Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mediaevent med iPod onsdag 5 september "The beat goes on."

Tråden skapades och har fått 482 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-30 21:25
Ursprungligen av johan_fbg:

Jo, Apple och Apple är ju ganska snarlikt. Det har dock löst sig för inte så länge sedan, Apple fick t.ex. byta namn till iTunes Music Store då de inte hade rätt att använda namnet Apple när det gällde att marknadsföra musik och saker som hade med musik att göra.

Man har nu även börjat sälja både Paul McCartneys och Ringo Starrs musik vilket öppnar upp vägen för att även Beatles musik kan komma att säljas där.

OT: Är det inte så att det är Michael Jackson, eller ett bolag som han är majoritetsägare till, som äger rättigheterna till Beatles musik, har för mig att jag sett nån dokumentär kring det för många år sedan. Så med det sagt, borde det inte vara så att Apple måste ta frågan om att sälja Beatles-musik i ITMS med Herr Jackson?

Hej förresten!

Ursprungligen av marcels:

OT: Är det inte så att det är Michael Jackson, eller ett bolag som han är majoritetsägare till, som äger rättigheterna till Beatles musik, har för mig att jag sett nån dokumentär kring det för många år sedan. Så med det sagt, borde det inte vara så att Apple måste ta frågan om att sälja Beatles-musik i ITMS med Herr Jackson?

Hej förresten!

Tror han äger rättigheterna till hälften av låtarna eller något sånt. Men nu ska vi inte spåra ur allt för mycket

Välkommen hit!!

recap:

en ny iPod nano med clickwheel & coverflow
en ny iPod 6G (Sjätte Generationen) med touchscreen eller clickwheel samt (coverflow)
samt lansering av Beatles på iTMS (Apple Corp Talesman på plats)
och till sist gästframträdande av Paul Mccartney + kanske någon mer från Beatles

samt en special Beatles iPod utgåva ... precis som U2 hade en special U2 iPod

Ursprungligen av Tussen69:

recap:

samt en special Beatles iPod utgåva ... precis som U2 hade en special U2 iPod

Kommer det en sån med hyfsad hårddisk köper jag den direkt

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-31 14:53

Yellow Submarine iPod hade varit häftigt - man undrar ju hur Apple skulle fixa designen på den (förutom färgen.)

Eller Lucy in the Sky with Diamonds-tema med knasiga psykadeliska skärmsläckare...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-31 18:40

Men det hade ju varit tråkigt.. iPoden är redan vit! Vad skulle skillnaden vara?

EDIT: Har förresten lyssnat på bara Beatles under denna månad.. man blir ju bara mer och mer peppad på en BeatlesPod!

Everybody's got something to hide, 'xcept me and my monkey

Senast redigerat 2007-08-31 19:14

Den vore billig att utveckla i alla fall...
Köpte nyligen just White album, grymt bra musik.

Mer om ringtoner nästa vecka: Apple to Launch Ringtone Service?

Samtidigt tipsar DF om Ambrosias nya verktyg iToner för att använda valfri MP3 som rington istället för att behöva betala extra för det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-31 22:49

En fråga gällande prissättning på "nya" (läs även uppdaterade) produkter. Brukar den ligga på ungefär samma nivå eller höjs den? Antag att Ipod Video får en uppfräschning, då kan man ju tycka att även priset bör bli lite högre.

Vad tror ni?

Ursprungligen av marcels:

En fråga gällande prissättning på "nya" (läs även uppdaterade) produkter. Brukar den ligga på ungefär samma nivå eller höjs den? Antag att Ipod Video får en uppfräschning, då kan man ju tycka att även priset bör bli lite högre.

Vad tror ni?

Jag tror att de mycket väl kan placera in en helt ny "WifiPod" i en högre prisklass än dagens iPod. Dagens iPod säljer bra med sitt pris på 249-349 dollar. Om man skulle få en produkt som har större skärm, trådlöst nät och massa annat kul - då är folk beredda att betala för detta är jag övertygad om (den första iPoden kostade 399 dollar på sin tid och den sålde som smör). Även om den t.ex. skulle ha mindre lagring pga byte från hårddisk till flashminne.

Nu återstår det väl att se om det alls kommer en ny "WifiPod" eller om det bara blir det där nya gränssnittet som florerade på YouTube tidigare, även i högsta modellen.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-09-01 20:21
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror att de mycket väl kan placera in en helt ny "WifiPod" i en högre prisklass än dagens iPod. Dagens iPod säljer bra med sitt pris på 249-349 dollar. Om man skulle få en produkt som har större skärm, trådlöst nät och massa annat kul - då är folk beredda att betala för detta är jag övertygad om (den första iPoden kostade 399 dollar på sin tid och den sålde som smör). Även om den t.ex. skulle ha mindre lagring pga byte från hårddisk till flashminne.

