Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sonalksis skriver om piratad mjukvara

Tråden skapades och har fått 151 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av jgb:

Det är här den olika moralen kommer in. Simon Templar, du kan inte begära att alla andra skall bekänna sig till din moral och hålla den för att vara den absoluta sanningen. Detsamma gäller för alla andra som skriver i den här tråden.

Det finns ju ändå viss objektiv moral och så finns det subjektiv moral, de flesta piratkopierare bekänner sig till den subjektiva när det gäller deras rätt att snylta. När dessutom vissa piratkopierare uttalar sig om att det är rätt att piratkopiera vissa saker men inte andra för att de har inbillat sig att det är på ett visst sätt så undrar man ju lite hur det står till med vettet..

Jag tror att det finns både vinnare och förlorare på piratkopiering i mjukvarubranschen.

De som vinner är bolagen med mjukvara som är branschstandard, som sedan piratkopierarna lär sig och förmodligen betalar för på 5-10 års sikt när de börjar jobba professionellt. Maya är förmodligen det bästa exemplet - ingen 14-åring skulle ha råd med det, men eftersom det finns där "gratis" så är det programmet piratkopierarna lär sig använda istället för någon av konkurrenterna.

Effekten blir dels att man slår undan benen för konkurrenterna (lägre pris är en klassisk metod för att ta sig in på marknaden, men det funkar ju inte här), dels slår undan benen för billigare och enklare versioner av samma mjukvara (vilket inte heller nödvändigtvis är ett jätteproblem för bolag som i första hand säljer till professionella användare).

Jag tror tex inte att Microsoft eller Adobe skulle haft samma ohotade ställning om de haft oknäckbara kopieringsskydd. Vem köper Paintshop Pro eller någon av konkurrenterna till Office-paketet om man lätt kan få tag på Photoshop och MS Office? Mindre försäljning för Adobe och Microsoft, visst, men å andra sidan inga konkurrenter och närapå total dominans av marknaden.

Förlorarna är naturligtvis mindre företag som inte har samma garanterade försäljning och som inte kan konkurrera med lägre pris, och dessutom konsumenterna, som om de vill ha en laglig version av Office-paketet tvingas betala dyrt för det.

Simon, filosofer har brottats med moralfrågan i minst 2000 år och fortfarande inte hittar något svar så riktigt så enkelt är det inte. All moral är konstruerad. En del kommer från samhället, en del från familjen och en del från en själv. Att tro att ens egen moral är rättesnöret och att alla andra har fel kan aldrig leda till något samförstånd.

Jag tillhör dem som tycker att många kopieringsskydd är för omfattande, speciellt eftersom de bara drabbar de som använder lagliga versioner. Donglar, cd-checks, mystiska kerneltillägg - det finns gott om exempel. Serienummer, registrering och liknande tycker jag däremot är helt okej.

Och fler borde lära sig av Ableton. Man kan använda oregistrerade versioner fullt ut men inte spara, vilket gör att man kan spela upp sin lagligt gjorda musik även om registreringen ballat ur (vilket förmodligen händer rätt ofta med datorer ute på turne).

Det var kanske det puckeln syftade på?

  • Medlem
  • 2007-05-07 14:43

puckeln: Så det du säger är att eftersom det är möjligt att köra programmen utan att ha betalt för dem så är det ok? För mig känns det som om du försöker rättfärdiga något som i det här landet (Sverige) faktiskt är olagligt, rättfärdiga det hela på några för mig dunkla principer som jag inte riktigt hänger med i resonemangen kring.

Kan du svara på följande frågor klart och tydligt så att jag förstår hur du resonerar och vad du menar?
1. Vad är det som gör det okej att använda piratkopierade program?
2. Varför skall man inte respektera de som har tagit fram programmen och betala för sig?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-05-07 14:48
Ursprungligen av jgb:

puckeln: Så det du säger är att eftersom det är möjligt att köra programmen utan att ha betalt för dem så är det ok? För mig känns det som om du försöker rättfärdiga något som i det här landet (Sverige) faktiskt är olagligt, rättfärdiga det hela på några för mig dunkla principer som jag inte riktigt hänger med i resonemangen kring.

