köpt en, och de flesta lär ju inte uppgradera till 3Gs-modellen. Däremot är det nog klart att iPhone-säljningen totalt får ett uppsving. Men det känns lite löjligt att sätta hur denna säljer i jämförelse med när 3Gkom och släpptes världen över, detta är ju bara en logisk fortsättning av samma produkt..

Ursprungligen av Anders Båth:

Den lär ju knappast sälja mer, de flesta som vill ha en iPhone har ju redan köpt en..

Håller inte med, vet många som väntat på att köpa en iPhone tills rev 3an skulle dyka upp. Jag tror att den här kommer sälja mer (givetvis beroende på hur länge det dröjer tills nästa version och om det dyker upp en "Nano", det kan ju förändra allt). Men med samma cykel tror jag att den säljer mer. (Pratar i första hand i Sverige nu).

Om det dessutom blir fler operatörer i Sverige så talar det också för ökad försäljning.

Var tog Aperture 3.0 vägen någonstans?

Rimligtvis borde Aperture fått sig en rejäl uppdatering i och med WWDC, men förhoppningsvis kommer den nya versionen i samband med att de släpper Snöleoparden i september.

Ursprungligen av Peter Edwardsson:

Var tog Aperture 3.0 vägen någonstans?

Rimligtvis borde Aperture fått sig en rejäl uppdatering i och med WWDC, men förhoppningsvis kommer den nya versionen i samband med att de släpper Snöleoparden i september.

Jag är också mycket nyfiken på det, Aperture har tappat fart och Lightroom verkar ha både kommit ikapp och gått om numera, så Apple behöver komma ut med en ny version rätt snart för att inte tappa alltför många fotografer.

Men jag tror inte Aperture hade varit något för en keynote på WWDC även om det vore klart redan idag. Antingen så släpper dom det bara rakt av, eller så gör dom det inför någon större fotomässa skulle jag tro.

Jag tror inte dom gör något av det i samband med Snow Leopard heller. Det skulle möjligtvis vara om Aperture 3 skulle *kräva* 10.6, men det tror jag inte är rimligt.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-06-09 13:52

Jag tänker då byta upp mig direkt 3GS finns att köpa här. Har ju både första iPhone och 3G.

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag tänker då byta upp mig direkt 3GS finns att köpa här. Har ju både första iPhone och 3G.

Samma här - varför ändra en vinnares koncept

Ursprungligen av Goflorp:

Samma här - varför ändra en vinnares koncept

Jag håller med agnar och vetet!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-09 13:59

ja de kan jag förstå, det är en liten uppdatering, det är ju just det som är problemet, denna nya kommer kosta runt 6000 kronor olåst, ännu mer med dyra abonnemang totalt, som många har redan i 24 eller 18 månader.

det jag menar är att de flesta har iPhone redan, som velat ha den. och som en tekniknörd som jag är vill man alltid ha de nya, även om det kostar 6000.. men jag som sprätter pengar lätt känner inget vill ha begär alls, för det lilla , det är inte värt 6000 kronor till minst , och dem som har iPhone 2G och väntat känner nog att 3G modellen e mer intressant då den kanske kommer kosta runt 3000 totalt nu bara.

för mig hade de funkat om de skiljde sig på något sätt så man kunde se att detta är en ny iPhone, och inte kunde blandas ihop med den gamla, och jag tror de hade vart smartare.

sen självklart e jag ingen supersmart kille som dem har på apple, men de kunde ha gjort mer om dem hade velat. priset är för högt. och snart kommer alla kunna låsa upp sina nuvarande telefoner så dem kan skaffa Tele2 eller Glocalnet, då vill man nog inte tillbaka till TELIA eller Telenor igen, de skulle få mig att gråta i vilket fall.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-09 17:33
Ursprungligen av Esa:

och dem som har iPhone 2G och väntat känner nog att 3G modellen e mer intressant då den kanske kommer kosta runt 3000 totalt nu bara.

