Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sonalksis skriver om piratad mjukvara

Tråden skapades och har fått 151 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-14 10:07

I det här fallet så beror ju bristen på betalningsvilja mest på att det är så lätt att få tillgång till illegala kopior. Jag tror nog att flera skulle kunna tänka sig att betala för sin mjukvara om det inte var så lätt att fultanka.

Vi står vid ett vägskäl just nu, antingen så tycker vi att piratkopior är omöjligt att undvika och därför så bör marknaden anpassa sig efter den nya situationen eller så gör vi vad vi kan för att få folk att betala det som tillverkaren vill ha för sin vara.

Problemet med det första alternativet är att det drar med sig ALLT som kan representeras som 1:or och 0:or. All mjukvara, musik, film, bilder osv. Var ska man dra gränsen? Ska all digital media anses vara helt "fri"? Ska man inte kunna ha någon som helst upphovsrättighet till det man skapat?

Det är inte omöjligt att digital information måste hanteras med andra lagar än fysiska varor som inte går att kopiera på samma sätt. Men jag har svårt att se någon tydlig bild av hur det skulle fungera. Ingen pro-pirat har lyckats övertyga mig ännu om någon alternativ lösning. Piratpartiet försökte ju, men jag var inte imponerad.

Ursprungligen av tommyc:

I det här fallet så beror ju bristen på betalningsvilja mest på att det är så lätt att få tillgång till illegala kopior. Jag tror nog att flera skulle kunna tänka sig att betala för sin mjukvara om det inte var så lätt att fultanka.

Vi står vid ett vägskäl just nu, antingen så tycker vi att piratkopior är omöjligt att undvika och därför så bör marknaden anpassa sig efter den nya situationen eller så gör vi vad vi kan för att få folk att betala det som tillverkaren vill ha för sin vara.

Problemet med det första alternativet är att det drar med sig ALLT som kan representeras som 1:or och 0:or. All mjukvara, musik, film, bilder osv. Var ska man dra gränsen? Ska all digital media anses vara helt "fri"? Ska man inte kunna ha någon som helst upphovsrättighet till det man skapat?

Det är inte omöjligt att digital information måste hanteras med andra lagar än fysiska varor som inte går att kopiera på samma sätt. Men jag har svårt att se någon tydlig bild av hur det skulle fungera. Ingen pro-pirat har lyckats övertyga mig ännu om någon alternativ lösning. Piratpartiet försökte ju, men jag var inte imponerad.

Jag har inte sett några som helst tecken på att bristen på betalningsvilja skulle bero på att det är lätt att piratkopiera och har svårt att tro att så skulle vara fallet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-14 14:40
Ursprungligen av Laseranders:

Jag har inte sett några som helst tecken på att bristen på betalningsvilja skulle bero på att det är lätt att piratkopiera och har svårt att tro att så skulle vara fallet.

Inte!? Jag tycker vi har fått en massa tecken på det bara i denna tråden!

Ursprungligen av tommyc:

Inte!? Jag tycker vi har fått en massa tecken på det bara i denna tråden!

Att nån säger att det är så är inte ett tecken på att det är så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-14 16:46
Ursprungligen av Laseranders:

Att nån säger att det är så är inte ett tecken på att det är så.

Jag skulle absolut se det som ett tecken på att det är så, men inte som ett bevis!

Speciellt som vi har folk från både konsumentsidan och producentsidan som upplever ungefär samma sak...

  • Medlem
  • 2007-05-14 14:32

Bara smakar lite på dubbeljappen? Samt dajmen, allt smågodis, samt en ananas? Konstaterar sedan "nej, jag vill inte ha något", och går ut?

Ursprungligen av jgb:

Bara smakar lite på dubbeljappen? Samt dajmen, allt smågodis, samt en ananas? Konstaterar sedan "nej, jag vill inte ha något", och går ut?