Kan du svara på följande frågor klart och tydligt så att jag förstår hur du resonerar och vad du menar?
1. Vad är det som gör det okej att använda piratkopierade program?
2. Varför skall man inte respektera de som har tagit fram programmen och betala för sig?

1. Eftersom de inte förlorar på det. Jag tar inte pengar ur deras kassa. Hade jag haft pengar hade jag kanske köpt programmet, men det har jag inte. De pengarna jag har sparat ihop investerar jag då hellre i hårdvara. Jag tycker helt enkelt inte det är värt en så enorm summa pengar för t.ex. Cubase. Köper
jag däremot en synt får jag en FYSISK vara som jag kan ta på, då blir det genast lite roligare och känns mer värt pengarna. Dessutom gör jag bara musik för skojs skull och tjänar inga pengar på deras produkter. Den dagen då jag avancerat i mina produktioner och kanske börjar tjäna lite stålar, då kan jag köpa pluggarna.

2. Man kan repsektera dem på flera sätt, inte bara genom pengar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-07 15:56
Ursprungligen av puckeln:

1. Eftersom de inte förlorar på det. Jag tar inte pengar ur deras kassa.

Jag har så svårt för sånt här. Enormt. Att inte kunna känna igen arbete när folk ser det. "Men de sitter ju bara framför datorn hela dagarna, de jobbar ju inte ens på riktigt. Desseutom gör de något som de tycker om att göra, så då är det inte mer än rätt att jag stjäl från dem.".

Om du arbetar så förväntar du dig väl att få betalt?

Om du gör ett arbete och inte får betalt. Var resulterar det i? Du säger upp dig och går hem.

Ladda ner och cracka program -> De som utvecklar får inga pengar på kontot. Ingen mat på bordet och sålunda så lägger det ner.

Solidaritet är mänsklighetens viktigaste ord!

Var bara tvungen att få det ur mig

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-05-07 16:47
Ursprungligen av zthee:

Jag har så svårt för sånt här. Enormt. Att inte kunna känna igen arbete när folk ser det. "Men de sitter ju bara framför datorn hela dagarna, de jobbar ju inte ens på riktigt. Desseutom gör de något som de tycker om att göra, så då är det inte mer än rätt att jag stjäl från dem.".

Om du arbetar så förväntar du dig väl att få betalt?

Om du gör ett arbete och inte får betalt. Var resulterar det i? Du säger upp dig och går hem.

Ladda ner och cracka program -> De som utvecklar får inga pengar på kontot. Ingen mat på bordet och sålunda så lägger det ner.

Solidaritet är mänsklighetens viktigaste ord!

Var bara tvungen att få det ur mig

Jag kanske borde uttryckt mig tydligare.
Jag har sagt att jag betalar gladeligen för produkterna när jag har skaffat en fast inkomt, så fram tills dess gör jag ingen större skada eftersom dom inte förlorar pengar på mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-07 17:01
Ursprungligen av puckeln:

..så fram tills dess gör jag ingen större skada eftersom dom inte förlorar pengar på mig.

Om du använder deras program utan att betala för dig så förlorar de pengar!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-05-07 17:07
Ursprungligen av zthee:

Om du använder deras program utan att betala för dig så förlorar de pengar!

Men NEJ det gör dom inte.
För jag har varken bidragit med pengar till dom eller tagit pengar rakt ur deras kassa.
Jag har kopierat en programvara, notera kopierat, orginalet finns alltså kvar, inget har försvunnit.
När jag sedan betalar har dom däremot TJÄNAT på att jag har använt deras produkt och lärt mig använda den på ett korrekt sätt.

