Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test: Macbook Pro 15-tum (sent 2016)

Apple kombinerar en rad olika förbättringar i ett paket där Touch Bar-remsan är den stora nyheten. Frågan är om helheten motiverar den saftiga prislappen?

Bildskärmen är mer än PR-skryt

Thomas Ytterberg, Geeks bildskärms-virtuos, går här igenom hur bra den nya bildskärmen är och om den uppnår det Apple utlovat.

Skärmen hos nya Macbook Pro 15-tum arbetar med en färgåtergivning som följer digital biografstandard, DCI och den färgrymd som kallas för P3. Detta är en större färgrymd jämfört med traditionell HDTV-standard som ligger till basen för så gott som allt vi normalt tittar på. P3-färgrymden ger en påtagligt större räckvidd hos rött och grönt, och skärmen hos Macbook Pro (sen 2016) går också lite längre i täckningen av blått. Vi har tagit upp mer om innebörden av P3-färger i tidigare tester av Ipad Pro och Imac 5K.

P3-färgrymden har snabbt blivit populär i och med övergången till modernare färgstandarder likt Rec.2020, eller Ultrahd-standarden. Än når man inte till den stora färgrymden som definieras där och då är P3-standard ett steg på vägen som faktiskt går att åstadkomma även i konsumentprodukter. Nyare TV-apparater av bättre snitt arbetar till exempel mot P3-färgrymd och mycket film produceras mot denna färgrymd då det är just en biografstandard.

Så begreppet P3 dyker upp även i Apples i övrigt ganska icke-tekniska reklamtexter. Men det framgår inte någonstans exakt hur ljuskällan är uppbyggd i de nya Macbook Pro-modellerna utan de kallar den för ”LED-bakbelyst” vilket är en beskrivning som omfattar i princip alla moderna bärbara datorer. Lysdioder är det som driver skärmars belysning i dagens läge. Helt klart kan skärmen återge en större färgrymd och frågan vi ställer oss är vad Apple menar med detta?

En annan typ av ljus i nya Macbook Pro

En snabb inspektion av spektrumfördelningen av ljusenergin visar på tre separata band i våglängderna för rött, grönt och blått. Detta kan vara separata RGB-lysdioder men det kan också vara kvantprickar, quantum dot, som tar energin från en blå lysdiod och omvandlar till rött och grönt. Det som utmärker kvantprickar är att de är mer energieffektiva vilket kan omvandlas till mer ljusstyrka och vid behov istället minskad dränering av batteriet.

Är det något Apple nu pekar på så är det just en högre ljusstyrka, och den påstådda ljusstyrkan på 500 nits kommer de faktiskt väldigt nära med ljusreglaget på max, 480 nits för att vara exakt. Kliver du ned till 12 ”steg” på ljusreglaget hamnar vi på 135 nits och går du hela vägen ned till snäppet ovanför avstängt ljus är det 5 nits.

Mer exakt än tidigare skärmar

Vitbalansen följer D65 närmast exakt och med en tonkurva som motsvarar ungefär en 2,35-potensgamma, vilket är lite mörkare tonkurva än defacto-standard 2,2. Detta ger också en något mörkare tonkurva än Ipad Pro och Imac 5K. Därför kommer de troligtvis inte se exakt likadana ut vid jämförelse men på det stora hela är det snarlikt och konsekvent. Skillnaderna kommer att vara små och i många fall kanske inte märkas alls.

Skärmen hos Macbook Pro (sent 2016) är faktiskt bättre intrimmad än hos dessa två föregångare men även Iphone 7. Vi noterar ungefär samma vitbalans och ungefär samma räckvidd i färger hos alla fyra enheter. Macbook Pro är däremot mer exakt. Testexemplaret är spot-on i fråga om färger och mäter till en precision om en delta-E2000-avvikelse kring 1. Felnivån är alltså så pass liten är den är på gränsen för vad vetenskapen definierar som möjligheterna för vad det mänskliga ögat kan se skillnad på i färg.

Allt är dock inte så enkelt. Större färgrymd än rådande standard innebär också större risk för fel. Fel färger alltså. Tidigare när vi testat har vi sett hur Apple i Safari förutsätter att materialet som ska visas, bilder, grafik, html-kodade färger och så vidare, också ska återges med Rec.709-standard. Det är nämligen så att sRGB-standarden är en formell webbstandard och sRGB bygger på Rec.709-specifikationen. Fast då med en annorlunda tonkurva eller ”gamma”. I praktiken är det dock ytterst sällsynt att konsumentprodukter följer sRGB-tonkurvan. Defacto-standard är HDTV-standard (ITU Rec.709) med en tonkurva motsvarande mer eller mindre gamma 2.2

Safari gör på ett sätt, Chrome på ett annat

Trots större färgrymd har Apple insett problematiken. Safari visar rätt färgomfång och följer Rec.709-färgerna när vi tidigare kontrollerat detta. Fast denna gång frångår Apple den principen och Safari på Macbook Pro av 2016 års årgång återger färgerna mer överdrivet. Men det är heller inte konsekvent. Rena RGB-definierade färger i HTML-kod blir klart överdrivna, men tittar vi på exempelvis Youtube är det inte lika överdrivet.

Samma Youtube-klipp i Chrome och i Safari (till höger) där Chrome återger mer mättade färger. Observera att detta är en skärmdump. Det är alltså så att programmen räknar fram olika RGB-nivåer för samma bild/video, något som komplicerar detta med färgåtergivningen. Den här skillnaden blir mycket tydligare på en skärm med stor färgrymd, likt just nya Macbook Pro 15-tum.

Samtidigt är färger fortfarande något överdrivna jämfört med samma Youtube-klipp på en äldre Mac eller IOS-enhet där skärmen arbetar efter ITU Rec.709-standard. Föregående Macbook Pro-modell och en Iphone 6 är två exempel. Ett sätt att kliva runt detta är att med bilder som ska ut på webben också baka in en icc-profil i bilden som talar om hur bildens färger ska reproduceras.

Följden är större färgvariationer

Detta är ett allmänt problem idag. Färgprofiler är ingen garanti för att det faktiskt blir rätt färger. Andra program kan bete sig annorlunda och kanske strunta i färgprofiler eller beräkna om färgerna med andra metoder. Ett tredje program kan gå ytterligare sin väg. En och samma bild eller video riskerar att se olika ut beroende vilket program som används. Förhandsvisning återger bilder på ett annat sätt än Safari som inte ser ut som Chrome och ingen är lik någon annan när du blandar in Photoshop.

Om något blir det uppenbart när vi jämför samma Youtube-klipp i Chrome. Samma video men också olika färger där Chrome tycks köra videonivåerna raka vägen till skärmen utan att ta hänsyn till hur skärmen återger färger. Därför blir också samma video betydligt mer färgglad och mättad i Chrome. Bra med modernare färgomfång och nya möjligheter. Mindre bra med den huvudbry som kan uppstå för dig som behöver ha koll på färgerna.

Kommentarer
44 svar

Inget är som väntans tider, särskilt om du går och väntar på en iMac med Apples egna processor.

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.

Då var Apple Watch Series 7 här och ryktena stämde inte i år utan det blev samma design som vi sedan tidigare är vana vid.

Varje resa har ett slut och varje slut har en ny början och nu är det dags för oss att gå över till en modern plattform.

Apples event är över och i detta extra långa avsnitt får vi följa Marcus, Marcus, Dennis och Thor när de följer eventet live tillsammans med efterföljande diskussion om intrycken det gav.

Är du en av de som inte gillade det nya utseendet på Safari i macOS Monterey? Nu kan du lugna dig, Apple har backat på designen.