Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (okt 2008)

Tråden skapades och har fått 567 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-10 10:10

Så här efter ett par dagar med datorn är jag i det stora hela mycket nöjd. Den är sjukt fin. Dock så har jag börjat märka att vissa av tangenterna har börjat bli lite "snea" så som vissa hade rapporterat tidigare. Lite tråkigt. Det är ju, som nämnts förut, en dator för 18500kr...

Har beräknat leveransdatum till 10 november, men jag har varken fått någon budfirma eller något spårningsnummer. Senaste uppdateringen var 7 november då det står På väg till kund – leverans enligt schema

Finns det någon chans att den kommer idag?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-10 11:03
Ursprungligen av andreasc89:

Har beräknat leveransdatum till 10 november, men jag har varken fått någon budfirma eller något spårningsnummer. Senaste uppdateringen var 7 november då det står På väg till kund – leverans enligt schema

Finns det någon chans att den kommer idag?

Några har rapporterat att sån dök upp bara timmar innan dom faktiskt fick paketet, men över lag så ser de inte ut som om de är så. Tror me andra ord att du inte ska räkna med att den dyker upp idag. Tyvärr!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-10 13:06
Ursprungligen av andreasc89:

Har beräknat leveransdatum till 10 november, men jag har varken fått någon budfirma eller något spårningsnummer. Senaste uppdateringen var 7 november då det står På väg till kund – leverans enligt schema

Finns det någon chans att den kommer idag?

Är i samma situation som dig med exakt samma information på Apples Order Status. Har precis fått ett trackingnummer men det är samma som leveransreferensnummer.

Beräknat leveransdatum: 10 nov 2008 (kan komma att ändras)
Aktuell leveransstatus: Leverans schemalagd av slutlig budfirma, se beräknat leveransdatum.

Om du har fått ett trackingnummer som börjar på 808 och Budfirma NL DISTRIBUTION CENTER, kolla om du kan spåra via länken nedan?
https://www.iec-logistics.com/apps/tracktrace/trk_tracking.asp

Ursprungligen av odelsteken:

Är i samma situation som dig med exakt samma information på Apples Order Status. Har precis fått ett trackingnummer men det är samma som leveransreferensnummer.

Beräknat leveransdatum: 10 nov 2008 (kan komma att ändras)
Aktuell leveransstatus: Leverans schemalagd av slutlig budfirma, se beräknat leveransdatum.

Om du har fått ett trackingnummer som börjar på 808 och Budfirma NL DISTRIBUTION CENTER, kolla om du kan spåra via länken nedan?
https://www.iec-logistics.com/apps/tracktrace/trk_tracking.asp

Verkar som din har kommit längre då, för jag har fortfarande inte fått någon budfirma eller trackingnummer. Aktuell leveransstatus är fortfarande På väg till kund – leverans enligt schema.

Kan inte spåra det via sidan du länkar till heller, när jag skriver in mitt nummer så letar den först efter sudab i 10 minuter och sen står det "Page Ended Abnormally due to Error..."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-10 11:26

Så, pratade med Apple. Får en ny dator skickad till mig. Lite jobbigt, men är väl lika bra att byta på en gång.. Om tangenterna tiltar nu så lär de väl inte göra det mindre när garantin går ut. Får dock behålla den här datorn tills den nya kommer, vilket är schysst av Apple. Bra service!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-10 11:35
Ursprungligen av zAjben:

Så, pratade med Apple. Får en ny dator skickad till mig. Lite jobbigt, men är väl lika bra att byta på en gång.. Om tangenterna tiltar nu så lär de väl inte göra det mindre när garantin går ut. Får dock behålla den här datorn tills den nya kommer, vilket är schysst av Apple. Bra service!

De måste jag säga är bra gjort:) Mer sånt Apple!:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-10 12:08

Beställde den 20 oktober
Allting skickades den 1 november.
Nu uppdaterades leveransstatus till att den ska komma idag helt plösligt från att ha stått tisdag den 11:e.