Ursprungligen av puckeln:

Men NEJ det gör dom inte.
För jag har varken bidragit med pengar till dom eller tagit pengar rakt ur deras kassa.
Jag har kopierat en programvara, notera kopierat, orginalet finns alltså kvar, inget har försvunnit.
När jag sedan betalar har dom däremot TJÄNAT på att jag har använt deras produkt och lärt mig använda den på ett korrekt sätt.

När du efter flera års betänketid bestämmer dig för att betala så kanske inte Sonalksis existerar längre..
Sen det här med att använda produkter på ett korrekt sätt, så himla svårt är det inte att skruva en kompressor....

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-05-07 17:23
Ursprungligen av Simon Templar:

När du efter flera års betänketid bestämmer dig för att betala så kanske inte Sonalksis existerar längre..
Sen det här med att använda produkter på ett korrekt sätt, så himla svårt är det inte att skruva en kompressor....

Det där är ju bara ett schaffsigt resonemang och för ingenting till diskussionen.
Och jo, det är ganska svårt att skruva en kompressor när man ger sig in i något utan teoretisk kunskap.

Ursprungligen av jgb:

Det är inte kopian i sig det hänger på, utan användandet. Du använder en mjukvara som man skall betala för att använda, utan att betala för den. Där är felet. Kopiera hur mycket du vill, men när du börjar använda så betala för det.

Ja, det är vad jag valt att göra. Men jag tar det för sista gången, jag som nybörjare tänker inte betala för en produkt utan andrahandsvärde innan jag lärt mig hantera den korrekt.
När jag sedan inser värdet i den, DÅ lär jag mig förmodligen även att uppskatta arbetet som ligger bakom den.

Citat:

som nybörjare tänker inte betala för en produkt utan andrahandsvärde innan jag lärt mig hantera den korrekt.

Jag måste bara fråga varför du som nybörjare tycker att du måste använda proffs-mjukvara? Du säger emot dej själv. Du är nybörjare, men bara high-end kommersiella prylar duger!?!

Finns ju hur mycket gratis som helst, och tex. Kjaerhus Classic-serie håller hög kvalitet. Om vi snackar pluggar alltså... Borde väl vara ett utmärkt sätt att lära sej, tills man tycker det är värt att investera några tusen i top-of-the-line-pluggar.

Jag kunde köpt resonemanget för 7-8 år sen, då var gratis = dåligt bland plugins, men inte nu...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-05-07 17:40
Ursprungligen av PeterH:

Jag måste bara fråga varför du som nybörjare tycker att du måste använda proffs-mjukvara? Du säger emot dej själv. Du är nybörjare, men bara high-end kommersiella prylar duger!?!

Finns ju hur mycket gratis som helst, och tex. Kjaerhus Classic-serie håller hög kvalitet. Om vi snackar pluggar alltså... Borde väl vara ett utmärkt sätt att lära sej, tills man tycker det är värt att investera några tusen i top-of-the-line-pluggar.

Jag kunde köpt resonemanget för 7-8 år sen, då var gratis = dåligt bland plugins, men inte nu...

Jag har inte påståt att jag använder proffs-mjukvara. Jag har heller inte sagt att jag sitter på 200 fultankade pluggar, vilket de flesta verkar anta.

Använder FL, dess interna effekter och kanske 4 fultankningar.

Citat:

Jag har inte påståt att jag använder proffs-mjukvara

Kanske lätt att dra slutsatsen när tråden handlar om piratandet av Sonalksis, som du indirekt försvarar?

Whatever, alla gör som dom vill, men jag tycker inte det finns något hållbart resonemang som försvarar piratkopiering. Det är bara snålhet och/eller lättja.

