Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Höstfärger

Tråden skapades och har fått 291 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-14 07:53
Ursprungligen av misthv:

Den var inte dum alls. Härligt med "spotlighteffekten" när solen strålar in mellan husen på trädet. Har du gjort selektiv avmättning av bakgrunden eller är det bara solen som gör det? Visst är den väl lite sned? Borde väl roteras några grader medsols?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-14 07:49
Ursprungligen av KaRo:

Jag brukar använda dom i mail i Mail. Har köpt till fler brevmallar (equinux - Website) där det är lätt att flytta in bilder i platshållarna. Sedan man kanske kan använda dom till stora ikoner i något sammanhang. I informationsblad eller tom på en webbsida. Antar att det går att använda på lika många sätt som ett foto. Tycker det är typiskt macigt med sådana glas- eller plastaktiga ikoner.

Det är alltid bra om man kan använda sina foton och inte bara ha dem liggandes på hårddisken. Förmodligen är det inte många av mottagarna av dina mail som fattar att det är du som gjort ikonerna för de ser väldigt proffsiga ut. Personligen gillar jag att skicka vanliga enkla mail med enbart text.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-12 22:22
Ursprungligen av Reisan:

När jag väl kom fram till stranden så blev det mulet. Men får sticka dit en annan gång. Dock blev det lite foton ändå senare på dagen. T ex "höst-äpplen"...

Jag gillar bilden, men mina ögon dras ändå till äpplena, o det är jobbigt när dom är ur fokus. helt klart bra bild iaf:)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-12 22:31
Ursprungligen av dala:

Fint som vanligt. Antar att äpplena är ur fokus med flit? Spännande och annorlunda, men är det inte lite distraherande?

Ja, det var meningen att de skulle vara ur fokus. Satte fokusen på lövet i förgrunden.

Ursprungligen av Minto0:

Jag gillar bilden, men mina ögon dras ändå till äpplena, o det är jobbigt när dom är ur fokus. helt klart bra bild iaf:)

Mm, tänkte att man oftast sätter fokus på äpplena, så nu satte jag fokus på löven istället.

Tvåan är riktigt fin, dala.

Ettan är grym som koncept, men huvudmotivet behöver mer fokus och något starkare färger/kontrast IMHO...

Den här gillar jag mycket för den är så "höstigt" okonventionell.
Var fräck och redigerade den lite och förminskade den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-12 23:59

dala: bild nummer två är suverän. Grattis!

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-13 22:53

knäppte ett par i helgen som blev helt ok! från bokhultet i växjö om någon undrar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-14 07:57
Ursprungligen av krox:

knäppte ett par i helgen som blev helt ok! från bokhultet i växjö om någon undrar.

Den gillar jag bäst. Fin mättnad och kontrast. Bra komposition enligt tredjedelsregeln/gyllenesnittet med marken och bruna löv i botte och grönt lövverk upptill. Dessutom balanserar trädstammarna till vänster den nedfallna grenen till höger.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-14 08:01
Ursprungligen av krox:

Den har ett fint flöde med bilen kommandes långt där borta och ska åka ut ur bilden nere till höger. Lövverket är aningen mörkt, så bilden skulle må bra av att lättas upp (t.ex. med mittenreglaget i nivåerverktyget).

Gillar 1an och 3an. Även här tog jag mig friheten att leka lite. Lite beskärning, höjd färgmättnad och filtret Melancholytron från Flaming Pear.

Själv väntar jag på att gingkoträden här i Beijing skall bli gula.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-14 08:08
Ursprungligen av krox:

Inte heller dum. Löven i huvudmotivet smälter in med lövverket i bakgrunden och tyvärr är bakgrunden dessutom bättre belyst. Men den svarta grenen kommer fram tydligt. Snygg placering av den där den kommer ut från vänster botten och sprider ut sig till höger.

Den här bilden hade nog mått bra av ännu kortare skärpedjup för att förenkla bakgrunden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-14 08:11
Ursprungligen av krox:

Lite kaotisk och saknar uppdelning i förgrund, huvudmotiv och bakgrund. Dessutom svårt ljus bakifrån.

Får väl rota fram någon egen, gammal bild så att Melancholytron-filtret får jobba lite mer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-14 08:19
Ursprungligen av johan_tanying:

Får väl rota fram någon egen, gammal bild så att Melancholytron-filtret får jobba lite mer.

