Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kinesiska tecken i mail till Windows

Tråden skapades och har fått 105 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-26 16:31

Ni som kör leopard, är det löst?

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-10-27 14:36
Ursprungligen av j0cke:

Ni som kör leopard, är det löst?

Nu provade jag till en kund som jag annars alltid har haft problem med.. Jag skickade ett mail med åäö och bifogade dessutom en fil... och........... DET FUNKADE! Tjoho..

Kunden i fråga använder outlook 2003

Senast redigerat 2007-10-27 14:50
  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-10-28 02:55
Ursprungligen av p2d:

Nu provade jag till en kund som jag annars alltid har haft problem med.. Jag skickade ett mail med åäö och bifogade dessutom en fil... och........... DET FUNKADE! Tjoho..

Kunden i fråga använder outlook 2003

Om detta stämmer byter jag hellre till Leopard än försöker strula till mina mailkontakter med ett tredjeparts-program..
Har haft allt oftare återkommande problem med just teckenkodningen. Dåligt bara att Apple inte uppmärksammade det tidigare.

Många intressanta inlägg om detta.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-10-30 21:35
Ursprungligen av oqvist:

Om detta stämmer byter jag hellre till Leopard än försöker strula till mina mailkontakter med ett tredjeparts-program..
Har haft allt oftare återkommande problem med just teckenkodningen. Dåligt bara att Apple inte uppmärksammade det tidigare.

Många intressanta inlägg om detta.

Det kan jag verkligen rekomendera dig att göra.. den nya mailen är verkligen helt fantastisk. Framför allt det nya smidiga to-do systemet! Nu har jag full koll på vad jag har att göra och vad jag har gjort

Håller precis på att testa, återkommer med rapport

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-30 10:52

Om det är löst så är det en av de viktigaste sakerna med Mac OS X 10.5 enligt mig.

Har nu mailat lite och det verkar som detta problem har försvunnit!!

Äntligen.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-10-30 17:01

Vi håller väl tumme då! :^)

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2007-10-30 21:47

Tack Apple för att ni löste detta...
Detta är top-10 feature i Leopard !
Hoppas nu att det inte är tillfälligt....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-12-08 08:20

Helt…
#%=£$∞§
otroligt att det inte lösts tidigare…
Fetsuck!

Vad pratar ni om då ni talar om terminal och terminal tricket? var är terminalen i min G4 PB...
Detta är en gammal tråd men hoppas på svar. Kör system 10.4.11 och har detta jobbiga fel på min mail!!
What to do? what to do?
Peter

Finns fler trådar om samma sak, det finns beskrivet i nån av dom.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2008-11-19 14:15

Efter att ha läst denna l å n g a tråd så drar jag slutsatsen att det för en icke datanörd är omöjligt att fixa till att det blir fel tecken i mail, samt även i Firefox 3.

När jag dessutom notera hur svårt det är att få någon e-legitimation att fungera om man inte har en PC så börjar ju mackens lysande fördelas blekna. Har haft mac sedan 1985.
Står i begrepp att köpa en powerbook - den kostar ju minst 10 tusen. Kanske man i stället skall investera i en laptop-pc det blir ju billigare också.

Ursprungligen av torin:

Efter att ha läst denna l å n g a tråd så drar jag slutsatsen att det för en icke datanörd är omöjligt att fixa till att det blir fel tecken i mail, samt även i Firefox 3.

När jag dessutom notera hur svårt det är att få någon e-legitimation att fungera om man inte har en PC så börjar ju mackens lysande fördelas blekna. Har haft mac sedan 1985.
Står i begrepp att köpa en powerbook - den kostar ju minst 10 tusen. Kanske man i stället skall investera i en laptop-pc det blir ju billigare också.

Jag har också Firefox 3.0.7 samt OS X10.4.11 och har aldrig problem med mina bankårenden (Handelsbanken) mycket snabbt och smidigt system. Men de knesiska skrivtecknena dom kommer och går som pissmyror. det kan gå månader utan problem, men så händer det igen i någon mail. Ibland försvinner det om jag om jag skiftar från Svensk flagga PRO till flagga Svensk och sedan tillbaka igen. Om det nu är så att man måste använda FireWolf i stället för mail och det då fungerar får jag väl göra det. Jag läste dock för månader sedan om det här felet och att det skulle vara fixat men i dag var det å ä ö som blev romber med ett frågetecken i. Jag har inte klistrat in något i verktygsprogrammet Terminal eftersom jag inte begriper var jag skall göra det! Så här ser det ut när jag öppnar det: Last login: Fri Mar 6 19:13:34 on ttyp1
Welcome to Darwin!
[81-226-231-105-no59:~] puh%

Jag har just uppgraderat till Leopard på min powerbook G4... och vips så var de kinesiska tecknen borta. Nu funkar allt smidigt igen..
Tycker inte du ska gå över till Pc.. Köp en bättre mac som klarar Leopard istället.
Svik inte din vackra apple tradition.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-19 15:04

Jag har inga problem med tecken och jag kör Mail och Tiger.

Det vore iofs intressant att veta vad det exakt beror på utan att vada igenom en massa gamla trådar.

Bevaka tråden