Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Höstfärger

Tråden skapades och har fått 291 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av dala:

Fin landskapsbild! Solen balanserar träden på högersidan väldigt bra. Du använde en liten slutare va för att få den fint stjärnformade solen?

Tack allihop, jättekul att folk gillade den!

Det kanske inte syns så mycket, har försökt hålla horisonten någorlunda plan, men bilden är tagen med ett fisheye (Sigma 15/2,8 EX) med bländare 8. Har haft något slags ambivalent förhållande till den, mest i stil med "vafan skulle jag halvt ruinera mig på leksaker för", men på sistone har jag börjat använda den riktigt mycket. Den är dyngskarp, har grymt bra motljusprestanda, störtskön stunsig färgåtergivning och närgräns på ett par cm. Man har ju iofs problemet med distorsionen, men i gengäld är det ju ett objektiv som tvingar en att tänka lite extra när man komponerar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-06 12:38

inte riktigt tid att ändra stl på mina bilder just nu, men har lagt upp ett par på flickr,

Flickr: hannesullman's Photostream

förta försöken med min sprillans D60, jag önskar verkligen att jag hade mer tid till fotografering just nu, men både skola och jobb säger nej...

det finns iaf ett par fina höstkort där, dock så är hösten än så länge ganska ung i skåne...

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-10-06 19:44

Samuel K! Fantastiskt fin bild!

Djäkligt snyggt Samuel!

Mmm, riktigt rolig tråd...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-06 22:14

Samuel K: Kollade lite hastigt på ditt Flickr-album. Schyssta foton och en härlig blandning av rostig metall till färgsprakande close-ups på blommor. Gott & blandat!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-07 15:45

Ojoj, vad det trillat in inlägg här. Himla kul att mina bilder som är tagna med Sigma 30/1.4 gillades. Ja, detta objektiv är omtyckt av många. Helt klart värt att ha i kameraväskan. Jag ska ut och ta lite till idag efter jobb. Får se vad det bjuds på idag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-07 19:31

Idag efter jobb, irra jag runt i Lunds centrum i typ två timmar. Har nada lokalsinne i den staden. Inte mycket grönområden där, må jag säga. Men lite höstbilder blev det i alla fall...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-07 21:40
Ursprungligen av Reisan:

Idag efter jobb, irra jag runt i Lunds centrum i typ två timmar. Har nada lokalsinne i den staden. Inte mycket grönområden där, må jag säga. Men lite höstbilder blev det i alla fall...

Grym färgmättnad och svärta på den. Klart min favorit av de två. Tycker du dock inte att den är lite för "tung" i skuggorna? Kanske skulle lätta upp dem något?

Ursprungligen av Reisan:

Också nice. Tog du den med Sigma 30/1.4? Det är nästan lite kort brännvidd för sådana foton känner jag. Man måste gå så nära... Gillar de negativa ytorna mellan löven med den blå himmelen.

Hur mycket vibrancy och/eller saturation kör du i Lightroom/Aperture för att få så mättade bilder? Kör du "vivid" på din D300?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-07 21:48
Ursprungligen av dala:

Grym färgmättnad och svärta på den. Klart min favorit av de två. Tycker du dock inte att den är lite för "tung" i skuggorna? Kanske skulle lätta upp dem något?

Nä, gillar kontrasterna mellan mörkt och ljust i den bilden.

Ursprungligen av dala:

Också nice. Tog du den med Sigma 30/1.4? Det är nästan lite kort brännvidd för sådana foton känner jag. Man måste gå så nära... Gillar de negativa ytorna mellan löven med den blå himmelen.

Hur mycket vibrancy och/eller saturation kör du i Lightroom/Aperture för att få så mättade bilder? Kör du "vivid" på din D300?

Ja, jag tog dessa med Sigman. Dock har jag beskurit rätt hårt på bilden med röda löv och lite mindre hårt på den med gula löv. Jag kör mellan eller fullt ös på vibrancy och saturation. I D300 är den inställd på normal/standard. Har inte testat de andra lägena än. Men snart nog.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-08 06:48
Ursprungligen av Reisan:

Ja, jag tog dessa med Sigman. Dock har jag beskurit rätt hårt på bilden med röda löv och lite mindre hårt på den med gula löv.