Nja för mig känns den snabbare processorn som den största uppgraderingen. iPhone är ju främst en liten dator och sekundärt en telefon och det som gör den så bra är bland annat det stora antalet förnämliga program och spel som finns till den. Snabbare processor medför bättre fart i programmen och mer flyt i spelen.

Ursprungligen av Esa:

för mig hade de funkat om de skiljde sig på något sätt så man kunde se att detta är en ny iPhone, och inte kunde blandas ihop med den gamla, och jag tror de hade vart smartare.

Det beror väl på om man har iPhonen som ett redskap eller som en statuspryl... Designen är ju dragen i princip så långt det går, hela framsidan upptas ju av skärmen och antalet knappar minimalt. Visst kan man släppa fler färger osv men det känns inte så viktigt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-09 18:52
Ursprungligen av Esa:

det jag menar är att de flesta har iPhone redan, som velat ha den. och som en tekniknörd som jag är vill man alltid ha de nya, även om det kostar 6000.. men jag som sprätter pengar lätt känner inget vill ha begär alls, för det lilla , det är inte värt 6000 kronor till minst , och dem som har iPhone 2G och väntat känner nog att 3G modellen e mer intressant då den kanske kommer kosta runt 3000 totalt nu bara.

Jag tycker du har rätt i det du säger, men jag måste säga att de ändå lyckades fånga in mig i köpsuget ändå. Det finns framförallt två saker jag har stört mig på med min 3G: Brist på tethering och brist på bra turnbyturn gps-navigering till bilen. OS 3.0 löser ju båda problemen, men 3GS gör ju båda sakerna bättre än min vanliga 3G. Magnetometer gör tomtom till kung, extra utrymme gör att jag får plats med mycket kartor. HSDPA gör att jag kan slänga dongeln och bara köra med ifånen...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-06-09 14:18

Ngn som lyckats titta på denna?

http://www.apple.com/quicktime/qtv/wwdc09/

Ursprungligen av Pasay:

Ngn som lyckats titta på denna?

http://www.apple.com/quicktime/qtv/wwdc09/

Tror de flesta här i tråden har tittat på den (och det fungerat, iaf för mig).

Ursprungligen av Pasay:

Ngn som lyckats titta på denna?

http://www.apple.com/quicktime/qtv/wwdc09/

Jupp.

Ursprungligen av Pasay:

Ngn som lyckats titta på denna?

http://www.apple.com/quicktime/qtv/wwdc09/

nej. safari kommer inte in på sidan överhuvudtaget.

Ursprungligen av kalle94:

nej. safari kommer inte in på sidan överhuvudtaget.

Funkar bra med safari 4 iaf.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-06-09 14:20

OK, får testa igen )

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-06-09 14:35

Kan se den på min Iphone men inte på jobbdatorn, som är en Vista PC......hehe

Hihi.

:D:D

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-09 14:45

Kan inte se den alls. Hackar och laggar efter (som vanligt). Fungerade klockrent klockan 3 i natt, men oturligt nog dog nätverket när jag hade kommit halvvägs...

Får vänta på podcasten. Hoppas den släpps idag!

Någon som vet om den nya minitelekontakten på MacBook Pro 13” (som man i mjukvaran väljer om den ska va in eller ut) också kan användas med trippelminitele som har både stereohögtalare och mick. Exempelvis iPhones headset

finner mig sittande med touchen och kollar

Jag tycker iPhone 3GS har tillräckligt för att motivera uppgradering.
Bättre batteri, Snabbare, Kompassen, bättre kamera, mer minne, Video.

Ja tack på alla punkter.

Som grädde på moset med 3.0 i den....

Värt varenda spänn.

Undrar hur många män som kommer uppgradera och INTE berätta för sin fru att de skickar iväg ett antal tusenlappar - Den ser ju likadan ut....

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-09 17:57
Ursprungligen av Goflorp:

Undrar hur många män som kommer uppgradera och INTE berätta för sin fru att de skickar iväg ett antal tusenlappar - Den ser ju likadan ut....

