Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kinesiska tecken i mail till Windows

Tråden skapades och har fått 105 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Jag har också haft problem med det här med konstiga tecken i Mail.app. Efter att ha läst runt på lite forum, valde jag att välja "Textformat i nya brev: Ren text" i inställningarna i Mail.app, och inte att genomföra det där terminaltricket. Ingen har klagat efter det.

Grejen är att mejlen blir så hysteriskt fula och trista och man kan ju inte ens kursivera ord, vilket gör att texten ofta blir inkorrekt (omnämner jag en boktitel, skall ju denna kursiveras, ej sättas inom citation). Så nu funderar jag på det där terminaltricket igen. Det verkar som att folk har lite delade uppfattningar om vilken teckenkodning man bör använda, men för det mesta säger dom UTF-8. Jag har testat att ändra förvalet i Safari till UTF-8 för visning av text, vilket har fört med sig att en mängd websidor inte visas som de skall.
Så, min fundering är: för inte terminaltricket med sig då att formaterade mejl ändå riskerar att bli oläsliga, oavsett vilken teckenkodning man väljer? Eller har inte teckenkodning på websidor och i mejl så mycket med varandra att göra – och att en tydlig teckenkodning hjälper ex Outlook att visa mejl korrekt?

Nu för tiden är jag helt spak varje gång jag skall skicka pressmeddelanden och sådär. Jag har ingen lust att testa terminaltricket förrän någon som begriper sig på det här har sagt sitt.

  • Medlem
  • 2006-06-14 14:31

Hej... Jag är ytterligare en som ofrivilligt skriver kinesiska eller konstiga tecken nuförtiden. Mycket av mitt arbete hänger på kommunikationen via mail så detta är ett jätteproblem för mig.

Jag har OS X 10.4.6

Jag har också fått det där rådet att klistra in :
defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "UTF-8"
i Terminalen

men det fungerade inte. Och jag har motvilja mot att kasta in fler "prayers" och bara hoppas på att det ska fungera. Jag har också fått tips om att byta till Entourage.

Knepigt när man har viktiga saker på hjärtat som byte av mailadress: Så här blev det när jag meddelade mitt nätverk genom yahoo-groups.
........................
Från och med måndag 19 juni kommer de gamla mailadresserna att upphöra det kommer nya men till dess, och även från nu, kan du använda
........................

Hmm... vem vill ha såna mail? PC-användarena undrar om de blir smittade av något när de får dem.

Känner mig lite uppgiven.. Skulle inte Mac vara "flyt?" Varför krångla nu?
Någon som vet något nytt om det hela?

Det är olika beroende på vilken läsare din mottagare har. För vissa funkar det bäst med UTF-8. Andra (inkl. mig själv) fungerar det bäst om du gör samma terminal-procedur som tidigare fast skriver:
defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "ISO-8859-1"
istället

  • Medlem
  • 2006-06-14 15:18

Tack Shinji... Men betyder det att man har två dåliga alternativ att välja mellan?

Holger

Ursprungligen av gerwe:

Men betyder det att man har två dåliga alternativ att välja mellan?

Typ... Problemet uppstod först i Mail 2 och fanns alltså inte tidigare i 10.3.x så jag förstår inte vad som ska vara så svårt för Apple att fixa till det för gott.

  • Medlem
  • 2006-06-14 15:29

De kanske inte vet. Kan man uppmärksamma dem på något sätt?

Tror en del redan har gjort det men det skadar ju aldrig att göra det igen.

http://www.apple.com/macosx/feedback/

  • Medlem
  • 2006-06-14 17:02

Gjort. Få se vad som händer... MacMailSwefonts?

Jag har haft problem med detta väldigt länge och provat alla möjliga alternativ. Anledningen till att terminalkommandot
defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "ISO-8859-1"
inte funkade för mig var helt enkelt att jag inte hade ISO-8859-1 i menyn "Brev/textkodning"
Så jag gick igenom listan och skickade mail till en windowsägare och mig själv och det slutade med att UTF-8 såg bäst ut.
Så jag gick in i terminalen och slog in:
defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "UTF-8"
vilket visade sig fungera bra.
Jag vet att detta är en repetetion på allt ovanståeende, men jag tror ändå att det kan hjälpa några av oss som är vanliga "korkade" macanvändare att förstå problemet.
Usch, alldeles för mycket pc-vibbar över det här!