Jag ringde Apple imorse innan jag visste detta och bad dem ändra leveransadress pga att hela denna vecka är jag i Stockholm och jobbar och inte hemma i Göteborg.
Det har ju inte gått att ändra lev.adress innan.

Det blir intressant att se om man kan få hit grejorna denna vecka och att de inte försöker ringa på hemma i Gbg. Frågan är om det är lättare att få bra kontakt med UPS än med Apple?

Ursprungligen av obibobi:

Beställde den 20 oktober
Allting skickades den 1 november.
Nu uppdaterades leveransstatus till att den ska komma idag helt plösligt från att ha stått tisdag den 11:e.

Jag ringde Apple imorse innan jag visste detta och bad dem ändra leveransadress pga att hela denna vecka är jag i Stockholm och jobbar och inte hemma i Göteborg.
Det har ju inte gått att ändra lev.adress innan.

Det blir intressant att se om man kan få hit grejorna denna vecka och att de inte försöker ringa på hemma i Gbg. Frågan är om det är lättare att få bra kontakt med UPS än med Apple?

Har du fått något spårningsnummer? Jag beställde också 20 oktober, skickades 31 oktober och beräknad leverans 10 november.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-10 12:24
Ursprungligen av andreasc89:

Har du fått något spårningsnummer? Jag beställde också 20 oktober, skickades 31 oktober och beräknad leverans 10 november.

Ja.
Fick trackernumret vid 10.30 tiden idag.

Leveransstatus:
Vårt leveransreferensnummer
808XXXXXXX
Budfirmans spårningsnummer
808XXXXXXX

XXXXXXX är exakt samma siffror, men det går ännu inte att spåra via UPS.
Det kan tydligen ta några timmar innan det fungerar.

Okej, leveransreferensnummer har jag haft länge, börjar också på 808. Men det funkar inte heller att spåra via UPS. Och på budfirmans spårningsnummer och budfirma står det bara "På väg till slutlig ort – budfirmans information uppdateras inom kort".

Skickas allt med UPS eller kan det vara andra fraktfirmor också?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-10 14:27

Fick precis detta när jag gjorde en sökning på UPS: referenssökning

Sökningssammanfattning | Hjälp

Antal paket i sändningen: 4
Sändningsnummer: 1Z 291 Y08 XX XXXX XXX X

Typ: Paket
Status: Debitering mottagen
Skickat till: TORSLANDA, SE

Sändningsnummer: 1Z 291 Y08 XX XXXX XXX X

Typ: Paket
Status: Debitering mottagen
Skickat till: TORSLANDA, SE

Sändningsnummer: 1Z 291 Y08 XX XXXX XXX X

Typ: Paket
Status: Debitering mottagen
Skickat till: TORSLANDA, SE

Sändningsnummer: 1Z 291 Y08 XX XXXX XXX X

Typ: Paket
Status: Debitering mottagen
Skickat till: TORSLANDA, SE

*Faktureringsinformation har skickats till UPS. Kom tillbaka för att få uppdaterad sändningsstatus eller kontakta avsändaren för ytterligare uppgifter.

Sökningsresultat från UPS: 10/11/2008 8:23 ET

Nu gäller det att få tag i någon intelligent person som kan se till att grejorna dirigeras om till Stockholm.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Update:

Pratade med en tjej på UPS som sa att paketen inte är i Sverige ännu, så hon kan inte se vad det är för slutadress.
Förhoppningsvis fixar Apple nya adresslappar direkt så allt skickas direkt till Sthlm, annars blir det omväg över Gbg och ännu en förlorad dag.

Det verkar alltså som att UPS tar över först i Sverige, innan är det Apple/"någon annan klåpare" som kört fel med åsnevagnen från Shanghai.

Senast redigerat 2008-11-10 15:16
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-10 15:13

@ obibobi

Sökte också på referens och fick fram snarlik information.

