Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sonalksis skriver om piratad mjukvara

Tråden skapades och har fått 151 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Är det olagligt att inneha och använda piratad mjukvara (till skillnad från att göra det tillgängligt för andra)?

Japp.

Enligt mig så finns det inga som helst giltiga orsaker till att man ska köra piratad mjukvara. Om den är för dyr så är man helt enkelt i fel målgrupp. De funktioner som finns i de dyrare mjukvarorna är oftast mer än väl värda sitt pris. Idag kan man få ihop en bra mjukvarusetup helt gratis. Så vad är problemet egentligen!? Om ni är för lata för att hitta de applikationerna så fråga gärna här på forumet om tips.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-07 09:34

bara trams och ursäkter allting. det finns så mycket bra gratisalternativ att jag inte ser varför man ska använda piratade programvaror överhuvudtaget. lägg till det flera bra pluggar och program som inte kostar mer än några hundralappar.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-05-07 09:42

Om man piratkopierar ett program/plugg så, tror jag, hade man väl aldrig betalat för det annars ändå? Så på vilket sätt förlorar sonalkis egentligen pengar?
Hade inte nån piratkoperiat sonalkis-pluggar från början hade dom förmodligen inte varit så "stora" idag heller.

Ursprungligen av puckeln:

Om man piratkopierar ett program/plugg så, tror jag, hade man väl aldrig betalat för det annars ändå? Så på vilket sätt förlorar sonalkis egentligen pengar?
Hade inte nån piratkoperiat sonalkis-pluggar från början hade dom förmodligen inte varit så "stora" idag heller.

Läste du Sonalksis inlägg? Argumentet att mjukvaruföretagen har vunnit på piratkopiering är väldigt svagt, de flesta mjukvarutillverkare har ju demoversioner.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-05-07 22:40
Ursprungligen av Simon Templar:

Läste du Sonalksis inlägg? Argumentet att mjukvaruföretagen har vunnit på piratkopiering är väldigt svagt, de flesta mjukvarutillverkare har ju demoversioner.

Det finns exempel på stora tillverkare som har hjälp till att få fram crack
till deras system. Tex så släpte Nokia information om hur man crackade spel
till deras mobila spelplatform när det inte kom ut ett enda crack efter ett halvår.

Jag är tämligen övertygad att det är normal branchstandard i spel världen,
jag skulle inte heller bli förvånad om det förekommer bland musik/ljud program världen. Marknadsandelar är allt! Reklamvärdet är inte heller helt fel,
en massa folk som skriver om verktygen på nätet gör att produkten verkar
mer etablerad. Men det gäller naturligvis också att se till att man lyckas ta betalt
av de som är de egentligt tilltänkta kunderna.

Jag följer med spänning hur det kommer att gå för cubase. Nu tycks
den vara för jobbig att cracka. Kommer den att tappa "ledningen" nu,
eller kommer steinberg tjäna en massa mer pengar?

Ursprungligen av pme:

Det finns exempel på stora tillverkare som har hjälp till att få fram crack
till deras system. Tex så släpte Nokia information om hur man crackade spel
till deras mobila spelplatform när det inte kom ut ett enda crack efter ett halvår.

Har du någon länk eller annat verifierat exempel på det du påstår?

Citat:

Om man piratkopierar ett program/plugg så, tror jag, hade man väl aldrig betalat för det annars ändå?

Jag är så gott som säker på att många flera hade köpt applikationer/pluggar om de inte skulle piratkopiera dem.

Citat:

Så på vilket sätt förlorar sonalkis egentligen pengar?

Färre köper pluggarna. Färre pluggar sålda = mindre pengar = sämre förutsättningar för vidareutveckling/support.

Citat:

Hade inte nån piratkoperiat sonalkis-pluggar från början hade dom förmodligen inte varit så "stora" idag heller.

Skitsnack.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-05-07 10:14
Ursprungligen av Volantiz:

Nä, jag är inte bitter.

Om nån tankar en plugg så går inte företaget back, eftersom inga pengar har försvunnit ur kassan.

Ursprungligen av puckeln:

Om nån tankar en plugg så går inte företaget back, eftersom inga pengar har försvunnit ur kassan.

Pengarna har inte försvunnit men dom har inte heller kommit in vilket kunde ha hänt eftersom varje användare är en potentiell kund.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-05-07 10:29
Ursprungligen av Simon Templar:

Pengarna har inte försvunnit men dom har inte heller kommit in vilket kunde ha hänt eftersom varje användare är en potentiell kund.