Själv fultankar jag en del film, men jag skulle aldrig få för mej att försöka rättfärdiga det. Jag är lat helt enkelt. Det är de facto enklare att fultanka än att springa och hyra. Sorgligt men sant. (Billigare blir det nog inte faktiskt, hade aldrig lagt 300 pix i månaden för att surfa och skicka mail, och utslaget på 3-4 filmer är det rätt dyrt med bredbandet... )

Och för att förekomma, visst är det dubbelmoral, att jag tycker det är viktigt att betala för min mjukvara, när jag skiter i det för taskiga Hollywood-filmer... (sen köper jag faktiskt en del film också, men jag vet inte om det hör hit)

  • Medlem
  • 2007-05-07 17:13

Det är inte kopian i sig det hänger på, utan användandet. Du använder en mjukvara som man skall betala för att använda, utan att betala för den. Där är felet. Kopiera hur mycket du vill, men när du börjar använda så betala för det.

  • Medlem
  • 2007-05-07 14:55

Nu vill jag inte agera tändvätska här men jag har ett perspektiv jag funderat på.

En bekant till mig som jag känt och spelat med sen flera år är en riktig hederknyffel mot mjukvarubolagen. Han tvekar inte att ösa förbannelser över de människor som ser till att mjukvaran blir dyrare och dyrare tack vare piratkopiering. Förvisso äger han helt korrekt all sin mjukvara och testar inte ens knäckta grejor. Så långt allt väl.

Han är arbetslös och har varit så i flera år. Han har olika taktiker för att kunna förlänga sin A-kassa på bästa sätt. Det är inte så att han är outbildad på något sätt och har svårt att få jobb. Nä, han vill inte ha ett 'riktigt' jobb utan vill kunna 'jobba' med sin musik på heltid. Med sina betalda mjukvaror. Och med pengar från A-kassan.

Personligen skiter jag i om folk kör knäckta program. Det är upp till företagen att skydda sina grejor mot folk som vill låta bli att betala, allt annat är naivt tänkande. Motmedel kan vara att tillföra värden genom en licens som gör det klart bra att äga en alt. som Steinberg, bygga in klafset i ett kassaskåp. Jag tycker om att kunna ringa support och klaga när det inte funkar så därför köper jag det jag använder.

Det jag inte skiter i är att samma person som nedvärderar piratanvändare till bakterier samtidigt sitter som en parasit på samhällets skyddsnät och mår bra. Jag skulle inte ha råd att sitta hemma och skapa musik på heltid. Vem är han att unna sig den lyxen?

Vad är egentligen viktigt?

Nu for jag säkert offtopic så det sjöng om det men var tvungen att få det ur mig.

/Mein

  • Medlem
  • 2007-05-07 14:56

puckeln:

1. Det argumentet tycker jag är extremt fattigt och utan substans. Som sagts tidigare i den här tråden så finns det många och bra gratis- och lågkostnadsprogram som du kan använda istället för att köra t.ex. Cubase.

2. Din respekt ger dem inte mat på bordet, det är det pengar som gör. Det handlar om att respektera deras jobb och att det är värt något för dig. Hade det inte varit värt något så hade du inte använt det de har gjort, nu gör du det utan att betala för det.

Jag förstår precis dina argument och vad du menar, men jag håller inte med i dina resonemang för fem öre.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-05-07 15:23
Ursprungligen av jgb:

puckeln:

1. Det argumentet tycker jag är extremt fattigt och utan substans. Som sagts tidigare i den här tråden så finns det många och bra gratis- och lågkostnadsprogram som du kan använda istället för att köra t.ex. Cubase.

2. Din respekt ger dem inte mat på bordet, det är det pengar som gör. Det handlar om att respektera deras jobb och att det är värt något för dig. Hade det inte varit värt något så hade du inte använt det de har gjort, nu gör du det utan att betala för det.

Jag förstår precis dina argument och vad du menar, men jag håller inte med i dina resonemang för fem öre.