Status: Debitering mottagen
Skickat till: DANDERYD, SE
Sända eller fakturerade den: 10/11/2008

Hos Apple står det fortfarande leverans enligt schema och det ska då vara den 10 november, dvs. idag. Känns inte så rimligt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-10 18:56

hemkommen ser man att infon är uppdaterad:

Vårt leveransreferensnummer
808XXXXXXX
Budfirmans spårningsnummer
1Z291Y08XXXXXXXXX
Budfirma
UPS

men inget uppdaterat på UPS hemsida.

Det lustiga är att hela min beställning har ETT spårningsnummer för fyra paket, samma nummer som det är till det minsta paketet på 0,30 kg.
Måste vara Kensingtonlåset.

Har sagt det tidgare att UPS enbart levererar en jävla massa nolliformation på sin site.

Ni får bara blodtryck av att försöka dra några logiska slutsatser av de som de pladdrar på nätet. Helt andra saker gäller om man ringer dem...

Torslanda ? Ja, det är ett stenkast härifrån.... och sedan när man ringer dem så säger de att brötet inte är i Sverige ännu.

Usäkta, jag måste kväva ett gapflabb.

(inte åt er som väntar på era maskiner, men åt UPS - världens sorgligaste bolag)

"Vi kan inte se det"
"Vi kan inte ändra på det"
"Nej, vi kan inte nå våra chaufförer"
"Nej, de har inga mobiler"
"Nej, dina saker är inte där det står"
"Jag har bara uppgifter om fyra kollin, då är det fyra kollin!"
"Det som står på vår hemsida som gäller"
"Vi kan inte säga vilken dag det är framme"
"Jag kan inte svara på om det kommit till Backa"
"Paket i retur till england (3kg), det blir 3600:- tack!" (Posten tog 340:-)

Skall bara lägga på Sympathy for the Devil med Stones här....

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-11-10 19:41

Beställt och idag skickades den från Kina!
Dock beställde jag en ipod samtidigt vilket jag aldrig skulle gjort ihop för då segas leveransen ner pga av att iPoden får vänta i Holland dit då booken skickas för att sampackas och sedan skickas. Idioti, varför kunde inte detta stå när jag beställde?!

Blev en 15" med solid state!
Ska bli kul å komma tillbaka efter 3 års PC:ande.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-10 20:21

Fick min 15" std config idag från office store. Väldigt fin och gedigen!

Fick vinkla datorn ordentligt innan skärmen började dala som tur är, efter all skrämselpropaganda om fallande skärmar. Glossy är inget problem, sitter med "kontorsbelysning" och får inga jobbiga reflexer i med full ljusstyrka.

Håller på och slänger in Vista för fullt nu, den ska få utstå lite Red Alert 3 innan det blir allvar med Aperture.

Så skönt med en bärbar igen, klarat mig med mac pron och en netbook sedan juli nu :D.

/2 minuter in i Vista så får jag blåskärm

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-10 21:02

Goflorp:
Jag känner igen allt det där, fast när det gäller DHL.
runt 90% av alla försändelser vi får via DHL uppvisar krosskador, ibland är det bara emballaget, ofta så är innehållet skadat.
Jag fick en EU-moppe via DHL (lottvinst), den kom liggandes på en pall (även fast det klart och tyligt stod på lådan vad som var upp och att den bara fick fraktas stående)
Vid uppackning såg jag direkt att flera kåpor vad spruckna och bitar lossnat.
Min fru har fått de flesta leveranser med trasiga artiklar till sin firma, via DHL.

OJ, långt off-topic...

Än så länge har ju inte UPS varit inblandade i min beställning, bara Apple och några andra klåpare.
Det är inte UPS som fick beställningen den 20 okt. och ännu inte lyckats få den längre än till Holland.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-11 04:54

Pakethändelser
Plats Datum Lokal tid Beskrivning
MALMO STURUP,
SE 11/11/2008 4:05 ANKOMSTSKANNING
KOELN (COLOGNE),
DE 11/11/2008 2:54 AVGÅNGSSKANNING
11/11/2008 0:59 URSPRUNGSSKANNING
NL 10/11/2008 8:09 FAKTURERINGSINFORMATION MOTTAGEN

Både på Apples och UPS info står det Torslanda, INTE Stockholm !