Jo, på min D40, som också ger en 1,5 gångers upplevd brännviddsförlängning, tycker jag faktiskt att 50 mm ofta ger intressanta bilder.

Ursprungligen av Reisan:

Jag kör mellan eller fullt ös på vibrancy och saturation. I D300 är den inställd på normal/standard. Har inte testat de andra lägena än. Men snart nog.

Fullt ös FTW! Fast det gäller verkligen att man inte har problem med färgabberationer.

På mina höstbilder tidigare i inlägget ökade jag mättnaden från 1.0 till 1.12 och "livfullheten" (vibrancy) med 0.13.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-08 09:52
Ursprungligen av dala:

Jo, på min D40, som också ger en 1,5 gångers upplevd brännviddsförlängning, tycker jag faktiskt att 50 mm ofta ger intressanta bilder.

Fullt ös FTW! Fast det gäller verkligen att man inte har problem med färgabberationer.

På mina höstbilder tidigare i inlägget ökade jag mättnaden från 1.0 till 1.12 och "livfullheten" (vibrancy) med 0.13.

Ja, motsvarande ca 50mm ger verkligen intressanta resultat. Normal till lätt tele uppskattas för såna här motiv. Ja, att man behöver gå rätt nära är ju mindre besvärligt för såna här motiv. Värre om det gäller porträtt och man vill ha ut head-shots.

Ja, jag har lite problem med färgabberationer i fullstorleksbilden, men eftersom jag beskar den så hårt/mycket, så syns det inte. Ja, ska man uttrycka sig väl, så kör man fullt ös på reglagen!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-08 13:47
Ursprungligen av Reisan:

Ja, motsvarande ca 50mm ger verkligen intressanta resultat. Normal till lätt tele uppskattas för såna här motiv. Ja, att man behöver gå rätt nära är ju mindre besvärligt för såna här motiv. Värre om det gäller porträtt och man vill ha ut head-shots.

Jag menade alltså 50 * 1,5 = 75 mm för att slippa gå så nära och undvika de förvrängningar som det medför. Fast du har ju så hög upplösning att du lätt kan beskära motsvarande.

Förr kollade jag också in Sigma 30/1.4, men bestämde mig för att det var mer prisvärt att skaffa Nikkor 50/1.8 och jag känner mig nöjd med mitt val eftersom den är billigare, betydligt mindre och har en gynnsammare brännvidd. (Dessutom fungerar den på fullformatera.) Nackdelen är att jag får fokusera manuellt, men tids nog skaffar jag mig ett bättre hus som klarar att driva autofokusen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-08 15:14
Ursprungligen av dala:

Jag menade alltså 50 * 1,5 = 75 mm för att slippa gå så nära och undvika de förvrängningar som det medför. Fast du har ju så hög upplösning att du lätt kan beskära motsvarande.

Förr kollade jag också in Sigma 30/1.4, men bestämde mig för att det var mer prisvärt att skaffa Nikkor 50/1.8 och jag känner mig nöjd med mitt val eftersom den är billigare, betydligt mindre och har en gynnsammare brännvidd. (Dessutom fungerar den på fullformatera.) Nackdelen är att jag får fokusera manuellt, men tids nog skaffar jag mig ett bättre hus som klarar att driva autofokusen.

Ja, det är rätt tacksamt med hög upplösning när man vill beskära mycket. Blir mycket info kvar. Mm, har inte Sigmas nya 50/1.4 inbyggd fokusmotor? Kommande 50/1.4 från Nikon är väl med AF-S?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-08 17:01
Ursprungligen av Reisan:

Ja, det är rätt tacksamt med hög upplösning när man vill beskära mycket. Blir mycket info kvar. Mm, har inte Sigmas nya 50/1.4 inbyggd fokusmotor? Kommande 50/1.4 från Nikon är väl med AF-S?