1. Här fattar jag inte riktigt hur du resonerar. Om jag kör en annan plugg än den från sonalkis så gör ju det mkt mer skada än om jag skulle köra en crackad sonalkis-produkt. Då avstår jag ju helt från användning av deras produkter och gynnar istället ett annat företag. Fattar inte varför det skulle vara bättre.

2. Som jag sa i förra posten kommer jag gynna dom när jag har en fast inkomst och lärt hur man använder produkterna fullt ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-07 15:27
Ursprungligen av puckeln:

1. Här fattar jag inte riktigt hur du resonerar. Om jag kör en annan plugg än den från sonalkis så gör ju det mkt mer skada än om jag skulle köra en crackad sonalkis-produkt. Då avstår jag ju helt från användning av deras produkter och gynnar istället ett annat företag. Fattar inte varför det skulle vara bättre.

Problemet är ju att detta sätter konkurrensen ur spel, det blir svårt för någon annan tillverkare att göra en liknande men lite billigare plugin. Du skulle ändå köra den krackade plugen från Sonalksis. Jag tror att det i slutändan är dåligt både för Sonalksis och deras konkurrenter.

  • Medlem
  • 2007-05-07 16:24
Ursprungligen av tommyc:

Problemet är ju att detta sätter konkurrensen ur spel, det blir svårt för någon annan tillverkare att göra en liknande men lite billigare plugin. Du skulle ändå köra den krackade plugen från Sonalksis. Jag tror att det i slutändan är dåligt både för Sonalksis och deras konkurrenter.

Det har i några fall mer eller mindre slagit ut billigare alternativ. Corel är ett utmärkt exempel på det inom den grafiska branschen. Alla ville köra det dyraste (Adobe). Adobe kopierade t om Corels suite-tänkande, men med en högre prislapp.

Det största problemet med piratkopiering är som sagt att det helt slår ut marknadspriser iom att det främjar monopol. Måste Cubase kosta närmare 10 000? Nej, men de kan ta det. Apple sänkte ju priset rätt rejält på Logic för att kunna mångla fler datorer, men jag tror att det fortfarande är lönsamt i sig. Jag tror att många fler skulle köpa program om de kostade under tusenlappen, men det är svårt att veta säkert. Folk piratar ju program som kostar $10 också.

Jag är inte helt säker på att piratande direkt gynnar monopolhavande företag (de skulle nog klara sig på en fri marknad också), men helt klart missgynnar det mindre aktörer.

  • Medlem
  • 2007-05-07 15:32

puckeln:
1. Om du (och alla andra som inte betalar för sig) använder gratisalternativ istället så blir det ingen skillnad, nej. Om däremot 1% av alla de som kör något men inte betalar för sig skulle betala istället så innebär det direkt skillnad för företaget i reda pengar.

2. Saker du säger i efterhand i editeringar är svåra att läsa när man redan har svarat. Att betala för sig när man faktiskt kan göra det är bra.

Jag förstår absolut varför nybörjarna skaffar crackat Cubase istället för gratisprogrammen. Kollar man in på vilket musikerforum som helst så använder i stort sett ALLA Cubase och merparten av frågorna som tas upp handlar om Cubase. Läser man sedan MM eller Studio är det Cubase som används i exemplen. Varför skulle man då lägga ned energi på att leta reda på nåt annat? (Fast efter Båten Anna har ju viss del av den hysterin ersatts av FL studio... )

Och sedan tror åtminstone jag att det ligger något i det att många som börjar med fulkopior sedan köper programmen när de får bättre ekonomi. Jag själv hade nog säkerligen lessnat på Korg M1s enerverande inbyggda sequencer och slutat med musiken om det inte varit för att en kompis hade fått tag på disketter med bl.a. Cakewalk... Och då hade de ju faktiskt "förlorat" den betalande kund jag idag är.