Kan jag göra det utan att på något sätt ändra på nåt av det jag smakar på, så visst. Luktar? Är det fel enligt dig? Att lukta på godiset och sen komma fram till att man inte vill ha det. De får väl sätta upp skyltar där det står "You smell it, yuo buy it".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-14 14:42
Ursprungligen av Laseranders:

Kan jag göra det utan att på något sätt ändra på nåt av det jag smakar på, så visst. Luktar? Är det fel enligt dig? Att lukta på godiset och sen komma fram till att man inte vill ha det. De får väl sätta upp skyltar där det står "You smell it, yuo buy it".

Ja, att få lukta på godiset måste ju vara ungefär som att få prova en demo med begränsad funktion!

tronman: Sonalksis har redan en gratisplugg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-14 14:48
Ursprungligen av Volantiz:

tronman: Sonalksis har redan en gratisplugg.

Det är inte samma sak. Om de tycker att vissa personer ska få programvaran gratis och andra ska betala, då får de släppa licenser för detta. de försöker göra ett sympatiskt intryck genom att säga att de är okej med vissa som kopierar, men de har den mest inkonsekventa hållningen av alla.

Själv har jag börjat med falskmynteri, vilket jag inte ser några moraliska problem med. Jag kopierar ju bara femhundringar, vilket inte är stöld. Du har din femhundring kvar, och jag har min. Denna går jag och köper en Plug-in för, och företaget har sålunda tjänat på det hela. Annars skulle jag inte har köpt någonting, och kanske gått på socialbidrag istället. Fy bubblan.

Och det där med att falskmynteri skulle snedvrida marknaden är ju bara nys. Falsmynteri har funnits sedan valutans införande för flera hundra år sedan, och se vad fint marknaden blomstrar ändå!

Citat:

Om de tycker att vissa personer ska få programvaran gratis och andra ska betala

Det tycker de inte. Eller har jag missat något här?

Det finns vettiga argument mot piratkopiering, flera sådana har kommit upp i den här tråden och det att de kommer fram måste ses som en framgång för antipiraterna eftersom det får sådana som t.ex mig att tänka till.

Men så finns det också argument som är lika infantila som uttjatade. Piratkopiering är INTE jämförbart med stöld, exemplet med japp så slitet att man spyr på det. Detta argument har ältats i den här sortens trådar sedan ämnet började diskuteras men det blir inte sant för att det upprepas. Ni som envisas med att upprepa detta, vem tror ni att ni övertygar med detta? Ingen propirat åtminstone, det är ett så löjligt argument så bara någon som redan är övertygad kan köpa det.

En gång för alla:

Piratkopiering på individnivå är inte stöld, ingen förlorar på att jag, som individ, piratkopierar. Hade det inte gått att pirata (vilket inte är lönt att prata om eftersom möjligheten att pirata är ett faktum i nuläget) så hade det fortfarande funnits gratisalternativ som t.ex jag hade valt, alltså har ingen förlorat någonting på att jag piratat. Skillnaderna mellan detta och att sno ett japp är uppenbara, den som säger någonting annat måste antingen vara trångsynt eller korkad. Jag har inte påstått att det är rätt att pirata, det finns mycket som talar för att man borde låta bli det, men just detta argument är substanslöst och jag hoppas att jag slipper höra det fler gånger.

Valfrids argument är en kreativ version av detta och det har en aning mer substans, men att jämföra på detta sätt är på samma nivå som att jämföra hård forummoderering med hitlerfascism.

EDIT: Jag såg nu att det här om jappen var lite skämtsamt uttryckt, det var nog mer menat att vara roligt än någonting annat av Dumb Dan. Men mitt resonemang sträcker sig givetvis bortom jappet i fråga.

Ursprungligen av plastocid:

EDIT: Jag såg nu att det här om jappen var lite skämtsamt uttryckt, det var nog mer menat att vara roligt än någonting annat av Dumb Dan. Men mitt resonemang sträcker sig givetvis bortom jappet i fråga.