Kul att du visar lite av dina egna bilder Johan. Fin komposition med lövet och flickan som två motpoler. Väldigt kreativ efterbehandling med kraftigt ljusbortfall i hörnen och oskärpa liknande den man kan få med Lensbaby. Förmodligen mer än vad jag skulle ha applicerat men det är väl en fråga om stil och smak.

Känns inte högdagrarna på lövet nästan utbrända?

Högdagrarna är inte påverkade och är som de var från början (solbelysta bakifrån). Ingen RAW, bara jpeg från en Ixus 400. Bilden är beskuren för att bli kvitt tråkigt tryckimpregnerat dagisstaket och sandlådesand i motljus... Till detta lite vinjettering med hjälp av Melancholytron som förutom mörka hörn även softar hörnen och sepiatonar det som är utanför mitten. Snabbjobb.

Och ja, högdagrarna är _nästan_ utbrända. Men inte helt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-14 18:45
Ursprungligen av johan_tanying:

Högdagrarna är inte påverkade och är som de var från början (solbelysta bakifrån). Ingen RAW, bara jpeg från en Ixus 400. Bilden är beskuren för att bli kvitt tråkigt tryckimpregnerat dagisstaket och sandlådesand i motljus... Till detta lite vinjettering med hjälp av Melancholytron som förutom mörka hörn även softar hörnen och sepiatonar det som är utanför mitten. Snabbjobb.

Och ja, högdagrarna är _nästan_ utbrända. Men inte helt!

Mmm, gillar den redigerade bilden mycket bättre än originalet.

Nästan utbränd betyder väl att det är perfekt tillagat! "Well done!"

Från någon internetsida. Kunde inte låta bli att ta med den.

Amerikanskt, väl? Skall alltid vara värst på allting - inklusive höstfärger!

Ursprungligen av johan_tanying:

Amerikanskt, väl? Skall alltid vara värst på allting - inklusive höstfärger!

Ha, ja det kanske den är. Kommer inte ihåg varifrån jag tog den.
Ja, det är nästan overkligt orange och höstig.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-15 08:38

dala: Tack för den konstruktiva kritiken! ska ha dem i åtanke nästa gång jag ger mig ut och fotograferar! Blev inte riktigt lika bra bilder som jag ville när jag var ute denna gång, hade en hund med sig som inte kände för att stanna upp och ta kort hela tiden

ska försöka komma ut och öva lite mer i helgen, får se om det blir något bra!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-10-15 18:55

Mitt bidrag

Härliga bilder ni postar. Här är ett bidrag från mig.

Två till med mobiltel-kamera.

Skuggor är intressanta tycker jag. Vad liknar den här ?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-10-15 19:58

Ett par till

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-22 21:46
Ursprungligen av Arimos:

Bra exponering med en djup och fyllig himmel och antydan till vinjettering.

Det främsta problemet med bilden är nog att det inte finns balans mellan de två huvudmotiven i bilden -- busken och husen i bakgrunden.

Det hade kanske varit bättre att bara riktat in sig på ett motiv. Exempelvis genom att ta några steg till höger så att husen kommit ur bild eller gå några steg närmare så du bara fått med en del av busken i förgrunden och fått husen lite närmare.

Senast redigerat 2008-10-22 23:09

En bild jag tog för nån vecka sedan, tyvärr har hösten kommit lite längre nu här uppe så deflesta löven ligger på backen vid dethär laget.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-10-23 20:10

Var ute en sväng idag med mitt tele. Ett problem är bara att jag tycker att färgerna inte riktigt blir lika mättade när jag laddat upp dem som de är i photoshop. Sen har jag även beställt ett pol-filter som jag ser fram emot att testa. Det lär förstärka färgerna en del.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-24 09:54
Ursprungligen av Arimos:

Var ute en sväng idag med mitt tele. Ett problem är bara att jag tycker att färgerna inte riktigt blir lika mättade när jag laddat upp dem som de är i photoshop. Sen har jag även beställt ett pol-filter som jag ser fram emot att testa. Det lär förstärka färgerna en del.

Man kan även underexponerar bilden lite och "dra isär" histogrammet under efterbehandlingen för att få en mättande effekt liknande den man får med polariseringsfilter. Kom ihåg att med moderna digitala systemkameror, så måste man ha ett cirkulärt polariserande filter!

Två fina bilder där du utnyttjat den långa brännvidden perfekt för att förenkla bakgrunden. Lövet har fina färger, men en något statisk komposition mitt på bilden. Jag kanske hade tagit med mer av grenen och vridit kameran något.

Rönnen är fin där du använder dig av en av huvuddiagonalerna i bilden. Mycket mer dynamik i den!

Bevaka tråden