Jag ringde ju Apple igår morse för att ändra lev.adress, och den irländska tjejen skrev in infon direkt i datorn, ändå verkar det som om de inte lyckas skicka rätt.

Vad har "the rotten Apple" gjort med datorn dessa dagar mellan den 1:a nov då den skickades från Shanghai och idag ?

ÄNTLIGEN, nu börjar det hända grejer... Beställde MacBook Pro 15" med lite bättre hårddisk och så + en iPod nano den 22:e oktober. Skickades 3:e med beräknad leverans 12:e november. Igår kväll fick jag äntligen ett trackinnummer och nu är leverans beräknad till idag, paketen finns just nu i Malmö
Har för mig att UPS levererade runt 14-tiden förra gången. hoppas de levererar samma tid nu!!!

Snart får jag känna på min nya dator

Känns våra datorer är på samma ställe då Min kom till Sturup 04:05.

Tror ni dom kommer idag? Jag bor i Uddevalla så det är ändå lite drygt 35 mil hit.

Uddevalla är inte så långt från GBG så de kommer idag, garanterat!

Min kom också dit 04:05 så det är nog samma

nej, era fraktdokument finns på Sturup.

Dessutom är det nog risk att det fastnar/stannar i GBG/Hisings-backa,
Också känt under namnet "The Black Hole"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-11 08:32
Ursprungligen av Goflorp:

nej, era fraktdokument finns på Sturup.
Dessutom är det nog risk att det fastnar/stannar i GBG/Hisings-backa,
Också känt under namnet "The Black Hole"

haha, låt mig gissa ditt yrke, motivationskonsult, för att få människor känna att ingenting är omöjligt ...


Apple lyckades ju inte ändra leveransadress, men en mycket trevlig tjej på UPS tog mitt samtal nu på morgonen och skulle se till att allt levereras till rätt stad, dock blir det imorgon.
Än så länge så sköter sig UPS prickfritt för mig.

Men om man får tro mitt eget liv som oftast följer Murphys lag och Goflorps erfarenheter så skiter sig väl nånting, antingen med leveransen, eller när man packar upp datorn så är det bucklor, fingeravtryck på insidan av glaset och ett löst sittande batteri.
( sånt som rapporterats på macrumors forum )

passar mig bra, bor vid backaplan så det är nära bort till ups... om det nu går att hämta där innan de försökt leverera!?

Ursprungligen av DALVANEL:

passar mig bra, bor vid backaplan så det är nära bort till ups... om det nu går att hämta där innan de försökt leverera!?

du får stå och vänta vid en disk en kvart ,
sedan kommer det en anställd med fylleknäppt brun
Skjorta och stressad uppsyn och frågar vad du vill.
Sedan får du vänta upp till en halvtimma innan den
Personen kommer tillbaka. Tro mig, du vill inte besöka den
platsen.

Jag har haft med dem att göra tillräckligt för att numera
INTE handla på AppleStore

Varför kan de inte använda posten, som levererar på kvällen.
De klarar avisering och har mobiltelefoner.
Posten har fanimej lärt sig på alla hemleveranser av hem-pc.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-11 08:16

BONN, DE 11/11/2008 6:18 A.M. OUT FOR DELIVERY

snart....

Apple stoltserar så med att de är mer miljövänliga, mindre kartonger etc etc.
Miljövänliga enl amerikanskstandard möjligtvis.
För vem kom på att limma fast skummgummi på papperkartongen eller att limma fast plasthållar i botten på kartongen?

Nu måste jag kasta hela kartongen och inte dela på sakerna för källsortering.
Morr.

jo, jag har varit där tidigare och hämtat paket men det gick smidigt för mig... visst, han vid disken var ju inte direkt den mest sociala människan på jorden

nu ringde ups och frågade om jag kommer vara hemma mellan 13:00-16:00

Ups-killen kom med datorn för en halvtimme sen Ringde när han var 2 minuter från mig också gick jag ut till vägen och hämtade den.

Bevaka tråden