Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kinesiska tecken i mail till Windows

Tråden skapades och har fått 105 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag körde terminalhacket tidigare med framgång. Mail körde då alltid UTF-8 i ur som skur. Idag skulle jag hjälpa en vän som har problem att få iväg okinesiska mail till sina kontakter. Så vi stänger ner mail, startar terminalen, skriver i defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "UTF-8", stänger terminalen och startar mail och får som resultat ingen skillnad.
Jag gör om manövern på min maskin. Det som händer då är att hacket av-aktiveras och så kan jag inte få tillbaks det. så nu måste jag också välja teckenkodning varje gång jag tror att mottagaren har en windowsmaskin med särskild outlookversion eller hur det nu var.

Finns här någon som vet hur man får sin maskin att på nytt acceptera hacket?

defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "UTF-8"

när jag skriver in detta och trycker på return (enter som pc-snubbarna säger), ska jag vänta mig en bekräftelse eller "ok" från terminalen då? Inget verkar ha ändrats i Mail

ack vilken irriterande bugg detta är

Du skall ha Mail avstängt när du skriver. Sen om du startar mail och skickar ett nytt brev så dka du under skickat kunna se UTF-8 istället för ISO-8859 om du väljer att visa "Long Headers" (Hela brevhuvudet, eller va de kan tänkas heta på svenska).

  • Medlem
  • 2007-03-05 22:58

Året är 2007.

Bytte till Entourage (i Microsoft office) Toppen.. Nu fungerar ju allt. Importerade allt från Mail och adressboken förutom feltavningarna. Det har fungerat i flera månader nu.
Roligt program med Kalender och Adressbok, och Uppgifter och Projektfunktion och annat som funkar skitbra.

Rekommenderas varmt

2007... jo, men man tror inte de när man bråkar med Mail.
Om detta inte är fixat i 10.5 så kommer jag nog byta bort Mail hos alla användare. Är less på att dom gnäller på folk som inte kan läsa deras mail. Vad man ska byta till är ju dock en annan klurig tankenöt

Är det någon som har en bra sammanfattning på när och hur detta uppkommer, detta vore ju bra så kan alla skicka bugrapporter sen

Vissa Win/Outlook-användare ser ju mailen korrekt medans vissa får dom trasiga.. vilken konfiguration är det som framkallar felen mer specifikt?

I mitt fall har jag identifierat följande situationer då det inträffar.

1) Om mail är inställt på att sända HTML mail, dvs formaterad text, är felet vanligare förekommande än om man konfigurerar mail till att skicka ren text.

2) Bilagor som Word och Excel in i mailboxen, från windows användare, där mailet vidarebefordras till annan windows användare blir nästan alltid felaktiga, dvs åäö blir kinesiska tecken.

3) Nya rena mail som jag skriver funger klockrent, tror kombinationen formaterade mail och bilagor som jag själv inte skapat är en väg till förklaringen.

/Fredrik Svedberg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-06 22:07

Följande länk har postats i andra trådar, men ger bra bakgrundskunskap. Bra att ha läst om man vill brottas med det här problemet.

http://homepage.mac.com/thgewecke/woutlook.html

  • Medlem
  • 2007-03-28 17:08

Vad finns det mer för (fungerande) mailprogram till mac?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-01 18:03
Ursprungligen av moog:

Vad finns det mer för (fungerande) mailprogram till mac?

Eudora ?
http://www.macupdate.com/info.php/id/7107/eudora-x

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-06-13 11:10

Nå, har man åtgärdat det här eller måsta man fortsätta med Entourage? Kommer det aldrig en patch? Vill väldigt gärna använda Mail istället..

Nu är vi uppe på OS 10.4.9. Är det fortfarande ingen textkodning som funkar jämt?

Oavsett om det är Outlook som fallerar eller inte så är det VÄLDIGT konstigt att det funkade hur bra som helst innan 10.4...!?!

Jag är så j*a trött på detta felet. >:-(

Det enda man kan hoppas på är väl att det är fixat i 10.5. Har dom inte åtgärdat det då så är de bara att byta program.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-06-14 14:11

Sjukt pinsamt! Det är väl bara att släppa en patch som fixar det! Vad gör Apple Sverige egentligen?

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2007-08-18 21:23

Ingen som har hittat någon lösning på detta? Fungerar det inte i Leopard så byter jag motvilligt mailpogram, tycker verkligen om Mail men har tröttnat på att förklara för mina kunder varför det blir konstiga tecken. PC-users är ju vettskrämda och tror att jag mailar virus till dem...

