Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mediaevent med iPod onsdag 5 september "The beat goes on."

Tråden skapades och har fått 482 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Många delstater i USA har ingen eller väldigt låg moms. Därför kan du inte jämföra priserna med moms - Sverige har ju 25 procent, bland de högsta i världen.

Jämför priset utan moms (och skaffa dig sedan en F-skattesedel så att du kan dra momsen )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-05 12:08

Tur är det då då att man har resor till USA ibland...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-05 12:21

På amerikanska Apple Store anges priserna utan moms. På svenska Apple Store anges priserna med moms. Om man delar det svenska momsade priset med det amerikanska omomsade priset pår man fram Apples interna "växelkurs" där momsen är inräknad. Denna "växelkurs" skiljer sig åt mellan olika produkter. Som sagt ligger den på närmare 10,4 kronor per dollar för iPod medans den ligger på 9 kronor per dollar för de senast släppta produkterna. Man skulle därför kunna hoppas att de nya iPodarna kommer att ha en intern växelkurs om 9 kronor och sålunda sjunka i pris i förhållande till de gamla.

Tyvärr har jag inga inkomster i egen verksamhet att dra av momsen mot. Man kanske skulle kunna fakturera Apple för tid som kastas bort för att maniskt följa ryktessiter inför Stevenotes!

Johan

Ursprungligen av chuck:

På amerikanska Apple Store anges priserna utan moms. På svenska Apple Store anges priserna med moms. Om man delar det svenska momsade priset med det amerikanska omomsade priset pår man fram Apples interna "växelkurs" där momsen är inräknad. Denna "växelkurs" skiljer sig åt mellan olika produkter. Som sagt ligger den på närmare 10,4 kronor per dollar för iPod medans den ligger på 9 kronor per dollar för de senast släppta produkterna. Man skulle därför kunna hoppas att de nya iPodarna kommer att ha en intern växelkurs om 9 kronor och sålunda sjunka i pris i förhållande till de gamla.

Det känns som ett väldigt bakvänt sätt att räkna på. För att jämförelsen ska vara rättvis mot Apple behöver man ju räkna på priser utan moms i båda fallen. Apple har ju inget att göra med momsen i vårt land, så varför ska den spela roll?

Den enda interna växelkurs Apple har är den man får fram om man jämför priserna utan moms. I iPodens fall blir det 8.34 kr/dollar som ohennig räknande fram.

Jag ska visa varför det är så orimligt att räkna som du gör:

Säg att produkt A kostar 100 dollar exkl skatt i USA och 1000 kr inkl moms i Sverige.

Med ditt sätt att räkna:
1000 kr / 100 dollar = 10 kr/dollar i så kallad "intern växlingskurs"

Tänk om Sverige helt plötsligt skulle höja momsen till 50% så skulle det svenska priset bli 1200 kr:
1200 kr / 100 dollar = 12 kr/dollar i så kallad "intern växlingskurs"

Helt plötsligt har då Apple höjt sin "interna växlingskurs" enligt ditt sätt att räkna, trots att Apple inte gjort någonting alls, bara svenska staten. Det håller ju inte. Därför ska momsen förstås inte räknas med alls när man jämför.

Att Apples växlingskurs är högre än den aktuella växlingkursen för valutan är fullt normal, Apple måste ju ha en marginal för svängningar i växlingskurser eftersom de inte ändrar sina priser löpande. Så fungerar det i de flesta företag skulle jag tro.

Sen är det möjligt att Apple helt enkelt kan bestämma sig för olika priser i olika delar av världen. T.ex. att svenska Apple ska delvis finansieras med en högre prisskillnad (jag vet inte om det är så - jag bara säger att det kan gå till så).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-05 14:37

Jag tror att ni missförstår mig, men det spelar ingen roll.

Vad jag ville visa var att priserna på svenska Apple Store, relativt priserna i USA, sjunkit under det senaste året på grund av att dollarn har fallit . Oavsett om man tar med momsen eller inte är en ny iMac relativt sett biligare jämfört med USA än vad en äldre iPod är. Detta kan såvitt jag förstår endast bero på den förändrade dollarkursen.