Nu återstår det väl att se om det alls kommer en ny "WifiPod" eller om det bara blir det där nya gränssnittet som florerade på YouTube tidigare, även i högsta modellen.

Jag hoppas verkligen på en iPod med touchscreen. Allt annat känns konstigt. Enligt MacRumors.com så är det 354 dagar sedan iPod uppdaterades, och då var det ju bara från 5G till 5.5, och den genomsnittliga cykeln ligger på 223 dagar. Så om iPod bara får en liten uppdatering blir jag väldigt förvånad.

Klämmer de in WiFi i den vet jag en som tar fram sparpengarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-31 22:56

oftast blir dom billigare, varför vet jag inte, men historiskt ser det ut så.

/Tangen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-31 23:04

Där ser man, det hade ju varit en trevlig upplevelse i och med att man är i köpartagen då det gäller en Ipod.

Har förstått att det verkar vara dags för en uppdatering vad det gäller Ipods, så får hoppas på att det verkligen blir något av ryktet om den 5:e sept. Det kliar rejält i plånboken just nu

Jag vill inte verka negativ eller så, men jag har funderat över en sak länge och inte kommit med någon bra svar (från mig själv).

Varför vill man ha WiFi i en iPod?? Den skulle förmodligen bara bli större och få sämre batteritid, men till vilken fördel? Som när Zune kom och alla skrattade åt att WiFi:n gjorde den otymplig och var onödig eftersom ingen vill dela musik på tunnelbanan i alla fall.
iPod är en mediaspelare, inte en handdator, det enda jag kan tänka mig vara någon nytta med den funktionen vore kanske om den hade YouTube stöd som är Apple's nya favorit. Och jag tror inte att de skulle göra en "iPhone without the Phone (Introducing the "i"!)" trots att många gärna vill ha det, det skulle nog skada iPhone försäljningen mer än Apple är villiga att göra.

Bara lite funderingar från min sida...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-09-01 23:55
Ursprungligen av headlessmike:

Jag vill inte verka negativ eller så, men jag har funderat över en sak länge och inte kommit med någon bra svar (från mig själv).

Varför vill man ha WiFi i en iPod?? Den skulle förmodligen bara bli större och få sämre batteritid, men till vilken fördel? Som när Zune kom och alla skrattade åt att WiFi:n gjorde den otymplig och var onödig eftersom ingen vill dela musik på tunnelbanan i alla fall.
iPod är en mediaspelare, inte en handdator, det enda jag kan tänka mig vara någon nytta med den funktionen vore kanske om den hade YouTube stöd som är Apple's nya favorit. Och jag tror inte att de skulle göra en "iPhone without the Phone (Introducing the "i"!)" trots att många gärna vill ha det, det skulle nog skada iPhone försäljningen mer än Apple är villiga att göra.

Bara lite funderingar från min sida...

Att ha WiFi i en iPod med touch-skärm hade varit häftigt, men jag vet inte riktigt hur det skulle bli om den inte är multitouch. Det är nästan det det bygger på. I iPhone är det ju som alla andra telefoner med webbläsare, fast du har multitouch, vilket gör det otroligt bra. Om nästa iPod (som antagligen/förhoppningsvis kommer på onsdag) släpps med WiFi är nog även multitouch ett måste för att det ska slå. Känns för mig en gnutta avlägset. Men man vet ju aldrig med Apple, och det är därför det är så underbart att gå upp halv sex morgonen efter en Keynote och titta "live" (eftersom man har slagit av alla sina RSS-flöden, Twitterific, Mail.app och allt annat som kan få en att veta kvällens frukt-nyheter) med en kopp choklad i sängen. MYS!

Alltså, om iPod får WiFi med en batteritid som ligger på ungefär samma som idag, så är det väl okej. Men om den inte får WiFi så krävs nog en förbättrad batteritid. Det känns som att det är det som iPod-ägare tycker är mest negativt med iPod, batteritiden.

Senast redigerat 2007-09-02 00:10

Här är receptet på den perfekta iPodden (för mig i a fall :)...
- Stort lagringsutrymme (dvs med hårddisk, om det inte går att trycka in tillräckligt med flashminne utan att priset stiger för mycket).
- WiFi, så man slipper kladda med sladdar varje gång man vill föra över låtar.
- Inbyggt OS X, precis som i iPhone, med det läckra gränssnittet med multitouch.
- Ta bort klickhjulet och istället basera gränssnittet på multitouch.
- Medföljande hörlurar som har någon sorts diskreta inbyggda volym och låtbytar-kontroller(typ stilren á la Apple-lösning).