Så jag tycker att det här är en svår fråga! Håller med i mångt och mycket av Aretes indelning, och har alltså inte heller nåt särskilt emot grupp 1 och 2. Däremot känns det lite knepigt om man har synthar för flera tiotusentals kronor, men inte kan ta sig råd att köpa ett musikprogram för en bråkdel av den summan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-07 19:32

när det gäller att kopiera proffsprogramvara för ickekommersiellt bruk utan att betala för den så anser jag att det är ett mindre moraliskt problem än att köra för fort med bilen. att köra för fort är att medvetet bryta mot lagen och därmed riskera andra människors liv, vilket är djupt mer allvarligt i min värld.

vilket program som ska regera i studios beror nog mycket av vilket program folk kommer över när de börjat trixa hemma och utvecklas i. så ser inspelningsvärlden ut idag. när det gäller tillverkare av "mindre program", så visst utarmas deras marknad. samtidigt kan jag känna att det är svårt att säga "vad synd om dem som driver en affärsrörelse som inte lyckas för att de inte befinner sig i verkligheten".

det som jag tycker är så fantastiskt idag är just det som påpekats i tråden, att jeppe på tretton bast kan ge sig på samma medel som proffsstudion! det är ju helt fantastiskt. att fler och fler människor kan experimentera och utvecklas och kanske till och med hitta rätt professionellt/kommersiellt och där förhoppningsvis inte tillhöra ovan nämnda "arslen" som inte stöder mjukvarutvecklare trots att de använder mjukvaran kommersiellt.

jag har förståelse för de flesta argument som dykt upp, men jag tycker ändå att vissa behöver nyansera sin bild av personer som piratkopierar. personer som piratkopierar är din familj och dina vänner, inte profithungriga, lata människor utan moral.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-07 19:54
Ursprungligen av tronman:

jag har förståelse för de flesta argument som dykt upp, men jag tycker ändå att vissa behöver nyansera sin bild av personer som piratkopierar. personer som piratkopierar är din familj och dina vänner, inte profithungriga, lata människor utan moral.

Jovisst, de flesta av oss har ju ändå använt krackade program eller laddat ner filmer nån gång. Men jag vet inte om jag kan hålla med om att det skulle vara något som gynnar företagen. Jämförelsen med fortkörning kanske inte är helt fel, de flesta gör det då och då men alla vet att det är fel...

Det jag vänder mig emot är att en del argumenterar att det skulle vara något bra och att det är den "nya verkligheten" som företagen måste anpassa sig till. Det är lite samma sak som att argumentera för att man ska ta bort alla hastighetsbegränsningar bara för att det ändå är så många som inte följer dem. Även om jag kör lite för fort ibland så har jag det i bakhuvudet, att jag tänjer lite lagom på lagen liksom...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-05-07 20:27

Att tänja lite på lagen är ett bra uttryck. Är på det sättet "sund" piratkopiering kan ses. Argumentet om att "all piratkopiering är en förlorad inkomst" är ett som inte håller för fem öre. Speciellt idag när det finns gratisalternativ på nästan alla fronter. Ska man se det krasst: Om Pelle Fjant inte tänker lägga ett endaste öre på en effektplugg, och har valet att använda en gratisplugg från kjaerhus eller en piratad plugg... så har ingen förlorat ett öre vilket sätt han än gör på, eller hur?

Ja, han har gjort en olaglig gärning. På samma moraliska grund som en fortkörning, pissa i en trappuppgång på fyllan, trimma sin moped. Det är inte moraliskt rätt, men är en överträdelse i formen "jag vet att jag gör fel, men jag känner inte att det är tillräckligt fel".

Det etiskt korrekta sättet är att alltid betala för all mjukvara, det håller jag med om. Och jag tror då det är _ytterst_ få som faktiskt anser att deras piratkopiering är etiskt hållbar (de brukar försöka rättfärdiga det).

Vad jag försöker säga att det är en enda stor gråzon om man tittar utanför lagens ord. Jag är principiellt emot piratkopiering, men jag har rätt lätt för att se varför den sker.