Nej precis, alltså har inget hänt förutom att den som laddat ner mjukvaran nu har nåt som han har användning för.

Om mjukvarufolket kunde använda all energi dom lägger på att gnälla och förhindra piratkopiering, på att istället komma på ett bättre sätt att få folk att tycka det är värt pengarna. För så är det nog i många fall, man tycker inte inte programvaran är värd pengarna.

[QUOTE="puckeln;1272602"]Nej precis, alltså har inget hänt förutom att den som laddat ner mjukvaran nu har nåt som han har användning för."

Tror du inte att de mycket väl hade kunnat betala för det dom använder om de inte hade kunnat piratkopiera det.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-05-07 10:38
Ursprungligen av Simon Templar:

Tror du inte att de mycket väl hade kunnat betala för det dom använder om de inte hade kunnat piratkopiera det.

Jo men nu är det ju så att man KAN piratkopiera så varför du ens tar upp den frågan förstår jag mig inte på.

Ursprungligen av puckeln:

Jo men nu är det ju så att man KAN piratkopiera så varför du ens tar upp den frågan förstår jag mig inte på.

Man KAN köpa ändå men de flesta gör inte det, så piratkopiering betyder mindre intäkter och snedvrider hela marknaden och slår undan fötterna speciellt för mindre utvecklare.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-05-07 10:45
Ursprungligen av Simon Templar:

Man KAN köpa ändå men de flesta gör inte det, så piratkopiering betyder mindre intäkter och snedvrider hela marknaden och slår undan fötterna speciellt för mindre utvecklare.

Är det inte då mjukvaruutvecklarnas uppgift att få oss att vilja köpa det?
Keep your friends close, but your enemies closer, som man ju säger.
Det vore väl utmärkt om dom kunde ta till sig det uttrycket.

Ursprungligen av puckeln:

Är det inte då mjukvaruutvecklarnas uppgift att få oss att vilja köpa det?
Keep your friends close, but your enemies closer, som man ju säger.
Det vore väl utmärkt om dom kunde ta till sig det uttrycket.

Mer logiskt är nog att vända på det och fråga sig varför användare av musikprogram gör sig till fiender med de som utvecklat deras arbetsredskap...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-05-07 13:00
Ursprungligen av Simon Templar:

Mer logiskt är nog att vända på det och fråga sig varför användare av musikprogram gör sig till fiender med de som utvecklat deras arbetsredskap...

Med gör sig göra sig fiender menar du använda deras mjukvara till något bra och sedan tala gott om företaget och dess produkter?

  • Medlem
  • 2007-05-07 13:05
Ursprungligen av puckeln:

Med gör sig göra sig fiender menar du använda deras mjukvara till något bra och sedan tala gott om företaget och dess produkter?

Att göra något med programmet som man inte vill, dvs använda det utan att betala för sig. Fundera på varför det finns kopieringsskydd från början... hade man velat ge bort mjukvaran gratis så hade man gjort det.

Ursprungligen av puckeln:

Med gör sig göra sig fiender menar du använda deras mjukvara till något bra och sedan tala gott om företaget och dess produkter?

Viist programutvecklarna tycker säkert att det är jättekul att piratkopierarna pratar väl om deras programvaror samtidigt som piraterna också talar om hur man gratis laddar ned det och hur man knäcker kopieringsskydden så ännu fler piratkopierar deras programvaror, eller?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-05-07 13:55
Ursprungligen av Simon Templar:

Viist programutvecklarna tycker säkert att det är jättekul att piratkopierarna pratar väl om deras programvaror samtidigt som piraterna också talar om hur man gratis laddar ned det och hur man knäcker kopieringsskydden så ännu fler piratkopierar deras programvaror, eller?

Men snälla ge dig nu. Inse att de som piratkopierar inte är onda människor ute efter världsherrvälde. Människor är människor, om någon erbjuder dig att köpa en bil för 100.000 och en annan kille erbjuder samma bil gratis så är ganska självklart att många skulle välja den gratis bilen. Du tillhör han som betalar 100.000, inte jag. Svårare än så är det inte.