Just det, den här jappen var mer tänkt som en hyllning till laseranders språkliga svängighet.

Själv hade jag turen att känna viss betalningvilja idag på Bolaget så jag slapp springa från securitasvakten. Efterfrågan finns givetvis - solen skiner ju.

  • Medlem
  • 2007-05-14 19:49
Ursprungligen av Dumb Dan:

Själv hade jag turen att känna viss betalningvilja idag på Bolaget så jag slapp springa från securitasvakten. Efterfrågan finns givetvis - solen skiner ju.

Drar man ifrån en sån där Securitas med en platta Småland i famnen tycker jag att man borde få en bonuswhiskey.

/Mein

Ursprungligen av plastocid:

Piratkopiering på individnivå är inte stöld, ingen förlorar på att jag, som individ, piratkopierar. Hade det inte gått att pirata (vilket inte är lönt att prata om eftersom möjligheten att pirata är ett faktum i nuläget) så hade det fortfarande funnits gratisalternativ som t.ex jag hade valt, alltså har ingen förlorat någonting på att jag piratat. Skillnaderna mellan detta och att sno ett japp är uppenbara, den som säger någonting annat måste antingen vara trångsynt eller korkad. Jag har inte påstått att det är rätt att pirata, det finns mycket som talar för att man borde låta bli det, men just detta argument är substanslöst och jag hoppas att jag slipper höra det fler gånger.

Piratkopiering går inte att jämställa med stöld av fysiska föremål, det tror jag alla är överens om.

Däremot är jag skeptisk till ditt påstående att du som individ inte har något ansvar. Om ingen faktiskt betalade för mjukvara (dvs alla tyckte att det var rätt att piratkopiera) skulle den knappast produceras. Så alla som inte betalar för sin mjukvara men som skulle kunna göra det är i någon mån skyldiga. (Ett klassiskt exempel på "allmänningens tragedi" för övrigt, där alla och ingen har ansvaret för ett negativt resultat.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-14 16:57

Två andra anledningar som jag ser kan påverka betalningsviljan negativt är väl det dåliga 2:a-handsvärdet samt att mjukvara har begränsad livslängd, pga att de inte uppdateras hur länge som helst. Men detta gäller i stort sätt även för datorhårdvara, som hårddiskar, minnen, processorer etc. Och där betalar vi ju glatt (nåja...) för få det senaste, trots att det efter bara två år är helt omöjligt att sälja vidare!

  • Medlem
  • 2007-05-14 17:10

plastocid: Bara för att du säger en sak så blir den inte sann för det. Den sortens argumentation kan lätt vändas tillbaks mot dig. Särskilt i kombination med att kalla folk för trångsynta och korkade.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-14 19:22

Nåja, artikeln var ju läsvärd i alla fall...

jgb: det är inte sant för att jag säger det, jag säger det för att det är sant. Att jag valde hårda ord är för att jag blir irriterad på den sortens idioti, jag tycker att det är en felaktig jämförelse som inte har någon plats i den här diskussionen. Samtidigt verkar det vara det första argumentet som många tar till.

False messiah: jag har inte sagt att jag inte har något ansvar, åtminstone inte i det stycke du citerar. Jag håller helt och hållet med dig i ditt resonemang och inget av det jag säger i det inlägg du citerade tycker jag motsäger det på något sätt.

Ursprungligen av plastocid:

False messiah: jag har inte sagt att jag inte har något ansvar, åtminstone inte i det stycke du citerar. Jag håller helt och hållet med dig i ditt resonemang och inget av det jag säger i det inlägg du citerade tycker jag motsäger det på något sätt.

vs

Citat:

ingen förlorar på att jag, som individ, piratkopierar

Mitt argument är att alla förlorar om alla, var för sig, piratkopierar. Och därför har man som enskild piratkopierare ansvar i någon grad för situationen som den ser ut. Som sagt, det är ett typiskt exempel på allmänningens tragedi.