Att det kommer vara en prisskillnad, oavsett valutakurser, på grund av högre moms och högre omkostnader i Sverige är självklart. Apples svenska priser är inte på något sätt orimliga, tvärt om. Delar man det svenska priset för den billigaste iMac:en med det amerikanska får man ett förhållande om 9,40 kr per dollar. Drar man bort momsen från det priset får man en kurs om ca 7,50 kronor. Det är i allra högsta grad ett rimligt påslag gentemot dollarkursen för valutarisker och högre omkostnader.

Skulle regeringen i ett utslag av hjärnsläpp höja momsen till 50 % kommer naturligtvis de svenska priserna att stiga, vilket mycket riktigt Apple inte kan lastas för.

Precis som ohennig räknade fram är "växlingskursen" utan moms för en iPod 8,34 medan för den senare släppta iMacen som sagt är ca 7,50. Jag hoppas på att de nya iPodarnas svenska pris kommer att bestämmas av Apple med utgångspunkt i den senare kursen.

Åter till arbetet så att jag kan få ihop tillräcklingt med kronor så att jag kan köpa en ny iPod, med eller utan moms

Johan

Ursprungligen av chuck:

Precis som ohennig räknade fram är "växlingskursen" utan moms för en iPod 8,34 medan för den senare släppta iMacen som sagt är ca 7,50. Jag hoppas på att de nya iPodarnas svenska pris kommer att bestämmas av Apple med utgångspunkt i den senare kursen.

Ah, ja det kan jag däremot skriva under på. iPodens pris har ju varit samma i ett år, medan iMacens nya pris sattes endast förra månaden, så jag antar att det spelar in (sen kanske Apple resonerar olika mellan macar och iPodar, jag har inte satt mig ner och räknat på de övriga modellerna).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-05 16:12
Ursprungligen av Adrian B:

Ah, ja det kan jag däremot skriva under på. iPodens pris har ju varit samma i ett år, medan iMacens nya pris sattes endast förra månaden, så jag antar att det spelar in (sen kanske Apple resonerar olika mellan macar och iPodar, jag har inte satt mig ner och räknat på de övriga modellerna).

Jag tror faktiskt att Apple tar lite mer betalt, relativt sett, för iPodarna än för macarna. Jag jämförde priserna när Apple senast sänkte priserna på iPodarna, det var väl för ett år sedan, och även då diffade det när jag jämförde med, jag tror det var, MacBooken. Det är ju möjligt att omkostnaderna är större för iPoden, bland annat med tanke på att de säljs på många fler ställen. Sedan tror jag att iPoden är så populär att det går att ta ut lite högre priser.

Vad gäller WiFi hoppas jag att den nya iPoden blir en iPhone utan Phone. Jag tror att Apple lätt tar igen vad de eventuellt förlorar på minskad iPhone försäljning genom en lavinartad försäljning av en sådan iPod. När man läser amerikanska ryktessiter glömmer de så lätt att iPhone bara finns i USA. Däremot lär väl AT&T inte bli så glada. Hoppas att det inte finns något avtal mellan Apple och AT&T om att de skall hålla inne med en sådan produkt under en viss tid och att vad de släpper idag därför enbart i begränsad omfattning drar nytta av WiFi.

Johan

9 kronor låter rimligt. Apple, och alla andra, lägger sig alltid någon krona över växlingskursen för att skydda sig från förändringar i kursen.

  • Medlem
  • 2007-09-05 15:11

Varför kan de inte göra en med kortplats för exempelvis SD kort? Man får ett SDHC kort på 8G för 900kr inkl moms idag (kanske ännu billigare, kollade bara på ett ställe). Det har lanserats 16G kort som skulle ligga på ca 2000 i butik och 32G är på väg. En iPod utan minne men med kortplats för SD vore perfekt, då kan man uppgradera själv. En 2,5" SSD på 32G ligger på 5 tusen men både storleken och hastigheten är inte nödvändig.

Med tanke på prisdroppen på minneskort kommer spelarna alltid ligga efter och eller anses lite väl dyra.

/hpe

Sitter och projekterar i skolan och försöker låta bli att tänka på allt vad iPod heter. Men det är sjukt svårt.. Har iaf lovat mig själv en ny iPod om jag jobbar hårt i kväll hehe.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-09-05 16:54
Ursprungligen av johan_fbg:

Sitter och projekterar i skolan och försöker låta bli att tänka på allt vad iPod heter. Men det är sjukt svårt.. Har iaf lovat mig själv en ny iPod om jag jobbar hårt i kväll hehe.