(tänkte skriva mycket mer, men orkar inte just nu )

Som False Messiah varit inne på - många verkar ha en skev bild av vad som krävs för att göra musik.
Faktum är att det vore uppfriskande att någon gång höra en demo som inte gjorts med Vengeance-biblioteket och maximerats med L2:an.

Eller så önskar jag bara alla samma jävla elände som jag hade när jag började - ville man ha delay fick man koppla in sin snikna Boss-pedal (med sladd!) mellan synten och portan. Ville man ha ett till så fick man köpa en pedal till.
/gubbe

Arete, mycket vettigt inlägg.

Tommyc, vare sig du vill eller inte så är det som det är. Företagen måste anpassa sig till de förutsättningar som marknaden erbjuder. Jag tror inte att man någonsin kommer kunna lagstifta och skuldbelägga piratkopiering tillräckligt mycket för att lösa problemet på det sättet, företagen måste anpassa sig och det tror jag att de kommer göra i allt högre grad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-08 09:06
Ursprungligen av plastocid:

Tommyc, vare sig du vill eller inte så är det som det är. Företagen måste anpassa sig till de förutsättningar som marknaden erbjuder. Jag tror inte att man någonsin kommer kunna lagstifta och skuldbelägga piratkopiering tillräckligt mycket för att lösa problemet på det sättet, företagen måste anpassa sig och det tror jag att de kommer göra i allt högre grad.

Nja, det var ju det jag menade med jämförelsen med lagar mot fortkörning. Det är nästan omöjligt att kontrollera att ingen någonsin kör för fort, men det är inte anledning nog att skrota lagarna helt.

Visst är det så att företagen måste anpassa sig till verkligheten, de gör de genom att:

1. Plöja ner en massa pengar i kopieringsskydd.
2. Sluta utveckla native-plugins och börja med hårdvara som t ex UAD, Creamware, Powercore.

Jag ser inte det som nån positiv utveckling...

Som flera har sagt tidigare så tror jag att det man får sträva efter är en lagom balans där de flesta trots allt betalar för sig, men att "snedsteg" förekommer. Bara alla är medvetna om vad som gäller och inte känner att det finns nån slags mänsklig rättighet att få ladda ner vilka program som helst utan att betala!

Mycket av det som pirat-positiva människor pratar om som det positiva med piratkopior tycker jag borde göras inom freeware-sfären istället.

Senast redigerat 2007-05-08 09:49
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-05-07 23:16

man kan tycka vad man vill men argumentet om att man inte tar något för originalet finns kvar håller liksom inte i längden. De förlorar ju inga pengar för jag hade inte köpt det annars likså.

Det enklaste är att jämföra det med vad som helst annat som ej är fysiska produkter. En elektriker som kommer hem och drar ett nytt elnät, en IT konsult som hjälper ett större företag eller privatperson att fixa något. Etc. Det är precis samma sak.

Okej säger något men de hade ju kunna sälja sin tid till en annan kund och på det sättet tjäna pengar. Men det är samma sak med mjukvaruutvecklare för musikprogram också. Om de inte säljer tillräckligt med kopior så får de kanske byta branch och skapa projektplaneringssystem, eller vad som helst, istället för där betalar folk för sina produkter. Och om en elektriker har dragit in tillräckligt för att "betala hyran" etc så borde han ju jobba gratis resten av månaden? Det är ju bra promotion och folk pratar om hans tjänster och kommer att ytnyttja dom nästa gång när de kan betala för sig.

Men som sagt var, jag tror att vi alla vet att det är fel att piratkopiera. Att vissa väljer att göra det och sedan hittar på förmildrande omständigheter må så vara men det är likväl fel. Och någon går miste om sin välförtjänta lön och vi har ingen aning om vilka fantastiska produkter vi hade kunna få ta del om ifall de hade haft råd att utvecka dem.

D.

Bevaka tråden