Det här är så fruktansvärt DÅLIGT att man blir rädd!

Året är 2006, den här buggen har funnits sen i September förra året och är fortfarande inte åtgärdad!!! Hur svårt kan det vara att skicka ett mail med vettiga åäö egentligen?

Vi har mängder med kunder som tappar respekten för Apple när sånt här händer. Det funkade ju bra innan, vad hände, och varför gör Apple inget åt det?

Vi har hjälpt kunderna med terminalkommandon och all annan möjlig j*a skit, men problemet kommer alltid tillbaka efter ett tag...

Finns det någon namninsamling eller motsvarande för detta? Om inte, är det kanske någon har lust att ordna det...?

Jag är med...

Börja bli riktigt trött på det också!

Antar att buggen först är löst då det nya OS:et kommer... Suck!

Kinessyndromet kvar i 10.4.7

Jag gjorde terminalkommandot
"defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "UTF-8"
i juli. Det fungerade då. Nu är det åter kaos mot vissa av mina PC kontakter. Har den senaste uppgraderingen 10.4.7 och Mail version Version 2.1 (752/752.2)

Bedrövligt! Jag får nog gå tillbaka till gamla Entourage.
Åke

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-01 00:18

Riktigt dåligt...

"Tack för mail, men det var inte lättläst. Jag undrar om det ser lika konstigt ut i retur? Närmast kinesiska eller vad skall man säga?"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-19 20:29
Ursprungligen av ekan39:

Jag gjorde terminalkommandot
"defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "UTF-8"
i juli. Det fungerade då. Nu är det åter kaos mot vissa av mina PC kontakter. Har den senaste uppgraderingen 10.4.7 och Mail version Version 2.1 (752/752.2)

Bedrövligt! Jag får nog gå tillbaka till gamla Entourage.
Åke

Skit också. Har samma problem igen i samband med 10.4.7. Har provat olika terminalkommando, inget håller sig bra.

DET HÄR BORDE VARA DEN VIKTIGASTE FRÅGAN HÄR 99mac.se ! !:confused:

Det är dags att vi gör nåt åt detta nu! Det är ju pinsamt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-07 01:10

Jag har det problemet nu?
Kan man köra terminaltricket eller?

Detta var det tramsigaste på länge...
Hur kan jag testa om felet uppstår för mig (orkade inte läsa alla inlägg...) eller sker det för alla?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-26 02:18

Med tanke på att den här diskussionen inte har specielt många inlägg, borde det väll betyda att alla inte har problemet?? Eller har dom det utan att känna till det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-28 10:57

Justering:

DET HÄR BORDE VARA DEN VIKTIGASTE TRÅDEN HÄR 99mac.se ! och blir klippig tråd !

Ursprungligen av Thuresson:

Med tanke på att den här diskussionen inte har specielt många inlägg, borde det väll betyda att alla inte har problemet?? Eller har dom det utan att känna till det?

Jag tror att de flesta inte vet om det. Det är fortfarande många som accepterar att mail ser konstiga ut. 90% av våra kunder har hört av sig om det iallafall...

Kan inte någon direktlänka till någon request form för mail hos apple så kan vi alla skicka och klaga. Blir också hur trött som helst på problemet men andelen Mac-användare som skriver konstiga tecken i sina mail och drabbas av problemet är nog inte så stor i det stora hela och därför vet jag inte om det kommer att fixas. Det känns som en självklar bugg att fixa så varför skulle de fixa det först i Leopard? Tror inte det det kommer att hända tyvärr.

Är också så jäkla trött på detta felet, har testat samtliga script nedanför, men inget fungerar fullt ut. Alltid är det ngn som klagar på att dom inte kan läsa ens mail.

defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "ISO-8859-1"

defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "Windows-1252"

defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "UTF-8"

En annan sak är att jag måste skriva in (och chansa) en av dessa rader i Terminalen efter varje omstart, vilket är lätt att glömma. Borde inte det vara kvar efter en omstart?!