Det är pinsamt.

Och riktigt riktigt dåligt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-19 15:44

Säg åt Microsoft att fixa sitt Outlook istället, det är hos dem felet ligger. (Outlook kan inte tolka mail med blandade teckenkodningar)

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2007-08-19 20:09
Ursprungligen av mbp:

Säg åt Microsoft att fixa sitt Outlook istället, det är hos dem felet ligger. (Outlook kan inte tolka mail med blandade teckenkodningar)

Känns rätt avlägset att M$ skulle anpassa sin koloss till mailklient så att den fungerar med Apples Mail...eller har jag helt fel?

Thunderbird finns ju (om inte den ska slutas utvecklas?).

Det mig veterligen bara Outlook plus Apple Mail som detta berörs. Crap-Outlook.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-09-13 12:00

Jag har bara problem om jag bifogar något med mina mejl. Då måste jag se till att brevet går som ren text. Då funkar ÅÄÖ vad jag vet hos mottagaren. Kör jag med formaterad text blir det kryptiskt.

Innehåller mejlet bara text så funkar det bra med formaterad text för mig och mina mottagare (vad jag vet i alla fall).

Alltså: Bilaga med då kör jag med ren text.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-09-28 02:46
Ursprungligen av molaria:

Jag har bara problem om jag bifogar något med mina mejl. Då måste jag se till att brevet går som ren text. Då funkar ÅÄÖ vad jag vet hos mottagaren. Kör jag med formaterad text blir det kryptiskt.

Innehåller mejlet bara text så funkar det bra med formaterad text för mig och mina mottagare (vad jag vet i alla fall).

Alltså: Bilaga med då kör jag med ren text.

Jag hade samma problem och körde terminaltricket.. Funkar bra för mig i alla fall..

Alltså.. Stäng av mail.. Öppna terminalen.. Klistra in detta och tryck därefter enter:

defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "UTF-8"

Ursprungligen av p2d:

Jag hade samma problem och körde terminaltricket.. Funkar bra för mig i alla fall..

Alltså.. Stäng av mail.. Öppna terminalen.. Klistra in detta och tryck därefter enter:

defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "UTF-8"

Mmm, det där funkar för mig i en dag eller två, sen blir det samma skit igen. *megasuck*

Vad skall man skriva i Terminalen om man vill återgå till "Automatisk"?

//magnus

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-07 18:54

Jag har bett om att få det här bli Klibbigt Tråd !
Ser ni moderater inte det ?

Samtidig ber jag om förlåt.

Hoppas Leopard fixar det här, annars forsätter karusellen..

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-10-08 08:46
Ursprungligen av REP:

Jag har bett om att få det här bli Klibbigt Tråd !
Ser ni moderater inte det ?

Samtidig ber jag om förlåt.

Hoppas Leopard fixar det här, annars forsätter karusellen..

Fast varför göra den klibbig innan någon kommit fram till en riktig lösning? Terminal "hacket" verkar ju bara fungera några dagar...

.. har en kund som börjar bli riktigt irriterad på detta och slänger snart ut sin mac.. Alternativet är att installera Entourage... men det vill man ju inte... Hoppas verkligen att detta blir löst i Leopard.. Jag ser det som ett av de absolut största problemen med Tiger!! Även om det egentligen är MS skitmjukvara som buggar har man inte samma problem med Thunderbird och Entourage tex.. Det bästa hade givetvis vart om Microsoft kunde skriva vettig programvara från början.. Men det lär väl aldrig hända...

Aldrig i livet!
Mac filosofin är användarvänligt!

Nu är tråden klibbad. Det ska bli spännande att se om problemet är fixat i Leopard.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2007-10-15 10:02

Seriöst.. finns det inget script eller hack eller nåt man kan använda för att den ska tvinga ISO 8 (eller vad som nu hjälper), även efter att man startat om datorn? Eller nät kommer en ny version av mail?

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-10-16 08:40
Ursprungligen av Rob:

Seriöst.. finns det inget script eller hack eller nåt man kan använda för att den ska tvinga ISO 8 (eller vad som nu hjälper), även efter att man startat om datorn? Eller nät kommer en ny version av mail?

Det kommer ny version av mail i samband med leopard... Jag hoppas verkligen att detta blir löst

Bevaka tråden