Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Höstfärger

Tråden skapades och har fått 291 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-22 10:27
Ursprungligen av troy100:

Kan lägga in en höstbild ja me

Snyggt måste jag säga. Dock så drar sig mitt öga mot de lilla huset eftersom de sticker ut så mycket i färg jämfört med de andra. Jag skulle nog valt o skalat bort de, o behållt den drastiska himmeln mot den lilla trasiga båten. Men de var min tanke de:)

Keep up the good work:)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-22 23:21
Ursprungligen av wilhelm-pod:

Fin bild med fin kontrast och mättnad. Anar jag lite gulstick? Är kanske eftermiddagssolen...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-22 23:18
Ursprungligen av troy100:

Kan lägga in en höstbild ja me

Schyssta färger och härligt kontrastrik himmel. Båten i kontrast till stugan och det gröna gräset antyder en berättelse och ger liv till bilden tycker jag.

Ursprungligen av dala:

Schyssta färger och härligt kontrastrik himmel. Båten i kontrast till stugan och det gröna gräset antyder en berättelse och ger liv till bilden tycker jag.

Håller för övrigt med. Huset adderar i detta fall helt klart till den totala kompositionen snarare än att sabba den. (Bra bild också, för övrigt!)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-22 23:14
Ursprungligen av RockyMontana:

Och här kommer en bild från skogspromenaden i Söndags.

Fin bild med ett spännande motiv. Vad är det som har hänt?

Ursprungligen av dala:

Fin bild med ett spännande motiv. Vad är det som har hänt?

Jag skulle våga påstå att det är hösten som tagit ut sin rätt över blomman.
Jag vet faktiskt inte vad det är för blomma, men det är inte spindelväv över den, utan väven är en del av blomman. På en bättre kopia syns det mycket mer.
( Fotosidan - Visa bild för bättre kvalisort).

Det är första bilden jag tagit utan att redigerat något alls efteråt. Jag är nöjd

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-10-25 08:42

-Den svarta bakgrunden fixade kameran själv, det var blå himmel!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-22 21:46
Ursprungligen av Arimos:

Bra att du förenklade bakgrunden med det korta skärpedjupet. Dock prickade du inte helt rätt med fokus på grenen. En annan sak du hade kunnat gjort för att få tittaren att fokusera på grenen hade varit att valt ett parti av lövverket i bakgrunden som var mörkare. Ögat söker sig nämligen främst till kontrastrika och ljusa partier av bilden.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-10-24 14:44

Hagtorn

Rött och svart är alltid använbart. Nikon D40X makroläge

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-10-24 16:11

En höstbild... 55 mm f/5,6 1/80s ISO 400

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-10-24 16:28
Ursprungligen av nabben:

[ATTACH]18780[/ATTACH]

Rött och svart är alltid använbart. Nikon D40X makroläge

Fint, hur fick du till den svarta bakgrunden?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-25 01:08
Ursprungligen av Arimos:

Fint, hur fick du till den svarta bakgrunden?

De röda bären, dvs huvudmotivet är starkare belyst. Och på så vis blir bakgrunden som är mindre belyst mörkare.

  • Medlem
  • 2008-10-25 14:46

Sådär. Lite höstigt är det.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-10-26 08:29

Typisk "tredjdelsregel" Bra. Jag hade också, vita blomman, sänkt blomman lite och höjt den gula blomman. Tänk "korset i flaggan". Horisonten i den ena linjen och lodlinjen i den andra.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-26 13:44
Ursprungligen av nabben:

Typisk "tredjdelsregel" Bra. Jag hade också, vita blomman, sänkt blomman lite och höjt den gula blomman. Tänk "korset i flaggan". Horisonten i den ena linjen och lodlinjen i den andra.

Tack. Som ingenjör känns det kul att veta litegrann om varför bra bilder upplevs som bra, även om det så klart är subjektivt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-25 21:34
Ursprungligen av dala:

Nu är hösten här med mörkret, kylan och regnet. Men det positiva som hösten för med sig är de vackert färgade lövträden som blossar upp i gula och röda färger, och här där jag befinner mig så är vi mitt uppe i det just nu.

En bild tagen förra helgen i Gävle:

För ett tag sen skickade jag in den här gamla bilden i en fototävling i den lokala blaskan, och nu är jag i finalen! Just för tillfället ser det inte så bra ut, så jag skulle behöva lite hjälp från er på forumet! Rösta på bild nummer 15!

Stadens former - www.gd.se

O:-)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-26 01:15
Ursprungligen av dala:

För ett tag sen skickade jag in den här gamla bilden i en fototävling i den lokala blaskan, och nu är jag i finalen! Just för tillfället ser det inte så bra ut, så jag skulle behöva lite hjälp från er på forumet! Rösta på bild nummer 15!

Stadens former - www.gd.se

O:-)

Klart man ställer upp Jag la min röst iaf på nummer 3... nej, 15 så var de ja ^^

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-26 06:38
Ursprungligen av Minto0:

Klart man ställer upp Jag la min röst iaf på nummer 3... nej, 15 så var de ja ^^

Tusen tack!

(Nästa steg är väl tv-reklam? Det är ju så här politikerna gör!)

Hm... går att rösta fler gånger. Efter min röst ligger du 1% över nr3

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-26 07:19
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Hm... går att rösta fler gånger. Efter min röst ligger du 1% över nr3

Grabbar! Rösta inte fler än en gång. Då blir det bara pannkaka av det hela.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-26 10:55
Ursprungligen av dala:

Grabbar! Rösta inte fler än en gång. Då blir det bara pannkaka av det hela.

Nej de har jag ine tänkt göra heller:) Ärlig vinst ska de vara!

Bevaka tråden