Ursprungligen av puckeln:

Men snälla ge dig nu. Inse att de som piratkopierar inte är onda människor ute efter världsherrvälde. Människor är människor, om någon erbjuder dig att köpa en bil för 100.000 och en annan kille erbjuder samma bil gratis så är ganska självklart att många skulle välja den gratis bilen. Du tillhör han som betalar 100.000, inte jag. Svårare än så är det inte.

Jo det är det nog , förresten hur ofta blir du erbjuden en bil gratis?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-05-07 14:19
Ursprungligen av Simon Templar:

Jo det är det nog , förresten hur ofta blir du erbjuden en bil gratis?

Jag tänker inte ens anstränga mig för att svara på den posten.

Ursprungligen av puckeln:

Jag tänker inte ens anstränga mig för att svara på den posten.

Men ändå så gjorde du det..

Jag tror att piratkopiering är omöjligt att undvika eftersom det blivit så utbrett och det är upp till mjukvaruföretagen att anpassa sin affärsmodell till verkligheten. Man kan peka finger åt piratkopierarna hur mycket man vill men om valet står mellan en analogsynth och en laglig version av cubase väljer nog de flesta låginkomsttagare den första. Tex så är det ingen dum ide att haka på hårvarutåget och sälja sin mjukvara i bundles med ljudkort eller dsp-prylar. Då kan man dessutom garantera att mjukvara och hårdvara funkar smidigt. Det var cubase LE som fick min kompis att välja Saffire-kortet tex.

Syked: jag tycker inte att det behöver gälla i precis alla lägen även om det är någonting jag i pricip håller med om.

Simon: jag har inte alls sagt att alla som inte har samma åsikter som jag kastar skit, men på det här forumet upplever jag det som rätt så vanligt med en väldigt otrevlig attityd när denna fråga diskuteras. Du är ett bra exempel på detta, men det finns som sagt lysande exempel på motsatsen också.

För mina behov hade det fungerat utmärkt med gratis mjukvara. Men eftersom jag inte tycker att jag gör någonting fel (på grund av att jag känner att ingen tar skada på något sätt av att just jag använder denna mjukvra) så finns det inget incitament för mig att byta till en möjligen mindre välljudande mjukvara som jag dessutom hade behövt sätta mig in i.

Jag försöker inte övertyga någon om att jag har rätt, jag vill bara förklara hur jag resonerar.

Ursprungligen av plastocid:

Syked: jag tycker inte att det behöver gälla i precis alla lägen även om det är någonting jag i pricip håller med om.

Simon: jag har inte alls sagt att alla som inte har samma åsikter som jag kastar skit, men på det här forumet upplever jag det som rätt så vanligt med en väldigt otrevlig attityd när denna fråga diskuteras.

Du har inte funderat på hur din och många andras "fyfanvaddetärtufftattpirata" attityd ter sig?

Ursprungligen av plastocid:

Simon: jag har inte alls sagt att alla som inte har samma åsikter som jag kastar skit, men på det här forumet upplever jag det som rätt så vanligt med en väldigt otrevlig attityd när denna fråga diskuteras. Du är ett bra exempel på detta, men det finns som sagt lysande exempel på motsatsen också.

Det finns ju en hel del användare här som försörjer sig på att sälja mjukvara, så för dem är det naturligtvis en känsligare fråga.

Sen tycker jag det brukar vara rätt högt i tak när den här frågan diskuteras, det är mest när folk med piratade program ber om hjälp eller support som folk blir sura.

  • Medlem
  • 2007-05-07 10:25

Till alla som skriver i den här tråden:

1. Respektera att folk har olika åsikter
2. Tolka inte in saker i andras inlägg utan fråga dem vad de egentligen menar
3. Vårda språket

Nej, var snäll och berätta det för mig så kanske jag kan förstå var din ilska kommer från.

Ursprungligen av plastocid:

Nej, var snäll och berätta det för mig så kanske jag kan förstå var din ilska kommer från.

Tror du förväxlar ilska och vett.

  • Medlem
  • 2007-05-07 10:40
Ursprungligen av Simon Templar:

Tror du förväxlar ilska och vett.

Det är här den olika moralen kommer in. Simon Templar, du kan inte begära att alla andra skall bekänna sig till din moral och hålla den för att vara den absoluta sanningen. Detsamma gäller för alla andra som skriver i den här tråden.

Att argumentera på den nivån gör ingen glad. För en person så kan det vara "sunt förnuft" att göra X, för en annan person så är det "ren galenskap, kriminellt" att göra samma sak.

Bevaka tråden