  • Medlem
  • 2007-05-14 23:16
Ursprungligen av plastocid:

jgb: det är inte sant för att jag säger det, jag säger det för att det är sant.

Sant på vilket sätt? Kan du bevisa det, eller hur menar du? Har du en vetenskaplig undersökning som är allmänt erkänd som säger samma sak? Som jag tolkar det hittills så är det din åsikt, inget annat.

Ursprungligen av plastocid:

jgb: det är inte sant för att jag säger det, jag säger det för att det är sant.

Sant och sant... det som är sant för dig behöver inte vara sant för andra. Jag har träffat många som tycker piratkopiering är stöld av deras idéer. En tjej jag läste om i tidningen blev upprörd när H&M snodde hennes design av ett smycke - hon kallade det just 'stöld'.
Lagbok eller ej, i den här diskussionen finns knappast några enkla sanningar, bara debattörer som alla känner sig moraliskt överlägsna alla andra.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-07 08:56
Ursprungligen av Dumb Dan:

Lagbok eller ej, i den här diskussionen finns knappast några enkla sanningar, bara debattörer som alla känner sig moraliskt överlägsna alla andra.

Undrar om inte det där är bland det mest intelligenta jag sett någon säga i alla dessa piratdebatter.

FM, jag förstår dig precis och jag menar samma sak men jag tycker att man kan säga som jag. Skulle jag sluta pirata just nu så skulle ingen förlora mindre på det, skulle däremot alla (eller åtminstone många) sluta med det så skulle det bli en förändring.

Jgb: vetenskaplig undersökning? Nej, men däremot Sveriges rikes lag enligt vilken någon som piratkopierar inte gör sig skyldig till stöld.

hehe, det här kändes rätt oväntat,..en lagbok att drämma till med lysande

  • Medlem
  • 2007-05-15 07:49

plastocid: Så du menar att att kopiering av upphovsrättsskyddat material (inte sådant som du själv redan äger) inte är stöld. Ok. Det går jag med på. Olagligt är det i alla fall.

Dvs, tankar du hem Reason och kör det utan att ha licens för det så håller det sig inte inom lagen. Eller har jag tolkat lagen fel?

Ursprungligen av jgb:

plastocid: Så du menar att att kopiering av upphovsrättsskyddat material (inte sådant som du själv redan äger) inte är stöld. Ok. Det går jag med på. Olagligt är det i alla fall.

Dvs, tankar du hem Reason och kör det utan att ha licens för det så håller det sig inte inom lagen. Eller har jag tolkat lagen fel?

Brott mot upphovsrättslagen är så vitt jag vet olagligt. Har aldrig stött på nån som förnekat det.

Haha, jag har inte hävdat att piratning inte skulle vara olagligt. Bara att det inte är stöld och att den jämförelsen inte är bra av olika skäl.

Dumb Dan: touché.

Men jag försöker inte hävda min moraliska överlägsenhet på något sätt, det jag argumenterar mot är användandet av liknelsen piratning-stöld eftersom jag tycker den är dålig. Det har ingenting med moral att göra. I mina ögon är den liknelsen lite som att säga att den som köper ut alkohol till personer under 20 begår misshandel eftersom några av dem som köper alkoholen kommer att fara illa. Utköparen gör sig inte skyldig till misshandel, varken i juridisk eller moralisk mening (det är nog de flesta beredda att gå med på) och på samma sätt gör sig pirataren inte skyldig till stöld.

Exempelt med designen är dock bra, det är en lite annan fråga där tycker jag. Men nej, det finns få självklara sanningar och det är lätt att uttrycka sig lite för hårt, men jag blir irriterad när samma urvattnade och idiotiska argument ältas i stället för att komma med de vettiga argument som faktiskt finns.

Bevaka tråden