Eftersom inget verka hända gällande denna bugg, så tycker jag det är dags för en hederlig namninsamling (i digitalform) med start i detta forum.
Sedan kunde man sprida vidare detta till grannforum och till sist skickas det hela till the big apple som förhoppningsvis då förstår problemet och gör ngt åt det hela...

Kan vi skapa en tråd för endast namninsamling för ovanstående problem?

Jag har skapat en upprops-tråd på Apples officiella forum för mail-relaterade problem som alla kan skriva under:

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=667320&tstart=0

Ni måste dock ha ett apple id för att kunna skriva men det är dags att ni skaffar det ändå och registrerar era macar hos Apple ur garantisynpunkt.

Uppropstråd? Det hjälper lika mycket som att starta en namninsamling på den lokala fritidsgården. Det enda som kommer att hända är att någon av de frivilliga moderatorerna kommer att lägga tråden i papperskorgen om den blir för lång.

Det enda sättet att få Apple att reagera är att se till att det registreras som en bugg i deras bugg-radar.

http://bugreport.apple.com/

Ju fler gånger ett problem finns rapporterat desto högre prio får det. Så se till att skicka in en bugg om du lider av problemet. Och skriv ordentligt och enligt Apples riktlinjer:

Problem Description

Product/Component:
Select the appropriate product or software component that relates to your bug report.

Classification:
Assign the appropriate Severity/Classification for the report.

Reproducibility:
Identify the frequency in which this issue can be reproduced.

Version/Build Number :
Record the version & build number of the Apple Software and Operating System being used.

Problem Report Title:
Create succinct title that captures the essence of the report.

•••••

Summary:
Provide a descriptive summary of the issue.

Steps to Reproduce:
In numbered format, detail the exact steps taken to produce the bug.

Expected Results:
Describe what you expected to happen when you executed the steps above.

Actual Results:
Please explain what actually occurred when steps above are executed.

Regression:
Describe circumstances where the problem occurs or does not occur, such as software versions and/or hardware configurations.

Notes:
Provide additional information, such as references to related problems, workarounds and relevant attachments.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-29 20:12
Ursprungligen av Merovech:

Det enda sättet att få Apple att reagera är att se till att det registreras som en bugg i deras bugg-radar.

http://bugreport.apple.com/

Då jag loggar in där får jag:

An Exception has Occurred (click triangle to view)
(click...)
Application: RadarWeb
Error: java.lang.NullPointerException

Hur felrapporterar jag det?

Ursprungligen av pesc:

Då jag loggar in där får jag:

An Exception has Occurred (click triangle to view)
(click...)
Application: RadarWeb
Error: java.lang.NullPointerException

Hur felrapporterar jag det?

Skrattretande, fick samma fel precis. Suck!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-06 11:19

Hur många av er har felrapporterat detta till Apple?

Har ni supportavtal, RING!

Har ni ADC-medlemskap (kan få gratis) så felrapportera!

Ursprungligen av Merovech:

Det enda sättet att få Apple att reagera är att se till att det registreras som en bugg i deras bugg-radar.

http://bugreport.apple.com/

Jag provade igen nu (misslyckades förra gången) och gjorde en felanmälan. Om Apple skulle få in ett större antal rapporter (gärna som beskriver hur era användare inte kan fortsätta med Mail utan att ni måste byta till nåt annat), så kanske de vaknar...

Och om någon skulle få en respons från Apple så är vi nog väldigt nyfikna på att få höra.

Jaha. Underligt. Inga problem för mig att logga in.

https://bugreport.apple.com/cgi-bin/WebObjects/RadarWeb.woa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-30 22:33

Fast man måste tydligen ha ett ADC-konto för att få rapportera buggar. Jag har ju visserligen ett gratis, men det kanske inte räcker. Man kanske måste betala $500 per år eller mer för att få påpeka att Mail inte fungerar?

Vad har du för ADC-konto?

Bevaka tråden