Gäller dock att man är smart nog o inte tar en annan storlek så de helt plötsligt står 32GB ist för 16GB :+D

Vad är det för idiot som sätter rubriker på Macworld.se.

Just nu skall det hittas så mycket negativt som möjligt om WWDC, Nya Maskinerna, iPhone osv.

Räcker det inte med att Aftonslaskan kör med "fear mongering" ?

Det mesta går i någon negativ klang:

Läsarna om nyheterna från WWDC: Gäsp

Därför saknar nya Macbook Pro ljud in (Man ställer om man vill ha in eller ut)

Därför ratas ExpressCard i Apples nya Macbook Pro
(En port otroligt få använder, oftast till en SD-korts-läsare)

Macbook Air mer än 4 000 kronor billigare (T o m detta är något NEGATIVT)

"Det såg länge ut som om nya Macbookar skulle bli den enda hårdvarunyheten på WWDC, men mot mångas förväntningar lanserades även den nya iPhonemodellen 3GS."

MOT MÅNGAS FÖRVÄNTNINGAR ??????

Dessutom kommer "skiten" från "vår" egen tidning. Jag hade förstått om Mikrodatorn eller PC Für Alla hade käftat emot - eller han rödhåriga Mongot på Mobil. Men MacWorld.se.

Det går ju inte vara glad för ngt, SÅÅÅÅÅÅ mkt lättare hitta ngt och gnälla på...

"Fiiint väder vi har idag!!!!!

- idag ja."

Ursprungligen av Goflorp:

Vad är det för idiot som sätter rubriker på Macworld.se.

Just nu skall det hittas så mycket negativt som möjligt om WWDC, Nya Maskinerna, iPhone osv.

Räcker det inte med att Aftonslaskan kör med "fear mongering" ?

Det mesta går i någon negativ klang:

Läsarna om nyheterna från WWDC: Gäsp

Därför saknar nya Macbook Pro ljud in (Man ställer om man vill ha in eller ut)

Därför ratas ExpressCard i Apples nya Macbook Pro
(En port otroligt få använder, oftast till en SD-korts-läsare)

Macbook Air mer än 4 000 kronor billigare (T o m detta är något NEGATIVT)

"Det såg länge ut som om nya Macbookar skulle bli den enda hårdvarunyheten på WWDC, men mot mångas förväntningar lanserades även den nya iPhonemodellen 3GS."

MOT MÅNGAS FÖRVÄNTNINGAR ??????

Dessutom kommer "skiten" från "vår" egen tidning. Jag hade förstått om Mikrodatorn eller PC Für Alla hade käftat emot - eller han rödhåriga Mongot på Mobil. Men MacWorld.se.

Det går ju inte vara glad för ngt, SÅÅÅÅÅÅ mkt lättare hitta ngt och gnälla på...

"Fiiint väder vi har idag!!!!!

- idag ja."

Bra sammanfattning på varför jag för många år sedan slutade prenumerera på "skräpet" samt i princip helt slutade besöka deras sida.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-09 19:25

Jag vet att jag är fånig men jag hade hoppats på en 15" MacBook men istället blev det en 13" MacBookPro. M.a.o. så finns det snart ingen bärbar konsumentmac kvar. Den vita plast MacBooken är väl snart historia. Håller Apple på att helt överge konsumenterna?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-09 20:09
Ursprungligen av Gunnar B:

Jag vet att jag är fånig men jag hade hoppats på en 15" MacBook men istället blev det en 13" MacBookPro. M.a.o. så finns det snart ingen bärbar konsumentmac kvar. Den vita plast MacBooken är väl snart historia. Håller Apple på att helt överge konsumenterna?

Vaddå ingen konsument mac kvar? Den vita är kvar och 15" har blivit billigare. Hade du förväntat dig en super billig 15" så får du kolla på hyllan med windows vista logon på.

//Rob

Bevaka tråden