Man måste ju jobba mot ett mål!

Nu har jag bestämt mig. Känslan av att se Steve presentera produkter är helt oslagbar. Jag försvinner härifrån om en timma, och beställer ny iPod imorgon bitti.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-05 16:51

Själv kommer jag att köra "spoiler-free" denna gång. SÅ jag kommer inte att synas i alla dessa ryktestrådar, men väl runt midnatt är jag tillbaks.

Today, my iPod Shuffle will become obsolete.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-05 17:02
Ursprungligen av boris91:

Själv kommer jag att köra "spoiler-free" denna gång. SÅ jag kommer inte att synas i alla dessa ryktestrådar, men väl runt midnatt är jag tillbaks.

Today, my iPod Shuffle will become obsolete.

Borde inte du som har PC spara pengarna till en mac isället?

MacRumors har en diger lista med länkar på sajter som har livebevakning av kvällens händelse: 'The Beat Goes On' Live Event Coverage

Själva kör dom inget denna gång, men skriver: "Don't worry, MacRumorsLive.com will return for Macworld San Francisco 2008 with more improvements."

Nu är det sista chansen att rösta här: Nästa modell: iPod eller WiFiPod?

"Endast iPod-delen från iPhone" leder med hela 62 procent för tillfället! Ska dom får rätt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-05 16:57

Har sålt min Ipod Video 30gb till förmån för den nya. Ingen aning vad som kommer men jag är övertygad om att jag vill ha den.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-05 17:33

Jovisst, men det går inte så bra..

The beat goes on: Madonna Appearence?

http://looprumors.com/article.php?the-beat-goes-on-madonna,2417583694

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-09-05 17:35

John Gruber och Dan Benjamin diskuterar rykten inför kvällen! LYSSNA!

http://thetalkshow.net/media/the-talk-show-episode-8.mp3

Ursprungligen av Legolas:

John Gruber och Dan Benjamin diskuterar rykten inför kvällen! LYSSNA!

http://thetalkshow.net/media/the-talk-show-episode-8.mp3

Det gör en ju inte mindre förväntansfull

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-05 17:56
Ursprungligen av Legolas:

John Gruber och Dan Benjamin diskuterar rykten inför kvällen! LYSSNA!

http://thetalkshow.net/media/the-talk-show-episode-8.mp3

Hade jag nu haft en sån där wifi über iPod hade jag kunnat ladda ned senaste avsnittet redan nu. Nu måste jag vänta tills jag kommer hem och då är det försent eftersom eventet redan kommer att ha startat då! Bummer.

EDIT: Eller så hade jag kunnat klickat direkt på länken och lyssnat. Som jag gör nu. Fast det hade ku varit roligare med en über iPod.

Johan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-05 19:00
Ursprungligen av Legolas:

John Gruber och Dan Benjamin diskuterar rykten inför kvällen! LYSSNA!

http://thetalkshow.net/media/the-talk-show-episode-8.mp3

Roligt när de bråkar radios varande eller inte varande i iPod.

Ursprungligen av acke:

Roligt när de bråkar radios varande eller inte varande i iPod.

Jag gillar inte Grubers totala avfärdande av radio. Har han aldrig varit i Europa? FM-radio är stort här.

Ja, inte kommer shuffle att försvinna, det vore ju tokigt, tror den säljer riktigt bra. Ny variant kanske, men inte försvinna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-05 18:26

HAHAHA SÅ ROLIG DU ÄR...

...inte...

Ursprungligen av Adzam 1:

HAHAHA SÅ ROLIG DU ÄR...

...inte...

Jag tyckte det var roligt...

Nu börjar för övrigt Capeman drägla. Den gula Post-It-lappen har alltid den effekten på honom.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-05 18:27

Apple Store nere!

Ursprungligen av Gelan:

Apple Store nere!

...and so it begins...

Får man tillåtelse till att börja med osammanhängande, dåligt stavade inlägg med mycket versaler nu?

Ursprungligen av Leftrustle:

Får man tillåtelse till att börja med osammanhängande, dåligt stavade inlägg med mycket versaler nu?

Ja.

Utfyllnad.

Ursprungligen av ztaafen:

Ja.

Utfyllnad.

Tack. Vansinnet börjar nu:

OOOOoooh! Apple storee är NERE!!!!!

Bevaka tråden