Jag är på väg att köpa en till iPod, så jag hoppas verkligen att det kommer något i stil med detta, eller åtminstone i närheten.

Ursprungligen av headlessmike:

Varför vill man ha WiFi i en iPod??

[...]

Och jag tror inte att de skulle göra en "iPhone without the Phone (Introducing the "i"!)" trots att många gärna vill ha det, det skulle nog skada iPhone försäljningen mer än Apple är villiga att göra.

Jag hade 99.se:s iPhone hos mig en vecka och eftersom den inte gick att ringa på så var den i praktiken en iPhone utan telefon. Ändå var det en av de häftigaste prylarna jag haft. Om jag fick välja mellan en iPod som bara spelar musik och visar video/bilder eller en som också kan surfa, kolla epost, använda Google Maps och har ett speciellt YouTube-program så är valet ytterst enkelt för mig.

Sen tror jag inte att en sådan "WifiPod" skulle vara ett hot mot iPhone - betänkt att iPhone idag bara går att använda i ett speficifikt nät i ett specifikt land. Marknaden för en grym "WifiPod" är långt större än dagens iPhone-marknad (även efter introduktionen i tre europeiska länder). Och jag tror ändå folk hellre har en iPhone om det är möjligt och man har råd (den kostar en hel del per månad), för att slippa släpa på två prylar.

Det jag däremot kan tänka mig att en WifiPod *inte* har är kameran.

om vi ser på föra eventet med den nya imacen ... så var det 1 produkt och sedan en massa demo på dess användar interface (iLife,iWork) .... jag hoppas inte det blir så med detta event ...
1 ipod och sedan demo på dess användarinterface (OS X på iPod) + iTunes ...

i så fall måste det vara en riktigt grym iPod ....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-02 11:58

Jag är ganska övertygad om att det till stor del kommer att handla om framtiden för poddarna men också iphone.

Min (icke)kvalificerade gissning blir ny nano, HDDpod med touchscreen. Och sen komer framtiden för iPhone annonseras, dvs. 3G eller HDSPA om vi har tur och lite fler förbättringar.

Ursprungligen av pgjores:

Jag är ganska övertygad om att det till stor del kommer att handla om framtiden för poddarna men också iphone.

Min (icke)kvalificerade gissning blir ny nano, HDDpod med touchscreen. Och sen komer framtiden för iPhone annonseras, dvs. 3G eller HDSPA om vi har tur och lite fler förbättringar.

Ursäkta, men med HDDpod, menar du typ HD-video-iPod? Det finns väl inte en chans att man kan slänga in så många pixlar så att det finns nån anledning att kolla på HD-video på en iPod-skärm?

Tror att han menar hårddiskbaserad iPod (HDD).

iPhone är ju "the best iPod Apple ever made" så visst är det möjligt att att iPhone relaterade nyheter kommer ..

Ursprungligen av Tussen69:

iPhone är ju "the best iPod Apple ever made" så visst är det möjligt att att iPhone relaterade nyheter kommer ..

Åh, aha. Nu skäms jag nästan. Såklart... :">

Om man får lova att gissa tror jag detta i stort kommer handla om iPod - eventuellt möjligheten att kunna köpa ringsignaler till iPhone.

iPod Nano med större skärm.
iPod med multi-touch

Thats all.

Sedan i Paris kommer det snackas om iPhone inför Europa lanseringen samt antagligen en hel del Leopard.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-02 18:42

Ponera att en ny iPod släpps (tråkig version: 100 GB, ingen annan skillnad, rolig version: 10" multitouch för hela slanten, whatever) - när kommer den ut till återförsäljare ifall Steve säger "and... it's aviviable TODAY"?

Är det bara Apple Center i Tjingtjong City (läs någonstans i USA där Apple huserar) som har dem samma dag? När kan man gå in i en butik i Umeå och köpa en över disk? Torsdag? Veckan efter?

Hur ska man göra för att få tag på en så snabbt som möjligt? apple.com/swedenstore brukar ha otrevliga leveranstider.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-09-03 03:52

Jag hoppas att Nike+kittet uppgraderas på något vis. Ser gärna att det handlar om en pulsmätare.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-09-03 07:02
Ursprungligen av Leftrustle:

Bara en påminnelse om nya gränssnittet i nya nanon:
http://link.brightcove.com/services/player/bcpid958801299?bctid=1119240743

Jag hoppas innerligen att det där gränssnittet är fake. Det känns som ett steg bakåt i utvecklingen. Inte alls snyggt, det är ju inte ens samma font som Apple använder i sina nuvarande iPods.

Nya läckta bilder på iPod Nano? http://gizmodo.com/gadgets/final-stab/new-ipod-nano-picture-mock+up-or-apple-cock+up-295885.php

Bevaka tråden