Japp, både Sigma 50/1.4 och Nikons nya AF-S 50/1.4 har inbyggda ultraljudsmotorer. Sigmat har vädigt bra egenskaper men är också väldigt stort och dyrt. Nikonet vet vi inte ännu hur bra det är, men förmodligen väldigt bra även det. Är sugen på att uppgradera till nya Nikon, men är faktiskt väldigt nöjd redan som det är, så vi får se hur det blir med den saken. Ska iof snart till staterna, så om ekonomin inte brakar ihop totalt, så kanske jag gör mig ett kap då...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-08 21:59
Ursprungligen av dala:

Japp, både Sigma 50/1.4 och Nikons nya AF-S 50/1.4 har inbyggda ultraljudsmotorer. Sigmat har vädigt bra egenskaper men är också väldigt stort och dyrt. Nikonet vet vi inte ännu hur bra det är, men förmodligen väldigt bra även det. Är sugen på att uppgradera till nya Nikon, men är faktiskt väldigt nöjd redan som det är, så vi får se hur det blir med den saken. Ska iof snart till staterna, så om ekonomin inte brakar ihop totalt, så kanske jag gör mig ett kap då...

Ok, om du ska till staterna så är det ju värt att vänta med att handla. Angående hur bra kommande 50mm från Nikon, kan man bara anta att det är bättre än befintlig variant.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-11 14:24
Ursprungligen av Reisan:

Ok, om du ska till staterna så är det ju värt att vänta med att handla. Angående hur bra kommande 50mm från Nikon, kan man bara anta att det är bättre än befintlig variant.

Jo, på Nikons egna MTF-kurvor verkar det nya objektivet prestera bättre än det gamla.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-10-07 20:31

Gillar båda, men särskilt den första! Härliga färger i den andra

Lunds centrum? Hehe är det bara jag som undviker att fota på ställen med mycket folk? Känner mig så dum på nåt vis Men det är väl nåt man "växer ifrån"...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-07 20:46
Ursprungligen av ledin:

Gillar båda, men särskilt den första! Härliga färger i den andra

Lunds centrum? Hehe är det bara jag som undviker att fota på ställen med mycket folk? Känner mig så dum på nåt vis Men det är väl nåt man "växer ifrån"...

Kul att du gillade mina senaste höstbilder. Tackar o bugar! Den med röda löv har jag beskurit så det du ser här är typ 25% av hela bilden. Ja, man vänjer bort det där att fota bland folk. Dock har jag en bit till att gå.

Här är en av mina bilder som jag tycker jag lyckats någolunda med.

Har några till på min Flickr sida:
Flickr: wakkashi's Photostream

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-08 06:37
Ursprungligen av Wakkashi:

Här är en av mina bilder som jag tycker jag lyckats någolunda med.

Har några till på min Flickr sida:
Flickr: wakkashi's Photostream

Inte illa. Det är taget med ett kort teleobjektiv va? Om du tagit bilden från en ännu lägre position hade du kunnat förstärkt effekten av att förgrunden och bakgrunden är ur fokus och därmed fått en påtagligare djupkänsla.

Ursprungligen av dala:

Inte illa. Det är taget med ett kort teleobjektiv va? Om du tagit bilden från en ännu lägre position hade du kunnat förstärkt effekten av att förgrunden och bakgrunden är ur fokus och därmed fått en påtagligare djupkänsla.

Bakgrunden var en trottoarkant som jag inte ville ha med, men jag ska testa ditt tips nästa gång jag går ut och fotar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-08 13:49
Ursprungligen av Wakkashi:

Bakgrunden var en trottoarkant som jag inte ville ha med, men jag ska testa ditt tips nästa gång jag går ut och fotar.

Jag förstår. Man fick intrycket av att lövtäcket sträckte ut sig långt bortom bildkanterna. Kanske det var tanken med kompositionen?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-10-08 07:20

Hum, pratade ju om Aperture tidigare i tråden, jag undrar vad som är fel när det inte går att trycka på "Show in Finder"?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-08 13:51
Ursprungligen av ledin:

Hum, pratade ju om Aperture tidigare i tråden, jag undrar vad som är fel när det inte går att trycka på "Show in Finder"?

Kan det bero på att du har bilden som en "Referenced master" och att den inte finns tillgänglig just för tillfället?

PS: Det finns ett helt forum på 99.se/mac som är ängnad åt Aperture.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-10-08 14:46
Ursprungligen av dala:

Kan det bero på att du har bilden som en "Referenced master" och att den inte finns tillgänglig just för tillfället?

PS: Det finns ett helt forum på 99.se/mac som är ängnad åt Aperture.

Jo jag vet men det känns onödigt att starta en ny tråd ifall det gick att få ett snabbt svar här.
Referenced master säger mig inte nånting Har importerat allt från iPhoto men har lagt in en del direkt från kameran också... funkar inte med nån.
Kör 30-dagars testversionen men det ska väl inte ha ngn betydelse...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-08 17:20

De här är kanske lite off-topic, men ändå värt o fråga här med allt tjyst folk. Jag är ju "relativt" nu med foto när de kommer till DSLR. Började med det i början av sommarn, så min kunskap, o min förmåga att lyckas so far, är lika med noll:P

Måste säga att jag är väldigt imponerad av alla bilder här iaf:)

Men så till frågan. Jag fotar nu som standard i JPEG, o inte i RAW. När jag provade att fota i båda JPEG o RAW samtidigt, slutade de med att jag bara fick upp dubbletter av alla bilder i IPhoto, o sen kunde jag inte göra så mycket mer med dom liksom så.

Hur hanterar jag RAW på bästa sätt? Vad är fördelen/nackdelen med RAW liksom:)

Jaja, som sagt off-topic så se förbi de om de inte är intressant:)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-08 17:31
Ursprungligen av Minto0:

De här är kanske lite off-topic, men ändå värt o fråga här med allt tjyst folk. Jag är ju "relativt" nu med foto när de kommer till DSLR. Började med det i början av sommarn, så min kunskap, o min förmåga att lyckas so far, är lika med noll:P

Måste säga att jag är väldigt imponerad av alla bilder här iaf:)

Men så till frågan. Jag fotar nu som standard i JPEG, o inte i RAW. När jag provade att fota i båda JPEG o RAW samtidigt, slutade de med att jag bara fick upp dubbletter av alla bilder i IPhoto, o sen kunde jag inte göra så mycket mer med dom liksom så.

Hur hanterar jag RAW på bästa sätt? Vad är fördelen/nackdelen med RAW liksom:)

Jaja, som sagt off-topic så se förbi de om de inte är intressant:)

Bästa sättet att förbättra sig är att fotografera mycket, analysera andra personers bilder och läsa på. Ett tips är att kolla in The Radiant Vista Daily Critique. Inte längre "daily", men det finns ett stort arkiv av gamla analyser.

Vad gäller råformat vs. jpg så ligger den stora skillnaden i att råformatet både ger större möjligheter för (och dessutom kräver) efterredigering i datorn. Om du inte känner dig begränsad av jpg, så fortsätt fotografera på det sättet.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-08 17:43

Får tacka för svaret:) Tar iaf med en bild jag fick när jag var hemma i Sverige sist. Hösten har hunnit längre där än här i Irland:)

Helt oredigerat nu då, eftersom datorn kollapsat så Photoshop inte längre går o köra

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-08 17:47
Ursprungligen av Minto0:

Får tacka för svaret:) Tar iaf med en bild jag fick när jag var hemma i Sverige sist. Hösten har hunnit längre där än här i Irland:)

Helt oredigerat nu då, eftersom datorn kollapsat så Photoshop inte längre går o köra

Jag gör något fel, för de kommer inte upp någon bild
Provade både o länka från lokalt o från mitt Flickr

Ursprungligen av Minto0:

Jag gör något fel, för de kommer inte upp någon bild
Provade både o länka från lokalt o från mitt Flickr

f:/iphoto låter ju som någons lokala hårddisk.

Bevaka tråden